yugun
YÜCEL GÜNDÜZ
Connect'de bir kamyonet ama 1400KG ile zorlanır. Hakkıyla çekeceği 1000 KG'dır. Benim fikrime göre tabii. Teknik bir geçerliliği yok.Tuscon bınek araba Ranger kamyonet yuk arabası tabıkı mukayese edılemez
Connect'de bir kamyonet ama 1400KG ile zorlanır. Hakkıyla çekeceği 1000 KG'dır. Benim fikrime göre tabii. Teknik bir geçerliliği yok.Tuscon bınek araba Ranger kamyonet yuk arabası tabıkı mukayese edılemez
hımm. ok.Yucel bey connect gercek bır kamyonet deyıl otv dusuk olsun dıye otomobıl fırmalarının kurnazlıgıdır kamyonet de sase olur sızın arabadakı sase gıbı deyıl yanı safkan deyıl sızınkı hocam..
Arkadaşlar Herkese selam,
Bir haftadır 1400 kg boş ağırlıkta bir karavanı çekmek için (Gövde Boyu: 662cm, Genişlik: 230cm, Toplam uzunluk 774cm -link-) hangi araç uygun sorusunu araştırıyorum.
Yurtdışı sitelerin bazılarında güvenli sürüş için çekici aracın, çekilecek karavanın ağırlığının en az %85i olması tavsiye edilir, karavan eğer çekiciden ağırsa savrulma riski artıyor gibi bir şey okumuştum. Motor değerleri yanında bu ağırlık ve hatta araç uzunluk değerleri de önemli değil midir?
- Öncelikli sorum şu an günlük kullandığım araçla sanki sağlıklı ve güvenli bir çekiş yapamam gibi geliyor yorumunuz nedir? Şu anki aracım benzinli 1.5 motor 136Hp lik 220 Nm (1250 rpm) tork değerine sahip bir Mini Cooper Clubman (otomatik şanzıman). Aracım 1320 kg. [Çekeceğim karavandan hafif mesela.]
- Düşündüğümüz araç dizel 4x4 Hyundai Tucson 1.6 motor 136HP 320 Nm (2000 rpm) tork değerinde (otomatik şanzıman). Ağırlığı 1600 kg.
- Buradan okuduğum kadarıyla aracın otomatik olmasında bir sakınca yok sanırım. Nitekim ben de karavanı otomatik bir araçla çekmek istiyorum ki ayırıp gezerken de rahat olsun.
Ford Ranger var bir alternatif de mesela ama 500 Nm (1750 rpm) tork 210 hp beygir, 4x4, vergisinden yakıtından öyle pek günlük kullanamayacağım bir araç. Bu kadar güçlüsüne gerek var mı,? Gündelik de kullanabileceğim görece ekonomik bir araçla çözmek istiyorum işi. Destek olursanız sevinirim. Tucson ile çekenler de varsa deneyimlerini aktarırlarsa memnun olurum.
kaç model Tusconlarda bu problem var sizinki hangi yıl üretimdi acaba?Bire bir aynı özellikteki Tucson araca sahiptim ancak araçtaki DCT şanzıman nedeniyle karavan çekmeyi uygun bulmadım.
Kalabalık trafikte bile bir süre sonra ısınan ve bir müddet durup soğutmanızı bekleyen bir şanzımanı var.
Yokuşta karavan çekerken neler yaşanacağını düşünemiyorum.
Aracın tek ve benim açımdan en önemli kusuru da buydu ve satıp tam otomatik şanzımanlı S-Scross'a geçtim, çeki demirini de ona taktırdım.
Jimny'le de karavan çekiyorum ve Tucson'dan daha çok güveniyorum bu konuda...
Öncelikle şirket açısından bu bir problem değil..! Benim aracım dizel 2018 idi. Aynı şanzımanı kullanan önceki modellerde de aynı sorunun yaşandığını biliyorum. Derdimi anlatmak için üçüncü kez servise gittiğimde yeni kasa (ancak aynı motor, aynı şanzıman) bir Hyundai Tucson sahibi de aynı şikayetle oradaydı. Kulak misafiri oldum, bana söylediklerinin aynısını söylediler "Yoğun trafikte ısınma olur, normal, arabayı manuel kullanın, şöyle yapın böyle yapın..." Bu tavsiyelerin hiçbiri işe yaramıyor. Ben kendi adıma bir daha DCT/DSG vb. şanzımanlı araç almam...kaç model Tusconlarda bu problem var sizinki hangi yıl üretimdi acaba?
Subaru forester ya da benzeri günlük kullanımda da rahat konforlu bir binek çekici 4x4 SUV önerisi alabilir miyim?
Motorunun ekonomik kullanım açısından maksimum 2.0 olması tercihim aslında.
2013 kia sportage şanzımanları tam otomatik midir yoksa aynı mıdır? Mesela şu ilandaki araç için ne dersiniz? Kia ile hyundai aynı platform olduğundan soruyorum, sportage leri de çekme için kullanan çok var sanırımÖncelikle şirket açısından bu bir problem değil..! Benim aracım dizel 2018 idi. Aynı şanzımanı kullanan önceki modellerde de aynı sorunun yaşandığını biliyorum. Derdimi anlatmak için üçüncü kez servise gittiğimde yeni kasa (ancak aynı motor, aynı şanzıman) bir Hyundai Tucson sahibi de aynı şikayetle oradaydı. Kulak misafiri oldum, bana söylediklerinin aynısını söylediler "Yoğun trafikte ısınma olur, normal, arabayı manuel kullanın, şöyle yapın böyle yapın..." Bu tavsiyelerin hiçbiri işe yaramıyor. Ben kendi adıma bir daha DCT/DSG vb. şanzımanlı araç almam...
Tavsiye konusunda benim çekme karavan tecrübem sınırlı. Jimny aracıma çeki demiri taktırdım, 750 kg altı karavanımı çekiyorum ama ben "aracıma göre karavan" aldım. Tersi durumda, yani karavan çekmek için özellikle araç alsaydım mutlaka turbo beslemeli, otomatik vitesli (tork konvertörlü gerçek otomatik) bir araç tercih ederdim. Arkadaşımın Subaru XV 1.8 atmosferik motorlu aracıyla karavanımı çekmeyi denediğimde Jimny ile arasında pek fark görmedim mesela...
Tam otomatik nasıl bir şanzuman ?2013 kia sportage şanzımanları tam otomatik midir yoksa aynı mıdır? Mesela şu ilandaki araç için ne dersiniz? Kia ile hyundai aynı platform olduğundan soruyorum, sportage leri de çekme için kullanan çok var sanırım
Çift kavrama dct dsg değil tork konvertörlü diye biliyorumTam otomatik nasıl bir şanzuman ?
Teşekkürler güzel bilgiler için.Herkese Merhaba,
Bursa Misi Kamp'ta dinlenirken zaman ayırıp bana sürekli sorulan "hangi araçla çekiyorsunuz?", "aracım şu marka; 6m karavan çeker mi?" vs. tarzı sorulara biraz da teknik açıklama getirerek yanıt vermek istedim. Gezenbilir'in bazı başlıkları altında bu bilgilerin -gözümden kaçmadıysa- biraz dolaylı olarak verildiğini gördüm; burada kendi anladığım dilde basitçe toparlayayım/anlatayım istedim.
Bildiğiniz gibi araç reklamlarında genel olarak "Bilmem kaç beygir gücündeki motoruyla falanca model" diye hep beygir gücü-BG (horse power-HP) öne çıkartılır. Tüketici olarak bizlerden de "aman ne güçlü araba, hemen alayım" diye heyecanlanmamız beklenir. Halbuki "beygir gücü" tek başına hiçbir şey ifade etmez.
Dolayısıyla "90BG aracım var; karavan çekebilir miyim?" sorusu doğru bir soru değildir; zaten eksik/yanlış soruya verilen yanıtların uzunluğundan da meseleyi anlayabilirsiniz.
Konuyu anlamamız için bilmemiz gereken tek bir formül var:
Beygir Gücü = Tork x Motor Devri
Bu formülden Beygir Gücü'nün sabit bir değer olmadığını; "Motor Devri" -yani RPM- arttıkça beygir gücünün de artacağını anlıyorun. Bu yüzdendir ki 90BG dediğiniz bir araç ancak belli bir motor devrinde bu gücü sağlayacaktır. Örneğin rölantinin biraz üzerinde, 2000 devir/dakikada motor sadece 65BG güç üretiyor olabilir.
Bu yüzden arcın teknik verilerine baktığınızda azami beygir gücünün (mesela 90BG) yanında kaç devirde bu gücün sağlandığını görürsünüz. Örnek olarak 90BG @4400 RPM motorun ancak 4400 devirde "bağırırken" 90 beygir güç üretebildiğini gösterir - ki çoğumuz benzin tasarrufu vs. nedeniyle yüksek viteslerde giderken ortalama 2500-3000 devirde kullanırız arabamızı. Reklamlara aldanmamak için bir sebep daha
Peki "Tork" nedir? Tork, kısaca bir cismin dönmesini sağlamak için uygulanan kuvvettir. Örneğin aracımızda motordan gelen gücü tekerleklere ileten şaftın dönmesi için gerekli kuvvettir. Karavancılık açısından da "tork" hakkında bundan öte bir şey bilmemiz gerekmez aslında -biriminin Nm (Newton-metre) olmasını bilmek bile fuzulidir.
Formülümüze geri dönersek: Tork ne kadar yüksekse, aynı beygir gücünü sağlamak için motorun daha düşük bir devirde çalışmasının yeterli olacağını görebiliriz -ki bu iyi bir şeydir; çünkü karavanı çekerken motorun düşük devirde; zorlanmadan, sakin sakin çalışmasını isteriz.
Öte yandan Tork da, sabit bir değer olmayıp, aynen beygir gücü gibi motor devrine bağlı olarak değişir. Bu yüzden de teknik verilerde azami tork değeri 150Nm @4000RPM şeklinde gösterilir.
Demek ki elimizde bir Beygir Gücü bir de Tork var ve bu değerlere göre bir karar/yanıt vermek gerekir.
Bu değerlerin partikteki anlamını kavramak için karavancı olmadan önce yoğun olarak içinde bulunduğum motosiklet dünyasından bir örnek vereyim:
BMW R1200 RT, çok popüler olan bir touring motosiklettir. Uzun yol sürüşleri için ideal bir makinadır (buradan bas Avrupa'yı dolaş geri dön).
Teknik verileri: 1200cc / 109HP @7750RPM / 120Nm @6600RPM
Benim çok keyifle kullandığım Kawasaki VN1600 ise bir chopper motosiklettir. PowerCruiser denen chopper'ların güçlü, uzun yol için tasarlanmış üst segment bir motordur.
Teknik verileri: 1600cc / 66HP @4700 RPM / 127Nm @2700RPM
Burada 1200cc motor 109HP üretirken 1600cc motor sadece 66HP üretiyor; yarısından biraz fazla sadece! Teknik verilerde bunu okuduğumda yüzüm düşmüştü; "acaba dandik bir motor mu aldık; bu ne pespaye değerdir" diye epeyce tedirgin olmuştum.
Oysa tork değerlerine baktığınızda BMW'deki değerden daha yüksek bir torkun çok daha düşük bir motor devrinde sağlandığını görüyoruz. Bu da pratikte düşük devirde giderken bile hissettiğiniz çekiş gücünün yüzünüzde bir gülümse olarak yansımasını sağlıyordu.
BMW'nin arksaında 1 tonluk bir karavan bağlasanız, çekmek için motorun neredeyse patlayacak noktada çalışması gerekirken Kawasaki aynı karavanı neredeyse rölantide zorlanmadan hareket ettirir; yokuşlarda da size "daha gideyim mi" diye sorardı.
Demek ki karavan/römork çekmek için önemli olan değer "Beygir Gücü" değil "Tork"'tur.
Aracınızın (azami) Tork değeri ne kadar yüksekse ve bu torku ne kadar düşük devirde sağlıyorsa karavanınızı o kadar rahat çekersiniz.
Karavan çekmek için kullandığım iki aracın karşılaştırması:
Infiniti QX4 Benzinli: 3300cc / 170HP @4800RPM / 200Nm @2800RPM
SsangYong Actyon Dizel: 2000cc / 141HP @4000RPM / 310Nm @2700RPM
Benzinli Infiniti ile 1.5 Tonluk bir karavanı çekerken özellikle %7-%10'luk dik rampalarda motor 4500-5000 devirlere çıkarak zorlanıyordu. Buna karşılık Ssangyong ile aynı karavanda dik rampalarda dahi 3000 devrin üstünü görmedim; çekiş çok daha rahat. Beygir gücü %20 daha az olmasına karşın aynı devirlerde tork (çekiş gücü) %55 daha fazla. Sonuç olarak yakıt ekonomisi açısından da SsangYomg yaklaşık %25 daha az maliyetli.
Buradan yola çıkarak kabaca şu tavsiyelerde bulunabilirim:
- 1 Ton'a kadar karavanlarda 150 Nm- 200Nm @2800RPM
- 1 Ton üstü karavanlarda 250Nm - 350Nm @2800 RPM
gibi değerler çekici araç seçiminde referans alınabilir. Bunlara yakın tork değerlerinde devir ne kadar düşük verilmişse o kadar iyidir. İster aracınız 80 Beygir olsun, isterse 180 Beygir
İkinci bir nokta da şu ki: Dizel motorlar bu tür karavan/römork/yük çekmek için daha uygun motorlardır; çünkü aynı hacimdeki benzinli akranlarına göre daha yüksek tork (çekiş gücü) üretirler. Bunun sebebi de dizel motorun çalışma prensibi gereği piston kollarının yakıtı sıkıştırmak için daha uzun bir yol katetmeleri. Saat sabahın ikisine gelmiş; daha fazla detaya girmeyelim.
1 Ton ve üstü karavan çekecekseniz, yol yapacaksanız, mümkünse dizel araç alın; rahat edin.
Merak edenler için; SsangYong Actyon Sports (2011 model/Dizel/Otomatik) Adria Adora 5.93UP (1.480kg) çekerken 100km'de 10Lt yakıyor. Bugünün hesabıyla 35kuruş eder. Infiniti'ye bu kadar zaman eziyet etmişiz.
Sevgiler,
Behçet Tolga
çok teşekkür ederim. 2012 model verso 1.6 benzin 132 beygir 160 nm tork lu aracım ile bana öyle bir cesaret verdiniz ki, hakkınızı ödeyemem. Allah tekerinize taş değdirmesin.110 NM torklu Lada Samaram ile 850Kg karavanımı yıllarca çektim. Değişmesem daha da memnundum aracımdan. Garip'im kimbilir nerede şimdi. Araçlarda şanzıman denen bir şey var. Üçüncü vitesle çıkacağınız yeri birle çıkarsınız ama çıkarsınız merak etmeyin. Kuru şartlarda dört çeker de elzem değil. Olursa iyi ama yokluğunda da her yere gidilir. Güç konusunu çok dert etmeyin. Aracınızın çekebileceği kg değeri teknik şartlarında belirtilmişse çekinecek hiçbir şey yok.
Turbodizeller genelde daha iyi, 4 çeker olması daha da iyidir. Ama böyle bir mecburiyet de yoktur.
110NM'lik lada Samaram ile %12 yokuş çıktım karavanla. Çekmiyor olsaydı çıkamamam gerekiyordu.
Sevgiler.
Çeker.2007 model volvo c30 tek kapı spor arabam var
motor 1.6 dizel bildiğiniz ford motoru
tork 240
beygir 107
ağırlık 1298
yük kapasitesi 1780
Merakım beni ve kendisini çok zorlamadan 750 kg olarak tabir ettiğimiz karavanları çekebilmeyi başarır mı?
Yoksa karavan çekmek için ilk önce arabayı mı değiştirmeliyim
Herkese şimdiden teşekkürler