Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan güngör Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 76
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 62,162
Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Gerilim üretmek için manyetik alan ve hareket gerekir.
Hareket, kayışla motordan alınır.
Manyetik alan : Ya sabit mıknatıs, ya da elektromanyetik mıknatıs kullanılır.
Küçük motorlarda 20-25 HP ye kadar olanlarda genelde sabit mıknatıs kullanılır. Kapasiteleri küçüktür. 20-30 Amperin üzerinde şarj akımını ben görmedim.
Daha büyük motorlarda ise elektromanyetik mıknatıs kullanılır. Çıkış amperleri 100 Amperin üzerine çıkabilir.
Araçlarda elektromanyetik mıknatıs kullanan şarj alternatörleri vardır.
Bu şarj alternatöründe gerilim elde etmek için ne dedik manyetik alan ve hareket gerekiyor.
Fazla ısı oluşmasın diye manyetik alan sabit iletken içerisinde döndürülür ve gerilim elde edilir. Bir de hareket farklı devirlerde olsa da sabit voltaj istendiği için işlem biraz karışır.
Dönen manyetik alana rotor adı verilir. Rotor daki manyetik alan sabit mıknatıs ile değil elektrik ile elde edilen elektromıknatısdır.
Rotor da elektro mıknatıs nasıl elde edilir? Rotor sabit demir çubuk etrafındaki sargılardan oluşur. Sargılara akım verirsek manyetik alan oluşur.Akım miktarı değişirse manyetik alan büyüklüğü değişir.
Regülatör bu akım miktarını değiştirerek manyetik alan büyüklüğünü kontrol eder. Gerekirse akımı keser, şarj alternatörü çalışsa bile şarj etmez.Örneğin akü dolmuş ise keser. Ya da akü voltajı azalmışsa akımı artırır , akü voltajı artmışsa bu akımı azaltır. Bu akım aküden sağlanır ama kontrolünü regülatör yapar.
Rotorda manyetik alan oluşturduktan sonra stator da denilen sabit bir iletken içerisinde döndürdüğümüz zaman alternatif akım elde edilir.
Diyot tablasında bu alternatif akım doğru akıma çevrilir.
Burada eksik kalan ne ? Rotorda manyetik alan oluşturmak için kaynağı akü olan olan ikaz akımı. Biraz yumurta mı tavuktan çıktı sorusu gibi ama ilk manyetik alan oluşturan ikaz akımını dışarıdan almamız gerekir.Bu ikaz akımı işte D+ dediğimiz, üzerine şarj lambası da bağlanan hattan sağlanır. Bu ikaz verilmez ise ne olur ? Yani hiç sarj lambası bağlanmaz ise? Bir süre rotor üzerindeki manyetik alan devam eder. Benim tecrübelerime göre 2-3 ay çalışmayan motorlarda bu manyetik alan kayboluyor. Şarj lambası üzerinden de ikaz edilmez ise rotorda manyetik alan oluşmuyor. Sonuç şarj alternatörü dönse de şarj akımı elde edilememesi. Gerçi bu işten şarj alternatör tamircileri çok para kazanır. Alternatöre D+ üzerinden sadece uyartım verirler, size de ertesi gün gel al derler.
D+ üzerinde başlangıçta gerilim yoktur. Ikaz verilince hatta bulunan şarj lambası yanar. Nasıl yanar diye soranlar varsa zaten buraya kadar okumamıştır, anlatmaya gerek yok. Şarj başlayınca ise D+ ucunda sürekli gerilim olur , iki + karşılaşır ve hatta bulunan şarj lambası söner.
Küçük motorlarda kullanılan sistemde sabit mıknatıs kullanıldığı için bu ikaz akımına gerek yoktur. Ama kullanıcılar şarj olduğunu anlasın diye sisteme bir şarj lambası konur. Şarj yokken bu uç kapalı kontaktır, şarj başlayınca açık kontak olur. Lamba kapalı kontak iken yanar, sonra söner. Benzinli jenaratör kullanan karavancılar var. Onların hepsinde bu tür şarj sistemi vardır.
Motorun çalışıp çalışmadığını otomasyoncular genelde bu şarj lambası üzerinden anlarlar.
Şarj dinamosu mu şarj alternatörü mü ? Piyasa da şarj dinamosu terimi kullanıyor. Ülkemizde ki üreticler ise örneğin Valeo, Lucas, alternatör ismi kullanıyor. Motorcular ise genelde şarj alternatörü diyorlar.
 

Etiketler
Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Alternatör AC yani alternatif akım üretirler.Dinamo ise DC yani doğru akım üretirler.Otomobillerin enerji sistemleri DC akım üzerine kuruludur. Diyot teknolojisi gelişmeden önce araçlarda dinamo 'lar kullanılırdı, halk ağzında halen kullanılır.
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Sayın Bartek bana cahil diyerek tetiğesiz bastınız bende günah yok.
Size kes yapıştır metodu olmasın dedim ama sagdan soldan devşirdiğiniz bilgileri içindeki sıralamyı bile bozmadan buraya getirip tekrar olarak yazmışsınız.
Siz bu konuda hiç bir şey bilmiyorsunuz evet iddia ediyorum Otomobil Alternatörü hakkında hiç bir şey bilmiyorsunuz biliyorum diye bize sattıklarınızda internette okuduğunuz özet bilgiler.Bana öğrenmeden yazmayın diyorsunuz ama siz hiç bilmeden yazabiliyorsunuz.
Size tekrar sorayım:Arabada kontagı açınca yanan yani ışıldayan şarj lambası motor çalışınca neden sönüyor yani nerede ne oluyorki lamba sönüyor?
Durmadan tekrarladığın lambadan tetik akımı geçiyor iddianıza karşılık olarak şunu sorayım:Diyelimki bu şarj lambası patladı,yani flamanı koptu lamba devresinden akım geçmiyor ama araç çalışınca alternatör akım üretiyor bu nasıl oluyor peki?
Haydi bakalım bunlara detaylı cevap yaz da benim bilgisizliğim sona ersin.Sayın bilgili..
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

ize tekrar sorayım:Arabada kontagı açınca yanan yani ışıldayan şarj lambası motor çalışınca neden sönüyor yani nerede ne oluyorki lamba sönüyor?

D+ ucu şarj yok iken şase konumundadır. Lamba nın diğer tarafına kontaktan 12Volt gelince, lamba iki ucu arasında gerilim farkından dolayı lamba yanar.
Şarj başlayınca D+ ucunda da 12Volt oluşur. Gerilim farkı ortadan kalkınca lamba söner.


Diyelimki bu şarj lambası patladı,yani flamanı koptu lamba devresinden akım geçmiyor ama araç çalışınca alternatör akım üretiyor bu nasıl oluyor peki?

Onu yazmıştım yazımda:
Yani hiç sarj lambası bağlanmaz ise? Bir süre rotor üzerindeki manyetik alan devam eder. Benim tecrübelerime göre 2-3 ay çalışmayan motorlarda bu manyetik alan kayboluyor. Şarj lambası üzerinden de ikaz edilmez ise rotorda manyetik alan oluşmuyor. Sonuç şarj alternatörü dönse de şarj akımı elde edilememesi.

Ben sonucu bilirim. Akü lambası patlasa bir süre sonra şarj etmez o alternatör. Hatta ikazın bir direnç üzerinden verilmesi gerekir. Direnç düşükse ikaz da bir işe yaramaz. Kullanılan lambanın oluşturduğu direnç yeterli olmalı. Bu bilgiyi de size kimse vermez. Inanmayan inanmamaya devam etsin .
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Arkadaşlar,
yine "üslup" konusunu hatırlatmak zorundayım. Sadece bir bilgi paylaşacağım, isteyen istediği dersi alsın..

Mesleğim gereği, çok bilgisiz, biraz bilgili, bildiğini sanan veya mesleğinden dünyada sayılı olan ve herkesin de bunu kabul ettiği insanlarla çalışma fırsatım buldum (ne mutlu ki bana hala daha onlar ile çalışma fırsatım oluyor).. Ve sadece kişilerin davranışlarından (anlattıkları yada paylaştıkları demedim.. ) hemen fikriniz oluyor.. hem de pek yanılmadan..

Uzatmadan şunu paylaşmak istiyorum: Bir insan ne kadar mütevazi ve saygılı davranıyor ise "o kadar bilgili ve de görgülü" oluyor. Bunun istisnasını da görmedim..

gerisini siz anlayın lütfen, herkese "ağız tadı ve faydalı" paylaşımlar dilerim, reha
 



Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Burada bir kısım bilgilerimizi ve ya deneme yanılma yolu ile de olsa sorunlarımıza çözüm üratebildiğimizde , sonucunu forum arkadaşlarımızla paylaşabilme heyecananını yaşayabilme coşkusunu tatmayı amaçlıyorum(z) . Çoğu zaman da ise bir çoğumuzun bazı uygulamaları bildiğini ya da tahmin edebilecegini var sayıp konuyu sıkıcılıktan kurtarabilmek amacı ile olabildiğince kısa yoldan anlatabilmeye calışmaktayım(z) .
Bu nun sonucunda bir zihniyetin beni (bizi) , konu üzerinde imtihan edercesine konuya mudahil olma modundan son derece rahatsız olmaktayım(z) . Üstelik de kendi fikirlerini ortaya koyup sergilemeden . Amaç paylaşım ise bilgilenmeye katkıda bulunmak var iken eleştirime fırsatı yakalamışcasına tavır gösterilmesi hoş olmamaktadır. Herkes her konuda mektepli olmaya bilir . Hele -hele zenaatkar ağzı kullanılarak paylaşımın ne zararı olabilir ki .
Uzatmamam gerektiğinin farkındayım.
Hüsnü-niyetle yazmaya çalıştım. Lütfen eleştiri kabul edilip , cevap yazılmamasını hassaten rica ediyorum.
 


Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

ince999;

bartek forumun uzun zamandır takipçisi ve bilgi paylaşımında emeğini esirgememiş bir üyemizdir,talihsiz bir gününde olmalıki
bilginin fırındaki hamurdan çıkacağı gibi veciz türk atasözünü sarfetme hatasını size sarfetsede gerçek anlamda centilmen bir
tavırla konuyu size göre kopyala yapıştır bizlere göre bilgi olan yazısına rağmen ikna edememesinin acaba sorumlusu siz olabilirmisiniz.?

Forumda soru sorma ve cevap alma nezaketi ve üslubunda herkesin hemfikir olduğu centilmenliği sizdende beklememiz çokmu
fazla iyiniyetlilik ne dersiniz.
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

mehmet_mtrs' Alıntı:
Burada bir kısım bilgilerimizi ve ya deneme yanılma yolu ile de olsa sorunlarımıza çözüm üratebildiğimizde , sonucunu forum arkadaşlarımızla paylaşabilme heyecananını yaşayabilme coşkusunu tatmayı amaçlıyorum(z) . Çoğu zaman da ise bir çoğumuzun bazı uygulamaları bildiğini ya da tahmin edebilecegini var sayıp konuyu sıkıcılıktan kurtarabilmek amacı ile olabildiğince kısa yoldan anlatabilmeye calışmaktayım(z) .
Bu nun sonucunda bir zihniyetin beni (bizi) , konu üzerinde imtihan edercesine konuya mudahil olma modundan son derece rahatsız olmaktayım(z) . Üstelik de kendi fikirlerini ortaya koyup sergilemeden . Amaç paylaşım ise bilgilenmeye katkıda bulunmak var iken eleştirime fırsatı yakalamışcasına tavır gösterilmesi hoş olmamaktadır. Herkes her konuda mektepli olmaya bilir . Hele -hele zenaatkar ağzı kullanılarak paylaşımın ne zararı olabilir ki .
Uzatmamam gerektiğinin farkındayım.
Hüsnü-niyetle yazmaya çalıştım. Lütfen eleştiri kabul edilip , cevap yazılmamasını hassaten rica ediyorum.
Mehmet bey,
genel olarak, herkesin fikrine saygi gostererek "istegini" yerine getirmek isterim ve dikkat ederim. Ama kusuruma bakmayin bu kez bunu yapamayacagim, samimi olarak ozurumu kabul ediniz.

Mesajinizi uzerime aliniyorum (yaniliyorsam mazur gorun) , site moderatoru olarak "yazismalarin, paylasimlarin" kimseyi rahatsiz etmeden yapilmasina dikkat etme sorumlulugumuz var. Bu kapsam da, herhangi bir uyemiz rahatsiz oldugunu bildirdiginde "mudahil olma" , basligi inceleme ve gereken uyariyi yapma gorevimiz var.

Ayrica, ne sizi ne de baska bir arkadasimizi rahatsiz etmek asla ve asla istemem ve "sinifa giren ogretmen" rolu ustlenmemin beni de rahatsiz ettigine lutfen itimat edin..

Isteginize ragmen cevap yazdigim icin beni mazur gorun ve emin olun ki elestiriniz konusunda haklisiniz.. herkese iyi gunler dilerim, reha
 




Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

güngör' Alıntı:
ince999;

bartek forumun uzun zamandır takipçisi ve bilgi paylaşımında emeğini esirgememiş bir üyemizdir,talihsiz bir gününde olmalıki
bilginin fırındaki hamurdan çıkacağı gibi veciz türk atasözünü sarfetme hatasını size sarfetsede gerçek anlamda centilmen bir
tavırla konuyu size göre kopyala yapıştır bizlere göre bilgi olan yazısına rağmen ikna edememesinin acaba sorumlusu siz olabilirmisiniz.?

Forumda soru sorma ve cevap alma nezaketi ve üslubunda herkesin hemfikir olduğu centilmenliği sizdende beklememiz çokmu
fazla iyiniyetlilik ne dersiniz.

Levent Bey yazdıklarınızdan özel olarak işaretlediğim cümlenizde kibar bir şekilde üstü kapalıda olsa bana "KONUYU BİLMİYORSUN" anlamına getiriyorsunuz.Ne diyeyim canınız sağ olsun,ama burada bir rica edilme ve o ricayı kabullenme durumu var.Siz beni nasıl bilirseniz kabulümdür.
Saygılar
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Ben konuyu bilmiyorumki size böyle bir yorumda bulunayım.

Aksine bilgi paylaşan bir insanı öğrencisini karşısına almış hoca edasıyla sorular yöneltip rahatsız etmeniz ben dahil birçok
insanı rahatsız etmekte.
Bence diye başlayan cümleler kurarak kendi bilginizi paylaşabilirsiniz,ikna olmuyorsanızda olmazsınız, kimsenin bilgisini ve
bilgi kaynağını sorgulamak değil sizin kimsenin haddi olmamamlı.
 


Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,662
Mesajlar
1,521,821
Kayıtlı Üye Sayımız
166,519
Kaydolan Son Üyemiz
cagatayuysal

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst