Ynt: 88 xj Revizyon
Özgür,
Senin jant ve lastikleri aldığın yeri biliyorum. hatta hangi gün aldığını da
O lastikleri biz bi abimizin ZJ' sine alacaktık, sen önce davranmışsın, biz biraz bekleyeceğiz, sorun değil...
O jantlara da ben talip olmuştum. Hem 16 oldukları için, hemde kollarının jant topuklarına yaklaştığı yerdeki keskin çıkıntılar arazide sıkıntı yaratacağı için istememiştim. Göbeği 71.6 cm, 114.3X5 bijon jant bulmanda şans. bu aplikasyonlarda jant piyasada çok yok... olanlar ise (procomp v.s.) oldukça pahalı.
Ama jant' ta, lastikte çok şık. Cooper Stt ise çok doğru seçim. Güle güle kullan.
Sürtme yapacaktır ama 3.5 inch yükselteceğini söylemişsin. 3.5 inch ciddi sayılabilcek bi yükseltme. Sürtme sorunu ortadan kalkacaktır.
Xj' lerde en doğru yükseltme;
Ön için: Markalı olan, uzun helezonlarla, uzun ve nispeten daha sert amortisörlerle ve uzun olan salıncaklarla(kollar) orjinallerin değişimiyle,
Arka için: Markalı olan, daha fazla kavisli ve nispeten daha sert makasların orjinaller ile değişimiyle,
oluyor...
Ama sen markalı kit almayacaksan, öne helezonlar için get kullanabilirsin, makaslara makasçıda kavis verdirebilirsin.
Fakat,
Orjinale göre daha uzun salıncakları ve uzun sert amortisörleri markalı satın almalısın.
Veya, çok çok titiz tornacıya/ustaya üstündeki kolları uzattırabilir, üstündeki amortisörlerin bağlandığı yerleri değiştirebilir veya amortisörün ucuna ek yaptırabilirsin.
Ben sana ikinci yöntemi tavsiye etmem, uydurma kaydırma türk işi olacaktır. Ama titiz çalışmalarda verim alanıyor.
Paraya kıyıp skyjacker veya başka bilinen marka bi XJ 3.5 inch lift kit satın almanı öneririm.
Bide Track bar konusu var.
Bunun XJ' lerin 3.5 inch yükseltilmesinde uzatılıp uzatılmaması gerektiğini konusunda net bilgim yok. Fakat tahmin ediyorumki, bu kolu uzatmadan veya uzunu ile değiştirmeden yapılan 3.5 inch gibi fazla yükseltmelerde ön sabit aks salıncak fişeklerini kasarak sola kayıyor. Özellikle süratli virajlardaki esnemelerde sorun yaratacaktır ve bu kaymanın sonucunda şafttın aktarma şanzmanına ve dife girdiği yerlerdeki yanal açı değişeceği için zamanla ilgili kısımlar bozulacaktır.
Lastiklerin ebadını 275 olarak yazmışsın. O lastikler 245 75 16. Fotodada 275 olmadığı gözüküyor zaten. Galiba 245 yerine 275 yazdın.
Lastiğin çapı büyüdükçe;
Dönme dairesi artacak, buna bağlı olarak,
Sürat ve km ibren -ister teker arkasından, ister şanzmandan ölçülsün- dönme dairesinin arttığı oranda eksik gösterecek,
Vites büyültme devirlerin artacak, yani daha geç vites büyütecek,
Gaz pedalında hissettiğin güç düşecektir.
Mesala ben' ZJ' m de lastik çapı hemen hemen 28.5 inchten, 30 inche büyüdü. Orjinal ebatta navigasyon aletinde gözüken süratim, ibre ile aynı iken; lastikleri büyütünce, hemen hemen, navigasyon aleti gerçek süratimi 104 küsür göterirken, ibrem 100 km/h.
Bu lastik büyütme sonucunda ibrede gözüken max süratin eksik gözülecek, gerçekteki max sürattin (orjinal ebatla) aynı olacaktır. Yani gerçek maximum süratin değişmeyecektir.
Ama bu teoride, kağıt üstünde böyledir.
Pratikte iste, lastiğin kalınlığı ve çapı arttığı için, aksların/difin/motorun v.s. çevirdiği ağırlık artmıştır, kalınlıktan dolayı yola sürtünme yüzeyi (tension) de artmıştır.
Bu yüzden lastiklere gücü ileten mekanizmalar artık dahada zorlanacak buda pratikte performansını, son süratini ve akselerasyonunu düşürecektir.
Ben orjinal ebattaki AT lastiklerle 200 üstüne rahatlıkla çıkıp Q7' lere sellektör atıp yol istiyordum ;D. Güvenli max süratim ise 160 idi.
Şimdi,
Daha büyük/daha ağır/daha kalın/daha fazla dişli STT' ler ile max süratim 190 civarı. Güvanli süratim ise 160' dan 140' a düştü. 140' tan sonra bocuk boncuk terliyorum ;D
Fakat aracın 190hp(SAE normunda), buda Din normunda yaklaşık 160 hp felandır.
Bu güç oldukça yeterli ve fazla. lastik ebadını orjinale göre aşırı büyütmediğin için güçlü makinan sağlıklı olduğu taktirde kayıpları sana rahatsızlık verecek kadar hissettirmeyecek, bu kayıpları bayağı tolere edecektir.
Bide işin aerodinamik boyutu var.
Aracın -lastik çapı büyüdüğü için- yükseldi. Bu yüzden lastik tabanları karşıdan gelen havayı daha çok karşısına alacak, aracın altına daha fazla hava girecek ve alttaki hava geçimi bayağı bozulacak. Buda son süratini düşürecektir. Tabiki dişlerin sürate uygun olmaması, ağırlık merkezinin artması ve bu aerodinamik değişim yüzünden yol tutuşun hissedilir düşecek.Yakıtındaki artış -özellikle yüksek süratte- büyük ölçüde bu aerodinamik değişşim nedeniyle artacak.
Son bahsettiğim boyuttaki kayıpları 3.5 inch yükseltince daha çok hissedeceksin.
Bu yazdıklarımla seni korkutmayayım. Yazdığım negatifliklere rağmen tavsiyem bu lastik ve jantlarla devam etmen, 3.5 inch yükseltmendir. araç ne kadar araziye yaklaşırsa o kadar asfalttan uzaklaşır. Bu engel olunamayak bi gerçektir. Dolayısı ile hepimiz bu dezavantajları göze alarak/kabullenerek bu değişimleri yapıyoruz ve amacımız doğrultusunda daha çok keyifli kullanıyoruz makinalarımızı.
Mekanik farklılıklardan doğan sürat ve güç kayıplarını farklı oranlarda ayna mahruti kullanarak giderebilirsin. Ama ön Dana30 ve arka Dana35 için farklı oranlarda ayna mahriti bulman Türkiye de oldukça güç.
Amerika' da bu kayıpları çok rahat edinebildikleri farklı ayna mahrutilerle ve otomatik şanzmanın vites değişim oranlarına içeriden müdahale edilebilen bi modülle gideriyorlar. ama bizim için bu ürünleri edinmemiz çok güç.
yukarıda yazdığım gibi, aynen devam et kardeşim....
Eğer bana fabrikasyon lastik ebatlarını verirsen, sana ibre süratinde ve vites değişimlerindeki farkları hesaplayabilirim....
Kolay gelsin, güle güle kullan....