Yaşam Aküsü 1

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan insel Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 427
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 130,980
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Ynt: Yaşam Aküsü 1

Benim fuar burada yazılınca zinox firmasından haberim olmuştu. O sıralar exide jel aküm, kullandığım rölenin azizliğine uğrayınca ( ben yolda şarj oluyor derken şarj olmuyormuş ve aksilik tam o anda 2 günüm yolda geçmişti) 10.5 Voltun altına inmişti ve şarj tutmamaya başlamıştı. Kutup başlarında beyazlık görmeyince bir ara çok konuştuğumuz desülfator olayına girmeden yeni akü almaya karar vermiştim. Ben de Zinox aküyü aradım. Orada karşıma Bay K. çıktı. Siz excide aküyü bana gönderin, onu da tamir ettiriyim dedi. Bir anda sevindim tabii ve aküyü almaya karar verdim. Gel zaman git zaman telefonlar vs vs, sonunda bana söz veren eleman şirketten ayrılmış, aküyü tamir etmemişler ve hurdacıya göndermişler. Kısacası çalıştırdıkları elemanları verdiği sözü tutmadı. Aldığım aküyü de araya giren aksilikler nedeni ile açıkcası tam kullanamadım. O nedenle iyi mi kötü mü bir şey diyemiyorum. Yerli üreticilerimiz sağolsun ama iş adabını da öğrenmeleri gerekir.
 

Etiketler
Ynt: Yaşam Aküsü 1

bartek' Alıntı:
Benim fuar burada yazılınca zinox firmasından haberim olmuştu. O sıralar exide jel aküm, kullandığım rölenin azizliğine uğrayınca ( ben yolda şarj oluyor derken şarj olmuyormuş ve aksilik tam o anda 2 günüm yolda geçmişti) 10.5 Voltun altına inmişti ve şarj tutmamaya başlamıştı. Kutup başlarında beyazlık görmeyince bir ara çok konuştuğumuz desülfator olayına girmeden yeni akü almaya karar vermiştim. Ben de Zinox aküyü aradım. Orada karşıma Bay K. çıktı. Siz excide aküyü bana gönderin, onu da tamir ettiriyim dedi. Bir anda sevindim tabii ve aküyü almaya karar verdim. Gel zaman git zaman telefonlar vs vs, sonunda bana söz veren eleman şirketten ayrılmış, aküyü tamir etmemişler ve hurdacıya göndermişler. Kısacası çalıştırdıkları elemanları verdiği sözü tutmadı. Aldığım aküyü de araya giren aksilikler nedeni ile açıkcası tam kullanamadım. O nedenle iyi mi kötü mü bir şey diyemiyorum. Yerli üreticilerimiz sağolsun ama iş adabını da öğrenmeleri gerekir.
Her derin deşarjda aküler bozulmuyor. Bir keresinde ana aküyü kurtaramadım ama atlattıklarım da var.
Geçen ay benim ana akü 6.5'a kadar inmişti. Şarj ettim neyse ki hayata döndü. Birkaç yıl önce de alternatörüm arızalanıp (kömürü bitmiş) enerji üretemeyince gece Bolu'dan istanbul'a yaşam aküsü desteğiyle gelmiştim o da tam dolu değildi. İstanbul'a girdiğimde farlar artık iyice sönük yanıyordu. Her iki aküm de şarjdan sonra kurtuldu. :smiley:

Bartek, sizin Jel akünün derin deşarja daha dayanıklı olması lazımdı.
Tamire verdiğiniz aküyü yok etmişler. Böyle bir hata personelin birinden kaynaklandığı için, hurdaya verdiği akü yerine size bir akü vermeliydi. Akünüz tamir olamıyorsa da geri iade etmeliydiler. :mad:
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Geçen sayfalar arasında bir soru sormuştum ama doyurucu yanıt alamadan arada kaynayıp gitti...

Benim yaşam aküsü öldür allah 13 voltun üzerine çıkmıyor... (120 amp. jel)

Çok zorlarsam 13,1 - 13,2... O da 10 dk. sonra 12,9 a iniyor... Enerji çeken bir şey olmazsa gündüz güneş panelinden gelen enerjiyle 13,1 - 13,3 arasında dolaşıyor, karanlık çökünce 12,9' a geri dönüyor...

12,7 - 12,3 arasında tutunma süresi çok uzun. Şimdiye kadar 12 voltun altını görmedim desem yalan olmaz. Örneğin webastonun kesintisiz çalıştığı çok soğuk havalarda bile akşama doğru webastoyu ilk çalıştırdığım anda 12,8' den kapıyı açıyor ve sabaha kadar 12,3'e ancak düşüyor... Havanın aydınlanmaya başlamasıyla güneş panelinden enerji gelince öğlene doğru yine 13 volta ulaşıyor... Bu nedenle 12,3'den devamla ertesi güne kadar kaç voltta tutunacağını kestiremiyorum. Bunu test etmek için de güneş panelinin bağlantısını çıkarmayı göze almadım...

Başka akülerde 14 hatta 15 voltları görüyorum... 13 volt'un üzerine çıkmaması akü karakteristiğinden mi kaynaklı? 14 - 15 voltlara çıkan akülerin yüksek voltajlarda tutunma süreleri daha kısa mı oluyor benimkine göre acaba?
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

orsaalabanda' Alıntı:
Geçen sayfalar arasında bir soru sormuştum ama doyurucu yanıt alamadan arada kaynayıp gitti...

Benim yaşam aküsü öldür allah 13 voltun üzerine çıkmıyor... (120 amp. jel)

Çok zorlarsam 13,1 - 13,2... O da 10 dk. sonra 12,9 a iniyor... Enerji çeken bir şey olmazsa gündüz güneş panelinden gelen enerjiyle 13,1 - 13,3 arasında dolaşıyor, karanlık çökünce 12,9' a geri dönüyor...

12,7 - 12,3 arasında tutunma süresi çok uzun. Şimdiye kadar 12 voltun altını görmedim desem yalan olmaz. Örneğin webastonun kesintisiz çalıştığı çok soğuk havalarda bile akşama doğru webastoyu ilk çalıştırdığım anda 12,8' den kapıyı açıyor ve sabaha kadar 12,3'e ancak düşüyor... Havanın aydınlanmaya başlamasıyla güneş panelinden enerji gelince öğlene doğru yine 13 volta ulaşıyor... Bu nedenle 12,3'den devamla ertesi güne kadar kaç voltta tutunacağını kestiremiyorum. Bunu test etmek için de güneş panelinin bağlantısını çıkarmayı göze almadım...

Başka akülerde 14 hatta 15 voltları görüyorum... 13 volt'un üzerine çıkmaması akü karakteristiğinden mi kaynaklı? 14 - 15 voltlara çıkan akülerin yüksek voltajlarda tutunma süreleri daha kısa mı oluyor benimkine göre acaba?
Cem, burada açıklama gereken iki konu var. Birincisi akü geriliminin sajda en az 13.4-13.8V'a ulaşması lazım. Ulaşamama nedeni kablolardaki gerilim düşümünden, o sırada akım çeken bir cihazın aküyü kullanmasından veya şarj eden ünitenin yeterli akımı sağlayamamasından olabilir. Güneş paneliyle ilgili sorun yeterli akım sağlayaması veya güneş regülatörünün düşük gerilime ayarlı olmasından kaynaklanabilir. Diğer sorun kaynağı kablo gerilim düşümleri ise kablo kesitlerini kalınlaştırılarak çözülebilir. Sorunun kaynağını bulmak için en iyisi bir voltmetreyle ölçüm yaparak en büyük gerilim düşümünün nerede olduğunu bulmak olabilir. Bir kampta bakabiliriz.

Üzerinden akım çekilmeyen bir aküde ölçülen gerilim akü doluluk oranını verir. Gerilim değerine göre kabaca doluluk oranı aşağıdaki gibidir. Kabaca diyorum çünkü bu değerler akünün yapıldığı malzemeye, ve ortam sıcaklığına göre değişir. Notlarıma baktım, üç farklı kaynağa göre doluluk oranları: %100=12.65V olanı AGM olmayan, normal aküdür. Diğerlerini yazmamışım.

%100 : 12.8V 12.65V
%75 : 12.6V 12.45V
%50 : 12.4V 12.24V
%25 : 12.0V 12.06V
%0 : 11.8V 11.89V

%0=10.50, %10=11.31V , %20=11.58V, %30=11.75V, %40=11.90V, %50=12.06V
%60=12.20V, %70=12.32V, %80=12.42V, %90=12.50V, %100=12,70V

14.4V hızlı şarj gerilimidir. 15V tehlikeli bir gerilim. Aküye zarar verebilir. Daha doğrusu bildiğim kadarıyla aküye uygulanabilecek maximum gerilimdir. 13.4-13.8V gerilimler ise genellikle kasintisiz güç kaynağı gibi sistemlerde, akülerin sürekli gerilim altında tutulabileceği şarj gerilimidir.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Ferhat hocam, aküden akım çekilmediği durumlarda (mliamper seviyesindeki güneş panelinin ledli göstergesi ve buzdolabının pilot ışığını saymazsak) 220 ile şarj edildiğinde panelin regulatörünün göstergesinde 13,8 voltu görüyorum... 13,8' volta ulaştığında şarj cihazı fload konumuna geçiyor... Bu durum sanıyorum normal.

Yine akım çekilmediği durumlarda alternatörden şarj olurken 13,8 voltlara ulaşıyor. Yol süresine bağlı olarak nadiren de olsa bir kaç kez 14,1 -14,2 volt görmüşümdür...

Güneş panelinden şarj olurken güneş konumuna ve havanın durumuna bağlı olarak 13,3 seviyesinde geziyor.. Yazın öğlen saatlerinde 13,6 volt gördüm..

Her üç durumda da şarj kesildiği anda, 220 elektriğin fişini çektiğimde, araç aküsünden ayırdığımda ya da akşam hava karardığında (şarjdan ayırdığımda göstergede 13,8 volt gösteriyor olsa bile) küt diye 13,1 volta düşüyor ve çok kısa bir süre bu gerilimde kaldıktan sonra 12,9 volta düşüyor... Ondan sonrası akım çekilmiyorsa sabit..

Yukarıdaki verdiğin doluluk oranlarına göre bu durumda %100 dolmuş mu oluyor?

Haldun yeni aküsünde öyle gerilimlerden bahsetti ki, ağzım açık kaldı.. 14,4 voltlardan kapıyı açıp hem buzdolabı hem webasto çalışırken sabaha dara ancak 13 voltlara düşüyormuş.. Merak ettiğim bu voltaj farklılığı neden kaynaklanıyor?..

Benim akü 12,9 volt iken full dolu mu değil mi?

Benimki %100 dolu ise diğerleri ne? :smiley:
 



Ynt: Yaşam Aküsü 1

Float şarj seviyene biraz erken giriyor. Normalde 14.4V seviyesinde uzun bir süre (4-8h) şarj etmek lazım. Benim kullandığım güç kaynağımda 14.4V ve 13.8V gerilimlerini kullanarak şarj ediyorum. Otomatik şarj cihazında da akü akımı azlana yani akü dolana kadar 14.4V olarak şarj etmek lazım. Alternatörden gördüğün gerilimler normal. Konjektör ayarı bende de 13.8V civarında.

Güneş panelin kaç wattı? Panel gücü düşükse, gerilimin fazla yükselmemesi normal. Hatta bence akü kapasitesinin %5'ine kadar panel güçlerinde güneş regülatörüne de pek gerek yok.

Akım çekilmiyorken, (akü boştayken) 12.9V gibi bir değerde duruyorsa, akü %100 doludur diyebiliriz.

13V üzeri gerilimler sadece akünün şarj ediliyor olması durumunda geçerlidir. Haldun'un ya voltmetresi bozuk ya da tesisatta hatalı montaj vardır. Mesela invertör çıkışını şarj cihazına bağlamışlardır. Bu da aküyü kendi kendine bitirir. ;D
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Ferhat,

Senin gönderdiğini yük için kullandık, sadece aküyü beslemek içinse meanwell koyduk...
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

taiga' Alıntı:
Ferhat,

Senin gönderdiğini yük için kullandık, sadece aküyü beslemek içinse meanwell koyduk...
Cihazı ben şarja göre yapmıştım. Yük kullanımında 13.8V'u kullanabilirsin.

Cem'in dediği gibi şarj etmiyorken, 13V üzeri gerilim oluşuyormu? ???
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

fsirin' Alıntı:
Akım çekilmiyorken, (akü boştayken) 12.9V gibi bir değerde duruyorsa, akü %100 doludur diyebiliriz.


Bu cevap benim için yeterli. Teşekkürler Ferhat hocam... Gerisi teferruat... Şarj cihazımda jel akü seçeneği var. Belki bu nedenle float'a erken geçiyordur. Sonuçta aküm full doluyormuş, bana yeter. :smiley: Bazılarında gördüğüm 14-15 voltlar nedeniyle acaba tam dolduramıyor muyum diye düşünmüştüm.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

stasiyoner jel akülerin 13.8V.ile şarj edilmesi gerektiği,yolda alternatörün ürettiği 14.4V luk akımın aküye zarar verdiği akü üreticisi tarafından belirtildi.Bu durumda akünün zarar görmemesi için ne yapılmalı?
 



Ynt: Yaşam Aküsü 1

cantunc' Alıntı:
stasiyoner jel akülerin 13.8V.ile şarj edilmesi gerektiği,yolda alternatörün ürettiği 14.4V luk akımın aküye zarar verdiği akü üreticisi tarafından belirtildi.Bu durumda akünün zarar görmemesi için ne yapılmalı?
Tek çaresi yolda şarj etmemek veya elden geldiğince az etmek , 220V var iken akıllı şarj cihazı kullanmak.
Yolda şarj hemen hemen mecbur olduğu için yapacak çok bir şey yok.
Ferhat, 14.4V DC yi 13.8 DC ye dönüştürücü yapılabilir mi?
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

bartek' Alıntı:
Tek çaresi yolda şarj etmemek veya elden geldiğince az etmek , 220V var iken akıllı şarj cihazı kullanmak.
Yolda şarj hemen hemen mecbur olduğu için yapacak çok bir şey yok.
Ferhat, 14.4V DC yi 13.8 DC ye dönüştürücü yapılabilir mi?
Teknik olarak mümkün. 14.4-13.8V=0.6V gerilim düşümü isteniyor. En basiti araya bir diyot (En az 50A'lik veya akü izolatörü) koyarak ana aküyle bağlantısını yapabilirsiniz.

Bu arada benim fikrimi sorarsanız. Bu akü için de böyle bir gerilim zorunluluğunuz yok. Satıcı size stasyoner şarj gerilimini söylemiş. Aynı aküyü 14.4V altında hızlı bir şekilde şarj edebilirsiniz. AGM ve JEL akünün her ikisi de aynı şarj değerlerine sahip (ref. TOPIN katalog). Dikkat edilmesi gereken akım sınırını aşmamak ve akü dolduktan sonra yeniden 13.8V'a düşmek. Aküler zaten saatlerce 14.4V altında kalmaya dayanabilirler. Gelelim karavan uygulamanıza, karavanda zaten eğer yaşam akünüzü ana akünün hemen yanına koymadıysanız mutlaka arada bir gerilim düşümü oluşturur. Yani akünüz şarj oluyorken otomatik olarak şarj gerilimi düşmüş olur. İçinizin rahat etnesi için akünüze bir ampermetre ve voltmetre bağlayın. Şarj Akım değeri olarak akü kapasitesinin %30'unu (Hatta %10 olursa daha iyi) geçmeyin. Akünüz 14.4V altında kapasitesinin %3-5'i kadar akım çekiyorsa dolmuş demektir. Şarjı kesmeli veya şarj gerilimini 13.8V'a düşürmelisiniz.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Anlaşılan yaşam aküsünün motokaravanda yolda gidereken altarnatörden şarj edilmesi mahsurlu.Yaptığım incelemede DC-DC konvertör kullanma zorunluluğu var.Veya yaşam aküsünü yolda devreden çıkartmak gerekiyor.Yoksa dünyanın parası verilerek alınan gel veya agm aküler heba oluyor.
İşin özü bu.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Bazı akülerde iki akü ayrılıp birinden farklı çıkış alınıyorsa oluşacak arızalar garanti kapsamı dışındadır diye garanti şartlarında yazıyor. Bundan ne arıza doğabilir ki? Ben ayırarak kullanmayı iptal edip araca bir acil durum takviye güç kaynağı koyacağım galiba. Ama bu durumda iki akünün aynı olması avantaj sağlayacak. Bu yüzden iki tane eşdeğer mutlu marin akü alsam aracımı çalıştırmakta zorluk çeker miyim acaba? Bu kez de marin akülerim starter kullanılıyor diye garantiden çıkar mı? Ayrıca garanti şartlarında Aküler özel üretildikleri alanlar dışında kullanılırsa garanti dışında kalır yazıyor. Örneğin taksi aküsünü otomobilde kullanamıyorsunuz.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Sonuç olarak özellikle jel aküler motokaravanlarda yaşam aküsü olarak kullanıma uygun değil.AGM aküler 14.4 voltla şarj edildiğinden kullanıma uygun.Onlarda yüksek sıcaklıklarda şarja uygun değil.Motokaravanlarında yaşam aküsü kullananların bu durumlara dikkat etmesi onların maddi kayba uğramasını önler.Bir yıl,iki yıl sorunsuz çalışıyor demek yeterli değil,bu süre sulu aküler içinde geçerli.Jel veya AGM.aküler fabrika spesifikasyonlarına uygun kullanıldığında 5 yıl kullanılabilmektedir.
 



Ynt: Yaşam Aküsü 1

cantunc' Alıntı:
Sonuç olarak özellikle jel aküler motokaravanlarda yaşam aküsü olarak kullanıma uygun değil.AGM aküler 14.4 voltla şarj edildiğinden kullanıma uygun.Onlarda yüksek sıcaklıklarda şarja uygun değil.Motokaravanlarında yaşam aküsü kullananların bu durumlara dikkat etmesi onların maddi kayba uğramasını önler.Bir yıl,iki yıl sorunsuz çalışıyor demek yeterli değil,bu süre sulu aküler içinde geçerli.Jel veya AGM.aküler fabrika spesifikasyonlarına uygun kullanıldığında 5 yıl kullanılabilmektedir.
Jel akü için Topin katalog
http://www.topinbattery.com/doce/product-detail-45.html
[attachment=1]
AGM akü için Topin katalog
http://www.topinbattery.com/doce/product-detail-42.html
[attachment=2]
Topin firmasının ürettiği aynı amperdeki (200Ah) JEL ve AGM aküler için ben fark göremiyorum. Sizin görüştüğünüzün markası nedir?

Jel_Aku_sarj.jpg


AGM_Aku_sarj.jpg
 

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,757
Mesajlar
1,523,319
Kayıtlı Üye Sayımız
166,572
Kaydolan Son Üyemiz
hakan arpakçı

SON MESAJLAR

SON KONULAR



Geri
Üst