schweps
Zirve
- Mesajlar
- 1,827
- Tepkime Puanı
- 71
Ynt: Diferansiyel Kilidi
Merhabalar,
Sorularımdan önce durumun hikayesini özetlememin daha sonra başkalarına da faydası olur belki.
Birkaç ay önce eBay'den alıp ta cesaret edip bir türlü bağlatmadığım Richmond Lockright %100 kilidi dün sanayide bir ustaya taktırdım. Vitara için uygun 2 çeşit vardı, biri freze dişli çiftiyle birlikte olup nispeten pahalı olan PT 1532 ve çok aşınmadıysa araçtaki mevcut dişlileri kullandığından nispeten daha ucuz olan PT 1512 modeli. Ben hem ucuz oluşu sebebiyle hem de freze diş sayısından emin olamadığım için ve mevcut dişlilerin durumlarının iyi olduğu kabulüyle PT 1512 modelini sipariş etmiştim.
Aşağıdaki set aynen elime ulaştı.
[attachment=1]
Gerek manuellerini okuyarak gerekse de sitesindeki bilgileri takip ederek bir miktar teorik bilgiye sahip olmuştum, gittiğim usta da evvelce diferansiyel kilidi söküp taktığını belirtmişti. Diferansiyel karpuzu üzerinde öyle ölçü alabilecek bir pencere olmadığından el yordamıyla, dişlilerin yay tansiyonunu yenip merkeze yaklaştığında arkasında kalan boşlukta aks dişlisinin rahatlıkla dönüp dönemeyeceğini gözettik. Mevcut aks dişlilerinin arkalarında biri kalın diğeri ince olmak üzere ikişer pul vardı. Yeterli boşluğu sağlayabilmek için her ikisinden de ince pulları almak suretiyle montajını bir şekilde tamamlayıp, deneme sürüşüne çıktığımızda kuru zemindeki dönüşlerde tekerlerin hız farkına göre değişen genlikteki klik seslerini (diş atlama esnasında) duyuyorduk. Gevşek bir zeminde iki tekerin birlikte döndüklerini de teyid ettik.
Velhasıl, bugün bir kaç arkadaşla Zonguldak'a benim araçla giderken yüksek hızlarda girilen virajlarda sorun yaşamadık ancak 1.vitesteki manevralarda bazen klik sesi duymak yerine aks dişlisinin takılıp bir süre burulduktan sonra birden gümbürtüyle boşalmasını da duyunca yanlış bir şeyler olduğunu düşünmeye başladık. Arkadaşın tavsiyesi üzerine dönüşte, evvelce Düzce'de çalışmış olan ve sadece diferansiyel işi yapan Asım ustanın yeni sanayi sitesindeki dükkanına uğradık. Durumu izah edip bir de deneme sürüşü yapıp sorunları görmesini sağladım. LSD tipi çok diferansiyel topladığını ve bu tip %100 kilitleri daha önce karpuzuyla birlikte komple değiştirdiğini belirtip açıp incelemesi gerektiğini söyledi. Diferansiyeli tekrar birlikte açtık. En azından takır tukur darbeli manevralarda mekanik aksamın hasarlanmadığını ve ayna mahruti ayarının bozuk bırakıldığını tespit etmiş olduk. Kumpasla ölçtüğümüzde ince pulların 0,29mm kalın pulların ise 0,67m geldiklerini gördük ve
bu sefer inceleri bağlayıp kalın pulları dışarı alarak daha ferah bir hareket alanı sağladık aks dişlilerine. Montaj sonunda iki teker de askıdayken, manuelde tarif edilen kontrolü yaptık. Şöyle ki, vitese takıp tekerlerden birini öne doğru döndürüp kilitlendiği noktada tutup diğerini ters istikamete döndürdüğümüzde klik klik sesleri eşliğinde rahatça dönebildiğini, ilk tekeri bu sefer geriye doğru döndürüp kilitlendiği noktada tutarak diğer tekerin aksi istikamete yine klikler eşliğinde rahatça dönebildiğini görüp aynı işlemleri diğer teker için de tekrar ettik.
Uzun ve teferruatlı anlatımdan dolayı sıktıysam kusura bakmayın. Gelelim sorularıma;
Test sürüşünde eskisine nazaran daha düzgün bir çalışma vardı en azından aksların gürültülü boşalma sesleri kaybolmuştu ancak düşük viteste kâh rolantide kâh düşük gazda çizilen dairelerde bazen sanki gaz kesip veriyormuşum gibi ileri geri yığılmalar oldu. Bunun kullanımdan veya aracın rolanti ayarından kaynaklanabileceğini düşündüm. Doğru mudur? Bazen yokuş yukarı kalkış esnasında sağa veya sola manevra yapmak icap ettiğinde içte kalan tekerin patinaj yapması normal midir? Sağlıklı bir kullanım için hem mekanik ekipmanın hem de sürücünün bir adaptasyon sürücü söz konusu mudur? Bu tip %100 kilitlerin olduğu araçlarda yapılması/yapılmaması gerekenler şeklinde pratik bilgiler var mıdır?
Merhabalar,
Sorularımdan önce durumun hikayesini özetlememin daha sonra başkalarına da faydası olur belki.
Birkaç ay önce eBay'den alıp ta cesaret edip bir türlü bağlatmadığım Richmond Lockright %100 kilidi dün sanayide bir ustaya taktırdım. Vitara için uygun 2 çeşit vardı, biri freze dişli çiftiyle birlikte olup nispeten pahalı olan PT 1532 ve çok aşınmadıysa araçtaki mevcut dişlileri kullandığından nispeten daha ucuz olan PT 1512 modeli. Ben hem ucuz oluşu sebebiyle hem de freze diş sayısından emin olamadığım için ve mevcut dişlilerin durumlarının iyi olduğu kabulüyle PT 1512 modelini sipariş etmiştim.
Aşağıdaki set aynen elime ulaştı.
[attachment=1]
Gerek manuellerini okuyarak gerekse de sitesindeki bilgileri takip ederek bir miktar teorik bilgiye sahip olmuştum, gittiğim usta da evvelce diferansiyel kilidi söküp taktığını belirtmişti. Diferansiyel karpuzu üzerinde öyle ölçü alabilecek bir pencere olmadığından el yordamıyla, dişlilerin yay tansiyonunu yenip merkeze yaklaştığında arkasında kalan boşlukta aks dişlisinin rahatlıkla dönüp dönemeyeceğini gözettik. Mevcut aks dişlilerinin arkalarında biri kalın diğeri ince olmak üzere ikişer pul vardı. Yeterli boşluğu sağlayabilmek için her ikisinden de ince pulları almak suretiyle montajını bir şekilde tamamlayıp, deneme sürüşüne çıktığımızda kuru zemindeki dönüşlerde tekerlerin hız farkına göre değişen genlikteki klik seslerini (diş atlama esnasında) duyuyorduk. Gevşek bir zeminde iki tekerin birlikte döndüklerini de teyid ettik.
Velhasıl, bugün bir kaç arkadaşla Zonguldak'a benim araçla giderken yüksek hızlarda girilen virajlarda sorun yaşamadık ancak 1.vitesteki manevralarda bazen klik sesi duymak yerine aks dişlisinin takılıp bir süre burulduktan sonra birden gümbürtüyle boşalmasını da duyunca yanlış bir şeyler olduğunu düşünmeye başladık. Arkadaşın tavsiyesi üzerine dönüşte, evvelce Düzce'de çalışmış olan ve sadece diferansiyel işi yapan Asım ustanın yeni sanayi sitesindeki dükkanına uğradık. Durumu izah edip bir de deneme sürüşü yapıp sorunları görmesini sağladım. LSD tipi çok diferansiyel topladığını ve bu tip %100 kilitleri daha önce karpuzuyla birlikte komple değiştirdiğini belirtip açıp incelemesi gerektiğini söyledi. Diferansiyeli tekrar birlikte açtık. En azından takır tukur darbeli manevralarda mekanik aksamın hasarlanmadığını ve ayna mahruti ayarının bozuk bırakıldığını tespit etmiş olduk. Kumpasla ölçtüğümüzde ince pulların 0,29mm kalın pulların ise 0,67m geldiklerini gördük ve
bu sefer inceleri bağlayıp kalın pulları dışarı alarak daha ferah bir hareket alanı sağladık aks dişlilerine. Montaj sonunda iki teker de askıdayken, manuelde tarif edilen kontrolü yaptık. Şöyle ki, vitese takıp tekerlerden birini öne doğru döndürüp kilitlendiği noktada tutup diğerini ters istikamete döndürdüğümüzde klik klik sesleri eşliğinde rahatça dönebildiğini, ilk tekeri bu sefer geriye doğru döndürüp kilitlendiği noktada tutarak diğer tekerin aksi istikamete yine klikler eşliğinde rahatça dönebildiğini görüp aynı işlemleri diğer teker için de tekrar ettik.
Uzun ve teferruatlı anlatımdan dolayı sıktıysam kusura bakmayın. Gelelim sorularıma;
Test sürüşünde eskisine nazaran daha düzgün bir çalışma vardı en azından aksların gürültülü boşalma sesleri kaybolmuştu ancak düşük viteste kâh rolantide kâh düşük gazda çizilen dairelerde bazen sanki gaz kesip veriyormuşum gibi ileri geri yığılmalar oldu. Bunun kullanımdan veya aracın rolanti ayarından kaynaklanabileceğini düşündüm. Doğru mudur? Bazen yokuş yukarı kalkış esnasında sağa veya sola manevra yapmak icap ettiğinde içte kalan tekerin patinaj yapması normal midir? Sağlıklı bir kullanım için hem mekanik ekipmanın hem de sürücünün bir adaptasyon sürücü söz konusu mudur? Bu tip %100 kilitlerin olduğu araçlarda yapılması/yapılmaması gerekenler şeklinde pratik bilgiler var mıdır?