Ynt: Hidrojen Yakıt Tasarruf Sistemi
Merhaba , forumunuzu bir süredir ilgi ile ziyaret ediyorum.Hidrojen konusundaki bu yazışmalar benide rahatsız ediyor.Bugün üye olup birşeyler yazmak istedim.
Uzun süredir hidrojen konusu ile ilgileniyor ve denemeler yapıyorum.Aracıma ait forumda bunları paylaştığımda ,sizin forumunuzdaki gibi bazı eleştiri ve hoş olmayan sözler ile karşılaştım.
Herşeyin başı sabır.Herkes bir deneme ve sonuç bekliyor , herşeyin sebebi bu aslında.Kimseye sözüm yok ,kimse yanlış anlamasın lütfen.
Kendi deneyimlerimi sizlerle paylaşmak istiyorum.
Öncelikle şunu belirtmek isterim ki bu hidrojen yakıt hücresi yapımı çok da zor birşey değil.Eli biraz işe yatkın herkes kendisi yapabilir.
Maliyet olarak sizi çok üzmez.Geçen hafta bu konu ile yaptığım çalışmamı sizinle paylaşayım.
********************************************
Malzemeler
---------------
(Önerilen 316 çelik levha) Biz 301 çelik kullandık.
15x15 cm 20 adet levha kesimi ile beraber 44 TL (İzmir'den - Balıkesir'de temin edemeyince hidrojen konusunda beraber çalışıtığım arkadaşım İzmir'e gittiğinde temin etti ,sağolsun.)
Muhtelif sayıda 5 cm uzunluğunda vida + pul + somun = 10 TL
3 - 5 metra civarı ince hortum.(Araçların benzin hortumularından olur) 2 TL civarı
Su kabı - 1 veya 2 TL
Flexiglass (tabelacılardan temin edilebilir). Ben 15" lcd monitörün lcd panel arkasındaki sert flexiyi kullandım.2'ye bölerek.
Plakalar arası conta.Biz kapı ve pencerelerde soğuk hava almayı önleyen kauçuk tarzı şerit kullandık.metresi 1 tl
Geri alev önleyici .Bunu henüz yapmadım.Maliyetli bir şey değik.Metal boru , dış ağızlara metal uç , alev önlemek için metal boru içine tıkılacak malzeme.
PWM Devresi. (15 - 20 TL maliyeti tuttu.Kendim yaptığım için)
Elekrtolizi sağlayacak sıvı karışım.(Biz sodyum Hidroksit , Yani lavabo açıcı kullandık).KArışım miktarı sistemin çekeceği akımı etkiliyor.
** Dry cell sistem için 60-70 arsı olsa , pwm 20 desek = 100 tl gibi.( Bu sistem karbüratörlü araçlar için , EFI oksijen sensör chip ekstra ne kadar maliyet yükseltir bilmiyorum)
**************************************************
Sistemin çalışmasını anlatayım.
Biz deneme amaçlı 5 çelik plakalı hidojen hücresi yaptık.(Kendi kullanımımız amacı ile , ticari bir düşüncemiz yok.Kendi araçlarımızda kullanım ,ısı sitemi olarak kullanım gibi)
ÇElik plakalarımız 15x15 cm , bu ölçülerden biraz fazla 2 adet flexiglass kesiyoruz.Üst kısmına yakın birazda pay bırakarak hortumumuzu takabileceğimiz bir delik açıyoruz.Diğer flexiyede açıyoruz ,aynı noktadan. Çelik plakalarımızın her birini aynı noktalardan deliyoruz.Biz matkapla deldik , delik kenarlarını eğe ve zımpara geçtik.CNC tezgazhta veya lazer kesim ile imkanınız varsa istediğiniz biçimde kestirip deldirebilirsiniz.
Çelik plakanın birini flexigalss üzerine koyuyoruz .Delikler birbirini görecek.Çelik levhanın etranı kalemle çiziyoruz.Levhayı alıp levhanın boyutundan pay bırakarak delikler açıyoruz.Vida deliklerimiz olacak bunlar , levhaları yerleştirdikten sonra en üste diğer flexi koyulduğunda vidalar ile sabitlenecek.Vidalar çelik levhalara değmemeli.Diğer flexi glassada aynı delikleri 1 .parçadakilerle uyuşacak şekilde açıyoruz.
15x15 çelik levhamızın ölçüsüydü.Flexiglass'a 12x12 gibi kauçuk conta malzememizi kare şeklinde yapıştırıyoruz.İç kenarlarını ve sıvı sızdırabilecek noktalara sıvı conta kullanıyoruz.Bu sıvı conta 300 dereceye kadar dayanıklı.Aracımdada kullanıyorum.
Bu işlem bitince birinci çelik levhayı flexi ve conta üzerine yerleştiriyoruz.
Çelilk levhanın üst yüzeyine conta yapıştırma ve sıvı conta sürerek üzerine diğer çelik levhayı koyuyoruz.
Açtığımız deliklerin birbirini görmesini ihmal etmiyoruz.
5 levha kullanmıştık.İşlemlere devam edip 5 .plakayada koyduktan sonra üst kısmına conta işlemini tekrarlıyoruz.En son flexiglassı koyuyoruz.
vidalala pulları geçirip ,somunları eşit oranda sıkıyoruz.
İşlem bitince hücreyi sıvı contanın kuruması için bir kaç saat bekletin.Sonra deliğin birini parmağınızla kapatıp , diğer delikten yavaşça üflediğinizde hava kaçmamalı ,hücre hafif şişebilir.Çok üflemeyin açılmasın.
Deliklere hortumları takın sızdırmasın.
Sıvı kabının alt kısmına hortumun geçebileceği bir delik açın.Buradan sıvı hücreye aktarılacak.7,8 cm üserine bir delik daha açın diğer hortumuda buraya geçirin.Buraya hücreden gazla birlikte sıvı gelecek.
Kabın en üstüne bir delik daha ve bir hotumda buraya.Bu hortum gaz çıkış hortumumuz olacak.Bu hortumun ucu ufak bir kaba sokulur , yarı seviyesine su doldurulur.gaz çıkış ucumuzun suyun içinde kalması gerek.Geri ateşleme olursa ana sıvı haznemiz patlamasın.
---------------------------------------------------------------------------------
Bu şekilde çok karışık gibi gözüksede basit.YApmak isteyen olursa resimli olarak paylaşırım.Sizlere bir fikir vermesi açısından paylaştım sadece.
Çalışmamız şu an 12 volt besleme ile 11 amper çekiyor.PWM bağlı değil.Direk pc power supply'dan besleniyor.
Amperi değiştiren faktörler , Çelik levha adedi , bağlantı şekli ve elektroliz maddesi oranı.
Biz 5 levha kullandık.
1 2 3 4 5
(+) (Boşta) (-) (Boşta) (+)
1. ve 5. plaka 12 volt beslemenin + ucu
3. levhaya eksi
2 ve 4. levhalara voltaj uygulamıyoruz.
Sistemde kullanılan ,lavabo açıcı maddeyi arttırırsak çekilen amper artıyor.Amper arttıkça gaz miktarıda artıyor.
PWM devre burada işe yarıyor.Birkaç denemede powerdan direk 12 a çeken sitem ,pwm ile 8 amper çekti.PWM'den çekilen akım ayarlanabiliyor , gaz çıkışı buna bağlı olarak değişiyor.
Sistem 90 dakika sürekli çalıştırıldığında çelik levha ve sıvıda ısınma meydana gelmiyor.
Eğer bir araç için dakikada 200ml yeterli geliyorsa (önceki mesajda bahsedilmiş) bizim sistem 11 amperde bu çıkıştan fazlasını sağlıyor.
Benim amacım dakikada en az 1 litreydi.Bahsedildiği gibi 200ml yeterli gelecekse hem güvenlik açısından , hem aracın motoru açısından daha iyi olacaktır.
Uygulamamızı henüz aracımda denemedim.Niyetim daha iyi bir sitem yapıp , gerekli güvenlik elemanları ile donattıktan sonra ,tamam artık hiçbir soruna mahal kalmadı deyip denemek.
Aracım 1994 model Skoda Favorit GLX.İçini dışını ben bilirim , ustlardan bıktığım için subap ayarına kadar kendim yapıyorum.
Sistemin ne kadar tasarruf sağlayacağı konusunda kesin bir fikrim yok.Güvenlik nedeni ile araçta henüz denemiyorum.1 yıla yakındır bu konu üzerinde imkan buldukça çalışıyorum.
Araca denemeden önce 2 beygir civarı güçte benzinli bir motorda dene yapacağım sanırım.
Benzinli testere olabilir , elektirik jeneratörü olabilir.
Hazır sistemi alan arakadaşlar bence ufak bir benzinli motorda yük altında testler yapabilirler.İllaki araç olması gerekmiyor.ESki pejo motorlar olabilir.
İlk mesajım çok uzun oldu.Nedense yazma isteği duydum.Olur derseniz resimli bir anlatım hazırlar sunarım.
Anlattığım sitemle ilgili youtube'a koyduğum vidyoyu paylaşıyorum.
http://www.youtube.com/watch?v=RqXgW6MPGZ0