Ynt: Vitara - Niva Karşılaştırma
Selam
Öncelikle konuyu "araçlar" bölümünde açmanız gerekirdi,sanırım bir karışıklık olmuş,gerçi moderatör arkadaşlar gerekli düzenlemeyi yapacaklardır.
Sorunuza Vitara kullanıcısı ve nivayı yakından tanıyan biri olarak bilgim dahilinde cevap vermeye çalışayım,
İki araç arasındaki en dikkat çekici farklar;
1) niva sürekli dört çekerdir ve iki çekere alma imkanı vermez,vitara ise istenildiğinde iki çeker,istenildiğinde dört çeker olarak kullanılabilir
2) nivada orta diferansiyel vardır fakat vitarada yoktur.Zira orta diferansiyel sürekli dört çeker sisteminin olmazsa olmazıdır,çünki bu üçüncü diferansiyel ön ve arka dingilin viraj içerisindeki dönüş farkını ayarlar ve olası kasılmaları sönümler.Bunun içindirki kuru ve kaygan olmayan zeminlerde vitara dört çekerde kullanılmaz.(çünki orta diferansiyeli yoktur ve araç ön-arka differansiyeller birbirine bağlıyken,yani 4x4 modundayken dönemeçlerde olası kasılmaları absorve edemez ve aktarma organlarına zarar verir)
3) Niva monokok gövdeye sahiptir,yani aracın ayrıca bir şasesi yoktur (kasa aynı zamanda şasedir) ve bence bu başarılı aracın en büyük eksiği budur.Vitarada ise tam şase (merdiven şase) vardır ve kasa bu şasenın üzerine oturtulmuştur.Şase offroad koşullarında çok önemli bir unsurdur,gerek esnemezlik gerekse vinçleme ve vurdurarak çekme durumunda sağlamlık ve güvenlik sağlar.Saplandığı yerden halatla kurtarlırken ikiye ayrılmış nivalar vardır ama vitarada böyle bir risk yoktur.
4) Her iki araçtada standart donanımda ön ve arka diferansiyel kilidi yoktur.İstenirse sonradan takılabilir.Kilit ve diğer offroad modifikasyonları hususunda ülkemizde vitara daha şanslı konumdadır.Nivanın parçası çok ucuz olmasına rağmen modifiye için parça temin etmek sorundur ama suzukinin yükseltme kitinden diferansiyel kilidine kadar tüm modifiye parçaları Türkiyede var ve fiyatlarıda çok uçuk değil.
5) Nivada orta diferansiyel olduğu için bu diferansiyelin birde kilidi vardır.(Orta şaft kilidi diye bahsettiğiniz) 3 adet Vites kolunun en kısa olanı bu orta diferansiyeli kilitler.(yani bir nevi devreden çıkarır ve araç orta diferansiyeli yokmuş gibi davranır) Bu küçük kolun çekilmesiyle orta diferansiyel aradan çıkar, ön ve arka şaftlar birbirine kilitlenir.Vitarada ise orta diferansiyel olmadığı için kilidede gerek yoktur.Vitarayı 4x4 konumuna aldığınızda yine ön ve arka şaftlar birbirine kilitlenir ve nivada orta diferansiyeli kilitlediğinizde olan durum ortaya çıkar.Yani araç orta difransiyeli kilitliymiş gibi davranır.
Sonuç olarak iki araçta arazide gerek hafif olmalarıyla gerekse başarılı yaklaşma-uzaklaşma açılarına sahip kasa yapılarıyla çok güzel işler yapar.Ama amaç hem yol hem arazi için 1 araç kullanmaksa vitara 2 çeker olabilmenin verdiği asfalt konforu ve düşük yakıt tüketimi ile bir adım öne çıkar.Tabi japon araçlarının sorunsuzluğunuda unutmamak gerekir.Ayrıca niva donanım olarak vitaraya göre çok çok aşağılarda kalır örneğin klima,otomatik vites,elektriki cam-ayna gibi hayatı kolaylaştıran hiç bir özellik nivada yoktur.
Umarım sizi bir nebze aydınlatabilmişimdir selamlar,