Ucuz etin yahnisi olmaz diye bir laf vardır ya. Bu lafa çok inanırdım. Ama galiba istisnalar var. O istisnalardan biri de Dacia Duster sanırım. Dacia benim için bizim Renault 12’nin Romanya’da üretileniydi. Sonra Renault bu üretim tesisine biraz yatırım yapma ve farklılaşma yoluna gitti. Başta ucuz ama çok da albenili olmayan otomobiller çıktı ortaya. Sonra ise bugün sizler için denediğim Duster.
Bence Duster, Dacia’nın geleceği açısından çok olumlu sinyaller veriyor. Duster’ı uzun süreden beri denemek istiyordum ancak her gelen otomobili sattıkları için ellerinde bir türlü bir tane bulamadım deneyecek. Sonunda bu haftaya kısmet oldu. Sayfada gördüğünüz Dacia Duster,modelin en üst seviyesi olan Laurente’nin 1.5 litre dizel motorlu olanı. Dacia Duster dışarıdan baktığınız zaman oldukça şık bir otomobil. Hele hele yolda ilk kez arkadan gördüğümde “Ne bu be” diyerek dibine kadar girmiş, spor bir markanın arazi otomobili zannetmiştim.
Gerçekten de özellikle arkadan bakınca şişik çamurlukları, yola yayılan haliyle bana ne yalan söyleyeyim Lamborghini’nin Cheetah diye de bilenen M400’ünü hatırlatmıştı. Bunun bir Dacia olduğunu öğrendiğimde gerçekten şoke olmuştum. Bu hafta test ettiğimiz Duster dış görünümolarak hayli donanımlı. Tepedeki port bagaj rayları, kapılardaki aksesuvarlarla oldukça iyi görünüyor. Duster’in içine girdiğinizde dışardakimodern görüntünün biraz kaybolduğunu ve “Back to the basics” durumu olduğunu görüyorsunuz. Yani otomobilin içi oldukça sade, daha doğrusu biraz “geçmişten kalma.” Hemen hemen her şey bir önceki jenerasyona ait gibi duruyor. Sanki içini 70’lerde veya 80’lerin başında yapmışlar gibi. Göstergeler, havalandırma, ses sistemi dersek ayıp etmiş olacağımız radyo CD çalar, hepsi biraz geçmişte gibi. Bir kasetçaları eksik sanki. Ancak iç hacim oldukça geniş, rahat ve aydınlık. Deri koltuklar, elektrikli camlar bu modelde standart. El freninin hemen altında otomobilin 4x4 kontrolleri var. İsteğinize göre 2 çeker veya 4 çeker olarak kullanabiliyorsunuz. Kontağı çevirdiğiniz zaman dizel motorun sesi hemen kendini belli ediyor. Ne çok sessiz, ne çok gürültülü. Ancak performans olarak şaşırtıcı 1.5 litre commonrail turbo dizelmotor 109 beygir ve 240 nmtork üretiyor. Kâğıt üzerinde çok da fazla görünmeyen bu güç, Duster’ı gerçekten çok iyi götürüyor. Kalkışta ve 120 kms sürate kadar hiçbir sorun yok. Motorun gücü oldukça yeterli. Hatta daha üst sınıftaki pek çok dizel motorlu otomobilden daha iyi.
Ağırlığından fazla yük taşıyabiliyor
Duster, içinde oldukça geniş bir mekân sunuyor. Bagaj oldukça geniş. Yatan koltuklarla bu genişlik iyice artabiliyor. Ama en inanılmazı Duster’ın müthiş yük kapasitesi, kendi ağırlığından daha fazla yük taşıyabiliyor. Üstelik içindeki basitlik, yük taşıma sırasında otomobile acımanızı gerektirecek bir durumu da ortaya çıkarmıyor. Bu otomobilde şaşırtıcı olan hem şık, hem basit, hem işlevsel olanın bu kadar başarıyla bir araya getirilmiş olması. Bana göre Renault, kendi markasıyla ürettiği Kaleos’tan daha başarılı bir iş yapmış Dacia Duster’da. Belki biraz daha çağdaş bir iç donanımla, biraz daha yüksek fiyata bir model daha çıkarabilirlerdi. bunu nedense yapmamışlar. Duster’ın bende yarattığı hava uzun yıllar eskimeden, fazla sorun çıkarmadan kullanılabilecek bir otomobil gibi göründüğü.
İç donanımı biraz eski model
Duster’ın gösterge paneli ve iç donanımı biraz eski model. Özellikle havalandırma ve radyo oldukça nostaljik duruyor. Tabii işin gerçeği ne kadar az elektronik o kadar az sorun. Duster’ın içindeki aksesuvarlar yeterli konforu sağlıyor. Sadece lüzumsuz denilebilecek oyuncaklar yok. Bir de ses sistemi gerçekten kötü. Ama işin iyisi eski günlerde olduğu gibi güzel bir radyo CD çalar alıp, yerine takabilirsiniz.
Pek çok 4x4’e tercih edilecek bir otomobil
Otomobil sessizlik konusunda iyi sayılmaz. Ama sonuç olarak 40 bin liranın biraz üzerindeki fiyatıyla, alternatifi zor bulunacak bir 4x4. Şahsi kanaatimi sorarsanız, piyasada bunun neredeyse 2 misli fiyata satılan pek çok 4x4’e tercih edilecek bir otomobil Duster.
ARTILAR
* Fiyatı
* Dış görünüm
* Sadelik
* Geniş iç hacim
* Yüksek taşıma kapasitesi
EKSİLER
* İç donanımın çağdışı olması
* Baz modelin neredeyse yüzde 50 fazlası fiyat