Mapadan Makara Yapmak. Hem Mapa Hem Makara

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan MOBİDİK Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 79
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 12,887
Ynt: Mapadan Makara Yapmak. Hem Mapa Hem Makara

işte bu....tebrikler tolga...sen daha ileri götürdün...
 

Etiketler


Ynt: Mapadan Makara Yapmak. Hem Mapa Hem Makara

makaradan geçecek halat bildiğin vinç halatı 10mm maximum 12mm ki fazlası rahat geçer. mapayı ağaca veya bir sabit noktaya bağlamak ise çocuk oyuncağı : ikinci bir mapa tak olsun bitsin...
 

Ynt: Mapadan Makara Yapmak. Hem Mapa Hem Makara

Haluk abi... Güzel bir başlangıç, fikir olmuş.

Arkadaşlar başlangıçta affınıza sığınaraktan şunu arz edeyim meslek lisesi torna-metaluji giriş, teknik lise elektrik-elektronik çıkışlıyım. (meslek lisesinin 2sınıfında sınavla geçiş yaptım) 1989 da mezun olduğum kadar ki bilgilerime dayanaraktan;

Yapılan uğraşı bir ilk olduğu için tabi ki kafamızdaki soruları sormak, yorum yapmak, öneri getirmek en büyük hakkımız. Ama bu adap saygı çerçevesinde olmalı diyorum.

Yorum yapan arkadaşların "mapanın, makaranın ve rulmanın kalitesi " konusuna katılıyorum. Malzemeyi canlı görmek lazım. Haluk abi sizinkinin resminden anladığım kadarı ile döküm ve tıraşlama izi yok. (sizin malzemeniz kötü demiyorum lütfen yanlış anlaşılmasın) piyasada kalite hususunda çok malzeme var. Dökümden malzemeden ( bu en mukavemetsiz ve ucuzu olan) krom malzemeye (bu en kaliteli ve yüksek fiyatlı olandır ancak krom malzemenin tek eksisi krom diğer malzemelere göre daha çok ve hızlı ısınır) kadar. Tabi ki ara kalitede olanlarda var.

Ağır yük altında çalışan mapanın "U" şeklinden "V" şeklini almaz. Çünkü makara rulmanının içinden boşluksuz geçen mapanın miline (saplama) tek bir noktadan güç uygulanmayacağı, rulman kalınlığı boyunca mapa miline yükü dağıtarak baskı yapacağından ve kesinlikle "V" şeklini almaz. Şayet malzeme zayıf ise ya mapanın veya milinin pasosunun dişlilerini sıyırır, ya mapanın milinin geçtiği kafa kısımları kırar, ya mapanın “U” kısmını kırar, ya rulmanı sıkıştırır ya da makaranın kaynağı zayıfsa makarayı kaynak yerlerinden koparır. Ama kesinlikle “V” şeklini almaz.

Rulmanın kapaklı olması (plastik veya metal kapak) rulman bilyesinin içine iri parçaların girmesini engeller. Araçlarımızdaki birçok poryaların rulmanları kapaklı olup, çamur su gibi dış etkenlere maruz kalmaktadır. Her su ya da çamura girişte maruz kalan krank poryası, triger gergi poryasını rulmanı, marş ve şarj dinamosu, klima kompesör rulmanları. Zaten bunların içine su, ince çamur (milsi toz) giriyor.

Ayrıca bu mapalar piyasada nerelerde kullanılıyor. Tabi ki ağır hizmetlerde kullanılıyor.

Metal malzeme baskı ya da yük (ağır ivme) altında patlamaz, sadece zayıf noktasından kırılır. Eğer tahrikli basınç altında metale hız kazandıracak etki altında kalırsa, kazanacağı momentle kırılan metal parça şarapnel etkisi kazanır. Tabi ki kazandığı momentle yolu üzerindeki nesneye çarpar. Eğer çarptığı nesnenin öz kütle yoğunluğu kendisinden az ise o nesneye saplanır.

Resimde gördüğüm kadarı ile makara, mapanın içinde çalışacağı döneceği yerde çok az bir boşluk var. Bu sebeple rulmanın sağa sola oynamaması için mapa miline, rulmanın (makaranın) başlangıç ve sonuna punta atmak için yeterli alan yok.

Yorum yapan arkadaşımın mapa pasosunun sıyrılmaması için önerilerinden sadece kontra somun önerisine katılıyorum. Ancak bu da mapa milinin mevcut uzunluğu ile olmaz. Çünkü kontra somunu dışarıdan sıkmak gerekir bunu içinde mapa milinin uzunluğu yetmiyor. Bu sorun şu şekilde çözülebilir. Mapa milinin metriğinde yada rulmanın metriğinde, pasosuz saplama ile saplamanın mapa dışında kalan kısımları kaynaklanır. Ama araya rondelâ pul olmaz çünkü zamanla makarayı sıyırıp zayıflatmaya başlar.

HALUK ABİNİN PROJESİNE ŞU ŞEKİLDE YORUM VE ÖNERİLERİM OLABİLİR.
A-. Mapa milinin metriğinde yada rulmanın metriğinde, pasosuz saplama ile saplamanın mapa dışında kalan kısımları kaynak yapılabilir.
B-Çelik veya sentetik halatın makaraya oturacağı iç alanda, makaranın iç yanak boyu halatın çapından en az 1,5 kat uzun olmalıdır. Çünkü yapılan mapa makaranın sağa veya sola kaymalarda halatın makara uçlarına baskı uygulayarak deforme olmasına mahal vermemeli.
C- Halatın makara içine oturmuş halindeki durumu ile mapanın “U” kısmı arasında, halatın çapının en az 2-3 katı boşluk olması gerekli.

GELELİM HALUK ABİNİN BU UYGULAMASI İLE İLGİLİ DÜŞÜNCELERİME;
Birçok ünlü orijinal firma ürünlerini, fason çalışan küçük atölyelere yaptırıyor. Hatta aynı küçük atölye birçok firmaya ürün yapıp firmaların isim logolarını basıyor. Tüfek üretimi ile ünlü olan ilimizde fabrikası olan dost arkadaşımdan tüfek aldım. Arkadaşım bana şunu beyan etti “ ben bu tüfeği Avrupa da çok ünlü bir firmaya fason üretiyorum. Aynı tüfek Avrupa ya gidip tekrar ülkemize geliyor. Ama fiyatı 20-30 katına çıkıyor. Oysa tüfeği üreten benim.”

Bizim alanımız olan offroad malzemelerimiz piyasada sürümü ticari döngüsü fazla olan malzemeler değil satış potansiyeli düşük. Serbest ekonomi düşüncesi ve az bulunulurluk sebebiyle istediği fiyata satılışı oluyor.

Şahsım, ihtiyacın olan malzemeyi, eğer kendim yapabileceğim malzeme ise uğraşarak yapmayı seviyorum. Bu uğraşının verdiği rehabilite, haz, işe yarama ve tatminlik duygusunu o malzemenin hazır olarak alacağım fiyata edinemem.

Şüphesiz fikir ve yorumlarımızı yapacağız.

Şüphesiz her ilkleri uygun güvenli ortamda, ilk başlarda limitleri zorlamadan deneme yapmak lazım. Sonrasında gelişimlerini yapılır.

Ayrıca bu ilklerde kişilerin heyecanını törpülememek lazım.

Ellerine Fikrine sağlık Haluk abi…
Eminim ilerleyen zamanda offroad malzeme tedarikçi firmalar benzer bir ürünü kullanıma sürecektir. Belki de fikir babası sizler olacaksınız.
 



Ynt: Mapadan Makara Yapmak. Hem Mapa Hem Makara

Levendim ..maşallah. destan yazmissin ..bende 1975 endustrimeslek lisesi. mezunuyum.ayrıca bir çok. alanda teknik. calismalarim. var..buna mesleğim olan. ve. bir çok mesleği bir. arada. Barindiran piyano yApmak dahil... daha öncede. yazdığım gibi bu bir fikir. ticari ürün. değil.fikir bizden..geliştirmek sizden....selam ve sevgi ....
 

Ynt: Mapadan Makara Yapmak. Hem Mapa Hem Makara

balikay,

Düşüncelerine aynen katılıyorum. DAha geniş kapsamlı olarak açıkladığın için teşekkürler.
Geliştirme konusunda bahsettiğim buydu. U tipten daha geniş tip mapa kullanmak daha iyi olmuş. Yanal yük bindiğinde surtunme ve araya yabancı madde sıkışma riski azaltılmış. Fotodan tam net anlayamadım, rulman gobek kısmı ve mapa birbirine oturuyormu? Makara nın üst kısmı (donecek olan kısmı) rulmanın üst kısmıyla beraber tamamen mapanın geniş kısmındamı kalıyor? Mapa ve makaranın donen kısmı arasında olan boşluk ne kadar az olursa, birbirine sürtünme ve sıkışma riski o kadar artar.

Kaliteli malzemelerlerle oluşturulacak bu tür bir makara ile TSE belgeli orjinal bir makara arasında ne kadar fiyat farkı olur? (fiyatlar konusunda hiçbir bilgim yok.)

Düşük bir ihtimal ama makara ve halatın aynı doğrultuda olmadığı pozisyonlarda, halat tam dik açıyla kanala oturmayacağından, halatın makara kanalından çıkabilme durumu oluşmazmı? Eğerki halat makara kanalından çıkarsa sıkıntı yaratmazmı?

Haluk bey,
Bu tip düşüncelerin herzaman yanındayım. Amacım kesinlikle ve kesinlikle düşüncelernizi kötülemek değil. Yanlış anlaşılma olmasın.

Saygılar,
 

Ynt: Mapadan Makara Yapmak. Hem Mapa Hem Makara

evet U kilit yerine kullanılan mapa " omega " tipi mapa.
3.25 ton kapasiteli ve CE belgeli.
makara mapaya sıfır çalışıyor ,rulmanlar mapanın yuvarlak uçlarıyla sıfır öpüşüyor. sıkışma kayma olması mümkün değil.
halat ve makaranın aynı doğrultuda olmaması gibi bir şey fizik kurallarına aykırı, oynar başlıklı traş bıçağı gibi düşün.
mapa sabit noktaya halatla bağlanıyor halata yük bindiğinde ister istemez mapa makara ve halat aynı vektör üzerinde oluyor yani cetvelle çizilmiş düz bir çizgi gibi. halatın makaradan çıkması için ikinci bir vinç getirip değişik açılardan asılman lazım ancak öyle çıkarırsın makaradan.
bir foto daha yüklüyorum belki daha iyi görünür.

IMG_0191.jpg


IMG_0192.jpg
 

Ynt: Mapadan Makara Yapmak. Hem Mapa Hem Makara

Biraz kullanılsın, anlaşılır zaten neyin nasıl olacağı.
Sürtünme olursa makaranın yan tarafında oluşacak çiziklerden anlaşılır.

Uzun süreli zorlayıcı birkaç kullanım sonrasında, detayları paylaşabilirmisiniz.
 

Ynt: Mapadan Makara Yapmak. Hem Mapa Hem Makara

Merhaba fikir harika bu konuda bildiklerimi ve calismalarimi daha sonra paylasacagim.
Sadece kullanilan makaranin surme bahce kapilari icin uretildigini soylemek isterim.
Bu makaralarda kullanilan rulmanlar pek dayanikli degildir.
Cok guvenmemek gerekir diye fikrimi belirtiyorum.
Ama rulman degistirip masura rulman kullanilirsa daha kullanisli olur.
Levent kardesimizin dedigi gibi ihtiyaclardan icatlar doguyor ve yapmasi basarmasi zevkli oluyor.
Haluk Beye de , fikrini hayata gecirdigi arkadasina da tesekkurler.
 



Ynt: Mapadan Makara Yapmak. Hem Mapa Hem Makara

ttogan' Alıntı:
Merhaba fikir harika bu konuda bildiklerimi ve calismalarimi daha sonra paylasacagim.
Sadece kullanilan makaranin surme bahce kapilari icin uretildigini soylemek isterim.
Bu makaralarda kullanilan rulmanlar pek dayanikli degildir.
Cok guvenmemek gerekir diye fikrimi belirtiyorum.
Ama rulman degistirip masura rulman kullanilirsa daha kullanisli olur.
Levent kardesimizin dedigi gibi ihtiyaclardan icatlar doguyor ve yapmasi basarmasi zevkli oluyor.
Haluk Beye de , fikrini hayata gecirdigi arkadasina da tesekkurler.



hah.işte rulman konusunda haklısın...
 

Ynt: Mapadan Makara Yapmak. Hem Mapa Hem Makara

MOBİDİK' Alıntı:
Levendim ..maşallah. destan yazmissin ..bende 1975 endustrimeslek lisesi. mezunuyum.ayrıca bir çok. alanda teknik. calismalarim. var..buna mesleğim olan. ve. bir çok mesleği bir. arada. Barindiran piyano yApmak dahil... daha öncede. yazdığım gibi bu bir fikir. ticari ürün. değil.fikir bizden..geliştirmek sizden....selam ve sevgi ....
estağfurullah haluk abi elinden öperim...
senin bu kadar detayı yazarken sıkılacağını düşünerekten senin sekreteryalığını yapayım dedim. sen geri kalanını biz çekirgelere bırak... ;D
 

Ynt: Mapadan Makara Yapmak. Hem Mapa Hem Makara

ttogan' Alıntı:
Merhaba fikir harika bu konuda bildiklerimi ve calismalarimi daha sonra paylasacagim.
Sadece kullanilan makaranin surme bahce kapilari icin uretildigini soylemek isterim.
Bu makaralarda kullanilan rulmanlar pek dayanikli degildir.
Cok guvenmemek gerekir diye fikrimi belirtiyorum.
Ama rulman degistirip masura rulman kullanilirsa daha kullanisli olur.
Levent kardesimizin dedigi gibi ihtiyaclardan icatlar doguyor ve yapmasi basarmasi zevkli oluyor.
Haluk Beye de , fikrini hayata gecirdigi arkadasina da tesekkurler.
evet bu tür marakaralarda ki rulmanlar yerine farklı rulmanlarla değiştirmek fikrine katılıyorum.
 


Ynt: Mapadan Makara Yapmak. Hem Mapa Hem Makara

he heee..hadi buna da bahane bulun.. ;D ;D ;D ;D ;D alın size başka bir çözüm...ister cıvatalı,ister mapanın pasolu demiri,ilaveten kancalı fırdöndü ile de kullanabilirsiniz..maliyet toplamda 60 tl...hadi bunu da geliştirin,,, ;D ;D ;D

20120621_203523.jpg
 



Ynt: Mapadan Makara Yapmak. Hem Mapa Hem Makara

fotoların hepsini almıyor..bu yüzden ayrı ayrı gönderiyorum..

20120621_203601.jpg
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,764
Mesajlar
1,523,440
Kayıtlı Üye Sayımız
166,582
Kaydolan Son Üyemiz
kmavi

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst