Arkadaşlar Merhaba ,son zamanlarda motokaravan konusu ilgimi çekmeye başladı.Biraz araştırdım ki dönüşüm yapan arkadaşlar neler yapmışlar neler ... Mümkün olsa bir misafir odası , klasik koltuk takımı da ilave edecekler nerdeyse ... Kimse alınmasın şaka yapıyorum tabiyki herkes kendi kullanım amacına göre dizayn yapıyor. Ben haftalarca karavan içinde yaşamak gibi bir durum düşünmüyorum . Programsız ,rezervasyonsuz seyahat etmeyi tercih ettiğim için yorulduğum yerde otel bulamazsam çoluk çocuk geceleyebileceğimiz , hafif yemeğimizi yapıp yiyebileceğimiz , ihtiyacımızı giderebileceğimiz portatif bir düzenek tercih ederim. Vw t5-t6 California araclarındaki koltuk sistemi çok hoşuma gitti , 3 lü koltuk epeyce bir mesafe arkaya öne kayıp geniş bir yatak olabiliyor , ön koltuklar arkaya dönebiliyor. Böyle bir koltuk düzenini Ford Transite uygulatsam , seyyar tekerlekli bir mutfak dolabı , seyyar bir Wc bir şekilde açılır kapanır bölmede ... Araca otomobil veya minübüs ruhsatı alıp muayeneye giderken mutfağı ve wc yi evde bırakırsam kimse bana "bu karavan" da diyemez böylelikle koltuk işletme derdinden de kurtulmuş olurum diye düşünüyorum . Böyle uygulama yapanlar var mı ? Görüşlerinizi merak ederim.
Bahsettiğiniz şekilde kullanım mümkün. Tam karşılığı olmasa da tarif ettğiniz arac kamp aracı olarak tarif edilebilir. Karavana genellikle seyahate uzun zaman ayırabilen, emekli, işini bulunduğu yerden yapabilen ya da işi gereği farklı yerlerde uzun süre ekipmanı ile kalması gereken kişiler tarafından ihtiyaç duyuluyor. Ancak son yıllarda araç yaşı nedeniyle ticari olarak kullanılamayan araçlar sayesinde bir çok doğasever ( bilhassa psa grubu araçlarda tadilat belgesi almak kolay olduğu için ) satın alarak - kendi imal ederek karavan sahibi oldu. Herkes kendi ihtiyacı doğrultusunda birşeyler ekledi. Bazı şeyler ister istemez gözümüze takılıyor. Karavanda gerçekten buna ihtiyaç var mı dediğimiz şeyler oluyor. Benim de gözüme takılan solar sistemler ve led ışıklar, özellikle elden geçirilip satışa çıkarılan karavanlar adeta pavyon gibi şerit şerit rengarenk ışıklarla donatılıyor. Yılda iki üç defa haftasonu, bir defa da yıllık izinde kullanılacak karavanlara hiç gereği olmayan kurulumlar yapılıyor. Aslında bu tarz kullanım için karavana da gerek yok ama.... Sonra esas olarak deniz araçlarında kullanılan elektrikli tuvaletler de karavanlarda kullanılmaya başlandı dolayısıyla b.k kokulu (içine ne atarsanız atın atık deposunda biriken pislikler eninde sonunda kokacak ) seyahatler yapmak mümkün oluyor. Ne de uzun yazmışım
sadede geliyorum. Bahsettiğiniz aracı gönül rahatlığı ile yapıp kullanabilirsiniz sadece ( orijinal koltuklu değilse ) seyir esnasında arka tarafta yolcu taşımayın. Aracın karavan sayılması için aşağıdaki şartları taşıması lazım
MOTORLU KARAVAN ile ilgili Ruhsat-Plaka-Muayene-Ehliyet ve Vergi Konuları : Motor Karavan Tanımı :
Karayolları Trafik Yönetmeliği
Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 18/07/1997
Yayımlandığı Resmi Gazete No: 23053 Mükerrer
MADDE 3- 2918 sayılı Kanunda ve bu Yönetmelikte kullanılan terimlerin tanımları aşağıda gösterilmiştir
d) Araç sınıfları (Ek.: 11.04.2003-25076)
5) Özel Amaçlı Taşıt: Yolcu veya yük taşımak üzere özel bir işlevi yerine getirmek için kullanılan (bunun için özel gövde düzenekleri ve/veya ekipmanları gereklidir) M, N veya O sınıfı motorlu araçtır.
5.1) Motor Karavan: En az aşağıdaki ekipmanları kapsayan, yatacak yeri olan bir özel maksatlı M sınıfı araçtır.
(i) koltuklar ve masa
(ii) koltuklardan dönüştürülebilecek uyku yatağı
(iii) yemek pişirme imkanları ve
(iv) depolama/saklama imkanları
Bu ekipmanlar oturma bölümüne sabit olarak monte edilmelidirler; ancak masa kolayca çıkarılabilecek şekilde tasarlanabilir.
Diğer Hususlar :
Her ağırlıktaki Motorlu Karavanlar için :
a- Motorlu Karavanı tescil ettirmek (Ruhsat almak) gerekiyor.
b- Ruhsat çıkarmak için fatura ve ilgili yönetmeliklere göre düzenlenerek Makina Mühendisleri Odası ve TSE tarafından onaylanmış tadilat projesi gerekiyor.
c- MTV-Motorlu Taşıtlar Vergisi adı altında yıllık vergisi vardır.
d- Heryıl TÜVTÜRK Araç Muayene İstasyonlarına muayeneye gitmesi gerekiyor.
e- Motorlu Karavanı kullanabilmek için yüklü ağırlığı 3500 kg’a kadar(dingil sayısından bağımsız) için B sıfı ehliyet yeterli olup 3500 kg’dan ağır olanlar için C sınıfı ehliyet almanız gerekir.
ÇEKME KARAVAN ile ilgili Ruhsat-Plaka-Muayene-Ehliyet ve Vergi Konuları :
1- Çekme karavanlar için hangi ağırlıkta olursa olsun herhangibir nam altında yıllık vergi yoktur. Çekme karavanlar (römorklar) ile ilgili yıllık vergi vardır diye bir kayıt bulunamadı.
2- Yüklü ağırlığı 750 kg. kadar olan çekme karavanlar için herhangibir tescil işlemi (araç ruhsatı) ve dolayısı ile araç muayenesi yoktur.Çekmek için kullandığınız aracın plakası ve B sınıfı ehliyet ile bu karavanı çekebilirsiniz.
3- Yüklü ağırlığı 750 kg. dan fazla olan çekme karavanlar için :
a- Karavanı tescil ettirmek (Ruhsat almak) gerekiyor.
b- Ruhsat çıkarmak için fatura ve tip onay belgesi gerekiyor.
c- Tescil edildiği için karavanın kendi plakası (çeken araçtan bağımsız) oluyor.
d- Yıllık vergisi yok ancak 2 yılda bir muayeneye gitmesi gerekiyor.(Muayene uygulaması hakkında bilgi bulunamadı)
e- Bu karavanı çekebilmesi için B sıfı ehliyeti olanlar sınava girip ehliyetlerine römork çekebilir şerhi koydurması gerekiyor.Veya D sınıfı ehliyet almanız gerekir.