İnvertör İle 220 Volt Buzdolabı Kullanım Tecrübeleri

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan dogan124 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 390
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 355,668
Videoda öyle ahım şahım bilgi aktarımı yok. 220 volt ile çalışan sincap kafes bir motorun (kömürsüz motor) yardımcı sargılarının motorun yükte İLK KALKIŞI için en etkin nasıl kullanılır amacı ile ilk hareket kondansatörü ve sürekli kullanım kondansatörlerinin devreye alınıp çıkarılması ile motorun buna olan tepkisini yani akım çekmedeki farklılıkları gösteriyor.Örnekteki motorda öyle önemsenecek miktarda akım tasarrufu olduğu filan da yok.Sincap kafes 220 volt motorda start kondansatörü kullanarak yüklü kalkışta sürekli çalışma devrine ulaşmak kalkış kondansatörü olmayıp sadece sürekli kondansatör kullanan motora göre biraz daha kısa yani biraz daha az akım harcar ama motora ya akımla çalışan yada merkezkaç kuvvetle çalışan ilave bir anahtar-röle sistemi gerekirki bu sistem her zaman kolayca bozulabilir,kondansatör kolayca bozulabilir,yani start anahtarı sistemi olmayan bir motora bu sistemi sonradan ilave etmek bana göre pek mantıklı değil.
Şimdi gelelim motorun kullandığı elektriğin 220volt, tam sinus eğrisi veren voltaj değişimi yapması ve bu değişimi saniyede 50 kere yapması.
Akümüzde 12 volt ve değişmeyen kutuplu yani dc elektriğimiz var bu motor bu tür elektrikle çalışmaz.ÇARE!!!!
İNVERTÖR denilen alete 12 voltu veririz ve ondan saniyede 50 kere değişim yapan 220 volt alırız almasınada bizim motor huysuzdur kendine sunulan voltajın saniyede 50 kere hep birbirinin tıpatıp aynısı degişim yapmasını ister bu yetmez benim bildiğim değişim sadece ve sadece tam sinus eğrisi türündendir diye mızıkçılık yapar.Tam sinus egrisi tarzında değişim yaptığını iddia eden invertörlerin hepsi aslında tam böyle tarzda üretim yapmaz aslına göre olan farkın boyutuna göre ya motorumuz mızmızlanarak huysuz cocuklar gibi zevsiz çalışır gibi yapar yada hiç çalışmaz.
İşte burada start kondansatörü ile muamele yapmak bize bir kurtarıcı gibi davranır.
İnvertörden gelen 220 volt ile çalışmakta huysuzluk eden motorun start kondansatörünü deneme yolu ile değiştire değiştire rahatça kalkış yapılabilen kondansatör kapasite değerini bulmak yukarıdaki videoya benziyor ama amaç farklıdır.
Deneme yolu ile bulduğumuz kapasite degerinde kondansatör ile çalışmaya başlayan motorumuz,şehir elektriği ile çalışmayabilir,değiştilen invertör ile çalışmayabilir.
 
Son düzenleme:

Etiketler
Önce paylaşım için teşekkürler. Daha öncede değindiğim gibi bu sistem, karavan buzdolaplarının aşırı yüksek fiyatlarının bizi zorladığı bir alternatif çözüm. Türkiye‘ de karavancılar yılardır bu alternatif sistemin sorunlu taraflarına çözüm arıyorlar. Geçen sıcak yaz günlerinde buzdolaplarını kimler invertörle sorunsuz çalıştırdılar? Kimlerin nasıl sorunları oldu? Ancak bu sorulara gelecek cevaplar bize bir yol gösterebilir.

Ümit ederim sizin paylaşımınız karavancı dostları deneyimlerini anlatmaya teşvik eder.


Tekrar teşekkürler.
 

Hüseyin Bey, videoda gördüğüm kadarıyla kalkış kondansatörü olmayan bir dolaba kalkış kondansatörü ekliyorlar. İkinci ölçümleri daimi kondansatör eklenmesi. Daimi kondansatör ilavesi cosφ değerini iyileştirerek işlem yapıyor. Aslında bu işlemde invertör takılı iken 12V aküden çekilen DC akıma bakılması daha doğru olacaktır. Modifiye sinüs kullanımında daimi kondansatörden geçen harmonik akım değerleri oldukça yüksek değerlere ulaşacağından akım kapasitesi yüksek kondansatör kullanılması gerekir.
Ama bunlarla uğraşmak yerine bence en doğru çözüm yine de 12V girişli Danfoss vb gibi motora (BLDC) sahip buzdolabı kullanılması olacaktır. İnvertörlü sistemde 9 ila 12A arasında akım tüketiliyorken BLDC motorlu sistemde 3-6A akım tüketimi olacaktır. Tabiki bir de motorun çalışma peryodu süresi var yani ortalama akım tüketimini deneysel olarak ölçen arkadaşlar varsa ve deneyimlerini paylaşırlarsa memnun olurum.

Mesela, benim üstten kapaklı indelB soğutucu, ilk çalışmada 3A sürekli rejime girince 2.5A tüketiyor. Ama 3 sistem buzdolabım 10A çekiyor. ;)
 

Hüseyin Bey, videoda gördüğüm kadarıyla kalkış kondansatörü olmayan bir dolaba kalkış kondansatörü ekliyorlar. İkinci ölçümleri daimi kondansatör eklenmesi. Daimi kondansatör ilavesi cosφ değerini iyileştirerek işlem yapıyor.

İkinci ölçümde çalışır haldeki motordan daimi devre kondansatörü çıkarılıp takılıyor ama bunun cos fi ile ilgili değil.
Bu motorda start bobinleri de var ve dizaynı geregi start kondansatörüde olmadan da kalkış yapabiliyor .Egerki bir motorda sadece start kondansatörü varsa elektrik ilk anda hem ana sargılara hemde yardımcı (start bobini) sargılara elektrik akımı gider motor devrini alınca start kondansötörü devre dışı kalır yani kondansatörle seri bağlı olan yardımcı sargılara elektrik akımı gitmez motor sadece ana sargıları ile çalışır.
Şayet yardımcı sargılara seri baglı daimi devre kondansatörü kullanılıyorsa bu tür motorda yardımcı sargılar daima devrede kalır,planı projesi buna göre yapılmıştır.Videodaki gibi daimi devre kondansatörünü söküp takmanın bir anlamı yoktur.
Bir sincap kafes motorda aynı anda hem daimi devre kondansatörü hemde start kondansötörü düzenlemesi de olabilir.
Bence de doğrudan doğruya 12voltDC ile çalışan ekovatlı buzdolabı kullanmak en iyisi.
 

Hüseyin Bey, videoda gördüğüm kadarıyla kalkış kondansatörü olmayan bir dolaba kalkış kondansatörü ekliyorlar. İkinci ölçümleri daimi kondansatör eklenmesi. Daimi kondansatör ilavesi cosφ değerini iyileştirerek işlem yapıyor.

İkinci ölçümde çalışır haldeki motordan daimi devre kondansatörü çıkarılıp takılıyor ama bunun cos fi ile ilgili değil.
Videodaki 7:25 ile 7:45 dakikaları arasında dikkat ederseniz başta gösterdiği küçük kondansatörü çıkartıp takıyor. Bu kondansatör 220V hattına bağlı olan paralel (daimi) kompanzasyon kondansatörü.:smiley:
 



Biraz inatçılık yapayım. o kondansatör motorun yardımcı sargılarındaki seri bağlı daimi devre kondansatörü,yani motorda iki ayrı bobin var Birisi ana sargılar diğeri yardımcı sargılar.Şayet yardımcı sargılar sürekli devrede tutulacaksa (biraz tork kazanmak için) yardımcı sargıya seri olarak uygun kapasiteli bir kondansatör takılır sonrada ana sargılar ve yardımcı sargılar bir birine paralel baglanır motor çalışır belli bir yükte belli bir akım çeker,şayet kondansatörün bir ucu devreden çıkartılırsa yardımcı sargılara akım gitmeyecegi için bu sargıların akım varken yarattığı manyetik alan yok olduğu için motorun toplam torkunda azalma olur ama yük aynı yük olduğundan motor biraz zorlanmaya başlar,motor kendini toplamaya çalıştığı için çektiği akım biraz yükselir.Video da gösterilenin kabaca açıklaması budur.
Hiç bir günlük kullanım elektrik motorunun üstünde AKIM-VOLTAJ Düzenlemesi uygulaması yoktur,zaten bu düzenleme yani cos fi nin ayarlanması işi Belli bir akım degerinden fazla tüketim yapan ENDÜKTİF tüketiçilerin (Büyük güçte elektrik motoru) olduğu iş yerinde dağıtım panosunda yapılmaktadır.
 

Burada yapılan işlem mekanik bir role üzerinde yapılan değişiklikle hem ilk hareket kondansatörü hem de daimi kondansatör bağlanmıştır. Motor kalkış yaptıktan sonra role vasıtası ile ilk hareket kondansatörü devreden çıkar, daimi kondansatör devrede kalmaya devam eder. Videoda gösterilmek istenen ise daimi kondansatör devrede iken ve devrede değilken çektiği akım şiddetidir. Denemek için devreye sokulup çıkartılan daimi kondansatördür.
 

Burada yapılan işlem mekanik bir role üzerinde yapılan değişiklikle hem ilk hareket kondansatörü hem de daimi kondansatör bağlanmıştır. Motor kalkış yaptıktan sonra role vasıtası ile ilk hareket kondansatörü devreden çıkar, daimi kondansatör devrede kalmaya devam eder. Videoda gösterilmek istenen ise daimi kondansatör devrede iken ve devrede değilken çektiği akım şiddetidir. Denemek için devreye sokulup çıkartılan daimi kondansatördür.
İlk hareket kondansatörü yardımcı sargıya bağlanıyor. Daimi kondansatör de yardımcı sargıya mı bağlanıyor, yoksa 220V hattına paralel midir?
 

İlk hareket kondansatörü yardımcı sargıya bağlanıyor. Daimi kondansatör de yardımcı sargıya mı bağlanıyor, yoksa 220V hattına paralel midir?

Ferhat abi merhaba, kondansatörlerin ikisi de ana ve yardımcı sargı uçlarına paralel bağlanıyor fakat ilk hareket kondansatörü ile yardımcı sargı arasında role oluyor. Motor kalkış yaptıktan sonra ilk hareket kondansatörü role vasıtası ile devreden çıkıyor. Daimi kondansatör sürekli devrede. İyi bayramlar
 

220 volt mono faze sincap kafes asekron bir elektrik motorunda (bildiğimiz sıradan komürsüz elektrik motoru) ana sargı ve yardımcı sargı(start devresi) dediğimiz iki ayrı bobin takımı olur.Yapılış dizaynına göre kondansatörsüz ve kondansatörlü olabilirler.
Kondansatörlü olanlar ise daimi kondansatörlü,start kondansatörlü ve ikiside birden olan türden olabilir.
Kondansatör daima yardımcı sargıya seri bağlanır.Şayet sadece start kondansatörü varsa seri baglı bobin ve kondansatöre seri olarak bir de anahtar eklenir.Sart bobini bu hale getirildikten sonra ana bobinlere parelel baglanır.Motorumuza elektrik verdiğimizde ilk hareketten sonra motor belli bir devre çıkınca kondansatöre seri baglı özel anahtar açılır ve artık yardımcı sargılara elektrik gitmez motor sadece ana sargılarına giden elektrikle çalışır..
Şayet yardımcı sargılara sadece kondansatör seri baglanır,bu bobin takımı ana sargılarla parelel baglanıve motora elektrik verildiğinde ana ve yardımcı sargılarda her zaman elektrik akımı vardır motor bu düzenle çalışır.
hem yardımcı hemde daimi devre kondansatörü var ise yardımcı kondansatöre açma anahtarı seri baglanır,bu sisteme daimi devre kondansatörü parelel bağlanır.Oluşturduğumuz sistem yardımcı devre sargılarına seri baglanırve ana sargılara parelel bağladıktan sonra motora elektrik verince motor devrini alınca anahtar açılır ve yardımcı kondansatör devre dışı kalır ama daimi devre kondansatöründen akım geçtiği için yardımcı bobinlerden de akım geçmeye devam ederek motorumuz çalışır.
Umarım kondansatörlerin nasıl baglandığını tarif edebilmişimdir.
 



İnverter ile buz dolabi kullanmak gerçekten büyük bir dertmis.. Dolabımda kondansatorler takıldı, artık inverter dolabın ilk kalkışta çektiği yükü kaldırabilir. O konuda bir problem kalmadı. Ama artık yağmurla başladı, hava kapalı olduğu günlerde akü voltajı da dusuyor. Akü voltajı 12.3 voltta iken, dolabi devreye girdiği sırada inverter akuye yüklendiğinde akü voltajı 10.5 voltun altına düştüğü için inverter hata verip devreden çıkıyor. Bunun için bir önerisi olan var mi acaba.
Daha önce başka bir bölümde kapasitör gibi birşeyler okumuştum ama aradım bulamadım.


Engin Çamcı
 

İnvertörle akünüz birbirine çok yakın ve kalın kablo ile bağlı olmalıdır. Eğer yakın olduğu halde bunu yapıyorsa akünüzün ömrü sona yaklaşmış olabilir. İnvertör girişine süper kondansatör takabilirsiniz ama bunlar neredeyse akü fiyatınadır. 50-100 adet 4700uF/16V kondansatörü bir delikli plakette paralel bağlayıp invertör girişine bağlamayı deneyebilirsiniz. Belki faydası olabilir.
 

İnvertörle akünüz birbirine çok yakın ve kalın kablo ile bağlı olmalıdır. Eğer yakın olduğu halde bunu yapıyorsa akünüzün ömrü sona yaklaşmış olabilir. İnvertör girişine süper kondansatör takabilirsiniz ama bunlar neredeyse akü fiyatınadır. 50-100 adet 4700uF/16V kondansatörü bir delikli plakette paralel bağlayıp invertör girişine bağlamayı deneyebilirsiniz. Belki faydası olabilir.
Tavsiyeler için tesekkur ederim.
2 adet yuasa 2500 swl 90 amp akum var. Mayis ayinda aldim, hic derin desarj olmadilar, oto elektrikcisi yuk testi yapti, durumlari gayet iyi. İnverter ile akü arasındaki kablo yaklaşık 40cm. Çok da uzun değil gibi ama..


Engin Çamcı
 

Tavsiyeler için tesekkur ederim.
2 adet yuasa 2500 swl 90 amp akum var. Mayis ayinda aldim, hic derin desarj olmadilar, oto elektrikcisi yuk testi yapti, durumlari gayet iyi. İnverter ile akü arasındaki kablo yaklaşık 40cm. Çok da uzun değil gibi ama..
Engin Bey, bu durumda sanki invertörün fazla hassas olmasından kaynaklanıyor gibi duruyor. Tabiki motorun kalkış sırasında çektiği yüksek akımdan kaynaklanıyor bu. İnvertörünüzün markası ve gücü nedir. 220V buzdolabı kullanan diğer arkadaşlar da deneyimlerini paylaşırlarsa analiz daha iyi yapılabilir.
 

Cotek 600w tam sinüs inverter.

Engin Çamcı

uploadfromtaptalk1444904757123.jpg
 



Hüseyin Bey, videoda gördüğüm kadarıyla kalkış kondansatörü olmayan bir dolaba kalkış kondansatörü ekliyorlar. İkinci ölçümleri daimi kondansatör eklenmesi. Daimi kondansatör ilavesi cosφ değerini iyileştirerek işlem yapıyor. Aslında bu işlemde invertör takılı iken 12V aküden çekilen DC akıma bakılması daha doğru olacaktır. Modifiye sinüs kullanımında daimi kondansatörden geçen harmonik akım değerleri oldukça yüksek değerlere ulaşacağından akım kapasitesi yüksek kondansatör kullanılması gerekir.
Ama bunlarla uğraşmak yerine bence en doğru çözüm yine de 12V girişli Danfoss vb gibi motora (BLDC) sahip buzdolabı kullanılması olacaktır. İnvertörlü sistemde 9 ila 12A arasında akım tüketiliyorken BLDC motorlu sistemde 3-6A akım tüketimi olacaktır. Tabiki bir de motorun çalışma peryodu süresi var yani ortalama akım tüketimini deneysel olarak ölçen arkadaşlar varsa ve deneyimlerini paylaşırlarsa memnun olurum.

Mesela, benim üstten kapaklı indelB soğutucu, ilk çalışmada 3A sürekli rejime girince 2.5A tüketiyor. Ama 3 sistem buzdolabım 10A çekiyor. ;)
Merhabalar;
En doğru bilgiyi siz vermişsiniz, umarım bu konuda kafa karıştırmazlar. Ben bu sebep ile bu siteye bir yıldan beri girmiyordum. Bugün tesadüfen girdim.
Benim deneyimim şu: 2014 Haziran ayında 220 buzdolabımın ekovatını danfos 12 volt ekovat ile kullanmaya başladım. Önceden invertör ile 220 kullanırken 300 amper yaşam akülerim gece yarısı bitiyordu. Şindi ise tüm elektrik ihtiyacımı sorunsuz karşılıyor, üstelik yaşam akülerim şu anda 200 amper. Aynı sistemi kullanan arkadaşlarımız var...Zaten bende bir arkadaşımda bu performansı gördükten sonra onun hizmet aldığı aynı firmada değişiklik yaptırdım. 17 aydan beri hiç şikayetim yoktur...
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,662
Mesajlar
1,521,821
Kayıtlı Üye Sayımız
166,519
Kaydolan Son Üyemiz
cagatayuysal

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst