Uzun zamandır konuşulan ama netleşmemiş bir haberdi, seçimden önce konuşuluyordu ama tahmin edildiği gibi çıkartmak için seçimden sonrayı beklediler. Bugün okduğum şu yazı ile yeni vergilerin kısa bir gelecekde çıkacağını daha net hissettim. Yazı şöyle:
Türkiye yerli otomotive hazırlanırken Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün’den otomobil vergi sistemine ilişkin özel açıklamalar geldi. Ergün, Türkiye’de çok yakan ve çevreyi kirleten eski otolardan düşük, yeni model ve çevreyi az kirleten araçlardan yüksek vergi tahsil edildiğini belirterek, bunun tam tersi olması gerektiğini söyledi. Yakın zamanda az yakan yeni araçlara daha düşük vergi uygulanacağını söyledi. Türkiye’de motorlu araçlara ilişkin vergi sisteminin tersine çalıştığını anlatan Ergün, “Eski araçlar, çok yakanlar, çevreyi çok kirletenler düşük vergi ödüyor. Yeni model araçlar, az yakan, az kirletenler yüksek vergi ödüyor. Sistem tersine işliyor. Bunu düzelteceğimiz bir sisteme doğru gidiyoruz” dedi. Ergün, düşündüğü sistemi şöyle anlattı: “Eski model motorlu araçların trafikten çekilmesini teşvik edeceğiz. Trafikten çekilirken hem havuç hem sopa olacak. İşin havucu şu: ‘Bunları bırakın yeni otomobil alırken size şu kadar ilave teşvik verelim’ diyeceğiz. Sopası ise ‘Eski kullanırsan şu kadar vergi ödeyeceksin. Teşvik mi istiyorsun yük mü?’ sorusu olacak.”
YERLİ OTOYA MESAJ
Türkiye’de 20 yaş üzeri 4-5 milyon otomobil olmasına rağmen, 0-5 yaş arası 3 milyondan fazla otomobil olduğunu anlatan Ergün, yerli otomobil için fizibilite çalışmalarına bu bakışın eklenmesini istedi. Yeni teşvik yasasının cari açık odaklı olacağını anlatan Ergün, şu bilgiyi verdi: “Teşvik modeli gözden geçiriliyor. Mevcut modelin merkezinde ‘Bölgesel ve sektörel açıdan yatırım olsun, istihdam olsun’ bakışı vardı. Arzu edilen sonuçlar alındı. Şimdi yeni bir aşamaya geçiyoruz. Bu modelin merkezinde cari açığın önlenmesi ve ileri teknolojinin desteklenmesi olacak.”
‘Geciktiriyoruz ama bu yaklaşıma geldik’
Ergün, bu sistemi geciktirme sebeplerini ise orta sınıfın araç sahibi olma isteğine bağladıklarını belirterek, “Eski araçları 2., 3. el olarak ilk defa düşük gelirliler alıyor. O aracı köyünde, kasabasında kullanıyor. Eğer biz buna bugün yüksek vergi getirirsek adam araba sahibi olamaz. Ama vergi reformu kapsamında, çevreyi kirleten eski model araca ekstra vergi yaklaşımına geldik” diye konuştu.
09/11/2011 11:27 PM
Ekonomi
sabah.com.tr
Şimdi bunların üstüne aklıma sorular geliyor ve sormak istiyorum.
1- Bu ülkenin % kaçı 0-3 yaş aralığında vergi indiriminden yararlanacak arabalara binebiliyor?
2- Bu ülkede zaten komşularımızda 1 e satılan yakıtı 4 e alıyoruz ve yakıtta %70 lere varan oranlarda kullandığımız her litrede devlete vergi veriyoruz. Dolayısı ile bu sistemde zaten çok yakıt tüketen araçlardan fazla vergi alınması otomatik olarak sağlanmıyormu ?
3- Adamın birisi gidip sıfır km 1.3 motorlu çevreyi en az kirlettiği söylenen arabadan alıcak ve bir senede 200 000 km yapıcak ondan alacağınız vergi 3 kuruş. Ama bir off-road sever 4000 cc motorlu bir araçla yılda 1000 km yapıcak kalan zamanlarda araba garajda bekleyecek ondan alacağın vergi diğerinin 10 katı olucak. Kim daha çok çevreyi kirletti ?
4- Madem meseleniz çevreyi kirletme oranına göre vergi alıp çevreyi korumak, e peki o zaman samimiyetinize inanmak için önce LPG li araçlara batıda uygulandığı gibi %50 lere varan vergi indirimleri, LPG de ucuzluk vede elektirikli araçlarda sıfıra yakın vergi uygulamalarınızı bekliyoruz. Eğer bunlarıda bu yasayla çıkartmazsanız samimiyetinize güvenmiyoruz.
5- O zaman koleksiyon, hobi , yada spor amaçlı araç sahiplerine farklı indirimler uygulamalarda koyulması gerekmiyormu? Babasından miras olarak kalmış kapısının önünden ondan bir hatıra olarak tuttuğu 30 yaşında arabayı arada sıradada keyif için kullanan insanları hiç düşünmedinizmi ?
6- Dar gelirli bir adam , belkide emekli olan bir memur, emekli ikramiyesi ile 10-15 yaşlarında bir araç almış, LPG ile kullanıyor belki. Hafta sonrarı ailesini bir yerlere götürüyor. Aracın zaten edeceği fiyat 10 000 i geçmez, sen şimdi bu adama havuç olarak o arabayı sat 40 000 e seni borca sokalım , zaten zor geçindiğin emekli maaşınla birde taksit ödemi demeyi planlıyorsun? Yoksa sopamı devreye girecek burda , arabayda binmesede olur diyip ?
7- Bu yasayı veya kanunu düşünen , oylayan yada çıkartan ülke yöneticileri lütfen açıklarmı acaba bindikleri makam arabalarının motor hacimleri, kaç silindir oldukları ve ne yakıt tükettiklerini ?
Bunlar ilk aklıma gelenler dahada devamı getirilebilir. Peki mevzubahis çevre ise , onu korumak için bişeyler yapılıcaksa bu ülkede herşey ona göre olmalı. Çevreye zarar veren tüm yapılaşmalar, HES gibi projeler, Termik ve Nür Santraller, Boğaza yapılan ve ormanları yokedicek olan köprüler yapılmayıp, Orman vasfını yitirmiş arazileri bu bahane ile satmak yerine orman vasfını tekrar kazanmasını sağlamak gibi projeler yapılmalı. Çevreyi az kirleten yakıtlarda vergi alınmamalı, ve o tip araçlar teşvik edilmeli LPG kullanımı gibi. Elektirikli yada Hybrit araçlara sıfır ötv ve sıfır gümrük uygulanmalı teşvik edilmeli. Devlet karayolu taşımacılığına yatırım yapmak yerine raylı sistemlere yatırım yaparak nakliyede karayolu taşımacılığını azaltmalı. En başta devlet araçlarının ve makam araçlarını çevreci araçlar olmasını sağlamalı, hala 30 yaşında otobüslerle toplu taşıma yaptırmamalı.
Zaten şu anki kurulu düzende yakıt üstünden olması gerekenden çok fazla vergi alan devletimiz, otomatik olarak çok tüketen- çevreyi çok kirleten den fazla vergi alıyor. Diğer modern ülkelerde yakıt üstünden zaten böyle büyük oranda bir vergilendirme olmadığı için o ülkelerde çok yakan ve çevreyi çok kirleten araçlara ek vergiler uygulanırken bununla birlikte çevreyi az kirleten araçlardan sıfıra yakın vergi alınıyor. Eğer bu basına sızan söylentiler doğruysa ve yasa bu şekilde çıkarsa devletimiz batılı ülkelerden sadece işine gelen kısmını örnek alıp, kendisini vergi kaybına uğratıcak çevreci teşvikleri görmezden geliyor olucak.
Durum bu şekilde olursada çevreyi düşünen iyi niyetli bir uygulamadan çok otomobil sektörünün araba satmasını sağlamayı hedefleyen, orta halli halkı hiç düşünmeyen, tamamen tek taraflı bir uygulama olarak hayata geçecek.
Bunları neden yazdım? bu ülkede bişeyler konuşarak değişir umuduylamı? Kesinlikle hayır. Tamamen içimdekileri döktüm. Yoksa bu ülkede ne halk bu tip şeylere tepki gösterip hakkını arar. Nede yöneticiler yaptıkları hataların hesabını verir veya umursar. Muhtemelen bu yasalar çıkar 1-2 hafta tartışmaları olur bazıları sızlanır söylenir alçak sesle sonra unutulur gider. Halk buna da alışır, bir sonraki seçimlerdede her zaman olduğu gibi sandıkda cevabını verir.
Off-Road hobisi yada sporuda artık rally sporu gibi büyük sponsorları olan yada parası çok olan insanların eğlencesi haline döner 3-5 kuruş arttırıp eski bir 4×4 alıp dağlarda dolaşırım, doğa ile keyfimi yaşarım diyen orta gelirli aileler için bu bir hayal olur.
Saygılarımla
Kürşad Ergan
Kaynak : http://www.4x4dergi.com/2011/11/10/cok-yakan-araca-daha-yuksek-vergi.html
Türkiye yerli otomotive hazırlanırken Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün’den otomobil vergi sistemine ilişkin özel açıklamalar geldi. Ergün, Türkiye’de çok yakan ve çevreyi kirleten eski otolardan düşük, yeni model ve çevreyi az kirleten araçlardan yüksek vergi tahsil edildiğini belirterek, bunun tam tersi olması gerektiğini söyledi. Yakın zamanda az yakan yeni araçlara daha düşük vergi uygulanacağını söyledi. Türkiye’de motorlu araçlara ilişkin vergi sisteminin tersine çalıştığını anlatan Ergün, “Eski araçlar, çok yakanlar, çevreyi çok kirletenler düşük vergi ödüyor. Yeni model araçlar, az yakan, az kirletenler yüksek vergi ödüyor. Sistem tersine işliyor. Bunu düzelteceğimiz bir sisteme doğru gidiyoruz” dedi. Ergün, düşündüğü sistemi şöyle anlattı: “Eski model motorlu araçların trafikten çekilmesini teşvik edeceğiz. Trafikten çekilirken hem havuç hem sopa olacak. İşin havucu şu: ‘Bunları bırakın yeni otomobil alırken size şu kadar ilave teşvik verelim’ diyeceğiz. Sopası ise ‘Eski kullanırsan şu kadar vergi ödeyeceksin. Teşvik mi istiyorsun yük mü?’ sorusu olacak.”
YERLİ OTOYA MESAJ
Türkiye’de 20 yaş üzeri 4-5 milyon otomobil olmasına rağmen, 0-5 yaş arası 3 milyondan fazla otomobil olduğunu anlatan Ergün, yerli otomobil için fizibilite çalışmalarına bu bakışın eklenmesini istedi. Yeni teşvik yasasının cari açık odaklı olacağını anlatan Ergün, şu bilgiyi verdi: “Teşvik modeli gözden geçiriliyor. Mevcut modelin merkezinde ‘Bölgesel ve sektörel açıdan yatırım olsun, istihdam olsun’ bakışı vardı. Arzu edilen sonuçlar alındı. Şimdi yeni bir aşamaya geçiyoruz. Bu modelin merkezinde cari açığın önlenmesi ve ileri teknolojinin desteklenmesi olacak.”
‘Geciktiriyoruz ama bu yaklaşıma geldik’
Ergün, bu sistemi geciktirme sebeplerini ise orta sınıfın araç sahibi olma isteğine bağladıklarını belirterek, “Eski araçları 2., 3. el olarak ilk defa düşük gelirliler alıyor. O aracı köyünde, kasabasında kullanıyor. Eğer biz buna bugün yüksek vergi getirirsek adam araba sahibi olamaz. Ama vergi reformu kapsamında, çevreyi kirleten eski model araca ekstra vergi yaklaşımına geldik” diye konuştu.
09/11/2011 11:27 PM
Ekonomi
sabah.com.tr
Şimdi bunların üstüne aklıma sorular geliyor ve sormak istiyorum.
1- Bu ülkenin % kaçı 0-3 yaş aralığında vergi indiriminden yararlanacak arabalara binebiliyor?
2- Bu ülkede zaten komşularımızda 1 e satılan yakıtı 4 e alıyoruz ve yakıtta %70 lere varan oranlarda kullandığımız her litrede devlete vergi veriyoruz. Dolayısı ile bu sistemde zaten çok yakıt tüketen araçlardan fazla vergi alınması otomatik olarak sağlanmıyormu ?
3- Adamın birisi gidip sıfır km 1.3 motorlu çevreyi en az kirlettiği söylenen arabadan alıcak ve bir senede 200 000 km yapıcak ondan alacağınız vergi 3 kuruş. Ama bir off-road sever 4000 cc motorlu bir araçla yılda 1000 km yapıcak kalan zamanlarda araba garajda bekleyecek ondan alacağın vergi diğerinin 10 katı olucak. Kim daha çok çevreyi kirletti ?
4- Madem meseleniz çevreyi kirletme oranına göre vergi alıp çevreyi korumak, e peki o zaman samimiyetinize inanmak için önce LPG li araçlara batıda uygulandığı gibi %50 lere varan vergi indirimleri, LPG de ucuzluk vede elektirikli araçlarda sıfıra yakın vergi uygulamalarınızı bekliyoruz. Eğer bunlarıda bu yasayla çıkartmazsanız samimiyetinize güvenmiyoruz.
5- O zaman koleksiyon, hobi , yada spor amaçlı araç sahiplerine farklı indirimler uygulamalarda koyulması gerekmiyormu? Babasından miras olarak kalmış kapısının önünden ondan bir hatıra olarak tuttuğu 30 yaşında arabayı arada sıradada keyif için kullanan insanları hiç düşünmedinizmi ?
6- Dar gelirli bir adam , belkide emekli olan bir memur, emekli ikramiyesi ile 10-15 yaşlarında bir araç almış, LPG ile kullanıyor belki. Hafta sonrarı ailesini bir yerlere götürüyor. Aracın zaten edeceği fiyat 10 000 i geçmez, sen şimdi bu adama havuç olarak o arabayı sat 40 000 e seni borca sokalım , zaten zor geçindiğin emekli maaşınla birde taksit ödemi demeyi planlıyorsun? Yoksa sopamı devreye girecek burda , arabayda binmesede olur diyip ?
7- Bu yasayı veya kanunu düşünen , oylayan yada çıkartan ülke yöneticileri lütfen açıklarmı acaba bindikleri makam arabalarının motor hacimleri, kaç silindir oldukları ve ne yakıt tükettiklerini ?
Bunlar ilk aklıma gelenler dahada devamı getirilebilir. Peki mevzubahis çevre ise , onu korumak için bişeyler yapılıcaksa bu ülkede herşey ona göre olmalı. Çevreye zarar veren tüm yapılaşmalar, HES gibi projeler, Termik ve Nür Santraller, Boğaza yapılan ve ormanları yokedicek olan köprüler yapılmayıp, Orman vasfını yitirmiş arazileri bu bahane ile satmak yerine orman vasfını tekrar kazanmasını sağlamak gibi projeler yapılmalı. Çevreyi az kirleten yakıtlarda vergi alınmamalı, ve o tip araçlar teşvik edilmeli LPG kullanımı gibi. Elektirikli yada Hybrit araçlara sıfır ötv ve sıfır gümrük uygulanmalı teşvik edilmeli. Devlet karayolu taşımacılığına yatırım yapmak yerine raylı sistemlere yatırım yaparak nakliyede karayolu taşımacılığını azaltmalı. En başta devlet araçlarının ve makam araçlarını çevreci araçlar olmasını sağlamalı, hala 30 yaşında otobüslerle toplu taşıma yaptırmamalı.
Zaten şu anki kurulu düzende yakıt üstünden olması gerekenden çok fazla vergi alan devletimiz, otomatik olarak çok tüketen- çevreyi çok kirleten den fazla vergi alıyor. Diğer modern ülkelerde yakıt üstünden zaten böyle büyük oranda bir vergilendirme olmadığı için o ülkelerde çok yakan ve çevreyi çok kirleten araçlara ek vergiler uygulanırken bununla birlikte çevreyi az kirleten araçlardan sıfıra yakın vergi alınıyor. Eğer bu basına sızan söylentiler doğruysa ve yasa bu şekilde çıkarsa devletimiz batılı ülkelerden sadece işine gelen kısmını örnek alıp, kendisini vergi kaybına uğratıcak çevreci teşvikleri görmezden geliyor olucak.
Durum bu şekilde olursada çevreyi düşünen iyi niyetli bir uygulamadan çok otomobil sektörünün araba satmasını sağlamayı hedefleyen, orta halli halkı hiç düşünmeyen, tamamen tek taraflı bir uygulama olarak hayata geçecek.
Bunları neden yazdım? bu ülkede bişeyler konuşarak değişir umuduylamı? Kesinlikle hayır. Tamamen içimdekileri döktüm. Yoksa bu ülkede ne halk bu tip şeylere tepki gösterip hakkını arar. Nede yöneticiler yaptıkları hataların hesabını verir veya umursar. Muhtemelen bu yasalar çıkar 1-2 hafta tartışmaları olur bazıları sızlanır söylenir alçak sesle sonra unutulur gider. Halk buna da alışır, bir sonraki seçimlerdede her zaman olduğu gibi sandıkda cevabını verir.
Off-Road hobisi yada sporuda artık rally sporu gibi büyük sponsorları olan yada parası çok olan insanların eğlencesi haline döner 3-5 kuruş arttırıp eski bir 4×4 alıp dağlarda dolaşırım, doğa ile keyfimi yaşarım diyen orta gelirli aileler için bu bir hayal olur.
Saygılarımla
Kürşad Ergan
Kaynak : http://www.4x4dergi.com/2011/11/10/cok-yakan-araca-daha-yuksek-vergi.html