Ynt: Karavanım İçin Lastik Seçimi
Sava kullanmadım ama lastik konusunda çok da ucuza kaçmayın derim. Unutmayın ki yıllarca ve binlerce km. sizi taşıyacak lastikten bahsediyoruz ve bir tanesi bir depo mazot parası bile değil. Maliyet şu anda önemli ise Sava yerine Petlas bakın. Lassa ve Petlas ülkemiz şartlarına uygun nitelikli ve uygun maliyetli lastik üretiyorlar, şimdiye dek kullanıp da pişman olan sürücü duymadım.
Lassa'ların her ikisini de gönül rahatlığı ile kullanabilirsiniz, minibüsümde kış lastiği olarak Lassa kullanıyorum hala. Ben karavan için asfalt dışı bozuk yol şartlarında kullanımına da uygun lastiği doğru bulduğum için LC/T'yi seçerdim. Eğer ki üzerinde M+S de yazıyorsa hem kış lastiği yükümlülüğünü de yerine getirir hem de çok kayak vb. merakınız yoksa ve karlı bölgelerde tatil yapmayacaksanız, kışın İstanbul'un arada bir yaşanan kriz dönemlerinde dahi rahatlıkla sorunsuz kullanırsınız.
Yıllarca otomobil ve hatta son yıllarda minibüs lastiği araştırma, alma ve kullanma tecrübem olmasına ve genel olarak lastik konusunu iyi bildiğimi düşünmeme rağmen karavan lastiği söz konusu olunca her türlü kaynaktan ayrıca ve uzun uzun araştırdım. Buna gezenbilir de dahildi tabii
Açıkçası aradığım tarzda (hem teorik hem de kullanım tecrübesi hakkında) bilgileri burada değil Amerika ve Avrupa karavan forumlarında buldum.
Karavan her zaman asfaltta kullanılmıyor. Gevşek toprak zeminli hatta kısmen kumlu deniz/göl/dere kenarına, ormanlık yollara, taşlı patikalara, mıcırlı, çamurlu vb. her türlü bozuk yollara kısa süreli de olsa girmek gerekebiliyor. Hava kuruyken bile toprak yolların belli kısımlarında 1-2 gün önce yağan yağmurun mirası büyük çamur birikintileri de olabiliyor. Kamplarda akşam herşey yolunda iken park edip, sabah gece boyunca yağan karla da, yağmurun her yeri balçık tarlasına çevirmesiyle de uyanabilirsiniz. Bunların hiçbiri olmasa dahi sabah çiğ düşmüş ıslak çimen bile asfalt lastikleri için yeterince kaygan bir zemin oluşturabiliyor bildiğiniz gibi.
Forumlarda okuduklarım ve kendi karavansız gezilerimde yaşadıklarımı da birleştirince, daha önce de yazdığım gibi A/T ve M+S bir lastik bakındım ve buldum. İlk karavanlı gezimde de aynen forumlarda okuduğum bir durumu bire bir yaşadım. Hırvatistan Plitvice yakınlarında kampta kalırken, gece yağan yağmurla ıslanan çimler ve yer yer toprak zemin derin olmasa da yumuşak çamurla kaplanmıştı. Tam önümde profilden izlediğim bir alkovenli Ducato "kaliteli yaz lastikleri" ile ön tekerlekleri 3-4 parmak çamurla kaplı vaziyette uzun süre debelendi ve zemindeki 1-2 metre uzunluğunda 15-20 cm. yüksekliğindeki minik eğimli bölgeyi aşamadı
Sonra adamcağız arabadan inerek bütün paspaslarını tekerlerin altına serdi ama bu da yeterli gelmedi. Neyse ki o sırada ona yardıma gelen yakınındaki karavancıların itme destekleri ve çeşitli açılardan tekrar tekrar denemeler ile çıkabildi. Tabii her tarafları çamura bulanarak ;D Ben ise durduğum biraz daha az çamurlu alandan A/T lastiklerimle patinaj bile çekmeden çıkıp gittim 8) Aynı yere girip aynı şartlarda lastiklerimi denemeyi düşünmedim de değil ama gören başka sürücüler ayıplar diye deneyemedim
O çalışmanın videosunu kaydetmediğime üzüldüm, ders gibi izlenebilecek bir film olacaktı