Diferansiyel Kilidi

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan egemen Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 256
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 98,427
Ynt: Diferansiyel Kilidi

Merhabalar,
Sorularımdan önce durumun hikayesini özetlememin daha sonra başkalarına da faydası olur belki.
Birkaç ay önce eBay'den alıp ta cesaret edip bir türlü bağlatmadığım Richmond Lockright %100 kilidi dün sanayide bir ustaya taktırdım. Vitara için uygun 2 çeşit vardı, biri freze dişli çiftiyle birlikte olup nispeten pahalı olan PT 1532 ve çok aşınmadıysa araçtaki mevcut dişlileri kullandığından nispeten daha ucuz olan PT 1512 modeli. Ben hem ucuz oluşu sebebiyle hem de freze diş sayısından emin olamadığım için ve mevcut dişlilerin durumlarının iyi olduğu kabulüyle PT 1512 modelini sipariş etmiştim.
Aşağıdaki set aynen elime ulaştı.
[attachment=1]
Gerek manuellerini okuyarak gerekse de sitesindeki bilgileri takip ederek bir miktar teorik bilgiye sahip olmuştum, gittiğim usta da evvelce diferansiyel kilidi söküp taktığını belirtmişti. Diferansiyel karpuzu üzerinde öyle ölçü alabilecek bir pencere olmadığından el yordamıyla, dişlilerin yay tansiyonunu yenip merkeze yaklaştığında arkasında kalan boşlukta aks dişlisinin rahatlıkla dönüp dönemeyeceğini gözettik. Mevcut aks dişlilerinin arkalarında biri kalın diğeri ince olmak üzere ikişer pul vardı. Yeterli boşluğu sağlayabilmek için her ikisinden de ince pulları almak suretiyle montajını bir şekilde tamamlayıp, deneme sürüşüne çıktığımızda kuru zemindeki dönüşlerde tekerlerin hız farkına göre değişen genlikteki klik seslerini (diş atlama esnasında) duyuyorduk. Gevşek bir zeminde iki tekerin birlikte döndüklerini de teyid ettik.
Velhasıl, bugün bir kaç arkadaşla Zonguldak'a benim araçla giderken yüksek hızlarda girilen virajlarda sorun yaşamadık ancak 1.vitesteki manevralarda bazen klik sesi duymak yerine aks dişlisinin takılıp bir süre burulduktan sonra birden gümbürtüyle boşalmasını da duyunca yanlış bir şeyler olduğunu düşünmeye başladık. Arkadaşın tavsiyesi üzerine dönüşte, evvelce Düzce'de çalışmış olan ve sadece diferansiyel işi yapan Asım ustanın yeni sanayi sitesindeki dükkanına uğradık. Durumu izah edip bir de deneme sürüşü yapıp sorunları görmesini sağladım. LSD tipi çok diferansiyel topladığını ve bu tip %100 kilitleri daha önce karpuzuyla birlikte komple değiştirdiğini belirtip açıp incelemesi gerektiğini söyledi. Diferansiyeli tekrar birlikte açtık. En azından takır tukur darbeli manevralarda mekanik aksamın hasarlanmadığını ve ayna mahruti ayarının bozuk bırakıldığını tespit etmiş olduk. Kumpasla ölçtüğümüzde ince pulların 0,29mm kalın pulların ise 0,67m geldiklerini gördük ve
bu sefer inceleri bağlayıp kalın pulları dışarı alarak daha ferah bir hareket alanı sağladık aks dişlilerine. Montaj sonunda iki teker de askıdayken, manuelde tarif edilen kontrolü yaptık. Şöyle ki, vitese takıp tekerlerden birini öne doğru döndürüp kilitlendiği noktada tutup diğerini ters istikamete döndürdüğümüzde klik klik sesleri eşliğinde rahatça dönebildiğini, ilk tekeri bu sefer geriye doğru döndürüp kilitlendiği noktada tutarak diğer tekerin aksi istikamete yine klikler eşliğinde rahatça dönebildiğini görüp aynı işlemleri diğer teker için de tekrar ettik.

Uzun ve teferruatlı anlatımdan dolayı sıktıysam kusura bakmayın. Gelelim sorularıma;
Test sürüşünde eskisine nazaran daha düzgün bir çalışma vardı en azından aksların gürültülü boşalma sesleri kaybolmuştu ancak düşük viteste kâh rolantide kâh düşük gazda çizilen dairelerde bazen sanki gaz kesip veriyormuşum gibi ileri geri yığılmalar oldu. Bunun kullanımdan veya aracın rolanti ayarından kaynaklanabileceğini düşündüm. Doğru mudur? Bazen yokuş yukarı kalkış esnasında sağa veya sola manevra yapmak icap ettiğinde içte kalan tekerin patinaj yapması normal midir? Sağlıklı bir kullanım için hem mekanik ekipmanın hem de sürücünün bir adaptasyon sürücü söz konusu mudur? Bu tip %100 kilitlerin olduğu araçlarda yapılması/yapılmaması gerekenler şeklinde pratik bilgiler var mıdır?

PT 1512.jpg
 

Etiketler
Ynt: Diferansiyel Kilidi

Bende %100 powertrack kilit var. Gürültü haricinde söylediğiniz tüm gözlemleri teyit edebilirim. Gürültünün de sebebi diferansiyel kutusunun akslara doğru sağında ve solunda bulunan pullar ile iyi ayarlanamamış olmasından kaynaklanabileceğini tahmin ediyorum. Bu ayarın aynı zamanda ayna ve mahruti arasında ki boşluğu ayarladığını bizzat deneyerek gördüm. İşin hassas noktası kilit düzgün montaj yapıldıktan sonra ayna ile mahruti arasında ki boşluğun yağ boşluğu denilen 2mm civarında olması gerektiğini söylüyorlar. Kalkışta boşluk fazla olursa vuruntu yapıp dişlilere zarar verebilir. Az olursa bu defa kasıntı yapıp bu defa aks bilyalarına baskı yapar. Ayar çok önemli. Kontrolü için ise şaftı bağlaman önce marutinin kafasından oynatarak, hem boşluğa bakıp, hemde rahat dönüp dönmediğini sınamak.
Dikkat edilmesi gerekenler ise öncelikle sürtünmenin çok olduğu zeminlerde (asfalt, beton vs) dönüşlerde fazla gaz vermeden aracın kendi ataleti ile dönüşünü sağlayıp bunu alışkanlık haline getirmek gerekiyor. Yaklaşık 1.5 yıldır kullanıyorum. Arazi dışında hiç zorlamadım. Sorun yok.
Kilidiniz hayırlı olsun.
 

Ynt: Diferansiyel Kilidi

arkadaşlar ben düşüncem diff kiilit limited yada manuel kumandayla % 100 konuma gelen sistem olmalı sonuçta biz bu araçları devamlı off road şartlarında kullanmıyoruz, % 100 kilit sistemi sabit olarak kullanıldığında kuru zeminlerde aracın aks sistemini zorladığından ve viraj emniyeti acısından tehlikekeler arz edebilir,ilk bakışta pahalı gelebilecek bu sistemler uzun vadede kendini bakım masraflarında amorti edebilicektir. :smiley:
 

Ynt: Diferansiyel Kilidi

bu sistem Uğur Bey in ön dif e taktığı sistem galiba...
peki lsd lerde özel yağ kullanılıyor. bu elektrikli sistemde de özel yağ var mı?
lsd lerde özel yağ kullanılmadığı zaman yada yağ eskidiği zaman görev yapmıyor. aynı sorunlar bu sistemde de var mıdır?
 

Ynt: Diferansiyel Kilidi

Şenol Bey,

Ben de asfalt ve arazi yoğun kullandığım Jimny'de Lock Rite kullanıyorum.
Dar manevralarda gaz verirken olan yığılmalar kilitten kaynaklanıyor.
Çıkan sesleri kesinlikle önemsemeyin 100bin km'nin üzerinde kullanılan araçlarda dahi bu kilitler sorun çıkartmamıştır.
Limited sliplerin arazideki performanslarının yeterli olmaktan çok uzak olduğu düşünülürse lock rite'lar ekonomik ve kesin çözüm, içiniz rahat olsun güle güle kullanın.

Selamlar,

Alper
 



Ynt: Diferansiyel Kilidi

% 100 kilitler kesinlikle ekonomik olduğu için tercih ediliyorlar. Limited slipli + elektrikli %100 kilitin çalışma prensibi var olan kullanışlı ve en ileri düzey olduğunu söyleyebilirim.

Elektrik denince aklınız karışmasın çok ince kablolu ve teferruatı olmayan ve mıknatıs etkisi yapan basit bir düzenek. Aracınızın far düğmesinin bozulması kadar bir riski vardır. :smiley:

Bu işi bir sefer yapayım ve unutayım en iyisi olsun diyenlere tavsiyem :

Aracınızın ön ve arka ağırlık dağılımı eşitse;
Arka diferansiyele Limited slipli elektrikli % 100 kilit,öne limited slip.

Ön ağırsa (tüm cj ler) yukarıdakinin tam tersi uygulama işinizi en mükemmel biçimde çözer.

Öne limited slip hiç bir aracın standart üretiminde olmuyor diyorsanız, bende % 100 kilitte standart üretim hiç bir aracın arka diferansiyelinde olmuyor derim.

Yani önde aracınızda manuel hub olmamasının limited slip için bir sıkıntı olacağını asla zannetmem. Ben huplar kapalı iken (4x4) limited slipin agresif davrandığını görmedim. Kolay sürüşlerde zaten varla yok arasındalar ve kasmazlar.
 

Ynt: Diferansiyel Kilidi

Merhaba arkadaşlar.
Abiler benim toyotaya kısa zamanda defransiyel kilidi takmam gerkiyor
arabam 87 model toyota helux bunun için defransiyelimi değiştirmem gerekiyor yoksa sadece kilit sistemimi takılıyo ve ortalama olarak tahminen maliyeti ne kadar cıkar_? şimdiden ilgilenen arkadaşlara teşekkürler.
 

Ynt: Diferansiyel Kilidi

Alps' Alıntı:
Şenol Bey,

Ben de asfalt ve arazi yoğun kullandığım Jimny'de Lock Rite kullanıyorum.
Dar manevralarda gaz verirken olan yığılmalar kilitten kaynaklanıyor.
Çıkan sesleri kesinlikle önemsemeyin 100bin km'nin üzerinde kullanılan araçlarda dahi bu kilitler sorun çıkartmamıştır.
Limited sliplerin arazideki performanslarının yeterli olmaktan çok uzak olduğu düşünülürse lock rite'lar ekonomik ve kesin çözüm, içiniz rahat olsun güle güle kullanın.

Selamlar,

Alper

Şenol bey , Alperin yazdıklarına katılıyorum, o sesler normaldir içiniz rahat olsun , araç aks açıklığı kısaldıkça ve ağırlık azaldıkça %100 kilitlerin kasılması artar, kilidin devreden çıkabilmesi için dönüş momentine ihtiyaç var , araç kısaldıkça bu düşüyor , araç hafifse kilit çıkmak yerine lastiği sürüklüyor, bunun çözümü gayet basit , park yerlerinde ters yöne hafif geri manevra klidi devreden çıkartır.

Jeep34' Alıntı:
% 100 kilitler kesinlikle ekonomik olduğu için tercih ediliyorlar. Limited slipli + elektrikli %100 kilitin çalışma prensibi var olan kullanışlı ve en ileri düzey olduğunu söyleyebilirim.

Elektrik denince aklınız karışmasın çok ince kablolu ve teferruatı olmayan ve mıknatıs etkisi yapan basit bir düzenek. Aracınızın far düğmesinin bozulması kadar bir riski vardır. :smiley:

Bu işi bir sefer yapayım ve unutayım en iyisi olsun diyenlere tavsiyem :

Aracınızın ön ve arka ağırlık dağılımı eşitse;
Arka diferansiyele Limited slipli elektrikli % 100 kilit,öne limited slip.

Ön ağırsa (tüm cj ler) yukarıdakinin tam tersi uygulama işinizi en mükemmel biçimde çözer.

Öne limited slip hiç bir aracın standart üretiminde olmuyor diyorsanız, bende % 100 kilitte standart üretim hiç bir aracın arka diferansiyelinde olmuyor derim.

Yani önde aracınızda manuel hub olmamasının limited slip için bir sıkıntı olacağını asla zannetmem. Ben huplar kapalı iken (4x4) limited slipin agresif davrandığını görmedim. Kolay sürüşlerde zaten varla yok arasındalar ve kasmazlar.

Uğur bende %100 kilidi tercih ettim sebebi ekonomik oluşundan ziyade daha önce kullndığım limited slip in sürekli arıza yapmasıydı, mecbur kalmadıkça kimseye tavsiye etmiyorum, alternatifiniz varsa kumadalı yoksa %100 kilidi tercih edin. Hele özel yağ kullanan, plakalı , diskli, detaylı Limited sliplerden uzak durun. Gördüğüm kullanıcılarının menun olduğu tek Limited slip Detroit True Track.

Birde araçlarda agırlık dağılımı motor arkada veya ortada olmadığı sürece hep öndedir. Öne %100 kilit takılamayacağına göre 2 alternatif kalıyor ya Limited slip, yada kumandalı.

sniper_zafer' Alıntı:
Merhaba arkadaşlar.
Abiler benim toyotaya kısa zamanda defransiyel kilidi takmam gerkiyor
arabam 87 model toyota helux bunun için defransiyelimi değiştirmem gerekiyor yoksa sadece kilit sistemimi takılıyo ve ortalama olarak tahminen maliyeti ne kadar cıkar_? şimdiden ilgilenen arkadaşlara teşekkürler.

Zafer ; Toyotanın orjinal arka limited slipleri var , fiyatlarında uygun, oldukçada sorunsuzlar, toyota servislerinden daha detaylı bilgi alabilirsin.

Selamlar
 

Ynt: Diferansiyel Kilidi

Cevaplar için herkese teşekkür ediyorum.
Yavuz bey, aks açıklığının öneminin farkında değildim doğrusunu söylemek gerekirse. Bu konuya dikkat çektiğiniz için ayrıca teşekkür ederim.
Belki offroad oyunlarında bu yeni kilidi deneme şansım olur :smiley:
 




Ynt: Diferansiyel Kilidi

discovery-V8' Alıntı:
Birde araçlarda agırlık dağılımı motor arkada veya ortada olmadığı sürece hep öndedir. Öne %100 kilit takılamayacağına göre 2 alternatif kalıyor ya Limited slip, yada kumandalı.

Bence önde porya kilidi olan bir araca öne de sabit %100 kilit takılabilir. Bunun örnekleri de var. Ama bu kilidi kullanan kişi arazide çok sert manevralar yapmamalıdır. Bu tip bir arazi aracının ana kullanım amacı daha çok engel aşmaya yönelik olur.
Bu arada Wrangler'ların ağırlık dağılımı %50'dir.
 

Ynt: Diferansiyel Kilidi

Deep' Alıntı:
Bülent abi, Atatürk Sanayide Hüma Otoya git, gezenbilir üyesi olduğunu söyle hem vade farkıyla taksit imkanı sağlarlar hem de gezenbilir indirimi yaparlar ;)

Hüma otoda 86 pajero için ön için Detroit true track, arkaya Detroit locker nospin bulabilirmiyim ?
kaça patlar bize? nospin i anladım. true track ın özelliği nedir?

selamlar
bülent
 

Ynt: Diferansiyel Kilidi

merhaba arkadaşlar bu konuyu baştan sona okudum gerçekten güzel konuya deyinilmiş bilmeyenlerin bilgilendirilmesi açısından ben makina teknisyeniyim konularda geçen orta kilidi anlaadım böyle bişey yokki bu diferansiyel araçlarımızda 2 taneyse ön ve arka olmak üzere 2 kilidimiz olmalı buda tek mandala bağlıdır ön yada arka ayrımı yapmaz off road da kullanılan ların % 100 lük bir kilitleme yapmamasının sebebi aks kesmemeniz içindir çünki seri hareketlerde bulunmanız için zaten araçlarda geneli hafif EN İYİ DİFF KİLİDİ BENCE AYNUMARTİ BAĞLANTISINDAN DEĞİL İSTAVROZ DİŞLİSİNDEN KİTLİYENDİR

banakalırsa siz arabaların diflerinle hiç oynamayın gerçektende aynumarti ayarı çok zordur yani komple dağılır parça deişimide diğer parçalarla uyumlu olmaz 0,05 mm lik bir hata bile gerek bilya ayarlarında gerekse aynumarti ayarında sese ısınmaya güç kaybına neden olabilir ama illa difflock istiyorsanız diferansiyel le birlikte değiştirmeniz daha uygundur çünki yaşadım araziden sonra lock devre dışı kalmadı ve ilk virajı frenle zor aldım

direksyonu sola kırdım sağ dönmedi sağa kırdım sol döndü diye bişeyde yok normal şartlarda düz giderken sağ ve sol tekerleğe aktarım bildiğimiz gibi %50 %50 dir sol teker atıyorum buza geldi o teker dönmeye başlar lock da bize burada lazım olur traktörlerde tek fren dönme bu şartlarda gelişir sol ve sağ tekerin frenleri ayrıdır sola bastığımızda disk sol tekeri kitler istavroz dişleri gücün % 100 ünü sağ tekere verir ve traktör dreksiyonu kırmadan sola dönmüş olur evt ellerim cebimdeyken bile yumuşak zeminde kullanıyorum :smiley:

bunca şeyi anlatmışken mogları atlamak olmaz jeep lerden bu araçları ayıran en önemli özellikleri portal aksları yani cer dişlileri olması peki faydası nedir. Gözle görülen dingili teker merkezinden 25-30 cm daha yukarı kaldırır asıl görevi ise aracın aks kesmesini önlemek yani şanzumandan güç tekere iletinceye kadar hassas çalışması gereken şaftlar dişliler diferansiyel ve radyal bilyalar var bunun içinde aktarım esnasında tork fazla değildir devir fazladır enson tekere gelmeden önce bu cer dişli kutusunda tork artar devir azalır ve tekere güç iletilir bu cer dişli kutusuda jantın içinde yer alır YANİ UNİMOGLARLARIN AĞIR DEVİRLİ OLMASININ BİR BAŞKA NEDENİDE BU AMA DİFF LOCK LAR AÇIKKEN AKS KESMEDEN DÖNEN TEK ARAÇ traktörlerde lock kavramasını parçalar genelde ve bu sistemi sadece biryere saplandığımızda veya dik iniş ve çıkışları güvenli bir şekilde geçmemiz için kullanmalıyız


resim 1: diff teki aynumartiye bağlı 5 tane disk (sarı boyalı) istavroz takıma bağlı 4 disk turuncu boyalı sıkıştırmayla (pinomatik hidrolik vea elektrik motorlu farketmez ) lock (kitleme) gerçekleşir debriyaj baskı balata gibi kavrama olmadığı için sıyırmada olmaz bence en iyisi bu sistem tabi diferansiyeli olmayan 4*4 lerde var : )
 





Ynt: Diferansiyel Kilidi

birde bunlar vae gecekten değişik bir tasarım tam arazı ve alman işi

Hinterachse4061.jpg


Achsrohr4062.jpg


2Hinterachse4063.jpg
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,784
Mesajlar
1,523,728
Kayıtlı Üye Sayımız
166,598
Kaydolan Son Üyemiz
emerer

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst