Emeğinize sağlık. Hayırlı uğurlu olsun. Güle güle huzurlu günlerde kullanın. İlgiyle takip ettiğim projeydi. Verdiğiniz tüm değerli paylaşımlar için çok teşekkür ederim. Kalın sağlıcakla.
Teşekkürler
@cgrozn
Aracın çok küçük eksikleri kalmakla beraber ana ilerin tamamını bitirdik. son bir kaç dokunuş ile seyahate hazır hale gelecek.
bu vesile ile TSE, TUV ve ruhsat tarafından bahsedeyim sizlere. en çok korktuğum TSE den hızla geçerken, en basit olacağını düşündüğüm TÜV ve Ruhsat ile epey uğraştım. Ancak yaşadığım tecrübelerimi sizlerle paylaşarak bir nebze faydası olmasını temenni ederim.
1- TSE süreci:
Makina mühendisi olmama rağmen araç proje tadilatı yetkilisi olmadığım için öncelikle TSE tadilat projesi onayı yetkili bir Ankara firması ile anlaştım. Hazırladığım 3 boyutlu detaylı projemi paylaşmak istedim ama çok basit bir gösterimden ibaret projenin yeterli olduğunu öğrendim. Boşa detaylıca uğraşmayın zaman kaybı olur sadece. Dikdörtgen içine ana detayları ölçüleri ile birlikte yazmanız yeterli. Proje firması bunu kendi dilinde TSE sistemine yüklüyor.
Akabinde TSE'ye gittim. 430 TL muayene ücreti yatırdıktan sonra hızlı bir şekilde aracın kontrolü başladı. yaklaşık 30 saniyede kontrol tamamlandı. şok oldum. Oysaki ben LPG tüpten tut da, aracın koltuk v.s. tüm detaylarına takılacaklarını düşünmüştüm. Boşa korkmuşum.
* Araçta yemek yapma alanı var mı?
* Araçta depolama alanları var mı?
* Araçta koltuktan dönüşen yatak var mı?
* Araçta yemek masası var mı?
Sorularınızın cevabı evet ise TSE de başka kontrol görmeniz zor.
Hızla sözlü onay aldım. (Sistemden onayı ertesi gün düştü)
NOT: Aracınızdaki koltuk sayısını yüksek tutmak istiyorsanız minibüsten karavan yapmanızı tavsiye ederim. Koltuk ekleme prosedürü biraz ağır. ancak orjinal koltuklarına dokunmadan sadece sayı azaltması yapmanızda hiç sıkıntı yok. (ben 17+1 den 4+1 e dönüştürdüm)
2- TÜV süreci:
Aracın TSE onayını alır almaz muayene için randevu aldım ve TÜV istasyonuna gittim. Tadilat randevusu almanız önemli. (aracın muayene süresi bitmemiş olmasına rağmen hem egzoz hem de genel muayene yapılıyor, bunula ilgili de ödemeleri alıyorlar)
Aracın tüm detaylarına bakıldı. El freni dışında bir sıkıntı çıkmadı. El freni problemi PSA grubunun ana sıkıntılarından bir tanesiymiş. Araçta normal balata dışında bir de disk içinde ek el fren balatası mevcut. Balatalar, El fren telleri v.s. her şey değişti. Zar zor ayarlandı. Ayar tutması da ayrı bir sıkıntıymış. Bilginiz olsun. yaklaşık 700 TL gibi bir işçilik/malzeme ve 2-3 gün sanayi git-gel işi çıkarttı. İyi bir frenciye gidin, sonra fren ölçümü yaptırıp muayeneye gidin derim.
1.muayeneden el freni ağır kusur sayıldığından geçemedik.
Tekrar randevu aldım ancak yılbaşı dönemine geldiğinden 1 hafta sonraya ancak gün verdiler. Fren ayarı sonrasında TÜV'den limitle içinde (hala mükemmel değil) geçtik.
3- Ruhsat Süreci:
TÜV muayene raporu ile hemen bir notere gittim. Noter daha önce bir karavan dönüşümü işlemi yapmamış anladığım kadarıyla. sistemden bulup onaylatması yaklaşık 2,5 saat sürdü. 390 TL gibi bir bedel karşılığında yeni ruhsatımı aldım. Artık aracım 4+1 yolcu kapasiteli, Toplam yüklü ağırlığı 3500 kg olan, özel amaçlı Karavan olarak tescil edildi.
Sisteme girerken Aracı Cinsi: Özel Amaçlı (SA Motorlu Karavan) seçmeleri önemli. Diğer Kamp ve Gezi aracı olarak yanlışlıkla seçebilirler dikkatinizde olsun.
4- Sigorta süreci:
Aracın sırası ile TSE-TÜV-Noter işlemlerinden sonra en önemli işi ise sigorta evraklarının da yenilenmesi. Daha önce 17+1 kişilik minibüs olan araç Karavan olunca Ruhsat-Sigorta uyumsuzluğu sıkıntı oluyor. Herhangi bir kaza durumunda başınız ağrıyabilir. Ben de hızla değişimi yaptım. Ancak şok şok şok. Müthiş bir sigorta bedeli çıktı. Aracın daha önceki sigorta bedeli 2800 TL iken, 4866 TL gibi bir rakamla karşılaştık. Aslında bir minibüse göre trafikte kalma süresi yaklaşık 100 de biri kadar olmasına rağmen riskli alanda görülmesi garip. (lüks tüketim olarak da görülüyor olabilir. bilemiyorum)
Ufak tefek işlerimiz dışında bizim düldül de artık karavan sınıfına dahil oldu.
Kalan işlerimiz aşağıdaki gibi.
1- Şoför arkası direk kaplamaları
2- Şoför üstü alan kapağı kumaş kaplaması
3- Ön katlanır yatak boyası
4- Arka klima üstü kaplaması ve yan tavan/duvar arası kaplama boyaları
5- Şofben montajı
6- Sürgülü kapı sineklik/perde montajı (Bu açıldığında kapı ile dış gövde arasına sıkışıyor. Ahşap çerçeve içine gömüşlecek)
7- TV ( uydu anteni v.s. yerim yok. bu nedenle hiç takasım da yok) bu konuda tavsiyesi olanlardan destek beklerim
)
8- ilk seyahate çıkmak.
detaylar için instagram adresimdeki paylaşımlara bakabilirsiniz. Buraya ne yazık ki tüm dosyaları yükleyemedim.
insta adresim: @karavanlahayat
744 Followers, 145 Following, 72 Posts - See Instagram photos and videos from Karavanla Hayat 🍀 (@karavanlahayat)
www.instagram.com