1966 model Gaz69, K.Maraş'tan

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan osman Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 272
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 225,548
Ynt: 1966 Model Gaz69, K.maraş'tan

Ve nihayet sipariş ettiğimiz parçalar geldi. Parçaların bir kısmı Gaz69 un bir kısmı ise daha sonraki versiyonlar olan UAZ 469B (en son ismi UAZ 31512) nin parçaları . Daha önce de belirtmştim, 50-60 yıl önce Gaz69 için üretilen bazı parçalar bugün üretimde olan UAZ 31512 ile aynı, (parça numarası farklı olabilir). O yüzden bulabiliyoruz. İşte bu yüzden ben bu Rusları seviyorum. Bugün kullandığımız araçların 4-5 senede model değiştirip, civatayı bile birbirine uymaz hale getirip parça satmaya çalıştıklarını hepimiz biliyoruz.









 

Ekli dosyalar

  • debriyaj 182.jpg
    159.4 KB · Görüntüleme: 400

Etiketler
gaz69
Ynt: 1966 Model Gaz69, K.maraş'tan

Sabrınız ve ayrıntılı anlatımınız için sizi tebrik ediyorum.

Kolay gelsin.
 

Ynt: 1966 Model Gaz69, K.maraş'tan

Bir son dakika gelişmesi.

Geçen hafta tamirini yaptığımız diferansiyel ve ve mahruti dişlisini K.Maraş ta tamiri devam eden diğer Gaz69 a verdik. Onun ön diferansiyelin içi boş çıktı. Arkadaş biraz acele ettiği için benimkini sen al, ben nasıl olsa hallederim dedim.

Ve bu gelişmeden sonra kafamın her zaman bir köşesinde olan diferansiyeli 41/8 den 37/8 döndürme projesine start verdim.Bununla beraber şanzıman da değişecek.

Şu an gerekli parçaları arıyorum,biraz ara verebiliriz.
 





Ynt: 1966 Model Gaz69, K.maraş'tan

Hayır Erhan bey,

Böyle bir abartı olmayacak, olabildiğince aslına sadık kalınarak yapılacak, bizim yapacağımız değişiklik kullandığımız motora göre ufak bir teknik modifikasyon.( Yine orijinal rus parçaları ile).
 


Ynt: 1966 Model Gaz69, K.maraş'tan

Bazı parçalarımız geldi ve tekrar işe koyulduk. Projede bir değişiklik yapacağız demiştik, başlamadan önce işlemlerin daha iyi anlaşılabilmesi için bazı teknik bilgiler vermemiz faydalı olacaktır.

Gaz69 diferansiyelinde 2 istavroz dişlisi bulunur ve ayna mahruti 41/8 dir. 1968 yılında yapılan bir değişiklikle diferansiyel 4 istavroz dişlisine çevirilmiş olup, ayna mahruti 41/8 olarak aynı kalmıştır. 1972 yılında Gaz69 un üretimi sonlandırılıp , UAZ469 un üretime başlaması ile ön ve arka aks Gaz69 daki son haliyle UAZ469 da kullanılmıştır. 1985 yılında diferansiyel aynı kalıp sadece üzerindeki ayna mahrutinin dişli sayıları değiştirilip hızlandırılmıştır ve ayna mahruti oranı 37/8 olarak revize edilmiştir.
 

Ekli dosyalar

  • gaz69 uaz469 dif kar??la?t?rma.jpg
    37.7 KB · Görüntüleme: 669

Ynt: 1966 Model Gaz69, K.maraş'tan

Biz ön diferansiyelde Gaz69 dif üzerine 37/8 Uaz dişlisi koyacağız, arka diferansiyelde komple 37/8 dişlisi ile beraber 4 istavroz dişlisi olan UAZ 469 diferansiyeli kullanacağız. Şimdilik biz ön diferansiyelden başlayacağız, zira arka için henüz parça bulamadım.

Önce mevcut Gaz69 diferansiyeli üzerindeki 41 dişli ayna dişlisini söktük.









 

Ekli dosyalar

  • mahruti 095.jpg
    123.8 KB · Görüntüleme: 473

Ynt: 1966 Model Gaz69, K.maraş'tan

Osman abi helal olsun sana emeğine,sabrına, kolay gelsin.
 



Ynt: 1966 Model Gaz69, K.maraş'tan

Sağol Necmettin Abi,

Sizden bu gazı alınca biz daha da asılıyoruz.
 

Ynt: 1966 Model Gaz69, K.maraş'tan

Sıra diferansiyelin ayarlanmasına geldi. Ben bugüne kadar diff hakkında bir sey bilmediğim için internette epey bir araştırma yaptım. İşin temel felsefesini anladım ama uygulamada bizim diferansiyel yapısı farklı olduğu(yarma diferansiyel) için bu bilgileri benim diferansiyelde nasıl uygulayacağımı bilmiyordum.Derken bu yılbaşı you tube da bir video serisi yayınlandı. Ukrayna'dan hayırsever bir ustanın UAZ diferansiyel ve ön aksının ayarlanması ile ilgili çok süper uygulamalı görüntüleri vardı. Dil farklı olsa da işin mantığını anlayınca ne yapmaya çalıştığını anlıyorsunuz. Allah o adamadan razı olsun.

Diferansyiel ayaralanmasında 3 temel nokta var.
1- Diferansiyel bilyalarının sıkılık ayarı.
2- Mahruti dişlisi bilyalarının sıkılık ayarı.
3- Ayna ile mahruti dişlisinin birbirlerine nasıl temas ettiğinin ayarı. Bunların hepsi tüm diferansiyel tipleri için geçerli.

Öncelikle bizde diferansiyel bilyasının sıkılık ayarı ile başladık. Bunun için mahrutiyi komple yuvasından alıyoruz. Bu işlemi aşağıdaki gibi çektirme ile yapmakta fayda var, çünkü biz ilkinde arkadan çekiç ile vurduğumuz için mahruti bilyasının zarfında bilya izleri çıktı ve zarfa zarar verdi. Dafa sonra biz de bu mantıkla çalışan bir çektirmeyi kendimiz yaptık.( Ukraynalı ustanın yaptığının aynısı)






 

Ekli dosyalar

  • mahruti çektirmesi.jpg
    74.7 KB · Görüntüleme: 427

Ynt: 1966 Model Gaz69, K.maraş'tan

Müteakiben sıktığımız civataları boşandırıp diferansiyeli dışarı alıyoruz. Rulman yataklarında kalan boşlukları ölçmek için tamircilerin subap ayarında kullandığı isviçre çakısı gibi içinde farklı ölçülerde metal şeritler olan sente isimli bir alet ile her iki rulman boşluğunu ölçüyoruz. Kumpas ile net sonuç almak mümkün olmuyor, fakat sentede istediğiniz kalınlığı seçip aradaki boşluğa girene kadar deneme yapıyorsunuz, ölçü tam olması gerekli çünkü milimetrenin % 1 i bile çok şey değiştiriyor.








 

Ekli dosyalar

  • sente seçimi.jpg
    111.4 KB · Görüntüleme: 382

Ynt: 1966 Model Gaz69, K.maraş'tan

Diferansiyel rulmanını ayarladıktan sonra diferansiyel dişlisini kovandan alıyoruz. Akabinde mahruti dişlisinin rulmanlarının sıkılığını ayarlamak gerekli.

Mahruti dişlisinin arka tarafında küçük bir rulman var. Bu rulmanın kodu 102304. Esas yataklama ise mahruti dişlerinin önüne yerleştirilen çift konik bilyalı özel bir rulman ile yapılmaktadır. Bu rulmanın kodu da 57707 dir.





 

Ekli dosyalar

  • ön aks 017.jpg
    101.2 KB · Görüntüleme: 381

Ynt: 1966 Model Gaz69, K.maraş'tan

Abicim, sizi hiç tanımıyorum ama, saygı duyuyorum size. Allah kolaylıklar versin.
 



Ynt: 1966 Model Gaz69, K.maraş'tan

ilgiyle takip ediyorum Allah kolaylık versin hocam