Ynt: Vitara 2002-2003 Dizel Hakkında Bilgi
8 ay önce Jimny'yi satıp bu araçtan aldım. 2003 model Vitara JLX 2.0 HDI. Yaklaşık 20 bin Km yaptım ve halen kullanıyorum. İyi durumda benzinli Vitara bulmak daha kolayken HDI modellerin çoğu maalesef oldukça hor kullanılmış durumda; incelediğim birkaç aracın hepsinin motorlarında yağ buharı üfleme ve siyah veya mavi duman atma sorunu vardı. 6 aylık süreçte araştırdığım benzerleri içinde durum ve fiyat açısından en uygunu buydu, motorda üfleme yoktu ve eksozu da gayet temizdi. Aracı Tarsus kayıtlı olduğu için ve ekstra masraf yapmak istemediğim için plakası 33 olarak kaldı.
Aldıktan sonra ufak tefek şeyleri saymazsak şunlara masraf yaptım:
* Eskimiş, ıslık çalan turbonun değişimi
* Triger kayışı değişimi
* 4 adet 215-80/15 Lassa Competus A/T lastik ve aynı ebat çıkma stepne
* Ön amortisörler, boşluk yapmış ön takım parçaları ve arka kolların değişimi, get + lastik farkı ile toplam 3cm yükseltme
* Sık sorun çıkartan şifreli immobilizer klavyesinin iptali
Araç hakkındaki pozitif tecrübe ve izlenimlerim:
* Piyasadaki dizel arazi araçları içinde alış fiyatı, yakıt tüketimi, masrafları, offroad yeteneği, boyutları ve yaş açısından (kasko yapılabilme) muhtemelen en optimum seçenek
* Kullanımı rahat ve huzurlu, Jimny'ye tezat bir motor karakterine sahip. Düşük devirlerde ürettiği yüksek tork sayesinde rampalarda başarılı, sık vites değiştirme ihtiyacı göstermiyor.
* Jimny'nin aksine çok yumuşak suspansiyona sahip, yoldaki engebeleri hissettirmiyor.
* Virajlarda Jimny gibi kolayca arkası savrulma eğilimi göstermiyor, ve yan rüzgarlardan etkilenip gezmiyor.
* Arazide yeri kavrama, araç yüksekliğinin homojen oluşu ve dizel motordan dolayı Jimny'ye göre bir gömlek daha başarılı.
* Hiçbir koşulda hararet yapmıyor, zorlandığında zamanında fan devreye giriyor. Jimny de bu konuda başarılıydı.
* Oturma pozisyonu, kullanım ergonomisi ve görüş açısı iyi. Bu açıdan Jimny'ye epey benziyor, araç değişiminde yabancılık hissi yaratmıyor.
* Yakıt tüketimi makul, hatta 4x4 ve yüksek yapısı düşünüldüğünde düşük de denilebilir. Şehirlerarası yolda 5. vites 80-90'la gidildiğinde 100 km'de 5.5 - 6 litre mazot harcıyor. Bu da aynı şartlarda Jimny'nin LPG masrafıyla eşdeğer.
Negatif noktalar:
* 2000cc olduğundan MTV'si (bandrol) hak etmediği kadar yüksek, ama ilk defa bu yıl kasko değerinin %5'ini geçtiği için vergi dairesine başvurup indirim talep edeceğim.
* Motor daha yeni araçlardakilere göre biraz sesli çalışıyor.
* Hareket halindeyken 2H konumundan 4H'ye alınamıyor, durmak şart. Halbuki Jimny'de bu mümkündü, ve yolda karlı bir yere gelindiğinde epey pratik oluyordu.
* 10 yıllık olup yavaş yavaş orta yaşlı kategorisine giriyor. Arıza çıkarma potansiyeli yeni bir araca göre daha fazla. Yedek parçaları Jimny'ye göre daha zor bulunuyor ve pahalı. Hem yürüyen aksam, hem de motordan anlayan servis/usta bulmak kolay değil, hele büyük şehirler haricinde iyice zorlaşıyor.
Bir fotoğrafını ekliyorum. Duster dizel 4x4 alacağım için yakında satıyorum. Duster bir Vitara değil elbet, ama şu anda düşük bütçe ile alınabilecek, soft offroad'a uygun, vergi ve bakım maliyetleri az tek 0 km 4x4 ve dizel araç bu. Vitara'mı çok sevdim, alışkanlık yarattı, ayrılmak kolay olmayacak...