Ynt: Motokaravan Dönüşümü için Teknik Tadilat Projesi Onay ve Ruhsatlandırma İşlemleri
Karavana dönüşecek araçlarda ABS aranmasının, koltukların, emniyet kemerlerinin CE belgeli ve testlerden geçmiş olması gerekliliğinin ve 5 yaşından küçük araçların karavana dönüşümde %84 ÖTV ödenmesinin temel nedeni sanıyorum şöyle bir şey olsa gerek:
(Fiyatları kafadan atıyorum) Ducato panelvan alırsanız fiyatı 30.000TL. dır. Aynı aracın 14+1 minibüsünü alırsanız 80.000 TL. dır. Uyanık vatandaş panelvan alıp sonradan sanayide koltuk taktırıp çok daha ucuza minibüse çeviremesin diye minibüse (M1 sınıfına) tadilatında %84 ÖTV istenir. Kotuklar CE belgeli olmalı, ABS de taktırılmalıdır. Böyle bir uygulamanın astarı yüzünden pahalıya geleceğinden yolcu taşımacılığı yapacak vatandaşın vergiden kaçış yolu tıkanmıştır. Otomotivci büyük patronların önünde eğilmekten başka çaresi de kalmamıştır.
Böyle olmasaydı nasıl olurdu? Bizdeki malum zihniyet sebebiyle panelvana minibüs ruhsatı çıkartarak arkasına tahta iskemle atıp yolcu taşıyanları da çok görürdük diye düşünüyorum.
Yasaları çıkarmak kolaydır. Ancak tanımları, sınırlamaları belirlemek zordur. Panelvan, kamyonet türü araçlardan ÖTV alınmamasını bir tür ticari teşvik olarak düşünmek istiyorum. Peki o zaman servis taşımacılığı yapan girişimci neden bu teşvikten yararlanamıyor? Haydi yolcu taşımacılığı için ABS ve CE belgeli koltuk şartını anlarım. Ama ticari olarak kullanılacak araçta %84 ÖTV neden? Aynı minibüsü özel ihtiyaçları için kullananlardan servis minibüsü işleticisini ayıran bir tanım olması gerekmez mi? Ya da benzer şekilde 14+1 minibüs ruhsatını 5+1 karavan ruhsatından ayıran özel bir tanımlama? İkisi de M1 ruhsatlı ama biri minibüs, biri karavan. Maalesef kuru ağacın yanında yaşın da yanması gibi, bu tanımlama eksikliğinden karavancılık da payına düşeni alıyor.
Aklın, mantığın yolu birdir. Dilerim mantıklı olan sonuca bir an önce kavuşuruz.