Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!
Gerilim üretmek için manyetik alan ve hareket gerekir.
Hareket, kayışla motordan alınır.
Manyetik alan : Ya sabit mıknatıs, ya da elektromanyetik mıknatıs kullanılır.
Küçük motorlarda 20-25 HP ye kadar olanlarda genelde sabit mıknatıs kullanılır. Kapasiteleri küçüktür. 20-30 Amperin üzerinde şarj akımını ben görmedim.
Daha büyük motorlarda ise elektromanyetik mıknatıs kullanılır. Çıkış amperleri 100 Amperin üzerine çıkabilir.
Araçlarda elektromanyetik mıknatıs kullanan şarj alternatörleri vardır.
Bu şarj alternatöründe gerilim elde etmek için ne dedik manyetik alan ve hareket gerekiyor.
Fazla ısı oluşmasın diye manyetik alan sabit iletken içerisinde döndürülür ve gerilim elde edilir. Bir de hareket farklı devirlerde olsa da sabit voltaj istendiği için işlem biraz karışır.
Dönen manyetik alana rotor adı verilir. Rotor daki manyetik alan sabit mıknatıs ile değil elektrik ile elde edilen elektromıknatısdır.
Rotor da elektro mıknatıs nasıl elde edilir? Rotor sabit demir çubuk etrafındaki sargılardan oluşur. Sargılara akım verirsek manyetik alan oluşur.Akım miktarı değişirse manyetik alan büyüklüğü değişir.
Regülatör bu akım miktarını değiştirerek manyetik alan büyüklüğünü kontrol eder. Gerekirse akımı keser, şarj alternatörü çalışsa bile şarj etmez.Örneğin akü dolmuş ise keser. Ya da akü voltajı azalmışsa akımı artırır , akü voltajı artmışsa bu akımı azaltır. Bu akım aküden sağlanır ama kontrolünü regülatör yapar.
Rotorda manyetik alan oluşturduktan sonra stator da denilen sabit bir iletken içerisinde döndürdüğümüz zaman alternatif akım elde edilir.
Diyot tablasında bu alternatif akım doğru akıma çevrilir.
Burada eksik kalan ne ? Rotorda manyetik alan oluşturmak için kaynağı akü olan olan ikaz akımı. Biraz yumurta mı tavuktan çıktı sorusu gibi ama ilk manyetik alan oluşturan ikaz akımını dışarıdan almamız gerekir.Bu ikaz akımı işte D+ dediğimiz, üzerine şarj lambası da bağlanan hattan sağlanır. Bu ikaz verilmez ise ne olur ? Yani hiç sarj lambası bağlanmaz ise? Bir süre rotor üzerindeki manyetik alan devam eder. Benim tecrübelerime göre 2-3 ay çalışmayan motorlarda bu manyetik alan kayboluyor. Şarj lambası üzerinden de ikaz edilmez ise rotorda manyetik alan oluşmuyor. Sonuç şarj alternatörü dönse de şarj akımı elde edilememesi. Gerçi bu işten şarj alternatör tamircileri çok para kazanır. Alternatöre D+ üzerinden sadece uyartım verirler, size de ertesi gün gel al derler.
D+ üzerinde başlangıçta gerilim yoktur. Ikaz verilince hatta bulunan şarj lambası yanar. Nasıl yanar diye soranlar varsa zaten buraya kadar okumamıştır, anlatmaya gerek yok. Şarj başlayınca ise D+ ucunda sürekli gerilim olur , iki + karşılaşır ve hatta bulunan şarj lambası söner.
Küçük motorlarda kullanılan sistemde sabit mıknatıs kullanıldığı için bu ikaz akımına gerek yoktur. Ama kullanıcılar şarj olduğunu anlasın diye sisteme bir şarj lambası konur. Şarj yokken bu uç kapalı kontaktır, şarj başlayınca açık kontak olur. Lamba kapalı kontak iken yanar, sonra söner. Benzinli jenaratör kullanan karavancılar var. Onların hepsinde bu tür şarj sistemi vardır.
Motorun çalışıp çalışmadığını otomasyoncular genelde bu şarj lambası üzerinden anlarlar.
Şarj dinamosu mu şarj alternatörü mü ? Piyasa da şarj dinamosu terimi kullanıyor. Ülkemizde ki üreticler ise örneğin Valeo, Lucas, alternatör ismi kullanıyor. Motorcular ise genelde şarj alternatörü diyorlar.
Gerilim üretmek için manyetik alan ve hareket gerekir.
Hareket, kayışla motordan alınır.
Manyetik alan : Ya sabit mıknatıs, ya da elektromanyetik mıknatıs kullanılır.
Küçük motorlarda 20-25 HP ye kadar olanlarda genelde sabit mıknatıs kullanılır. Kapasiteleri küçüktür. 20-30 Amperin üzerinde şarj akımını ben görmedim.
Daha büyük motorlarda ise elektromanyetik mıknatıs kullanılır. Çıkış amperleri 100 Amperin üzerine çıkabilir.
Araçlarda elektromanyetik mıknatıs kullanan şarj alternatörleri vardır.
Bu şarj alternatöründe gerilim elde etmek için ne dedik manyetik alan ve hareket gerekiyor.
Fazla ısı oluşmasın diye manyetik alan sabit iletken içerisinde döndürülür ve gerilim elde edilir. Bir de hareket farklı devirlerde olsa da sabit voltaj istendiği için işlem biraz karışır.
Dönen manyetik alana rotor adı verilir. Rotor daki manyetik alan sabit mıknatıs ile değil elektrik ile elde edilen elektromıknatısdır.
Rotor da elektro mıknatıs nasıl elde edilir? Rotor sabit demir çubuk etrafındaki sargılardan oluşur. Sargılara akım verirsek manyetik alan oluşur.Akım miktarı değişirse manyetik alan büyüklüğü değişir.
Regülatör bu akım miktarını değiştirerek manyetik alan büyüklüğünü kontrol eder. Gerekirse akımı keser, şarj alternatörü çalışsa bile şarj etmez.Örneğin akü dolmuş ise keser. Ya da akü voltajı azalmışsa akımı artırır , akü voltajı artmışsa bu akımı azaltır. Bu akım aküden sağlanır ama kontrolünü regülatör yapar.
Rotorda manyetik alan oluşturduktan sonra stator da denilen sabit bir iletken içerisinde döndürdüğümüz zaman alternatif akım elde edilir.
Diyot tablasında bu alternatif akım doğru akıma çevrilir.
Burada eksik kalan ne ? Rotorda manyetik alan oluşturmak için kaynağı akü olan olan ikaz akımı. Biraz yumurta mı tavuktan çıktı sorusu gibi ama ilk manyetik alan oluşturan ikaz akımını dışarıdan almamız gerekir.Bu ikaz akımı işte D+ dediğimiz, üzerine şarj lambası da bağlanan hattan sağlanır. Bu ikaz verilmez ise ne olur ? Yani hiç sarj lambası bağlanmaz ise? Bir süre rotor üzerindeki manyetik alan devam eder. Benim tecrübelerime göre 2-3 ay çalışmayan motorlarda bu manyetik alan kayboluyor. Şarj lambası üzerinden de ikaz edilmez ise rotorda manyetik alan oluşmuyor. Sonuç şarj alternatörü dönse de şarj akımı elde edilememesi. Gerçi bu işten şarj alternatör tamircileri çok para kazanır. Alternatöre D+ üzerinden sadece uyartım verirler, size de ertesi gün gel al derler.
D+ üzerinde başlangıçta gerilim yoktur. Ikaz verilince hatta bulunan şarj lambası yanar. Nasıl yanar diye soranlar varsa zaten buraya kadar okumamıştır, anlatmaya gerek yok. Şarj başlayınca ise D+ ucunda sürekli gerilim olur , iki + karşılaşır ve hatta bulunan şarj lambası söner.
Küçük motorlarda kullanılan sistemde sabit mıknatıs kullanıldığı için bu ikaz akımına gerek yoktur. Ama kullanıcılar şarj olduğunu anlasın diye sisteme bir şarj lambası konur. Şarj yokken bu uç kapalı kontaktır, şarj başlayınca açık kontak olur. Lamba kapalı kontak iken yanar, sonra söner. Benzinli jenaratör kullanan karavancılar var. Onların hepsinde bu tür şarj sistemi vardır.
Motorun çalışıp çalışmadığını otomasyoncular genelde bu şarj lambası üzerinden anlarlar.
Şarj dinamosu mu şarj alternatörü mü ? Piyasa da şarj dinamosu terimi kullanıyor. Ülkemizde ki üreticler ise örneğin Valeo, Lucas, alternatör ismi kullanıyor. Motorcular ise genelde şarj alternatörü diyorlar.