Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan tayfunsozer Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 817
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 174,329
Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

arkadaşlar hepinize merhaba.Kemal kardeşim sorunu çözmüşün sevindim.elimde bir kitapçık var,verdiği bilgilere göre üç ayrı buji öneriyor.CHAMPION RC7YC4,RC8YC4: NIPPONDENSO K20PR-U11:K22PR-U11: NGK BKR6E-11 BKR6E-11. Buji tırnak aralıgı 1.0: 1.1 mm. sık olarak arazide kulanmıyorsak ayda bir kere 4x4'de alıp beş,on dakika kulanmak gerekirmiş ,ön poryaların yaglanması için, saglıcakla kalın.
 

Etiketler
Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

Sonunda aracı temiz yakalayıp 1-2 fotoğrafını çektim.. Pasta,cila ufak birkaç rötuş sonrası yakışıklı bişey oluverdi :smiley:
[attachment=1]
[attachment=2]

DSC03143.jpg


DSC03144.jpg
 

Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

Güle güle kullanın, eğer arazide kullanacaksanız tampondaki sinyallerin uzun ömrü olmayacaktır diye düşünüyorum, bence orjinal sinyalleri faaliyete geçirmenizde fayda var.

Saygılar

Ersan
 

Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

Arkadaşlar bu gün aracımın önlerini biraz alçaltma için uğraştım altdaki saplama kırıldı bende çelik olmayan bir civata uydurdum :smiley: problem olurmu acaba ??
illa çelik civata olması gerekirmi ?? bir fikri olan varmı ?
 

Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

Cevdet Bey İyi Akşamlar.

Değerli dostum biz aracımızı yükseltmeye uğraşıyoruz.Şizin alçaltmadan neyi kasdettiğinizi anlayamadım :D
Şaka bir yana üzgünüm bu konuda bilgi sahibi deyilim.Civata saplama ilişkisini anlamadım ama geçici olarak kullanabilirsiniz sanırım.Üretimde çelik kullanıldığına göre (daha sonra sorun çıkmaması için) orada bulamadıysanız bana diş kalınlığı,uzunluk ve kafa ölçüsünü verirseniz temin edip size gönderebilirim.

Sevgi ve saygılarımla,
Tayfun Sözer
 



Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

tayfunsozer' Alıntı:
Cevdet Bey İyi Akşamlar.

Değerli dostum biz aracımızı yükseltmeye uğraşıyoruz.Şizin alçaltmadan neyi kasdettiğinizi anlayamadım :D
Şaka bir yana üzgünüm bu konuda bilgi sahibi deyilim.Civata saplama ilişkisini anlamadım ama geçici olarak kullanabilirsiniz sanırım.Üretimde çelik kullanıldığına göre (daha sonra sorun çıkmaması için) orada bulamadıysanız bana diş kalınlığı,uzunluk ve kafa ölçüsünü verirseniz temin edip size gönderebilirim.

Sevgi ve saygılarımla,
Tayfun Sözer
Merhabalar tayfun bey..
Benim araç biraz fazla yüksek ve gündelik hayatda'da kullanırken yükseklik dez avantaja dönüşüyor bazen :smiley:
bahsettiğim civata ön salıncakları yükseltip düşürüyor..

DSC_4634.jpg
 

Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

Cevdet bey merhaba,yirmi mm bir civata en ortalama bir hesapla altı ton yük çeker,taşir o civatanın çelik olması birşey farketmez ,taktıgınız civatanın boyutları ayni ise fazla kurcalamayın güle güle kullanın
 

Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

Cevdet Bey,

Civatayla ilgili konunuz benim alanamı girdiği için biraz detaylı yazacağım kusura bakmayın :smiley:

Herşeyden önce pek çoğumuzun yanlış bildiği bir şeyi düzelterek başlayayım. Demir topraktan çıkan elementin adıdır, demir cevheri yüksek fırına girip kömürle birlikte eritilir ve kömürden içine karbon alır, işte o zaman çelik adını alır, basitçe demir ve az miktarda karbonun oluşturduğu bileşik çeliktir. Zaten demiri tek başına mekanik bir ürün yapmakta kullanamayız. Pek çoğumuz inşaat demiri deriz, aslında inşaat demiride vasfı düşük bir çeliktir. Çeliğin içine konulan diğer elementlerle onun mukavemetini, sünekliğini ve diğer mekanik özelliklerini değiştiriz. Çeliği yüksek sıcaklığa çıkarıp (911 C) aniden soğutursak, daha sıkı bağlı bir kristal yapı elde ederek sert olmasını sağlarız ki buna halk arasında çeliğe su vermek denir.

Gelelim sizin saplamaya, bir mil üzerine vida iki şekilde açılır, civatalarda uygulanan ovolama yöntemidir, bu talaş kaldırmadan ezerek vida yivlerini oluşturmaya verilen addır ki, vidalarda mukavemet sağlanması için imalat aşamasında uygulanması gereken yöntem budur. Bu yöntemle vida dişleri ezilerek yapıldığı için gene çeliğin kristal yapısı sıkılaşır ve buda diş yüzeyinde sert bir yüzey olmasını sağlar. Diğer bir yöntem ise talaşlı imalattır ki, adından anlaşılacağı gibi talaş kaldırarak yani keserek vida açma yöntemidir, torna tezgahında açılabileceği gibi pafta adı verilen somun benzeri keskin ağızları bulunan kesici takımlada açılabilir. Mühendislikte yük taşıyan ve strese maruz kalan yerlerde talaşlı imalatla yapılmış civatalar tercih edilmez zaten talaşlı imalatlada civata (uzun saplamalar hariç) seri olarak üretilemez.

Sizin saplama piyasada 1 metre boyunda vida çekilmiş mildir büyük ihtimalle, bunları eski rovelver tezgahında (bir nevi torna) pafta ile yani talaşlı imalat yöntemiyle yapıyorlar, pafta çabuk körelmesin işlem hızlı olsun diyede malzeme olarak çok yumuşak olan kurşunlu otomat veya transmisyon çeliği kullanıyorlar. Bu malzeme ve talaşlı imalatla yapılan vida açma yöntemi sürekli stres altında bulunan saplama; tekeriniz bir bozuk para üzerinden geçerken bile oluşturduğu darbeyi sönümleyen torsiyon milini sabitliyor. Bence orada orjinal saplaması veya civatası kadar güvenilir bir şey kullanmıyorsunuz. tarif ettiğim malzemeden yapılan saplamaların mukavemeti sürekli stres altında çok düşüktür. Ayarlamaya çalışırken kırılan saplama yada civatada orjinali olmayıp benzer nedenden kırılmış olabilir, yani daha öncede benzer bir saplama kullanılmış olabilir.

Oradaki civatanın en az 8x8 kalitesinde olması gerekir, civataların üzerinde görürsünüz 8x8 yazısını, bu civatanın milimetre karesi 64 kg çeker, 48 kg da plastik deformasyon sınırıdır anlamına geliyor . Siz o aracınızla araziye giriyor ve asfaltta kullanıyorsunuz, oradaki bağlantı elemanının çok güvenilir olması gerekir. Mesut Beyin dediğine yakın bir örnek vermek gerekirse vida çapı 10 mm (Metrik 10) bir civata eğer 8x8 ise tek başına 3.630 kg yükte kopar, tabii bu ölçüdeki bir civata kopacağı yükün çok daha altındaki değerler için kullanılır, bu hesaplama statik yük içindir, yani sabit bir yük için. Sizin torsiyon milinizi bağlayan civataya gelen yük ise dinamik yani değişken bir yüktür ki, bu civatayı çok daha çabuk yıpratır.

Bugün aracım yanımda değil, yarın oradaki saplamanın yada civatanın ölçüsüne bakıp size daha sağlıklı bir bağlantı elemanı bulalım

Saygılar

Ersan
 

Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?


Ersan Bey bilgiler için teşekkür ederiz.Demek ki kullanılan hammaddenin yanı sıra üretim biçimi de önemliymiş . :smiley:
Saplama bulunduğu yer itibariyle çamur ve korozyona maruz kalacak durumda bulunuyor. Okuduğum kadarı ile sertlik sağlanması için % 2 gibi karbon,paslanmayı önlemek için de % 10-30 krom karıştırılıyormuş.Paslanmaz olmayan çelik malzemelerde oksidasyon ,bazı metallerde,Alüminyum,Bakırda olduğu gibi yüzeyde kalmayıp zaman içinde demirin derinliklerin kadar işlemekte bu da malzemenin dayanıklılık ve ömrünü olumsuz etkilemektedir.Su verilmiş Kaliteli çelik esneme özelliği ile darbeleri sönümlemede başarılı olacaktır.Esneme demirin yamulması gibi sorun yaratmıyacaktır.Muhakkak çelik de çok güç olmakla birlikte kırılabilir, ama kaltesiz malzeme ve uygun olmayan metodlarla üretlen cıvataların kopma ve sıyırma ihtimali çok daha fazladır.Yürüyen aksamın süratli giderken çıkaracağı arızanın telafisi mümkün olmayan zararlara yol açabileceğini unutmamak gerekir.Arabalarımızın bizlerden önce ne tür muameleler maruz kaldığını bilmesek de kendi müdahalelerimizde mühendislik hesaplarına dayandırılmış orjinal parçaları kullanmanın önemli olduğu kanaatindeyim.

Sevgi ve saygılarımla
Tayfun Sözer
 

Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

Tayfun Bey,

Rica ederim, umarım faydalı olabiliyorumdur.

Civata gibi makina elemanlarının paslanmaması için elektoroliz yöntemiyle çinko kaplanması veya katoferez yapılması yeterlidir, içine çok fazla krom ve nikel konularak paslanmaz çelik elde edilir ki, mukavemet açısınsan normal alaşımlı 8x8 civata çeliği kadar dayanıklı değildir. Civatalar ısıl işlem yoluyla sertleştirilmez, zaten o kadar sert olmasıda istenmez, hatta civada kafası ısıtılıp dövülerek yapılırken veya dişler ovalanarak açılırken meydana gelen gerilmeler ısıtılıp yavaş soğutularak giderilir. Civatalar sertleştirilirse daha kırılgan olurlar, civatalarda birazcık elastik deformasyona müsade edilmeli ki, stres altında sünekliği sayesinde daha uzun ömürlü olsun. Çelikler sürtünme ile aşınacak durumlar için sertleştirilir. Dediğiniz gibi bizleri taşıyan, yüksek süratlere çıkan araçların her bir parçası defalarca hesaplanıyor, mağlesef sanayide bazı ustalar bunu göz ardı ediyorlar ve insan hayatına mal olabilecek hatalar yapıyorlar. Bir civata pulunun veya rondelasının bile o kadar önemi ve hayati fonksiyonu var ki.

Saygılar

Ersan
 



Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

Herkese selamlar,,,
Bu gün Bandırmadaki Toyota servisinde motor arıza ışığının neden yandığını öğrenmek için bilgisayra bağlattım aracı.. Fakat Daihatsu programı olmadığından sadece arıza kodlarını görebildik..
Araç 13 ve 15 nolu arıza kodlarını verdi... Ersan Beyin paylaştığı kılavuzlardan 13 nolu kodu bulamadım çünkü 13ve14 nolu kod yok. 12den 15e geçiyor.
15 nolu kod ise Hava-Yakıt Karışımıymış... Zaten birkaç usta aracın sorununu söyleyince %90 oksijen sensörü arızalı bu aracın demişti. Aracın gözlemlediğim sorunu, gereksiniminden fazla yakıt alması ve bunu doğal olarak tam yakamaması...
Haftasınu Bursa'ya gidiyorum. Yetkili serise veya özel japon oto servisine göstericem bakalım ne çıkacak..

Saygılar,,,
 

Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

Ersan bey hayırlı günler nasılsınız Co-pilotunuzun saglılgı iyidir inşallah.üşenmeden aydınlatıcı bilgiler vermişiniz çok teşekkürler,görüşmek ümidi ile hoşçakalın.
 

Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

Kemal Bey,

Kolay gelsin, umarım çok masraf çıkartacak bir sorun değildir ve Bursa'da sorununuz çözülür.

Saygılar

Ersan
 

Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

Mesut Bey,

sizde iyi günler, ben iyiyim biraz işler yoğun şu ara, umarım sizlerde iyisinizdir. Co-Pilot'um iyi gözünden bir ufak operasyon geçirmişti, daha iyi görüp çok daha güzel fotograf çekeceğini iddia ediyor.

Saygılar

Ersan
 




Ynt: Feroza'cılar Biz Kaç Kişiyiz?

Tayfun Bey,

Rica ederim düzeltme değil tamamlayıcı bilgi olarak kabul edin. Sabah hazır saplamaların imalatını bilen arkadaşımla konuştum, hazır saplamalarda kullanılan malzeme bizim transmisyon mili dediğimiz bir malzemeymiş, dinamik yani değişkenlik gösteren yüklerde tercih edilmemesi gereken bir malzemedir kendisi ve 6x8 kalitesindeki civata malzemesine benzer dayanımı varmış. 6x8 malzemeden yapılan civatlarda yük taşımayan ve maliyeti düşük olması istenen yerlerde kullanılan civatalardır. Ben arabanın altına yatmadan torsiyon milini sabitleyen civataya baktım, M14x1,5 (ince diş metrik 14), akşam arabanın altına yatıp Cevdet Bey'i nasıl daha güvenli bir civatayla yolculuk ettirtiriz ona bakacağım.

Saygılar

Ersan
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,764
Mesajlar
1,523,448
Kayıtlı Üye Sayımız
166,583
Kaydolan Son Üyemiz
onurcagritosun

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst