Ynt: Asfaltta En Sessiz MT Lastik Hangisi ?
Bu mesajda bahanesi olsun ve önce lastik sesini ve sonrada konforu yerlerine koyduktan sonra,doğru tanımlamayı yapalım isterseniz
Önce lastik sesini tanımlıyalım.
Lastik sesi,lastiğin zemin ve hava ile temasından çıkan ses olarak tanımlanır.
Lastik sesini bilimsel ölçme metodu ise;,
Araç belli bir hıza ulaştıktan sonra,motor stop edilir, edilirki,sadece yukarda tanımı yapılan ses ölçülsün.
Dediğim gibi aracın motoru stop ettikten sonra belli bir mesafeye konan hassas ölçüm cihazlarıyla,lastiğin o hızlarda gerek zemin gerekse hava ile temasından doğan ses ölçülür. Burası tamam umarım.
Marka ve modelleri boşverin.
Şimdi verilere bakalım;
Araç Golf,lastik ebadı 195/65 R 15
15 adet farklı marka lastik.
Farklı iki hız,60 km/s ve 80 km/s
Sesi ölçme birimi, db(A)
1-66,2 db(A) ....69,8 db(A)
2-66,3....70,8
3-66,7....70,6
4-66,6....70,8
5-67,0....71,0
6-67,5....71,1
7-67,9....71,4
8-67,9....71,8
9-68,5....71,8
10-68,3....72,4
11-68,7....72,2
12-68,8....72,6
13-69,5....73,9
14-69,8....74,0
15-69,9....74,0
Şimdi aradaki farkları görüyoruz,marka ve modellerin yerini bilseniz şaşırırsınız,bunuda boşverin
En sesli lastik ile en sessiz arasındaki fark yaklaşık 3,5db(A) lık bir fark.
Şimdi buraya dikkat;
Yukarda tanımı yapılmış olan ses farklılıkları bu iken.
Aracın içinden ARADAKİ FARKI normal bir insanın ARACIN İÇİNDEN ALGILAMASI neredeyse imkansızdır.
Bakın aracın içine az yada çok ses alır tartışması değil bu.Bu aracın yalıtımı ile ilgilidir.
Bizim bahsettiğimiz,bilimsel ölçme metodları uygulanmış ve yukarda tanımı yapılmış salt lastik sesinin markalar arasındaki farkın,aracın içinden algılanması meselesi.
Gelelim konfor disiplinine;
Konfor,genel kabul görmüş,belli referansları olan.
Fakat rakkamsal karşılığı olmıyan bir disiplindir.
Burada esas olan kullanıcının memnuniyet yada memnuniyetsizlik eşiği ile ilgilidir.
Tekrar ediyorum,bu kullanıcın kişisel eşiği ile ilgilidir.Yani kısmen subjektif bir bakış açısı içerir.
işte bu tanımı yapılmış iki disiplini karıştırmamak lazım.Bunlar iki farklı disiplin olup,ölçme metodları farklı olduğu gibi;
Birisinin sonucu tamamen rakkamsal verilere, diğeri ise belli aralıklarda kalan kısmen subjektif bir bakış açısına dayanır.
Bu yukardaki disiplinler,özellikle rakkamsal verileri olan ses disiplini,araca,ebada,zemine göre farklılıklar gösterebilir.Bu sadece birisi.
Doğru tanımlama bu.
Bu yukardaki veriler ışığında;
1-Burda konusu olan,M/T tipi lastikler ve doğal olarak,tabiki rakkamsal karşılıkları oto grubundakinden fazla olacaktır.
2- 4*4 grubunda,özellikle A/T yada M/T lastiklerle ilgili ses disiplini ile ilgili bilimsel bir veri yok elimde.O yüzden oto grubundaki verileri paylaştım.
Burda asıl amaç
Ses şiddetinin bilimsel ölçme metodunu ortaya koymak.
İşte tüm bunlara rağmen,ben,sesli-sessiz M/T lastik sohbetlerinin aslında temelde yanlış olduğuna inananlardanım.
Bence,lastiğin asfalttaki sesi,kuru-ıslak asfalttaki dengesi değilde, offroad koşullarındaki performansı değerlendirilmeli yada sorgulanmalı.
Hoş burda şuda var,M/T lastiklerde kendi içinde yüzdesel olaraka ayrılırlar ( atıyorum %90 offroad %10 onroad v.s diye)
İşte burda bütün mesele;
Aracın özellikleri,ne kadar sert koşullarda kullanıldıkları (bakın burasıda önemli M/T de nasıl M/T,çamur ağırlıklımı yokda sart-kaya gibi özel amaçlımı)
Kullanıcının beklentileri
Çoğrafya
İklim
İşte bu ve buna benzer belirliyici parametreleri düşünerek seçilen lastikler verimlilik açısından çok başarılı oluyor.
Şöyle bir örnekle sonlandırıyım mesajımı.
Markanın adı felan önemli değil.
sadece 4*4 grubu için 8 farklı özelliklerde, bakın 8 diyorum ... lastik modeli üretiliyor.