Ynt: Neden Dacia Duster?
Sayın quickcan,
Hepimizin bildiği gibi otomobil ureticilerinin vermis oldugu yakıt sarfiyatı değerleri genelde güncel kullanım şartlarını yansıtan değerler değil. Yakıt sarfiyatını etkileyen etkenler; yük oranları, kullanım tarzı, yakıt ve bakım kalitesi, dış ortam sıcaklığı, lastik vs... Bunların bir çoğu üreticiler tarafından gözardı edilerek laboratuvar şartlarındaki tüketim değerleri hesap edilir ve kataloglara yazılmaktadır. Bunlarıda katalogda belirtirken "*" işareti ilede bazı şartlara bağlı olduğu bilgisi verilmeye çalışılır.
WV grubunun kalite açısından size bir sıkıntısı olmayacağı kanaatindeyim. Bunu söylemedeki netliğimin nedeni, son aracım olan ve 3 yıl kullandığım WV caddy ile kayınpederimin aracı olan ve arasıra kullanmak durumunda olduğum WV transporter 1.9 tdi cityvan kullanım tecrübelerimdir. Araç kalitesi olarak herhangi bir olumsuzluk yaşamayacağınız bu tarz (minibus veya panelvan) araçlarla maalesef yakıt, bakım ve ülkemiz trafik kanunları açısından bir takım sıkıntılar yaşayabilirsiniz. Bunlarıda kısa başlıklar halinde bilgilerinize sunmak isterim.
Yakıt:
Toplam ağırlığı 1455 kg olan passat 2.0 tdi bir otomobilin bile test tüketim değerleri 7.8 olarak gerçekleşirken, 2065 kg olan transporter minibus' ın 9,5 litre olması gayet normaldir. (bu deger cityvan 105 hp 1.9 tdi motorda 10 lt ve civarıdır).
Bakım:
Çok pahalı olduğu iddia edilen bakım maliyetinin ben gerçekte pahalı olduğunu düşünmüyorum. WV caddy ve diger benzer aracı debriyaj baskı yada triger değişim periodu açısından değerlendirdiğimizde,diğer araçlarda 60 bin km de değişimi öngörülen bazı parçalar WV grubunda 120 binde değişmesi öngörülmektedir. Fiyatın iki katı olması durumunda dahi, birkez uygulama ve malzeme ömür kalitesi açısından yapılacak değerlendirmeler tamamen kişiye özel olacaktır.
Trafik Mevzuatı:
Ençok bu konuda sıkıntı yaşanıyor diye düşünüyorum
Duster ile transporter farklı segment araçlar olduğu için doğal olarak karayollarındaki ait olduğu yasal sınıflamalarda farklıdır. Örneğin: Dacia Duster otomobil, transporter minibus statusunda bir araç ve hız limitleri şu şekildedir;
otomobil minibus
hız. max hız hız. max hız
Şehirler arası çift yönlü karayollarında max. hız: 90 km/h 99 km/h 80 km/h 88 km/h
Şehirler arası bölünmüş karayollarında max hız: 110 km/h 121 km/h 90 km/h 99 km/h
Şehirler arası bölünmüş otoyollarda max hız : 120 km/h 132 km/h 100 km/h 110 km/h
Hız limitleri %10 - % 30 arasında aşıldığında 140 tl parasal ceza, %31 ve üzeri hız limit aşımlarında 290 tl parasal ceza uygulanır.
Bu durumda duster ve transporter beraber seyahat ederlerken 105 km/h ile hız kontrolüne takılır ise;
Duster; müsade edilen hızı % 16 aştığından 149 lira ile cezalandırılırken,
Transporter müsade edilen hızı % 31 aşar ve 290 tl para ile cezalandırılır.
Hız limitleri konusunda defalarca problem yaşadığımdan ve benden daha kötü durumdaki 80-90 model araçlar 99 km/h hızla gidebilirken benim sıfır km aldığım ve daha bir yaşını doldurmamış aracımla şehirler arası yolda 88 km/h ( 2010 da 77 km/h idi) mahkum edilmem aracımı satmamdaki önemli nedenlerden birisiydi.
Değerlendirmenizi yaparken yardımcı olur düşüncesiyle aktarmak istedim.
Selamlar-saygılar.
Uğur YURTSEVEN