Moğolistan,sibirya Ve Moskova Gezi Notları(03-16.temmuz.2017)

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan vata Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 343
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 68,395





Ulan Ude Belediye binası ve Radyo kulesi,Lenin Caddesi’nin Opera binasına denk gelen köşesinin tam çaprazında yer almaktadır.




Belediye binasının önünde yer alan ve hava kararmaya başlayınca faaliyete geçerek müziğin ritmi ile suların dansını birleştiren Müzikli Fıskiye(=Поющий фонтан=Poyuşi Fantan) 2011 yılında yaptırılmıştır.














Müzikli fıskiye









Buryat Cumhuriyeti Devlet Üniversitesi
 

Etiketler
Ulan Ude’nin en önemli mimari anıtı,1939’da Sovyet Meydanı karşısında kurulmuş olan Buryat Devlet Akademik Opera ve Bale Tiyatrosu (=Бурятский государственный академический театр оперы и балета =Buryatski gosdartsveni akademiçeski teatr oper i baleta)’dur.Buryat motifleri ile Stalin dönemi dekoratif unsurlarının birleştiği bu binanın çatısında,ata binmiş bir erkek ve bir bayan heykeli Buryat halkını simgelemektedir.2011 yılında renovasyonu tamamlanan binanın ön tarafında ise 2000 yılında,ülkedeki en ünlü balerin Larisa Sahyanova (=Лариса Сахьянова) ve en ünlü solist Piyotr Abaşeev(=Петр Абашеев) anısına dikilmiş Angara’nın Güzelliği Anıtı (=Памятник Красавица Ангара=Pamiyatnik Krasavitsa Angara) yer almaktadır.

Rusya’da bir tiyatronun en yüksek rütbe olan akademik ünvana sahip olması onun sanatsal olgunluğa ulaştığını simgelemektedir.Bu tiyatroda, dünya klasikleri ve Buryat yazarlarına ait üç yüzden fazla eser sergilenmiş olup,yıllık otuz civarında opera ve bale performansı sahne almakta ve yaz aylarında yurt dışı turnelere çıkılmaktadır.






















Opera binası ve önünde yer alan Angara’nın Güzelliği Anıtı
 

Bundan sonra Lenin Caddesi boyunca aşağıya doğru ilerlemeye devam edince karşımıza Çar Kapısı(=Царские ворота=Sarskie Varota) da denilen Zafer Takı(=Триумфальная арка=Triumfalnaya Arka) çıktı.Bu anıt,şehirdeki tüccarlar tarafından,1891 yılında,Japonya’dan Moskova’ya dönüş yolunda Sibirya bölgesini ziyaret eden ve son çar ünvanını alarak tahta geçecek olan veliaht prens II.Nikola şerefine yaptırılmıştır.Orijinal tak,Sovyetler Birliği döneminde,1936 yılında yok edilse de yenisi,2006 yılında aslına sadık kalınarak ve daha yüksek olarak yaptırılmıştır.













Zafer Takı(=Çar Kapısı)









Su almak için girdiğimiz bakkal dükkanında (=продуктовый=Produktovi) bizim memleketten bir ürünü görmek hoşumuza gitti.
 

Zafer Takı'ndan aşağıya doğru ilerlemeye devam edince Ulan Ude'nin bir başka görülmeye değer yeri olan Buryat Arbat(=Бурятская арбатная зона=Buryatskaya arbatnaya zona) bölgesine geçtik.Turistler arasında hayli popüler olan ve Moskova'daki tarihi Arbat bölgesine benzetildiği için aynı adla anılan bu bölge,aslında Lenin Caddesi'nin devamı olup 2004 yılında araç trafiğine kapalı hale getirilmiştir.

Eski devirlerde Arbat bölgesi, şehirdeki tüccarların ikamet ettiği bölge imiş. 19.yüzyıl mimarisi ile inşa edilmiş evlerin yer aldığı bu bölgedeki dükkanlarda,lüks tüketim malları yanı sıra yüzyıllar boyu Ulan Ude'de yaşamış çeşitli etnik gruplara ait eski evlerden getirilmiş tarihi eserler de satılmaktadır.

Bölgeye gelen ziyaretçileri rus heykeltraş Mironov'un yaptığı Bereket heykeli(=памятник рог изобилия=Pamiyatnik rog izobiliya) karşılamaktadır.Aynı zamanda Ulan Ude'nin resmi armasını ve ticaretten gelen bereketi yansıtan bu heykelde,antik Roma'da ticaret ve bereket tanrısı olarak kabul edilen Merkür'ün mermerden yapılmış sütun şeklindeki asasına(=caduceus) dolanmış vaziyette bereketi(=cornucopia) simgeleyen bronzdan yapılmış iki tane yılan bulunmaktadır.









Buryat Arbat Bölgesi




Bu bölgedeki tarihi evlerin bir kısmı günümüzde müze olarak kullanılmaktadır.Bunlardan bir tanesi de Ulan Ude Şehir Tarihi Müzesi (=Музей-Истории города Улан-удэ=Muzey İstorii Gorada Ulan Ude)'dir.Bu müzede,Ulan Ude şehrinin önemli simaları,şehrin gelişme dönemleri ve eski devirlerdeki şehir yaşamından kesitler sunulmaktadır.








Ulan Ude Şehir Tarihi Müzesi









Kvas satış arabası


Mısırlıların buluşu olan ve ülkeye 10.yüzyılda giren Kvas(=Квас), günümüzde tahtını bira ve votkaya kaptırmış milli bir Slav içeceğidir. Sovyetler Birliği döneminde komünist kolası olarak lanse edilen,çavdar ya da arpa ekmeğinin suda bekletilip mayalanması sonucunda oluşan ve neredeyse alkolsüz - mayalanmanın verdiği etki ile % 0.07 ila 0.84 oranında doğal alkol içermektedir - içecek olarak tanımlayabileceğimiz Kvas,içerdiği yüksek B vitamini ile bağışıklık sistemini güçlendiren ve antioksidan özelliklere sahiptir.
 
Son düzenleme:

Güneş iyice alçalmıştı.Bu nedenle günümüzde bir kısmında hala oturulan eski ahşap evleri görmek için hızlı adımlarla ara sokaklarda gezindik.


































Ulan Ude ahşap evleri
 



Bundan sonra Uda Nehri'nin kıyısında inşa edilmiş ve Ulan Ude'nin ilk taş bina ve ana Ortodoks tapınağı olan Kutsal Odigitrievski Katedrali (=Свято-Одигитриевский собор=Svyato Odigitrievsi Sabor)'ni ziyaret ettik.

Sovyet Meydanı'na yaklaşık üç kilometre mesafede bulunan ve Lenin Caddesi'nin en sonunda yer alan bu katedral, Verkhneudinsk ve Kyahta tüccarların maddi katkılarıyla 1741-85 yılları arasında ve barok mimari tarzında inşa edilmiştir.1960'da mimari anıt statüsünü alan katedralin iç mekanı yaldızlı oyma ikonostazları ile ünlü imiş.Saat 21 olduğundan katedral kapalıydı ve ziyaret edemedik.

1929 yılında kapatılan katedral,1934 yılından itibaren Tarih Müzesi olarak hizmete başlamış ve 1995 yılında restore edilerek Rus Ortodoks Kilisesi'ne geri dönmüştür.







Kutsal Odigitrievski Katedrali
 

Katedralden sonra şehir merkezine bu kez Kirov Caddesi(=Улица Кирова =Ulitsa Kirova) üzerinden dönerken Komünizm Uğrunda Ölenler Anıtı(=Памятник борцам павшим за коммунизм=Pamiyatnik bortsam pavşim za komünizm)'nı gördük.Tepesinde orak-çekiç figürü ve CCCP yazısı olan bu granit anıt,bolşevik ihtilali sonrası patlak veren Rus İç Savaşı(=Гражданская война́ в Росси́и =Glajdanskaya voina vı Rassii) sırasında şehri savunurken ölenlerin anısına mimar Kotov tarafından 1928 yılında tamamlanmış olup 1970 yılında bugünkü yerine taşınmıştır.









Komünizm Uğrunda Ölenler Anıtı




Bundan sonra Kirov Caddesi üzerinde yürümeye devam ederek beş yüz metre ilerideki Galaksi Kültür ve Alışveriş Merkezi(=Galaxy Культурно-торговый комплекс) önüne geldik.Bu merkezin tam karşısında yer alan Zafer Meydanı(=Проспект Победы =Prospekt Pobedi)'nın arkasında bulunan Zafer Anıtı Parkı(=парк Мемориал Победы=Park Memorial Pabedi), Ulan Ude'de ziyaret ettiğimiz son yer oldu.Parkın ortalarında yer alan II.Dünya Savaşı'na bu şehirden katılıp hayatını kaybeden buryat ve rus askerlerin adlarının kabartma bakır levhalara yazılı olduğu ve üst kısmında Kursk savaşında alman tanklarını mağlup eden efsane bir T-34 tankının bulunduğu Zafer Anıtı(=Памятник победы=Pamiyatnik Pabedi),1967 yılında yapılmış ancak zamanla özelliğini kaybetmesi nedeniyle 2000-2005 yılları arasında yeniden inşa edilmiştir.Son inşaat esnasında anıta bir de Ölümsüz Ateş(=вечный огонь=Veçnii Ogon) bölümü eklenmiştir.Parkın sınırları içinde ücretsiz wi-fi uygulaması mevcuttur.














Galaxy alışveriş merkezinin girişinden çektiğimiz Zafer Anıtı fotoğrafları
 

Saat 22 olmuş ve ortalık kararmak üzere iken Ulan Ude'deki programımızı noktaladık.Artık iyi bir akşam yemeğini hak etmiştik.Bu amaçla parkın önünden Sovyet Meydanı'na doğru bir kilometre yürüyüp Baykal Plaza Otel(=Отель Байкал Плаза)'ya geldik.Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin bu şehri ziyaret ettiğinde dört yıldızlı bu otelde konaklıyormuş.Biz otelin içinde lokal yemekler yanı sıra dünya mutfağından da örnekler sunan Tengis Restoran(=Ресторан Тэнгис)'a oturduk.Ortam çok şık ve yemek yiyen ağır abi ve ablalar ile görünüm olarak ciddi bir tezat oluşturuyorduk.Bu duruma,menü geldiğinde gördüğümüz fiyatların ağırlığı da eklenince -öğleden sonra 75 rubleye yediğimiz buuz burada 750 ruble idi - biz sipariş vermeden sıvışmayı tercih ettik.









Tengis Restoran



Bu başarısız girişim üzerine seviyemize uygun bir yemek mekanı ararken Baykal Plaza'nın arkasında ve Lenin Caddesi üzerindeki Şaşlıkof (=шашлыкфф) adlı restoranı bulduk.Bu mekan,uygun fiyata bira+ızgara et sunan ve Sibirya'da yaygın bir restoran zincirine aitti.
















Şaşlıkof Restoran










Şaşlık(=шашлык),Rusya ve Türki Cumhuriyetlerde kolayca bulunan,bir gece sirkeli ve baharatlı suda marine edildikten sonra şişe geçirilen kuzu budu ya da sığır bonfilesinden hazırlanmış ve bizdekine göre daha büyük kesilmiş etin ızgarada pişirilmesi ile yapılır.








Pelmeni(=Пельмени) soğuk havada uzun zaman bozulmaması ve bir tencerede kaynatılan sıcak suda üç-beş dakika içinde hazırlanabilmesi gibi kolaylıkları nedeniyle Sibirya’da yaşayan insanların buluşu olan bir gıdadır.Çok ince açılmış hamurun içine iç malzemesi (tavuk, dana,koyun, veya mantar) çiğ olarak konulup haşlandıktan sonra üzerine bazı ülkelerde ekşi krema smetana(=cmetaha) ya da tereyağlı sos eklenebilir.

Biranın da eşlik ettiği bu güzel yemeğe de 1320 ruble(~80 TL) ödediğimizde saat gece yarısını geçmişti.Bomboş sokaklarda son bir gayretle bir kilometre ilerideki otelimize ulaşıp günü sonlandırdık.
 

Ulan Ude küçük ve güzel bir şehir.İnsanları cana yakın ve doğası gayet iyi.Tabii yazın her şey daha kolay ve burayı bir de kış aylarında görmeyi çok isterim.Elde olmayan uçak bileti sorunu nedeniyle zamanımızın kısıtlanması yüzünden Ulan Ude'ye ne yazık ki bir gün ayırabildik.
Bence burası iki günü hak ediyor.

Gezi programınızı yaparken buraya pazartesi ve salıya denk gelmeyecek şekilde iki gün ayırmanızı tavsiye ederim.Böylece bizim görmeye fırsat bulamadığımız ve internetten indirdiğim resmini aşağıya koyduğum Rinoçe Bagşa Tapınağı(=Дацан Ринпоче Багша=Datsan Rinoçe Bagşa)'na çıkarak şehri tepeden izleyebilir,kapalı olduğu için ziyaret edemediğimiz Etnografya Park-Müzesi'ni ve Odigitrievski Katedrali'ni ziyaret edebilir ve Uda Nehri kıyısında dolaşabilirsiniz.








Rinoçe Bagşa Tapınağı'nın internetten indirdiğim fotoğrafı
 

11.Nisan.Salı sabahı otelin sunduğu ve gayet güzel olan kahvaltıyı yaptıktan sonra 100 ruble(~6 TL) ödediğimiz taksi ile otelimize 1.5 kilometre mesafedeki Demiryolu İstasyonu(=Железнодорожный вокзал=Jeleznodorojni Vakzal)'na gittik.

Burada,internet üzerinden kişi başı 2.000 ruble(~120 TL) ödeyerek satın aldığımız biletlerle Vladivostok'tan gelip Moskova'ya giden ve saat 09.11'de Ulan Ude'den hareket edip saat 15.46'da İrkutsk'ta olacağı belirtilen Transsibirya trenine bindik.


















Ulan Ude Tren İstasyonu ve eski model bir tren hareketleri cetveli










Tren perona yanaştı ve kondüktör yeni yolcuların bilet kontrolünü yapıyor.
 



Trans-Sibirya Demiryolu(=Транссибирская магистраль) veya kısaca Transsib(=Транссиб),dokuz bin kilometreyi geçen uzunluğuyla Moskova’dan başlayıp Rusya’nın en doğu noktasında Japon Denizi kıyısında bulunan Vladivostok’a dek ulaşan dünyadaki en uzun ve en etkileyici demiryolu hattıdır.Trans-Sibirya Demiryolu,1891-1916 arasında parça parça tamamlanan,o günkü koşullara göre olağanüstü bir projedir.

Dünyanın bu en uzun tren hattında düzenli olarak gün aşırı sefer yapan iki tren bulunmaktadır.Bunlardan,bizim de bindiğimiz 001/002 kodlu Rasiya(=РОССИЯ) treni;turistlerin tercih ettiği,daha konforlu,çalışanları İngilizce konuşabilen,1 ve 2.sınıf bilet fiyatlarına trenin restoranında alınacak yemeklerin de dahil olduğu pahalı bir hat olup en düşük üçüncü sınıf bilet için 175$ ödenen bu trenle altı buçuk günde 9.288 kilometre ilerideki Vladivostok'a ulaşılmaktadır.


Öte yandan Rusların ve yolculuk için düşük bütçe ayıran gezginlerin tercih ettiği 099/100 koduna sahip ve daha az konfor sunan düzenli tren ise aynı yolu yedi günde geçmektedir.Herkesin merak ettiği bu hatta, istasyonlara göre değişmekle beraber yolcuların trenden inmesi ve yenilerinin binebilmesi için 15 dakika ile bir buçuk saat süren duraklamalar verilse de sadece camdan dışarıyı seyrederek yedi gün geçirmek istemeyenler bu geziyi bir şehirde inip orayı iyice gezdikten sonra tekrar binip yola devam etmeyi tercih etmektedirler.Tabii bu tercih de böyle bir yolculuk için en az yirmi gün süre ve daha yüksek bütçe ayırmayı gerektirmektedir.








Trans-Sibirya Demiryolu Hattı haritasını Rus Demiryolları Şirketi’nin kendi sitesinden aldım
 

Trans-Sibirya trenleri en doğuya gittikleri gibi onlar ile Ulan Ude'ye kadar aynı yolda giden ve sonrasında Çin’e kadar uzanan iki hat daha bulunmaktadır.Bunlardan gerek Harbin ve Mançurya üzerinden geçen hat gerekse Ulan Batur ve Moğolistan üzerinden geçen hattın her ikisi de Pekin’de sonlanır.Bu klasik rotada Mançurya üzerinden 8,986 kilometre uzunluğundaki Moskova-Pekin hattı daha eski olup Moskova'dan Pekin'e giderken Moğolistan'a uğramak istemeyenlerin tercih ettiği hattır.Bu rotada,cumartesi geceleri karşılıklı çalışan 019/020 kodlu iki tren mevcut olup yolculuk yaklaşık altı gün sürmektedir.

Bu hattın en çok rağbet gören ve en kısa rotası ise Moğolistan üzerinden giden 7621 kilometre uzunluğundaki Moskova-Pekin hattıdır. Ancak bu rota üzerinde de haftada sadece bir tren seferi yapıldığından mesafe daha kısa olmasına rağmen iki ülke değiştiren trenin sınır geçişlerinde gerek vagon tekerleklek aralıkları ayarlanması - her ülkenin ray genişliği farklı olduğundan - gerekse yaygın olan kaçakçılık nedeniyle kontrollerin uzun sürmesi nedeniyle yolculuk yine altı gün sürmektedir. Her Salı gecesi Moskova’dan,her Çarşamba sabahı da Pekin’den karşılıklı olarak hareket eden 003/004 kodlu trenler iki ülke değiştirdiğinden ötürü sınır geçişlerinde çok fazla beklemektedir.Rusya-Moğolistan geçişinde Rusya sınırında beş saat,Moğolistan sınırında ise üç saat bekleme yapılmaktadır. Bu esnada trenden inip,çevrede dolaşmak serbesttir. Moğolistan-Çin geçişinde Moğolistan sınırında iki,Çin sınırında dört saatlik bir bekleme süresi olsa da son bir saate kadar yolcuların trenin dışına çıkmalarına müsaade edilmemektedir.

Bu trenlerin haricinde hattın çeşitli bölümlerinde hizmet veren ve daha kısa mesafeler arasında çalışan birçok tren daha olduğu gibi bu rotada tamamen paralı turistlere yönelik çalışan ve her türlü imkanın mevcut olduğu lüks kompartmanlarda kişi başına 30.395 € gibi yüksek rakamlara seyahat imkanı sunan Golden Eagle adı verilen turlar da vardır.












Bizim de bindiğimiz ve Vladivostok-Moskova seferi yapmakta olan Rasiya treni
 

Tren biletlerini internet üzerinden satın almak için en uygun yöntem aşağıda linkini verdiğim Rus Demiryolları Şirketi(=Российские железные дороги=Rasiskie Jelezniye Darogi) veya kısa adıyla RJD(=РЖД) resmi sitesini ya da komisyon ödeyerek aracı şirketleri kullanmaktır.Biletlerin fiyatları,satın aldığınız sınıfa,seyahat tarihinize ve bilet satın alma tarihinize göre farklılık göstermektedir.Bu hattın biletleri resmi sitede 45 gün önce satışa sunulmaktadır.


http://www.rzd.ru/


Bütün trenlerde birinci sınıf(=спальный вагон=Spalni vagon),ikinci sınıf (=купе вагон=Kupe vagon),üçüncü sınıf(=Плацкартный вагон= Platskartni vagon) ve Restoran vagonu(=Вагон-Ресторан) bulunur. Bir ve ikinci sınıf vagonlarda kompartman denilen ve sınır geçiş zamanları hariç istediğiniz zaman kapısını kapatabileceğiniz yani mahremiyetinizin olabildiği bölmelerde seyahat edersiniz.Tabii yalnız seyahat ediyorsanız kompartmanınıza cinsiyet ayrımına bakılmaksızın başkalarının da bilet alabileceğini bilmenizde fayda vardır.Hiç şüphesiz en ucuz yol biletinizi bizzat tren istasyonundan almaktır.Ancak platskart diye tabir edilen vagonlardan her trende iki tane olduğundan bu ucuz biletler çabuk tükenmektedir.








Bindiğimiz trende 1.sınıf(=Spalni) vagona girme iznimiz olmadığı için bu vagondaki kompartmanın fotoğrafını çekemedim.Onun yerine fikir vermesi amacıyla bu fotoğrafı Rus Demiryolları Şirketi’nin kendi sitesinden indirdim.














2.sınıf(=Kupe) vagondaki fark kapatabileceğiniz bir kapınızın olmasıdır














3.sınıf(=Platskartni) vagonda samimi yolculuk
 

Birinci sınıf vagonlarda kompartmanlar ikişer kişiliktir. Her kompartmanda yatak haricinde masa ve koltuk da bulunmaktadır.İkinci sınıf kompartman dört kişilik olup birinci sınıftaki kadar büyük olmasa da cam kenarında bir masa bulunur.En düşük ücretin ödendiği üçüncü sınıf vagonlarda ise kompartman bulunmamaktadır.Bu vagonlarda 54 yatak bulunur ve bunların 36 tanesi dört kişilik kapısız bölmelerde vagonun dikine,18 tanesi ise vagonun enine yerleştirilmiştir.Herhangibir kapı olmadığından tahmin edileceği üzere bu yolculuğu 54 kişi samimi bir şekilde yapmaktadır.Bu durum mahremiyet,bazı kokular,gürültü ve güvenlik açısından biraz sıkıntılı gibi dursa da yolculuk kültürü son derece gelişmiş Rusya’da trende hırsızlık nadir görülen bir durumdur.

Kompartmanlardaki yataklar alt ve üst olarak farklı fiyatlandırılmaktadır. Alttaki yatakların biraz daha pahalı satılmasının sebebi alt yatakta yolculuk yapanların kompartman içerisindeki masaya da hakim olmalarıdır.Tüm vagon çeşitlerinde trene bindiğinizde görevli biletinizi kontrol ettikten sonra size çarşaf,yorgan kılıfı,yastık kılıfı ve havludan oluşan bir paket vermektedir.Size kalan,verilen bu malzemeyi yatağınızın altında duran yastık ve battaniyenize takmanızdır.

Daha önceki yıllarda yaptığım yolculuklarda vagon aralarında sigara içilmesine izin veriliyordu.Bu yolculukta trenlerde sigara içilmesinin kesinlikle yasaklanmış olduğunu gördüm.Zaten önünde sigara içmek için açık bir pencere de bulmak mümkün olmadığından tiryakilerin duraklardaki molaları beklemek dışında seçenekleri bulunmamaktadır.

Her kompartmanda elektrikli aletlerinizi kullanmanız ya da şarj etmeniz için prizler bulunmaktadır.Ayrıca yolculuk boyunca dilediğiniz kadar sıcak su almanız için alttaki resimde göreceğiniz bir sıcak su deposu kullanıma hazır beklemektedir.

Gerek istasyonlardaki büfelerde ya da seyyar satıcıların tezgahlarında gerekse yolculuk esnasında görevlilerin dolaştırdığı sepette satılan yiyecekler pek lezzetli olmadığından yolculuğa çıkmadan yanınıza yiyecek-içecek almanız hem ekonomik hem de sağlıklı olacaktır.İlaveten her trende yemekli vagon bulunmaktadır.Ancak fiyatlar biraz tuzludur.

Her vagonun başlangıç ve bitiminde görevlilerce sürekli temizlenen birer adet olmak üzere iki adet tuvalet bulunmaktadır.Son olarak dikkat edilmesi gereken başka bir bilgi ise bagaj konusudur. Seyahat için herhangi bir ağırlık limiti bulunmasa da alt yatakta iseniz bagajınızı yatağınızın altına üst yatakta iseniz yatağınızın üzerine yapılmış yere koyabilirsiniz.Sözün özü bagaj için sınırlı genişlikte bir alanınız bulunduğunu göz önüne almanızda yarar vardır.









Hizmete her daim hazır sıcak su semaveri(=самовар=samovar)









Her vagonda bu tuvaletlerden iki tane bulunmaktadır




















Yolculuğun bizce en keyifli kısmı biraz pahalı - bir bira 350 ruble(~21 TL) - da olsa yemekli vagonda Baykal Gölü manzarası eşliğinde içtiğimiz biraydı.
 

Ulan Ude'den saat 09.11'de hareket eden tren,bizi tam da biletimizde yazdığı gibi saat 15.46'da İrkutsk Yolcu Garı(=Иркутск Пассажирский вокзал=İrkutsk Pasajirski Vakzal)'na ulaştırdı.Nedendir bilmiyorum ancak Rusya'da tren garları genellikle bir kale görünümündedir.İrkutsk Garı da bu betimlemeyi doğrular tarzda idi.













İrkutsk Yolcu Garı















1898’de asker kökenli Mimar Lev Matsievich tarafından yapılmış İrkutsk yolcu garı,Ulan Ude garı ile benzer özellikte olmakla beraber burada elektronik hareket tablosu ve hediyelik çiçek otomatına varıncaya kadar tüm ayrıntılar düşünülmüştü.
 



Irkutsk oblastının yönetim merkezi olan İrkutsk(=Иркуцк),tüccarlar ve vergi tahsildarlarının kış aylarında da bu bölgede kalmalarını sağlamak amacıyla, 1661 yılında bir Kazak garnizonu olarak kurulmuştur.Dünyanın beşinci uzun nehri Yenisey'in ana kollarından biri olan Angara Nehri kıyısında kurulan İrkutsk,1686 yılında şehir statüsüne alınmıştır.

İrkutsk uzun yıllar boyunca Moğolistan ve Çin'e fildişi ve kürk verilip, karşılığında çay ve ipek alınan bir ticaretin merkezi olarak büyümesini sürdürmüş olup,on dokuzuncu yüzyılın başında Çar I.Nikola'ya karşı Dekambrist isyanına katılanların 1825'ten itibaren gruplar halinde Sibirya'ya sürülmeleri ise İrkutsk'un bir kültür merkezi haline gelmesine yol açmıştır.1879'da geçirdiği büyük yangında,dörtte üçü tamamıyla yanıp kül olmuşsa da 1880'lerde keşfedilen Lena Çanağı altın rezervleriyle şehrin kısmeti yeniden açılmış ve 1896'da elektriğe kavuşan şehirde 1897'de ilk tiyatro faaliyete geçmiştir.

1899 yılında şehre ulaşan Trans Sibirya demiryolu sayesinde irkutsk, Rusya'nın Avrupa'daki parçası ile birleşerek ticari açıdan gelişmesini hızlandırdığı gibi doğuya uzanan keşif yolculuklarının da başlangıç noktası görevini görmüştür.Bu durum şehrin mimarisinin de değişmesine ve şehrin zengin takabakasının tercih ettiği taş binaların ahşap ağırlıklı evlerin yerini almasına yol açmıştır.Bu olumlu gelişmeler,İrkutsk şehrine yirminci yüzyılın başlarında Sibirya'nın Paris'i ünvanını getirmiştir.

Uzun bir geçmişe dayalı ticaret merkezi olma özelliği,şehrin 1917 Ekim Devrimi'ne de uzun süre karşı çıkmasına neden olmuştur.Beyaz Ordu'nun başında bulunan ve aynı zamanda bir kutup kaşifi olan Amiral Kolçak'ın Rus İmparatorluğu'nu yeniden şekillendirmek için kendisine üs olarak seçtiği İrkutsk,bu emelini gerçekleştiremeden ona mezar olmuştur.1920 yılının Şubat ayında şehrin ve Beyaz Ordu'nun direnişini kıran Kızıl Ordu birlikleri tarafından yakalanan amiral,Znamenski Manastırı’nın yakınında günümüzde heykelinin bulunduğu noktada vurularak öldürülmüş ve rivayete göre cesedi de aynı noktadan Angara Nehri'ne atılmıştır.

Bundan sonra başlayan Sovyetler Birliği döneminde bir endüstri şehrine dönüştürülen ve dış dünyaya kapatılan İrkutsk,coğrafi konumunun getirdiği avantajlar nedeniyle son yirmi beş yılda bu kez turistlerin gözde bir destinasyonu olmuş ve çoğunluğu çinli,alman ve japon turistlerden oluşan ve sayıları her sene artan turist grupları yaz aylarında bu şehrin caddelerini doldurmaya başlamışlardır.

Ocak ayı ortalaması -18C ve temmuz ayı ortalaması ise +18C olan ve karasal iklimin sert bir şekilde hüküm sürdüğü İrkutsk,günümüzde altı yüz bin civarındaki nüfusu,üniversiteleri,tarihi yapıları ve tabii ki dünyanın en önemli tatlı su kaynağı olan Baykal Gölü'ne yakınlığı nedeniyle Sibirya'nın en önemli şehirlerinden bir tanesi haline gelmiştir.
















Trenden İrkutsk'un dış mahallelerinin görünümü
 
Son düzenleme: