Lithium (lifepo4) Aküler Parasını Hak Ediyor Mu- Test

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan JantarMantar Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 410
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 143,573



İyi günler beyler bayanlar. İleri de büyüteceğim şimdilik mini buzdolabı tv ve ışıklandırma için bir sistem kurdum sistem de sorun olur mu?

330w monokristal panel
12v 200ah orbus jel akü
3kva tomatech inverter

İleri de evime şebeke gelecek bu yüzden hybrid bir inverter arıyorum. Şebeke gelir ise aküyü arttırmadan 3 panel daha alırım. Akü elektrik kesintisi için durur.
 

İyi günler beyler bayanlar. İleri de büyüteceğim şimdilik mini buzdolabı tv ve ışıklandırma için bir sistem kurdum sistem de sorun olur mu?

330w monokristal panel
12v 200ah orbus jel akü
3kva tomatech inverter

İleri de evime şebeke gelecek bu yüzden hybrid bir inverter arıyorum. Şebeke gelir ise aküyü arttırmadan 3 panel daha alırım. Akü elektrik kesintisi için durur.
Fazlası ile yeterli.
 



Merhaba,

Ben de başta bu yaşam alanı aküleri konusunda seçim yapmakta çok zorlandım. Bendeniz elektrik elektronik mühendisiyim ve lityum teknolojisiyle birçok nedenle uzun zamandır ilgileniyorum, işin teorisiyle ilgili de bir malumatım vardır.

Hesabımı yaptım ve LiFePO4 akü almamın daha avantajlı olacağına kanaat getirdim. Önce BMS'i ve hücreleri ayrı ayrı alıp kendim yapmaya niyetlendim fakat Orbus'un fiyatları çok iyiydi, ben de 60Ah Orbus LiFePO4 aldım.

İlk etapta hesapladığım başarıyı göremedim. Firmayı aradığımda (Teksan, Orbus markasının sahibi) önce uzlaşamadık, ölçüm hatam olabileceğini söylediler. Bunun üzerine bir enerjimetre aldım ve net bir şekilde ölçüm yaptım.

768Wh enerji vermesi gereken akü 450Wh veriyordu. BMS de yanlış noktada enerjiyi kesiyordu. Durumu kısa bir maille kendilerine bildirdim, hemen değişim yaptılar, yeni aldığım aküyü test ettim, 755Wh civarı veriyordu, benim ölçüm hatam da olabileceği için (müthiş kalibre edilmiş bir enerjimetre kullanmıyorum sonuçta) ürünü kabul ederek kullanmaya başladım. Kendileriyle bizzat tanış oldum, kendilerini de severim, fakat maalesef teknik konuda kendini tamamlaması gereken bir firmadır. O yüzden benzer sorun yaşayan birinin durumu bir bilirkişi aracılığıyla bildirmesinde fayda var.

Yaklaşık 6 aydır şıkır şıkır kullanıyorum, hiçbir problem yok. Daha geçen gün tamamen doldurup tamamen boşalttım ve verdiği enerjiye baktım, sıcaklığın da etkisiyle (biraz daha ılıman sıcaklıklarda daha iyi performans gösteriyorlar) kapasitesi şu an halen %100. Şarj aletini kendim yaptım çünkü piyasadakiler ya hiç çalışmadı, ya bozuldu ya da bana çok pahalıydı: How to hack to limit output power of a regular SMPS?. Bu şarj aleti ile %97'ye kadar dolduruyorum.

Aldığım Lityum bataryadan çok memnunum, başka karavancılara da tavsiye ediyorum. Bence yaptığım en akıllıca yatırım oldu, bana anlam ifade eden çok çeşitli avantajları var (hızlı şarj olması, taşınabilir bir çanta haline gelmiş olması vs.).

Öncelikle Lityum bataryaların içinde (cep telefonu bataryası dahil) mutlaka BMS olur, olmak zorundadır. Tek tek hücreleri almıyorsanız aldığınız bataryanın içinde BMS vardır. (Önceki sayfalardaki bir mesaja ithafen bunu belirteyim dedim)

Hiçbir doldurulabilir bataryayı dengeleme sistemi olmadan seri bağlayarak doldurmamalısınız (boşaltabilirsiniz, ama doldurmamalısınız). Çünkü seri bağladığınızda, ancak ve ancak bataryalar çok özdeş ise gerilimi eşit bölüşürler, ki pratikte bu pek olmaz, ya da başta olsa da zamanla dengeler şaşar. Bu nedenle sisteminiz 24V ise ya 24V'luk bir akü almalısınız, ya da bataryaları dengeleyen bir düzenek de kullanarak iki özdeş 12V'luk aküyü seri bağlamalısınız.

Dengeleme sistemi olmadan dolum yaparsanız ne olur? Sizin durumunuzda (Lityum bataryada), örneğin gerçek kapasiteleri birbirinden bir miktar farklıysa, mesela biri 50Ah biri 60Ah ise, kapasitesi 50Ah olan dolduğunda BMS'i kendini kapatacak, akımı kesecek, dolayısıyla gerçek kapasitesi 60Ah olan da sadece 50Ah kadar dolacaktır.

Şarj için kullandığınız cihaz kaç V veriyor bilmiyorum (gönderileri biraz atlayarak okudum, afedersiniz) ama eğer bataryalardan biri tamamen boşken diğeri dolu olmaya yakınsa ve siz 30V ile beslerseniz dolu olmaya yakın olanın BMS'ini yakabilirsiniz (geçen gün sordum, bunların BMS'leri için maksimum dayanma gerilimi 15.5V dediler). Eğer bataryalar şu an bir şekilde çalışıyorsa siz BMS'e hasar vermiş olamazsınız.

Sonuç itibariyle probleminiz belki ayıplı ürün olabilir, onun dışında da dengeleyici kullanmadan seri bağlayarak bir miktar hatalı bir uygulama yapmışsınız.
 
Son düzenleme:

Yalnız şöyle bir problem var ki, 0 derecenin altında şarj ederseniz bu aküler neredeyse anında bozuluyor. O nedenle Solar ve DC-DC şarj cihazlarınızın aküyü kontrol edip 0 derece üzerindeyse sadece dolum yapıyor olması gerekiyor. Yurtdışında bunu kontrol eden ürünler varken yurtiçinde ben bulamadım. Sizler de dikkat edin derim. Gözünüzden kaçmasın.

Bu problemi çözmek için termometreli bir elektrikli battaniye kullanılıyor. Bazı ürünlerin BMS'leri sıfır derecenin altındayken aküyü şarj etmeyi reddediyor (ki bu iyi bir şey). Yaşam alanınızda sıcaklığın hiçbir zaman sıfır derecenin altına inmeyeceğini hesaba katarsanız bu bir problem değildir. Fakat yine de dikkat edilmesi gereken bir durumdur, yani LiFePO4 akünüzü araç dışına monte etmemelisiniz ve eğer çok soğuk bir iklimdeyseniz akünüzün bir elektrikli battaniyesi olmalı.
 

.
@ceremcem2 , foruma hoş geldiniz. :yum:

LFP akünüzden teknik açıdan memnun olduğunuzu söylüyorsunuz.
Acaba amortisman açısından da ne düşündüğünüzü öğrenebilir miydik ?
Aracınız çekme mi yoksa motokaravan mı ?
.
 
Son düzenleme:

@Doğrucu Davut Hoşbulduk :smiley:

Amortisman açısından zaten çok makul. Hele "amortisman"ın kapsamını daha doğru çizdiğimizde daha da makul hale geliyor.

Döngü sayısı hesaba katılarak maliyet hesabı yapılırsa, birim Wh enerji başına ödediğiniz para Fiyat / (Ah * V * Döngü) olarak hesaplanırsa (ki hesaplanır) aynı fiyattaki jel akü ve lityum aküyü kıyaslarsak (aynı fiyattakileri kıyaslamamız lazım):

Jel akü: 12V 150Amper Karbon Jel Akü
LiFePO4 akü: Orbus lityum akü 12v 60ah

Jel Akü: 1,483 TL / (150Ah * 12V * (%50 DoD * 450 cycle) = 0.366 Kr / DoD*Cycle*Wh
LiFePO4 akü: 1,428 TL / (60Ah * 12.8V * (%90 DoD * 2000 cycle) = 0.103 Kr / DoD*Cycle*Wh

Gördüğünüz gibi, aynı parayı harcadığınızda LiFePO4'te birim mobil enerji başına ödediğiniz para Jel aküde ödediğinizin %28 oluyor.

Eğer aynı enerjidekileri kıyaslarsak:

Jel Akü (60Ah): Orbus 12V 60Ah Elektrikli Bisiklet Aküsü 6DZM60-Carbon Jel Akü 710 TL / (60Ah * 12V * (%50 DoD * 450 cycle) = 0.438 Kr / DoD*Cycle*Wh

oluyor ki bu ise LiFePO4'ün 4.3 katı kadar bir maliyet demektir.

Bendeniz motokaravan kullanıyorum. Tüm elektrik sistemini yapabileceğim en düşük kapasitede (en hassas hesapla) ve en doğru maliyetlerle yapmaya çalıştım. Bu nedenle güneş panelim 80W ve gece uyurken bilgisayarı kapatmayla ilgili bir pürüz olmazsa beni bu aylarda 24 saat kesintisiz enerjilendiriyor. Herkes gibi ben de kapalı havalar birkaç gün devam ederse ne yapacağımı düşündüm. Benim planım, arabayı jeneratör olarak kullanmak oldu. Aracın aküsüne doğrudan paralel bağlıyorum ve 13.8V ile dolduruyorum. Bazı kapalı havalarda bu yöntemi kullandığım oldu.

İşte bu senaryoda lityumun çok hızlı dolabiliyor olması avantaj sağlıyor. Laptop ve aydınlanma ihtiyacım toplam 25W. İlk 15 dakikalık motor çalıştırmayla 66Wh'lik (2.5 saatlik kullanımım), 30 dakikalık çalıştırmayla +41Wh'lik net enerji (=107Wh, 4 saatlik kullanımım) depoluyorum. Bu da bu tarz durumlardaki yakıt giderimi azaltıyor, böylece amortismana dolaylı yoldan katkıda bulunuyor. Daha az motor çalıştırmanın getirdiği konforu saymıyorum. Eğer LFe bataryanız yoksa aynı senaryo için daha fazla akü koyarak yatırımı oraya kaydırmanız gerekecek çünkü aracı çalıştırarak aküleri doldurmaya çalışmak benim denemelerimde çok uzun sürdü. (Jel akü kullanan birisi boş aküsünü ilk 15 dakikada ve ikinci 15 dakikada kaç Wh doldurduğunu yazarsa ona göre daha net kıyaslayabiliriz)

Yaptığım şarj aletiyle 170W'lik güçle dolduruyorum (360W'a kadar yolu var). Yani 9 kg'lık bu çanta ebatlarındaki aküyü bir yerde şarj aletiyle 1 saat şarj ettiğimde (kahvehanede çay içerken mesela) 170Wh brüt, 170Wh * %92 = 150Wh'lik net enerji depoluyorum, ki bu da benim 6 saatlik kullanımımı karşılıyor. Yine bu kadar hızlı şarj olmasının amortismana katkısı olduğu gibi jel aküyle kıyaslanamayacak getirileri oluyor.

Ayrıca jel aküyü doldurmak için de kullanmak için de özel bir güç kaynağına (belli limitlerde enerjiyi kesecek vs.) ihtiyacınız oluyor. Bu da ekstra bir maliyettir. LiFePO4'te böyle bir masraf yapmazsınız, çünkü BMS sizin bu en temel ihtiyacınızı zaten karşılar.
 
Son düzenleme:




lityumun akuleri arabada nasıl sarj ederız
Doğrudan arabanın 12V olan aküsüne paralel bağlayabilirsiniz. Tabi tamamen şarj edemezsiniz (çünkü arabanın şarj dinamosu 13.8V üretir) fakat ilk 1 saatlik sürüşte akü tamamen boşsa ~200Wh depolayabilirsiniz. Fakat akünüz %90 doluluktaysa 1 saat sonunda hiçbir şey depolayamazsınız, çünkü akünün gerilimi şarj dinamosunun gerilimine zaten eşit olacaktır.

Bazı araçlarda çıkış bir şekilde 14.2V (hatta yanılmıyorsam 14.4V) yapılabiliyor. Eğer şarj dinamonuzun çıkış gerilimi bu değere ayarlıysa LiFePO4 akünüzü doğrudan aracın aküsüne paralel bağlayarak %100'e kadar güvenle şarj edebilirsiniz.

Önemli not: Dün gözlerimle gördüğüm için belirtme ihtiyacı hissediyorum: Eğer aracınız 24V'luk sisteme sahipse ve bunu iki tane aküyü seri bağlayarak elde ediyorsa, bu akülerden birinin üzerinden enerji almanız halinde evet, 12V elde edersiniz. Ancak böyle yapıldığında üzerinden enerji almıyor olduğunuz araç aküsü aşırı gerilimle karşılaşacak ve hızlı bir şekilde bozulacaktır. Üstüne üstlük, bu şekilde alacağınız güç çok az olacağı için akülerinizi (jel ya da lityum, fark etmez) verimli şekilde şarj edemeyeceksiniz.
 

.
Titiz ve detaylı cevabınız, sanırım zevkli bir tartışmaya kapı açacak ? :yum:

Sisteminizde ilginç olan LFP akünüze akımı alışılmadık bir tarzda parelel bağladığınız marş akünüzden almanız. Her yiğidin harcı olmasa da prosedür kontrol altında ise neden olmasın ?
Umarım periyodik bağlantısı risksiz ve kolaydır ?

Akü ücretlerini verdiğiniz gibi kabul edersek ki Almanya için bu değerler oldukça farklı (*), amortisman hesabınız için sadece iki akünün kendi aralarında karşılaştırılmaları açısından, prensipte bence de isabetli sonuçlara varıyorsunuz.

Ama amortisman hesabında en önemli değişken olan karavanı es geçmek bence hata olurdu. Yani akülerin çevirim ömrü söz konusu ise, karavanın ömrü de hesapta yer almalı. Çünkü sonuçta karşılaştırmayı karavan için yapıyoruz.

Gayet isabetli aldığınız çevirim değerlerine göre yılda ortalama 40 günlük kullanım bazında en az 5 senelik aracınızla, motokaravanınız için jel akünüzü 16. , LFP akünüzü ise 55. senesinde değiştirme durumundasınız..

Karavan için elektrik sistemini yapabilecek en düşük seviyede hesaplamak yani bazda bütün birimleri birbirleriyle orantılı seçmek, bence de ona yakışan en uygun ve dengeli bir tarz.
Fakat karavanın beklenen kullanım süresi de böyle dengeli bir hesaba dahil olmalıydı ?..


Aslında seçiminizin belki hesaplamadığınız şöyle bir avantajı da var.
Bilmem Türkiye’de durum nasıl ama Almanya’da 30 seneyi geçkin araçlar “Oldtimer” olarak daha az taşıt vergisi ödemekteler.. :yum:


*
Aracımdaki bu jel akü, senelik 2-3 ay arası kullanımla 9. senesine girdi..
Almanyada verdiğiniz değerleri temel alarak ayni ücret sınıfında olan ama örneklerdeki gibi kalitesi kabul gören aküler, henüz piyasada bulunamamakta..
Yukarıda değindiğim gibi böyle bir eşitlik durumda tabii ki hesabınız doğruluk kazanıyor. Üstelik 10kg karavan için, rüya gibi güzel ve pratik bir ağırlık.
Akü cinsleri için aldığınız 1/2,5 kapasite oranını ben de gerçekçi buluyorum..
.
 
Son düzenleme:

Aslında evet, tüm amortismanın kaç seneye yayılacağını hesaba katmak da önemli, doğru söylüyorsunuz. Ben karavana "taşınabilir bir ev"e geçmek için başladığımdan karavanı her gün kullanıyorum. Fakat böyle bir durumda bile, her gün 1 kez kapasitesini kullansam 2000 * %90 DoD = 1800 gün, yani 5 yıl ediyor. Bu kadar sürede muhtemelen bu teknolojinin birim maliyeti de düşer, o yüzden çok çok uzun süreli yatırım yapmanın da bir anlamı yok.

Tabi yaptığınız yatırımın uzun süreli olmasının bir faydası şu ki, ne kadar uzun süreli yatırım yaparsanız doğaya o kadar az çöp çıkartmış olursunuz.

Aklıma gelmişken eklemek isterim, LiFePO4 teknolojisi Kobalt kullanmadığı için doğaya zararı da azaltmış oluyor: Lithium iron phosphate battery - Wikipedia
 
Son düzenleme:


Aslında evet, tüm amortismanın kaç seneye yayılacağını hesaba katmak da önemli, doğru söylüyorsunuz. Ben karavana "taşınabilir bir ev"e geçmek için başladığımdan karavanı her gün kullanıyorum. Fakat böyle bir durumda bile, her gün 1 kez kapasitesini kullansam 2000 * %90 DoD = 1800 gün, yani 5 yıl ediyor. Bu kadar sürede muhtemelen bu teknolojinin birim maliyeti de düşer, o yüzden çok çok uzun süreli yatırım yapmanın da bir anlamı yok.

Tabi yaptığınız yatırımın uzun süreli olmasının bir faydası şu ki, ne kadar uzun süreli yatırım yaparsanız doğaya o kadar az çöp çıkartmış olursunuz.

Aklıma gelmişken eklemek isterim, LiFePO4 teknolojisi Kobalt kullanmadığı için doğaya zararı da azaltmış oluyor: Lithium iron phosphate battery - Wikipedia

Aslında evet, tüm amortismanın kaç seneye yayılacağını hesaba katmak da önemli, doğru söylüyorsunuz. Ben karavana "taşınabilir bir ev"e geçmek için başladığımdan karavanı her gün kullanıyorum. Fakat böyle bir durumda bile, her gün 1 kez kapasitesini kullansam 2000 * %90 DoD = 1800 gün, yani 5 yıl ediyor. Bu kadar sürede muhtemelen bu teknolojinin birim maliyeti de düşer, o yüzden çok çok uzun süreli yatırım yapmanın da bir anlamı yok.

Tabi yaptığınız yatırımın uzun süreli olmasının bir faydası şu ki, ne kadar uzun süreli yatırım yaparsanız doğaya o kadar az çöp çıkartmış olursunuz.

Aklıma gelmişken eklemek isterim, LiFePO4 teknolojisi Kobalt kullanmadığı için doğaya zararı da azaltmış oluyor: Lithium iron phosphate battery - Wikipedia

@ceremcerem2 Merhaba...
Bu deneyimin uzun süreli sonucu paylaşılırsa teknik bir ağızdan iyi bilgiye ulaşılacak.
Orbus markasının (Teksan) kendi sayfasın da bu ürün hakkinda hiç bir bilgi olmaması (Tanıtımı da yok ) ve özellikle hangi kullanım amacı için üretildiğini görememek ürün hakkında güvensizlik yaratıyor.
Benzer fiyat da hiçbir lithium akünün olmaması da ben de bir soru işareti.
Telefonların orjinal pilleri dışında satılan ve kullanımında çok kısa sürede verimi düşen bir ürün hissi veriyor.( Orjinal olanların verimi de başka bir tartışma konusu)
Farkli bir bakış da, dünyada ki şu anda geçerli ürün arzında sistem her türlü ürün de uzun süreli kullanımın olmaması için elinden geleni yapıyor.
Bu ve benzeri yeni ürünler @Doğrucu Davut ''un 9 yıl aynı aküyü kullanma imkanını vermeyecek gibi olsada esas olarak karavan da enerji konusuna fazla da takılmadan esas konumuz gezi den uzaklaşmadan kendi amortisman süremizi verimli kullanalım..



SM-N9500 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 



Önemli not: Dün gözlerimle gördüğüm için belirtme ihtiyacı hissediyorum: Eğer aracınız 24V'luk sisteme sahipse ve bunu iki tane aküyü seri bağlayarak elde ediyorsa, bu akülerden birinin üzerinden enerji almanız halinde evet, 12V elde edersiniz. Ancak böyle yapıldığında üzerinden enerji almıyor olduğunuz araç aküsü aşırı gerilimle karşılaşacak ve hızlı bir şekilde bozulacaktır. Üstüne üstlük, bu şekilde alacağınız güç çok az olacağı için akülerinizi (jel ya da lityum, fark etmez) verimli şekilde şarj edemeyeceksiniz.

Böyle durumlarda yapılacak çözüm, 24V✓12V invertor kullanmaktır.150 AH akü için 15-20 amperlik olanı gibi. Ama karavanı 24V yapmak ta diğer çözüm.
 
Son düzenleme:

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,741
Mesajlar
1,523,007
Kayıtlı Üye Sayımız
166,558
Kaydolan Son Üyemiz
yldrmsvs58

SON KONULAR



Geri
Üst