Enerji Sorunum Bitti !!!

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan edessastelio Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 140
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 74,097
Ynt: Enerji Sorunum Bitti !!!

Dostlar, öncelikle hepinize merhaba. Enerji sistemlerinde şüphesiz, panellerin miktarından tutunda, kalitesi, kablolama ,güneşin pozisyonu vs. bir sürü etkenin en uygun şekilde biraraya gelmesiyle verim artar, dolasıyla sıkıntılarımız azalır. Benim acizane edindiğim tecrübelerimden hareketle şunu söylemeliyim ki, (Mesleğiminde elektronik olduğunu belirteyim) abartılı olmayan orta seviye bir donanımda en önemli unsur şarj regülatörü. Bu sene Adrasanda birkaç karavancı dostlarımın karavanlarında yaptığım ölçümler ve çalışmalar sonunda hazır reğülatörlerin bir çoğunda lcd ekranda yazan değerlerin gerçekçi olmadığını gördüm. Şarj reğülatörümü kendim yaptım güneşin en dik konumunda 15 ,20A de aküler şarj olurken regülatördeki ısıyı engelleme adına devasa soğutucu kullanmama ragmen birde oto fan devresiyle sistemi soğutmak durumunda kalıyorum, ne garipki cihazın çıkışıda 4 adet yüksek amp li mosfet tarafından sürülmesine rağmen. Diyeceğim şu ki, süslü püslü bir sürü özellikleri olduğu belirtilen şarj cihazlarına bakıyorum 1 veya 2 tane surface mosfet le 20,30 hatta 40A akımlar bastığı noktasında iddialar ortaya atılıyor. Ben bunun böyle olmadığını bildiğim için karavancı dostlarıma şarj ünitelerinin önemini hatırlatarak iyi bir şarj işleminin ardından sorun yaşanmayacağını belirtmek de yarar görüyorum.
 

Etiketler

Ynt: Enerji Sorunum Bitti !!!

Lukman, uyarılar için teşekkürler :smiley: bugün şarj cihazının arkasina bir avometre baglayip duruma bakacağım. ..
 

Ynt: Enerji Sorunum Bitti !!!

Sayın Lukman
Şarz regülatörlerinin kendi kafalarına göre davrandığını, hatta piyasada baya adı sanı duyulmuş cihazların gerçekte beş para etmediklerini sadece bu işi derinlemesine bilenler farkediyor, diğer kullanıcılar genellikle LCD ekranın ve kutunun yakışıklılığını ön planda tutuyor, çünki insanlar LCD ekranda gördüklerine inanmak istiyor, ha bu arada belirteyim LCD veya LED ekran benim için çokta önemli değil,
Örneğin benim şarz cihazımda baya bi yakışıklı fakat ne hikmetse daima akü voltajını 08 volt eksik gösteriyor, iyi cihazlar ise bunlar kadar gösterişli olmamalarına rağmen hem daha iri hemde kat kat pahallı.
Kendi imalatım olan bir regülatör yapmayı bir zamanlar bende planlamıştım, fakat burada iş yapıp bağlamakla bitmiyor, sizde bilirsinizki bir süre göz altında tutup neler yaptığını dikkatlice takip etmek gerekiyor, sonuçta aküleri öldürmekte var malum. Yani bu iş için ayrılmış zaman istiyor.
Fakat anladığım kadarıyla siz bu test sürecini atlatmış görünüyorsunuz, ve ben bu cihazı ne kadar zamandır kullandığınızı ve nasıl bir devre tasarladığınızı merak ediyorum, şayet mahsuru yoksa şemayı burada paylaşmayı düşünürmüsünüz.
 

Ynt: Enerji Sorunum Bitti !!!

"süslü püslü bir sürü özellikleri olduğu belirtilen şarj cihazlarına bakıyorum"
lukman

Tesbitinizde, belki istemiyerek genelleme yapmışsınız. Üstelik bazı katılımcıların değerleri abartığını da söylüyorsunuz galiba ?
Kast ettiğiniz regülatörleri lütfen yazabilir miydiniz ? İstisnalar var mı ? Yoksa sadece böyle birkaçına mı rastladınız ?

Umarım orijinal Steca yada Morningstar'dan bahsetmiyorsunuzdur.

Pratikte sorunları olmayan ve sonuçta aküleri dolan bazıları için aslında pek önemli olmadığı düşünülse de, forum sakinlerine daha ayrıntılı bilgi vermek, özellikle farkedilen böyle bir yanlışdan sonra, sizde kabul edersiniz ki yerinde olmalı ?

Belki de yazınız aceleye geldi ? :smiley:
 



Ynt: Enerji Sorunum Bitti !!!

ana sistem olarak alacağımız markaya karar vermek lazım....

lukman nickli arkadaşın daha detaylı açıklamasını görmek lazım
 

Ynt: Enerji Sorunum Bitti !!!

Güneş panel regülatörleri genel olarak iki şekilde tasarımlanır . Bunlardan birincisi ticari olarak üretilen regülatörlerde gördüğümüz gibi seri regülatörlerdir. Bunların fazla ısınmadan birkaç mosfetle işlem yapabilmesinin nedeni akü gerilimi yükselince paneli aküden ayırması şeklinde oluyor. Regülasyon yapılmaya başlayınca panel gerilimi yükselmeye başlar.
Diğer regülatör tipi paralel regülatördür. Akü dolmaya başlayınca panelin ürettiği fazla enerji yük dirençlerinde tüketilir. Bu da büyük ve ısınan bir regülatör demektir.
Burada akünün tam şarj olmasını engelleyenin regülatörün kontrol devresidir. Aynı dert benim regülatörde de var. Akü tam dolmadan 13.6V a düşürüyor. Doğru çalışan bir regülatör almamız veya yapmamız gerekiyor.
 

Ynt: Enerji Sorunum Bitti !!!

İyi ki varsınız Ferhat bey, sağolun. Her açıdan sigorta gibisiniz, maşallah !
Yoksa bu "elektrik" birgün çarpacak bizi. :D
 

Ynt: Enerji Sorunum Bitti !!!

"" Doğru çalışan bir regülatör almamız veya yapmamız gerekiyor. ""

Yapalım valla.
 

Ynt: Enerji Sorunum Bitti !!!

Kendin-yap modeli çalışma dunyada çok yaygın ve ticari ürünlere göre üstün şeyler de çıkabiliyor. İşi bilen bir grup tasarlarsa hayir işlemiş olurlar. Bir de şöyle bir model var: Tasarımı paylas ama hazirini isteyen olursa kit olarak satın alabilsin.
 




Ynt: Enerji Sorunum Bitti !!!

Başından sonuna aralıksız okudum ve ben bu topiği neden daha önce görmedim diye hayıflandım... :mad:

Yeni karavan siparişi vermiş biri olarak umarım sonradan pişman olacağım birşeyler yapmamışımdır. Enerji ile ilgili durumum şöyle;

Planlanan 4x250w policrystal panel (yada 3x280w panel ) + 2 x 200A marin/fullenerji yada jel akü (Bunlar henüz satın alınmadı..) Aküleri seri bağlayarak 24V ile inverteri besleyip kayıpları azaltmak istedim.

Satın alınanlar;

50A MPPT 12/24 otomatik Solar Şarj regülatörü
24V/220AC Tam sinüs inverter

Karavanda kullanılacak cihazlar;

Finlux (Vestel) FXR300 2 kapılı buzdolabı (0,700Kw/gün)
WhirePool Inox Ocak (Karavanın orjinal fırınlı ocağını istemedim. Yerine alt kısmına soba taktırıyorum.)
WhirePool Aspiratör (Akım değerlerine ulaşamadım)
Daxom Plus Ukdax-12 Ct Hermetik Şofben
Beko LG/BKE-5465 D (0,62Kw/h ısıtmada, 0,67Kw soğutmada)
Vestel Mobil TV (12V)
Hoşseven HDU 3 Doğalgaz sobası(LPG çevrimi yapılmış)
 


Ynt: Enerji Sorunum Bitti !!!

Özellikle akü konusunda hala kararsızım. Akülerin çökmesinin temel sebebi fazla deşarj.. Fazla deşarj sırasında akü plaklarının yüzeyinde oluşan bir sülfat tabakası var. Bunun için bir desulfater cihazı satın aldım (400A e uygun)
200A kamyon aküsü(Starter) 300TL - 325TL civarı
200A Marin akü 500TL - 600TL civarı
200A Jel Akü 850TL - 1100TL civarı

En babayiğidinin de garantisi 2 yıl.

Hadi gelin benim kuşçuk aklıma fikir verin.. ???
 

Ynt: Enerji Sorunum Bitti !!!

Aküler sadece iç yapıları (örnek jel akü) yada hangi ortamda kullanılacakları(marin akü) veya ilgi miktarı(az bakımlı,bakımsız akü gibi) sınıflara ayrılmazki.
Aküler en baştan hangi amaçla yani hangi akım yoğunluğunu hangi sürede vermesi gerektiği şartlarına göre sınıflandırılır.
İlk hareket aküsü: Arabalarımızda kullandığımız bildiğimiz marş motoru aküsü (Kamyon aküsü) Bu aküler kısa süreler için yüksek akım vermek üzere yapılmışlardır Bu amacı saglamak için plakaları çok gözenekli ama o kadar da narindir,bu yüzden uzun süreli kendi kapasitesine göre yüksek akım almaya dayanamazlar,yine aynı şekilde plaka narinliklerinden dolayı çok fazla deşarj edilmeye gelemezler hemen bozulurlar.
Bu özelliklerden dolayı karavana sadece marş motoruna yetecek kadar kapasitede Kamyoncu aküsü alacaksın.
Devamı az sonra....
 



Ynt: Enerji Sorunum Bitti !!!

Yanlış anlama olmasın siparişini verdiğim karavan 5.25 çekme karavan olup ssangyong korando sport aracımla çekeceğim.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,461
Mesajlar
1,518,221
Kayıtlı Üye Sayımız
172,115
Kaydolan Son Üyemiz
SoundofSilence

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst