Ynt: Lpg Tüpleri
Merhaba,
Yeni aldığım motokaravanda lpg tankı takılı ve üzerindeki dedantör/regülatör problem çıkarıyor. Konuyu araştırınca ve üzerine düşününce kendi bilgilerimi paylaşmak istedim:
A) Standart dendantörler neden problem çıkarıyor?
Bunun iki nedeni var:
1) Standart dedantörler, tüketici cihazlara göre 29 mbar (milibar), 30mbar, 50mbar çıkışı olan cihazlar -ki bunlar sektörde "2.kademe alçak basınç cihazları" olarak geçiyor. Bu cihazların maksimum giriş basıncı 7.5bar kadar. Aygaz tüplerin içindeki basınç tam dolu durumda yaklaşık 4-5bar kadar oluyormuş. Oysa ki LPG tanklarının (otogaz) dolum basınçları 10-12bar arasında değişiyor. Yasal olarak pompalar 10bar'a göre ayarlanmalı ama bazı istasyonlar fazla gaz basmak için yüksek ayarlıyorlar.
Sonuç olarak LPG tankındaki çıkış basıncı 2. kademe dedantörün max giriş basıncını aştığından diyafram zarar görüyor ve basınç regülasyonunda problem oluyor (bazen aşırı gaz gelmesi vb.)
2) Yüksek giriş basıncı altında çalışan dedantör termodinamik yasalar gereğince aniden soğuyan gazın etkisiyle kelimenin tam anlamıyla "donuyor". Özellikle dış hava sıcaklığı 8-10 Celcius derecelerde iken soğuyan dedantör havanın nemiyle birlikte buzla kaplanıyor ve tekrar ısınması gaz tüketimini kestikten sonra 5-10 dakikayı bulabiliyor. Donan dedantörden kesinlikle gaz gelmediği için truma benzeri cihazlar hata veriyor.
GEÇİCİ ÇÖZÜM: LPG tankını tam doldurmamak ve bu sayede basıncı düşürmek. Örneğin 20lt'lik tanka yasal limit olan 16lt yerine toplamda 10-12 lt gaz almak. Bunun yanında dedantörün üzerini önce sera folyo ile kaplayıp üzerine bir havluyu sıkıca sararak hava/nem ile doğrudan temasını kesmek/azaltmak. Ancak bu çözümün her koşulda çalışacağını garanti etmiyorum.
KESİN ÇÖZÜM:
Varolan ikinci kademe dedantörün önüne birinci kademe regülatör takmak. 1. kademe regülatörlerin giriş basınçları 16bar; yani LPG tankına uygun. Çıkış basınçları da tipine göre 0.5bar - 4 bar arası değişiyor.
Örnek Ürünlere buradan bakılabilir:
http://www.e-gaz.com.tr/tr/egaz-urun-detay/6/dedantor---lpg-regulatorleri
Ben tüm istanbul'u tavaf ettikten ve sayısız Targaz, Orgaz vs. ile görüştükten sonra Perpa'da stoklarında bir RECA marka regülatörü bulunduran EGAZ'ı buldum. Ancak oradaki arkadaşlar konudan epey bihaberdiler nedense. Aynı şekilde otogaz işi yapanlar da karavanla ilgili konuyu pek bilmiyorlar.
Aldığım regülatörün girişi 16bar, çıkışı 0.5-1.5bar arasında ayarlanabiliyor. Bunun yanında sisteme bir de manometre takmak istedim ama ellerindeki cihazları birbirlerine (ve karavandaki mevcut hatta) bağlayabilecekleri fitting aparatları (nipel vs.) yoktu.
Perpa'da onlarca dükkanı dolaşıp elimdeki dedantörü ve yeni regülatörü hatta bağlamak için ara parçalar aradım. Burada da yeni bir sorun çıktı: ev tipi LPG aparatları (dedantör) sol-dişli üretildiği için mevcut aparatlar da ya hep düz dişli ya da hep sol dişli olduğu için işe yarayan birşey bulamadım.
Sonuçta yılların esnafı birisi beni Karaköy'e yönlendirdi. Orada "Sarıcılar Çarşısı" varmış. (Malzemeler pirinçten yapıldığı için öyle adlandırılıyormuş sektörde). "Hazırda bir nipel olmasa bile tornada sizin için yaparlar" dedi. Bir ara gideceğim artık.
Yüzdük yüzdük kuyruğuna geldik
Karavancılık sayesinde önceden hiç ilgim olmadığı konuları öğreniyorum
Son olarak bir karışıklığı gidermek isterim:
Alçak basınç dedantörler 29 MBAR, 30mbar, 50mbar yani MİLİBAR
LPG tank basıncı ise 10 BAR
1 BAR = 1000 MİLİBAR
1 Atmosfer = 1013 milibar
Not: Bütün bunlarla uğraşmak istenmiyorsa orijinal TRUMA regülatörler 180 EUR + KDV. Ancak çarpışma anında otomatik gaz kesme emniyeti var. Bu cihaz 2 kademede otomatik olarak düşürüyor basıncı. Harcadığım zaman ve benzini düşününce acaba paraya kıyıp alsa mıydım diye düşünmeden edemiyorum.
Not2: Reimo'da 20EUR'a muadil cihazlar olduğu kulağıma geldi ancak bakamadım. O kadar bekleyecek vaktim yoktu. (Sanki sorunu hızlıca çözdük de
)
sevgiler,
trek