Ynt: Bisiklet Tavsiyesi; Hangi Marka ve Model?
Sorunuza en kısa şekilde yanıt veriyim, çünkü bu çook uzayıp gidebilecek bir konu,dediğim gibi bizim bunun üzerine ayrı bir forumumuz var
Diğer yandan, "market malı" diyebileceğimiz bisikletler genelde olması gerekenin dışında bir geometriye sahip oluyorlar. Kalitesiz ekipmanları nedeniyle ihtiyaç duyulan akıcılıktan uzaklar ve gerekli olan sağlamlığa da sahip değiller.
Bir iki örnek vereceğim;
-Amortisör: Normalde bu parça yerden gelen darbeleri emmek için kullanılır. Bu nedenle yapısında aslave asla tek başına bir yay yeterli değildir. En azından geri tepme dediğimiz "rebound" sistemine sahip olmalıdır. Daha üst modellerde "lock out" dediğimiz kilitleme mekanizması bulunur ki, amortisöre ihtiyacınız olmadığı düz yollarda bu sistem ile amortisörü kilitleyip yaylanmasını engelleyebilir, boşa güç harcamaktan kurtulabilirsiniz. Günümüzde dağ bisikletlerinde en revaçta olanları, sürücünün ağırlığına göre ayarlanan hava basıncı ile çalışan modellerdir. Başlıca üreticiler; www.rockshox.com , www.foxracing.com, www.dtswiss.com gibi firmalardır. Giriş seviyesindeki "gerçek" bir amortisörün fiyatı yaklaşık olarak 75 € civarında iken profesyonel anlamda en üst seviyede performans sağlayacak amortisörlerin fiyatları 500-800 € aralığındadır (XC binişi için geçerlidir. Freeride veya Downhill tipi olanların fiyatları 2500 € seviyelerini bulmakta)
-Ağırlık: İyi bir dağ bisikleti 13-12 kg seviyelerindedir (Hardtail yani sadece önden amortisörlü olanlar). Full suspension (tam amortisörlü olanlar) bisikletler ise genel kanı olarak 750-1000 gr kadar ek ağırlık taşırlar. Bunun yanında konfor ve arazide daha güvenli, süratli sürüş gibi artıları vardır. Bisikletlerin seviyeleri yükseldikçe fiyatları katlanarak artar ve ağırlığın da 8,5 kg'a kadar indiği görülür. 2 kg'dan ne olacak demeyin, aradaki farkı denemeden anlayamazsınız.
Ancak marketlerde satılan çift yaylı bisikletlerin ortalama ağırlığı 18-24 kg arasında değişiyor. Yani ağır bir "gerçek" dağ bisikleti 14 kg max. gelirken (yaklaşık olarak 250 € denebilir) bu bisikletlerin ağırlığı fazla bile değil resmen komik.
Tabi ağırlığın yanında bir de doğru düzgün dönmeyen göbekler, gücü emen gereksiz amortisörler ve esneyen bir kadro+donanım eklenince aslında bisiklet keyfinize bu "sözde" bisikletlerin limon sıktığı aşikar.
"İyi de ben yarışmıyorum etmiyorum, neye gerek performans gitsin yeter" diyor da olabilirsiniz. Ancak inanın bisiklet seçmek için gerekli temel bilgiler bunlar. Söylediklerimin tümü havada kalmış olabilir belki, bilemiyorum. Yukarıda da söylediğim gibi bu uzuun uzun anlatabileceğim bir konu ancak tek bir mesajla bundan bahsetmek çok güç.
En iyisi, bulunduğunuz şehirde gerçekten kaliteli bisiklet satan bir mağazaya uğrayıp 100 metrelik bir test sürüşü yapmak. İnanın farkı hissetmek hiç de güç değil.