Yaşam Aküsü 1

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan insel Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 427
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 130,504
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Ynt: Yaşam Aküsü 1

Benim görüştüğüm HAZE.Malum en iyi markalardan biri.Ayrıca Jel ve AGM. akü farklarını İnternette incelerseniz birinin düşük voltajda şarjı diğerininse daha düşük ısılarda şarj edilmesi gerektiğini belirtiliyor.Özellikle jel aküler solar sistemler için imal edilmektedir.Buradaki amaç motokaravanında yaşam aküsü kullanan arkadaşların akü seçiminde daha bilinçli karar vermeleri.Diğer bir önemli nokktada marka seçimi.İnanılmaz fiyatlarda akü satılıyor.Piyasayı iyi incelersek çok makul fiyata kaiteli aküler var.
 

Etiketler
Ynt: Yaşam Aküsü 1

cantunc' Alıntı:
Benim görüştüğüm HAZE.Malum en iyi markalardan biri.Ayrıca Jel ve AGM. akü farklarını İnternette incelerseniz birinin düşük voltajda şarjı diğerininse daha düşük ısılarda şarj edilmesi gerektiğini belirtiliyor.Özellikle jel aküler solar sistemler için imal edilmektedir.Buradaki amaç motokaravanında yaşam aküsü kullanan arkadaşların akü seçiminde daha bilinçli karar vermeleri.Diğer bir önemli nokktada marka seçimi.İnanılmaz fiyatlarda akü satılıyor.Piyasayı iyi incelersek çok makul fiyata kaiteli aküler var.
Saatlerdir HAZE verilerini inceliyorum. http://www.hazebattery.com/index.html
JEL ve AGM aküler için çok büyük farklılıklar söylemiyorlar. Sarj karakteristikleri yüzen (float/stationary) gerilim için tamamen aynı. Hızlı (Cycle) şarj için ise 20 derecede 14.4V öneriliyor. Tek fark AGM akülere üst sınır olarak 14.7V altında %5 akım değeri uygulanabilececeği belirtilmiş. JEL akü için ise 14.4V altında %3.5 gerilim dalgalanmasına izin verilebiliyor. Şarj akımı için akü akım değerinin %25'ini öneriyor.
Sonuç olarak 14.4V altında şarj için bir kısıtlama yok her iki tip akü için de 13.62V ile 13.8V arasında yüzen şarj, 14.4V olarak da hızlı şarj yapabilirsiniz. Sıcaklığa göre her derece için 3mV değişim gerekiyor. Sıcaklık düştükçe gerilim yükseliyor.
[attachment=1][attachment=2]

AGM_HZB_Vs_GEL.jpg


JEL_HZY_Vs_AGM.jpg
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Üç yıldır kullandığım inci 185 A.lik yaşam aküsü bittiği için yeni bir akü almadan önce araştırmaya girdim.İşim akü imalatı olamadığı için profesyonel yardım ihtiyacı duydum.Bir akü fabrikasında çalışan elektirik mühendisi arkadaş uzun uzun aküleri anlattı.Motokaravanda kullanılacak aküler konusunuda detaylandırdı.Ben uzun uzun onun anlattıklarını yazma yerine özetini yazdım.Sizin iddaanız saklı kalabilir.Ben bana tavsiye edilenleri aktardım.Siz jel kullanırsınız veya kullanmazsınız sizin taktiriniz.
Ancak kullanıcıları uyarıyorum jel akünüzü en az beş yıl kullanmak isterseniz yolda alternatörden şarj etmeyin.Yaşam aküsü olarak AGM.yi tercih edin veya sulu aküye devam edin.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Akünüz için üzüldüm. Ben de bilgi ve deneyimlerim doğrultusunda sizlere yardımcı olmaya çalıştım. Sonuçta ben de bir akü fabrikasında olmasamda akü ile ilgili tasarımlar zaman zaman yapmaktayım. Mesela, http://www.nefer.com.tr/test/Akutest.html veya liste http://www.nefer.com.tr/proje1.html

Akülerin ömrünü hızla kısaltan etmenler; çok yüksek akımla ve /veya aşırı gerilimle şarj, ve aşırı düşük gerilimlere inmektir. Jel aküler derin deşarja daha dayanıklıdır. AGM aküler de kısmen dayanıklıdır. Normal starter akülerde bu duruma daha dikkat etmek lazım. Akünün ömrünü belirleyen bir diğer unsur da şarj deşarj çevrim sayısıdır. %100 şarj deşarj ettiğinizde mesela 300 şarj deşaj edebiliyorken, %50 deşarjda kullanırasanız ömrü 600 çevrimdir. %30 ise yaklaşık 1000'dir. Yani belki de akünüzün bu ömür miktarını doldurduğunuz için akünüz bitmiştir. Sonuçta yoğun kullanımda akünüzün ömrünü bir yılda bile doldurabilirsiniz. Bir de şarj esnasında aracınızın alternatörden şarj gerilimini ölçün. 14.4V'u asla aşmamalıdır. Sorun varsa, konjektörü değiştirin.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Sayın Fsirin,Ben akü arayışına girmeden önce sitedeki yazılanları okudum.Ancak tatmin edici bir yanıt bulamadım.Gönderdiğiniz Haze açıklamasında da zaten gerek jel gerekse Agm.akülerin avantajları ve dezavantajları olduğu,seçimin kullanım amacına göre yapılması gerektiği yazıyor.Teknik söylemlerin dışına çıkarak benim gibi insanların anlayacağı dilde motokaravanda şu akü kullanılması uygundur.Bunun için alternatörü değiştirmeye,bağlantıyı kesmeye,ampermetre bağlamaya gerek kalmaksızın şu akü dertsiz,ekonomik,pratik kullanılır derseniz siteyi bilgilenme amacıyla kullananlara daha yardımcı olursunuz.
Sonuçta Normenergy'den HAZE,AGM VRLA 150 A.aldım.Fiyatı 425 Tl.Siparişimin ertesi günü kapıma kadarda getirdiler.Üyelerin bilgilerine.
 



Ynt: Yaşam Aküsü 1

cantunc' Alıntı:
Sayın Fsirin,Ben akü arayışına girmeden önce sitedeki yazılanları okudum.Ancak tatmin edici bir yanıt bulamadım.Gönderdiğiniz Haze açıklamasında da zaten gerek jel gerekse Agm.akülerin avantajları ve dezavantajları olduğu,seçimin kullanım amacına göre yapılması gerektiği yazıyor.Teknik söylemlerin dışına çıkarak benim gibi insanların anlayacağı dilde motokaravanda şu akü kullanılması uygundur.Bunun için alternatörü değiştirmeye,bağlantıyı kesmeye,ampermetre bağlamaya gerek kalmaksızın şu akü dertsiz,ekonomik,pratik kullanılır derseniz siteyi bilgilenme amacıyla kullananlara daha yardımcı olursunuz.
Sonuçta Normenergy'den HAZE,AGM VRLA 150 A.aldım.Fiyatı 425 Tl.Siparişimin ertesi günü kapıma kadarda getirdiler.Üyelerin bilgilerine.
Akünüzü güle güle kullanın. Güzel bir tercih gibi görülüyor. Fiyatı da oldukça uygun. :smiley:

Şu akü iyidir bu akü iyidir demek çok güç. Hepsi aynı fiyat olsa jel akü bence birinci tercihtir. Bunun nedeni genellikle karavanda akünün başına gelen en kötü olay olan derin deşarja daha dayanıklı olması. Aküleri fiyat alarak da değerlendirdiğimizde Eğer AGM akü ondan en az %30 ucuzsa doğrudan tercihim AGM olur. JEL ile Sızdırmaz sulu akü fiyat farkı 2-3 kat ise o zaman dikkatli kullanmak şartı ile normal aküyü tercih ederim.

Sonuçta akü tercihi kişilerin kullanım tarzına, aküye ayırabileceği bütçeye bağlı olarak değişecektir.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Herkese Merhabalar,

Forumda henüz yeni olduğum için öncelikle herkese selam ve sevgilerimi iletmek istiyorum, sonrasında yaşam aküleri ve seçimleri ile ilgili yazılanları okuyarak, birkaç satır eklemek istedim. Ferhat Bey'in (yaş ve tecrübe itibariyle önümde olduğunuzu göz önünde bulundurursak Abi şekilde hitap etmeyi izninizle tercih edebilir miyim?) yazdıkları çok doğru ve yerinde bilgileri kabaca toparlamak isterim, aslına üstüne yazılacak pek birşeyde kalmamış gibi gözükse de,

Öncelikle akü gruplarını temel olarak bildiğiniz gibi ikiye ayırıyoruz:

a) Starter: marş motoru gibi kısa süreli yüksek akımlara ihtiyac duyan sistemlerin tahrik edilmesinde kullanılmak üzere tasarlananlar.
b) Stationary: türkçeye stasyoner olarak da çevrilen, görece düşük akımı uzun süreler verebilecek tip akü grubu.

İlgi alanımız b grubu aküler olduğu için doğrudan bunlara geçiyorum. Bu tip aküler VRLA olarak adlandırılan (valve regulated lead-acid) tip akülerdir. Bilindiği gibi en büyük özellikleri kesinlikle bakım gerektirmemeleri (zaten tasarımları gereği bakım yapabilme imkanımızda yok) ve deepcyle olarak bilinen akünün tamamen boşalması durumuna karşı dirençleridir. Her ne kadar VRLA tip aküler içine erişilemez, sızdırmaz gibi tabirlerle tanımlanıyor olsalar dahi, basınç yükselmesine karşın tahliye valfi ile donatılımışlardır.

VRLA aküler 2 temel guruba ayrılırlar:
- AGM: ingilizcesi Absorbed Glass Mat Battery olark geçen, bizim kuru-tip olarak bilip, satın aldığımız, aslında kuru olmayan içeriği yine sıvı fazda olan ancak dışarıdan erişilemediği için bu şekilde kendine isim bulmuş aküler.
- GEL: Adı üzerinde elektroliti jel formunda olan, bunu da yapısındaki silika tozları ile sağlanan tip akülerdir.

Bu iki tip aküyü detaylı olarak incelemek başka bir mesaj hatta başlık konusu olabilir kanımca, ki burdaki tecrübeli abilerimiz hepsi zaten konuya hakimler. Ancak bu mesajı yazmama neden olan akü şarj voltajı konusuna gelmek gerekirse;

VRLA aküler için (her iki tip için de) ekstra bir gerilim düşümü olmaksızın yapılan ölçümlerde hücre başına gerilimin üst limiti 2.3V olması gerektiği ön görülüyor. (12V luk bir aküde 6 hücre bulunduğunu düşünürsek 12V luk bir akü için 2.3x6=13.8V)

Bu akülerin şarjı ise sabit gerilim kaynağı kullanılarak yapılmalıdır. Bu mantıkla akü boş iken şarj akımı yüksek olarak başlayacak, akü doldukça ise şarj akımı azalarak mA mertebelerine inecektir. Bu işi kontrol edecek ve karar verecek olan ise şarj regülatörünüz. Her bir hücrenin şarj gerilimi ise 2.35V olmalıdır. (yine 6 hücreli 12V luk bir akü için: 2.35x6=14.1V) Ancak şarj kesilip akü dolduruduktan sonra beklenen gerilim 13.8V u aşmamalıdır. Akü şarj gerilimi 14.1V un üstüne çıkabilir, ancak tavsiye edilmiyor.

Umarım kafaların karışmasına neden olmamışımdır.

Saygı ve sevgilerimle,
iskender
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Konumuz mototkaravanda yaşam aküsü.Kullanım yeri belli.Tercihte buna göre yapılmalıdır.İsteyenin istediği aküyü kullanması ekonomik durum,bilgi yetersizliğin gibi nedenlerle hatalıdır.İdareten,gittiği kadar gitsin mantığıdır.Burada aradığımız motokaravanda hangi akü kullanılması doğrudurun cevabıdır.Ben ama doğru ama yanlış akümü aldım.Bundan sonra akü almayı düşünenler için motokaravanda şu akü kullanılmalıdır diyen bir bilen lazım.
Yoksa internetten benim gibi okuyup VRLA,AGM.GEL,speratör,asit,kutup başı gibi terimleri öğrenen amatörelere değil.Yoksa tartışma sürer gider.Çare arayanlarda geyiğe takılır kalır.Hatta bir tartışma konusu daha açabilirim.Motokaravanda starter aküler sulu,kuşunlu tip olduğu için aynı mantıkla üretilmiş AGM.akülerin tercihi dahamı doğrudur?
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Merhaba İskender, aramıza hoş geldiniz. :smiley:

Elinize sağlık konuyu güzel toparlamışsınız. Teşekkürler.

Akü hücre gerilimleri için haklısınız. Bence de üst sınırlara fazla yaklaşmamak lazım. Üreticiler hücre gerilimi için en fazla 2.40 veya 2.45V gibi değerler veriliyor. Hücre gerilimi 2.27 ila 2.30 arası gerilimler ise sürekli şarj altında (stationary) tutulabilecek gerilimlerdir. 13.8V'un üzeri gerilimler hızlı şarj bölgesine girer. 14.1V hızlı şarj için uygulanabilecek gerilimdir. 14.4V ise bunun üst sınırıdır diyebiliriz. Bu gerilimlerde, akü dolduktan sonra mutlaka 13.6 ila 13.8V arasına düşürülmelidir. Yine de her akü için üreticisinin önerdiği değerleri referans almak lazımdır. :smiley:
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

sayın cantunç yazdıklarınızdan edindiğim izlenim;karavan için yaşam aküsü olarak agm en uygunudur diye bir cevap bekliyosunuz,rahatlamak için,agm akü almışsınız ama hala kafanız rahat değil,jel ve agm sonuçta yaşam aküsü olarak her ikiside uygun,ancak jel akü daha güvenli ve derin deşarja daha dayanıklı,ayrıca keşke 150 yerine 200 yada 220 amper alsaydınız,şimdi 150 amper en uygunudur diye bi cevap aramayın :smiley:,almışsınız bitmiş,en uygun yada uygun ne fark eder.güle güle kullanın
 



Ynt: Yaşam Aküsü 1

Değerli kardeşim,herhalde ben anlatamıyorum.Benim kafam hiç karışık değil.Seçimide laf olsun diye yapmadım.Bu işin profesyonelleri ile görüşüp karar verdim.Benim anlatmak istediğim motokaravanına akü almak isteyen bir kişi bu bölüme bakıp kararını versin.Bilgilensin.yok hücrede şu kadar amper yok çekilen voltajı ikiye böl.Sanırsın lise 2 fizik dersindeyiz.Gel akü motokaravan giderken şarj edilmesi mahsurlu.Şarj cihazı veya solarla şarj edilmeli.Akü değiştirilirken mümkünse hepsi değiştirilmeli ve aynı sistem akü kullanılmalı.Bunları motokaravanlar için söylüyorum.Bir bilen arkadaş çıkıp MOTOKARAVANDA şu akü kullanılmalııdır demeli .Yoksa aküyü yeniden keşfediyormuşçasına sparatörünü,hücrenin ürettiği direnci anlatmayı sitenin başka bir bölümünde akü nasıl çalışır başlığıyla anlatabilir.İşim Akü üretimi olmadığımdan bir elektirik mühendisinin motokaravanda şu akü kullanılmalıdır demesini bekliyorum.
Bu bilgi akü almak isteyenleri aydınlatacaktır.
Gelelim neden 200 A.akü almadığıma.65 Kg.yani 20 kilo daha ağır.Motokaravanda enerji kadar yükte önemli.2o kilo fazladan akü ağırlığı yerine zodiac bot koydum.
sevgilerle..
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Konuya bir başka pencereden bakmaya çalışalım..Elimize 0.5 litrelik bir su alarak ormana gezmeye gittiğimizi düşünelim, yarı yolda suyunuzun yarısının bittiğini düşünün, strese girmeye başlamazmısınız, hatta dibinde iki parmak kaldığını düşünün, artık su içmeyide kısıtlamaya başlarsınız, dudaklarınınz kurumaya başlar, güzel başlayan gezi artık çile haline dönüşmeye başlar, sonundada suyun tamamını içersiniz kampa ağzınız susuzlukdan kurumuş olarak dönersiniz, suyunuz yola çıkarken 1.5 litre olsaydı, hiç bir sorun yaşamıyacakdınız...
Akülerde böyle, cumartesi sabahından pazar akşamına kadar hafta sonu iki gün sürecek bir kampda, bir campere 100-135 amp enerji ihtiyacı olduğu bir çok kişi tarafından denenmiş gerçek örnekdir, 150 amp akü böyle bir hafta sonuna yeter veya yetebilir, ama akü deşarz anlamına kadar kullanmak koşulu ve hiç enerjinizin kalmayıp yarı yolda kalacağınız korkusu taşıyarak...Deşarz olmak bir akünün ömrünü kısaltan en büyük etgen olduğunu herhalde bilmeyen yokdur, akülerin ömürlerinde deşarş olabilme sayısı vardır..Ayrıca deşarş olmuş bir akünün yeniden dolmasıda uzun sürer..Zaten 150 amp'lik bir akünün ancak %70'i yani 105 amp'i kullanılabilir, yani kafadan 150 amp bir akü hafta sonu faliyetine genel olarak yetmez (tabiki kişisel kullanım alışkanlıkları çok önmlidir, birisine yetebilir)...
Araçdaki akü nekadar çoksa o kadar doğrudur, kullanan içinde kesintisiz, tereddütsüz mutlulutdur, bence keyifli bir hayat için, alt limit 200 amp, ortalama konfor 300 amp, tam konfor 400 amp dir..Birde bu akülerin üstüne 80-140 watt bir güneş paneli ile destek verebiliyorsanız deymeyin keyife...
Şu adka bir karavan yaptığımı ve yaparken kullandığım el aletlerinin çalıştırılması için araçdaki 60 amp akü ve 1000 watt'lik bir inverter kullandığımı biliyorsunuz, tavanda 180wat panel var ve 60 amp aküm hergün 14.3V gösteriyor, önemli olan az eneji harcamak peşinde koşmakdansa aküyü sürekli dolu tutabilmek , panelde bunu başarıyor..
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

atila abi merhaba, su örneğiniz çok açıklayıcı olmuş.

Arkadaşlar açıkçası bir karavan sahibi değilim, yeni yeni incelemeye merak salmaya başladım, ancak işim gereği solar panellerle haşır neşir olduğumdan kullandığınız sistemlerle ilgili aklımda bir kaç soru var, uzun süre trafiğe çıkmayan bir karavanın yaşam aküsünü, bir sonraki gezi öncesi 220V ile şarj ederek mi yola çıkmayı tercih ediyorsunuz yoksa yola çıkıp kamp alanına kadar şarj olması mı tercih ediliyor? aslında bilindiği gibi güzel paralar ödenerek alınan ve hayati önem taşıyan yaşam akülerinin uzun ömürlü olması atila abinin bahsettiği gibi tamamen dolma-boşalma sayısı dediğimiz "cycle" ile alakalı, ikinci önemli ve hatta aynı öneme sahip diğer etkense deşarj oranı ve şarj karakteristiği. bunun için karavanda akülerin uzun ömürlü kalabilmesi için kaliteli bir şarjla gezi öncesinden 220V'dan şarj etmek yada daha konforlusu, en küçüğünden bir solar panel sistemi ile devamlı dolu kalmasını garanti edebilmek..
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

İskender'in sorusuna cevaben;

Beni solar panel almaya iten en önemli neden şu olmuştu:

"Genelde hafta sonu gezileri yaptığımızı ve gittiğimiz yerlerde elektrik alamayacağımızı var sayarsak;

Kampta yaşam akümü neredeyse sonuna kadar kullanacağım...
Geri dönüşte çok uzun yol kat edemeyeceğime göre geri dönene kadara akümü tam şarj edemeyeceğim...
Araç bazen bir hafta, bazen de daha fazla yatacak ve zaten yarı dolu olan akü, durduğu yerde de boşalacak...
Bir sonraki yolculuğa boş aküyle çıkacağım ve yolda kısa mesafede yine akümü tam olarak dolduramayacağım...

Bu durumda büyük amperajlı bir akü alsam da önemi yok, çünkü biliyorum ki %75 şarjlı 120 amp.'lik bir akü, %50 Şarjlı 200 amp.'lik aküden daha iyi iş yapar...

Yola çıkmadan önce 220 volt elektrik ile akünüzü full şarj etme ya da gittiğiniz yerde elektrik alma şansınız yoksa "ne anladım ben bu işten?..."

100 watt.'lık solar panelim var. Kesintisiz enerji dönüşümümü tam olarak karşılamıyor... Ama yola çıktığım anda akümün full şarjlı olduğunu biliyorum. İlk gün çok enerji harcarsak ertesi gün takviye geleceğini biliyorum... Çok sıkıntıya düşersek araç aküsünü de günlük kullanım için devreye sokabilirim... Her iki aküyü de bitirsek bile ertesi gün 1-2 saat bekleyerek marşa basacak kadar enerji depolayabileceğimi de biliyorum... Zaten konakladığımız yerde 1 -2 günden fazla kalınca sıkılıyoruz ve yolda da alternatörden şarj oluyor...Daha ne olsun ki?
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Cem Bey, tam olarak öğrenmek istediğim buydu, teşekkürler, solar teknoloji bu hızla ilerledikçe ilerleyen zamanlarda bir çok mobil ortamda default olarak yerini alacak gibi duruyor.. keyif verici..
 



Ynt: Yaşam Aküsü 1

Cem,
100'lük hangi şartlarda kesintisiz enerji için yetmiyor? Tüketim yapan cihazları ve ortalama çalıştırma süreni de yazar mısın?
Kullandığın cihazlarla kesintisiz enerji için kaçlık panele ihtiyacın olacağını düşünüyorsun?
Teşekkürler.
 

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,691
Mesajlar
1,522,226
Kayıtlı Üye Sayımız
166,537
Kaydolan Son Üyemiz
emrecnblat

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst