Ynt: Defender 2,5 Düz Dizel Turbo Uygulaması
Herkese merhabalar arkadaşlar, aranıza yeni katıldım. Her ne kadar off road araçlar hakkında sizler kadar bilgim olmasa da ilgi duyduğum araçlar var. Bu forumu tesadüfen google'de buldum, tabi ki bu konu dikkatimi çekti ve üye olmak istedim,yazılan tüm yorumları okudum ve bende birşeyler söylemek isterim.
Öncelikle uygulamayı yapan Gökhan usta konusunda tecrübeli görünüyor. Defender'in üzerinde ki atmosferik mekanik pompalı dizel motor hakkında pek bir bilgim yok ama turbo uygulamasında edindiğim deneyimlerce şunları söylemek isterim;
Öncelikle bazı arkadaşlar şöyle bir yorum yazmış, İngilizler turbo yapamadımı da bizim Türkler yaptı vs.. vs.. Öncelike şunu unutmamak gerekir, eskiden turbo yaygın değildi ve maliyetli bir işlemdi. Bu yüzden üreticiler turbo uygulaması yerine atmosferik motorlara yöneliyordular.Ama daha sonradan Co2 emisyonları gereğince araçlarda ki karbondioksit ve zararlı gaz salınımlarını azaltmak için turbo iyi bir uygulama olarak görünüyordu. Ayrıca yıllar geçtikce düşük hacimli motorlardan daha fazla güç almak için üreticiler turbo uygulamasına yöneldiler. Farkındaysanız 2011 Türkiye'mizde turbosuz dizel yok. Düşük silindir hacmi, yüksek güç,yüksek tork ve daha az Co2 salınımı,daha da az vergi dilimi, hedef bu!!
Şimdi atmosferik bir dizel motorla turbo dizel motorlarda benzer özellikler olabilir, blok aynı, piston kolları aynı vs.vs.. Ama en önemli fark atmosferik dizel motorda daha fazla güç elde etmek için sıkıştırma oranı yüksek tutulur. Turbo dizelde ise daha yüksek güç elde etmek için sıkıştırma oranı oldukca düşük tutulmalıdır yoksa motor oluşacak basınca dayanamayacak ve kısa sürede rektefiyelik olacak.
Mesela atmosferik dizeller 22:0 iken turbo dizeller 18:5:1 tutulur gibi.
Buna rağmen araca turbo uygulanırsa, turbo basıncı düşük tutulursa motor ömrü konusunda ancak deneyimlerce birşeyler söylemek mümkün olur. Motor hiç sorun çıkarmadan uzun km'ler gidebilirde gitmeyebilirde.
Bir başka baktör atmosferik dizel motora LDA tipi regülatörlü pompa koymak gerekir. Çünkü turbo uygulaması sırasında orjinal pompa , silindirlere çekilen havanın yoğunluğu kadar az veya çok yakıt basamaz bu yüzden LDA tipi pompa gereklidir diye düşünüyorum.
Dizel golf'ü turbolayan arkadaşa da şunu söylemek istiyorum; aynı motorlu t2 minübüsü 1,6 d, bu aracı turbolayan bir usta var ve motor en fazla 20.000 km gitti. Yine 1.9 d skoda motoru turbolayan usta var onun motorda en fazla 30.000 gitti.
Tabi turbo basıncı düşük tutulursa bu km'ler daha da uzar. Ama 1,6 lt motor turboya uygun değil ne yazık ki.