Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan güngör Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 76
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 62,165
Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Oran konusunda haklısınız. Bir an akılma gelmedi. Hatta kasnak çapları ile oynayarak istenilen devir de yakalanıyor.
 

Etiketler
Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Hayretle ve dehşetle yazdıklarınızı okudum abilerim :smiley:) :eek:
bir aküye yarısı oranında amperajla şarjı nasıl konuşuyorsunuz, hadi olmadı 200A verelim 1 saatte olsun bitsin şarj hatta siz yeni bir şarj yöntemimi keşfettiniz yoksa. İyi vallahi :smiley: siz aküyü 100A ile şarj edin o aküde çalışsın :smiley:) 3 kere şarj edersiniz oda patlamadıysa yada plakaları kaynayıp yanmadıysa :smiley: 4. kere şarj olduğunda akü 100Ah'den de aşağı düşmüştür. Yada artık kaybettiği hücre oranında voltajını ebediyyen kaybetmiştir. Ertesi gün plakaları kaynamış akünüz %1 ihtimalle 50 Ah 'e düşer kapasitesi buda en iyi senaryo tabiki aslında akü yanar :smiley:))

Aküler bu hızla keşke şarj olabilseler ama ne yazıkki onları meşakkatle beklemek zorundayız. Her 3 günde bir akü değiştirmektense büyük akü grupları ile akü bankaları kurarız biz ve akülerin çok az boşalmaları ve böylece de daha az zamanda akıllıca şarj edilmeleri sağlanır. Evet Erhan abi sizinle birtakım kesin olmayan yaklaşık fiyatlar konuşuldu ama hatırladığım bazı belirsizlikler vardı daha cihazınızda pek belli değildi. (Kettle v.s. gibi) Ama o akımları zaten öyle 2 tane 200Ah aküden alamazsınız demiştim. Ben size telefonda uzun uzun izah etmeye çalıştım. Akülerin verimli şarj edilmelerinin ve uzun ömürlü olmalarının altında iyi bir şarj teknolojisi kullanmanın yanında verimli deşarj edilmeleri de yatar. Bunun içinde doğru akü bankasını kurmanız gerekir. buda maliyet tabiki.. Ama hızlı şarj ile bozacağınız aküler bir araya geldiğinde zaten sizin için gereken akü bankasına ulaşacaksınız. :smiley:
Bakınız sizin kullanacağınız cihaz mesela 1500W olsun mesela bunu 1 saat kullanın günde. 1500W/12V=125A anlık sizin çekeceğiniz akım. Bakınız bir akünün üzerinde neden 200Ah yazar yani C10 değeri. Çünkü üreticisi ondan 10 saat boyunca 20 amper çekebilmiştir. Bu durumda siz bu aküden 20 Ah çeker iseniz bu akü hem üreticinin öngördüğü ömür süresince size kapasitesini kaybetmeden hizmet eder hem de verimli çalışır yani 200Ah verir. Ama siz diyelim aynı aküyü 40 Ah ile deşarj eder iseniz kapasitesi hızla düşecektir yani akü verimsizleşece ve size 160-180Ah enerji verecektir.(kalitesine göre) diyelim siz aküden 100A akım çekmek istediniz bu kez akü normalde 2 saat vermesi lazım değil mi ama veremeyecektir. Sadece 10 dakika verebilecektir bu enerjiyi. Oda plakalarının yapısı yine bu kadar yüksek akım yüzünden bozulmaz ise. Yani kalıcı hasarlar kalmaz ise. Yani ne oldu 100/6=17Ah'e düştü kapasitemiz. Bakın ne büyük bir kapasite kaybı ve ne kadar verimsizleşti akü. Size sadece bu yük için minimum gereken akü bankası 6 adet 200Ah akü grubudur. İşte şarjda aynıdır. Ben size bunları telefonda anlattım ama sadece parasal yönünü hatılıyorsunuz söylediklerimin. Bende üşenmedim yazdım vallahi. ;D ;D


"Ayrıca mesela sırası gelmişken Alternatörden ayrı bir hat çekilmeyip yaşam aküleri aracın aküsüyle birleştirilme yoluna gidiliyorsa yani paralelleme yaşam aküsünün çıkışına yakın bir yere konumlandırılacak yüksek amperli bir sigorta (50 amp. civarı) gereklidir. Bunun nedeni şudur; karavanınızla kampta konaklama esnasında çoğu kez yaşam akülerimizi sonuna kadar kullanıp bitirmiş oluruz. Biri boş(Yaşam aküsü), diğeri full şarjlı(Starter akünüz) iki aküyü birleştirdiğimiz ilk anlarda şarjlı olandan diğerine doğru çok yüksek miktarda akım geçer. Buradaki sigortanın görevi bu tür aşırı yüklenme durumlarında meydana gelebilecek tehlikeleri önlemektir. (diyelim akünün birisi yaşam akünüz 10.5 Volt - starter akünüz 12.8 Volt. aradaki potansiyel fark 2.3 Volt. Peki Ohm yasası ne der: Akım=Volt/direnç aradaki iletken bakır kablonun direncinin 0.004 Ohm olduğunu varsaysak Akım=2.3/0.004= 575Amper yapar buda yaşam akünüzü fiziksel hasara uğratmaya yetecek yani yakabilecek düzeyde bir akımdır. Siz farkına varmadan her seferde akünüze darbeler vurmaya devam edersiniz bu sigortayı kullanmazsanız.
Yaşam aküleri anlık olarak yüksek akım veremeyen ama sabit düşük akımları sürekli verebilen, derin deşarja dayanıklı akülerden seçilmelidir. Bu amaçla, kapalı sistem “jel” ya da “agm”(Absorbed Glass Mat Battery) aküler tercih edilir. AGM aküler kuru tip aküler olarak bilinir. İçeriği aslında yine sıvıdır. Ama dışarıdan erişilemediği için kendine bu şekilde isim bulmuştur. Jel aküler ise, adı üzerinde elektroliti jel formunda olan, jel özelliği yapısındaki silika tozları ile sağlanan tip akülerdir. Her ikisi de kurşun-asit starter akülerden farklı yapıda kapalı sistem akülerdir. Gaz çıkışı olmaz ve kapalı ortamlarda güvenle kullanılabilirler. Dezavantajları kurşun-asit starter akülere oranla oldukça pahalı olmalarıdır." Bunlar bir dipnottu

Gelelim şarj tekniklerine; bunların bir kısmı tabiki alıntıdır başka bir forumdan; ama burada da paylaşalım derim;

Akunuzun amperaji x Ah ise; ideal sarj akimi x/10 Ah 'dir.
Ornegin; Akunuz 20Ah ise; ideal sarj akimi 2Ah'dir.
Bu durumda Akunuz "0" iken tam dolmasi icin gereken sure en az 10 saat'dir.

Bazı hallerde zaman kısıtlı ise ve hızlı şarj gerekiyor ise (akü da sağlıklı ise); x/5 Ah ile de şarj edilebilir.
Örneğin; Akünüz 20Ah ise; ideal hızlı şarj akımı 4Ah'dir.
Bu durumda Akünüz "0" iken tam dolması için gereken süre en az 5 saat'dir. bu yontemi aliskanlik haline getirmemek gerek. ;D ;D ;D

Bu veriler profesyonel bir şarjda kullanilan verilerdir. Trickle sarj dedigimiz; damla damla, azar azar sarj yontemlerinde daha az akimlar ile uzun sureli sarjlar yapmak olasidir. Ve daha cok akunun kondusyonunun korunmasinda endikedir.

Genellikle akü şarj cihazları yada teknikleri 2 tiptir şeklindedir literatürler.
1- Akıllı
2- Akılsız
1- Akıllı olanlar tabiki pahalı olur. Öyleki servisiniz yoksa almanız mantıklı olmaz. Parasını bankaya koyup 2 senede bir akünüzü yenileyebilirsiniz.
Bu cihazlar önce yüksek akımla şarja başlarlar, akü doldukça akımı otomatikman düşürürler.
2-Akilsiz Sarj cihazlari: bunlar sabit bir akimla, akünün voltajından daha yüksek bir voltajla aküyü şarj ederler. Örnegin 13.8 - 14 Volt gibi. Genellikle sağda solda satılan şarj cihazlarının çoğu böyledir.

Biraz düzeltelim şimdi bunları: daha doğrusu kafaları biraz daha karıştıralım :smiley:
1/10 şarj akımı kuralı AGM aküler için de aynen geçerlidir. Jel akülerde biraz daha farklıdır durum.
2 tür şarj aleti olduğu doğrudur ama bunları "akıllı, akılsız" diye ayırmak pek doğru değil aslında. Şöyle ki:

1. Tip şarj aletleri sabit voltaj şarjı yaparlar. Bunları voltaj çıkışları tam dolu bir akünün voltaj çıkışlarına eş olacak şekilde ayarlıdır (14V civarı) ve bu voltajı sabit tutarak şarj yaparlar. Boş bir akü böyle bir şarj cihazı ile şarj edildiğinde başta akü ve şarj cihazı arasındaki voltaj farkı çok olduğundan çok fazla akım çekmesine sebep olurlar. Ancak bu tip aletlerin gücü sınırlı olduğu için genelde ne olursa olsun 2Ah en fazla akım veremezler. Bu da akünüzün aşırı akım yüzünden bozulmamasını sağlar. Akü şarj oldukça voltajı yükselir ve kaynak (şarj cihazı) voltajına yaklaşmaya başlar. Bu durumda da şarj akımı fizik yasaları gereği alçalırr. Bu tür şarj cihazlarının "akıllı" olanları bu akım azalmasını kontrol eden bir devreye sahiptir ve akım 50-100mA seviyesine düşünce akünün şarj olduğunu gösteren bir LED yakarlar. "Akılsız" olanları ise bu şekilde şarja devam ederler ama zaten bu durum "float" şarjı kategorisine girer ve aküye zarar vermez. Dikkat edilmesi gereken tek nokta sulu akülerin float şarj sırasında su kaybetme durumudur.

2. Tür şarj aletleri ise sabit akım şarjı yaparlar. Burada kaynak voltajı akü üzerinden devamlı doğru şarj akımı (1/10) akacak şekilde yükseltilir. Akü şarj oldukça akımın düştüğünü demin söylemiştim ya, bu aletler akım düştükçe şarj voltajını yükseltip akımı tekrar olması gereken seviyeye çıkartırlar. Bunların "akıllı" olanları bu işi kendi yaparlar, "akılsız" olanlarının üzerinde komütatör switchler vardır, akım göstergesi düşükse switchi bir kademe yukarıya siz çevirirsiniz.

1. tür (sabit voltaj) şarj cihazları daha ucuz ve daha risksizdirler ancak hiçbir zaman %100 şarj yapamazlar ve şarj süreleri uzundur. 2. tür (sabit akım) cihazlar daha pahalıdır, bir hata yapmaları veya "akılsız" olanlarında sizin bir hata yapmanız durumunda aküyü yakma riski vardır. Ancak doğru kullanımda akü için daha sağlıklıdırlar ve çok daha çabuk şarj ederler.

Sevgiler
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

bartek' Alıntı:
Ben sizin problemi anladım. Gerçi ikinci alternatörü taktırmaya gerek yoktu ama taktırmışsınız. Neyse. Sizin takdırdığınız şarj dinamosu sanırım 3 fazlı alternatörlerden. Onların voltaj regülatörleri üzerindedir. Şimdi yapacağınızı anlatayım.
Şarj dinamosunun D+ çıkışına bir lamba takın. Onu da bir anahtarla akü + ya tekrar bağlayın. Yani Akü +, lamba , anahtar ve alternatör D + sırası ile olacak. Anahtarın ı hatta olması yeter.
Zaman zaman anahtarı açarak bu lambayı 60 saniye yakın. Sizin alternatörün mıknatıslanması bitmiş.
Jel akü ya da agm farketmez. Boşa masraf etmeyin. Her ikisi de şarj olur. Oto elektrikçileri akü lambasının ne işe yaradığını genelde bilmez, sadece şarj işareti derler. Ama asıl görevi alternatörü tetikleyerek mıknatıslanmayı oluşturmasıdır. Aracınızda akü lambasının aynısını ikinci alternatöre de yapmış olacaksınız. Lambanız en az 2 watlık olsun.

Bir kaç gündür yukarıdaki mevzuya takılmış vaziyetteyim. Kablonun alternatörde nereye bağlı olduğunu bilmiyorum. Sözünü ettiğiniz D+ çıkışı, alternatörden aküye şarj için gelen kablonun bağlandığı yerden farklı bir çıkış mıdır?
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

arkadaşlar merhaba, elimde resimdeki şarj dinamosu var. Her türlü bağlantıyı yapıp sadece aküye bağlamayacağım. İnvertera bağlayacağım. Neyi nereye bağlayacağımı bilen var ise lutfen bana yardımcı olun...

71D098A1D96C94D3CE5A6B323AD0B53D.jpg
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Resimde zaten B+ ve B- uçlarını işaretlemişiniz. Bunlar alternatörün çıkış uçlarıdır. İlaveten konjektörün yanındaki pime de + vereceksiniz tamamdır. Çalışınca invertörü bağlamadan önce çıkış gerilimini ölçün.
 



Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Cevabınız için teşekkür ederim. Konjektörün yanındaki pim dediğiniz yer neresi acaba? Ayrıca + yı oraya nerden vereceğim? + yı verdim diyelim, - yi nereye vereceğim?
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

- Şarj dinamosunu kesinlikle aküye bağlamanızı öneririm.
-B+ ile akü + arası kablo kalın olmalı
- Sizde I ile gözüken pimli + , easında D+ olarak adlandırılır. Resimdeki gibi anahtar, 3-4 watlık bir lamba devrede olmalı. Haftada bir anahtarı açıp test edin, şarj etmezken lamba yanmalı, şarj başlayınca sönmeli .Bu kablo ince olabilir.

Untitled.jpg
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Sayın Bartek (Bilgilerinizde yaşınızı göremedim,saygılı ve sevecen olarak nasıl hitap edeyim kestiremedim)
Tavsiye ettiğiniz Alternatörün elektrik ürettiğini belli eden lamba devresi zaten bütün araçlarda fabrikasyon olarak var.
Kontak anahtarı açılınca kıpkırmızı parıldıyarak yanan iki adet lambadan birisi motor yağı basınç ikaz lambası digeride konumuzdaki ŞARJ LAMBASI dır.
Böyle zaten var olan bir lamba devresine ilave olarak ikinci bir tane daha neden yaptırmayı tavsiye ediyorsunuz ki?
Bilmek için soruyorum bu tavsiye ettiğiniz lamba devresi biz araç kullanıçıları için ne gibi faydası olacak acaba? Bu lamba devresi ne işe yarıyor? Neden üstünde anahtar var? neden ara sıra açmamız gerekiyor? anahtarı açtığımızda lamba hangi durumda olmalı yanmalımı yoksa sönük mü olmalı? olması gerekenden farklı ise ne yapmamız gerekiyor?
Saygılar
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Sayin İnce,
Semada gorulen lamba sarz lambasi, anahtar da kontak anahtari zaten. Sayin bartek sistemin nasil calistigini gostermis.
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Tavsiye ettiğiniz Alternatörün elektrik ürettiğini belli eden lamba devresi zaten bütün araçlarda fabrikasyon olarak var.
Kontak anahtarı açılınca kıpkırmızı parıldıyarak yanan iki adet lambadan birisi motor yağı basınç ikaz lambası digeride konumuzdaki ŞARJ LAMBASI dır.
Ergun Bey'in dediği gibi resimdeki lamba şarj lambası, anahtar kontak anahtarıdır.

Böyle zaten var olan bir lamba devresine ilave olarak ikinci bir tane daha neden yaptırmayı tavsiye ediyorsunuz ki?
Arkadaş devresini kendi yapacağı için şu anda hiç lamba yok. Resimdeki lamba birinci lamba olacak. İkinci olmayacak.

Bilmek için soruyorum bu tavsiye ettiğiniz lamba devresi biz araç kullanıçıları için ne gibi faydası olacak acaba? Bu lamba devresi ne işe yarıyor? Neden üstünde anahtar var? neden ara sıra açmamız gerekiyor?
Lamba devresi şarj dinamosunun mıknatıslanması için tetikleme sağlar. Aracınızda siz her kontağı açtığınızda tetikleme olur. Arkadaşın devresinde kontak açma olmayacağı için arada bir tetiklemesine imkan sağlasın diye anahtar koydum. Uzun süre tetiklenmez ise şarj dinamosu şarj etmez. Anahtar olmaz ise şarj yok iken sürekli lamba yanacak .

anahtarı açtığımızda lamba hangi durumda olmalı yanmalımı yoksa sönük mü olmalı? olması gerekenden farklı ise ne yapmamız gerekiyor?
Şarj etmez iken lamba yanar, şarj başlayınca lamba söner. Aksi bir şey olursa lambanızı kontrol edip, 2-3 dakika tetikleme yaparsınız. Yine de sorun çözülmez şarj dinamosunu söküp tamircisine götürebilirsiniz eğer döndürülmesi sırasında mekanik bir arıza yok ise. . :smiley:
(D+ ucunda şarj yok iken 0 Volt görürsünüz. Şarj başlayınca 14 Volt görürsünüz. )
 



Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Sayın Bartek önce aletlerin isimleri doğru yazıp söylesek daha iyi olur.Aracımızdaki motora baglanmış elektrik üreten aletin adı "ALTERNATÖR" dür.Çünkü bu alet çalışmaya başlayınca trifaze alternatif akım üretir,kendi içinde saklı olan diyot serisi ile bu akım kesikli dogru akım haline gelir.
Gelelim bahisteki lamba devresine.Bu lamba ve devresi Alternatörün elektrik üretmesine "HİÇ BİR ŞEKİLDE" etkisi yoktur.Sadece ve sadece arabayı kullanana bilgi olarak herhangi bir şekilde alternatör elektrik üretimini durdurursa yanıp ışıldıyarak bilgi,uyarı verir,bütün görevi budur.Zaten motor çalışmaya başlayınca bu lamba söndüğüne göre üstünden hiç bir akım geçmiyor demektir,o zaman tetik görevini nasıl yapıyor olacak ki?
Bu tetik dediğiniz alternatörün dönerken elektrik üretmesi için dönen kısmına 12 volt yollama işini Konjektör dediğimiz otomatik anahtar yapar ve bu tetik dediğiniz 12 volt yollama işi de süreklidir öyle arada bir degildir.
Saygılar
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Sayın Ince, daha çok fırın ekmek yemeniz lazım.İyice öğrenin, ondan sonra yazınız lütfen.
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Tartışmayalım arkadaşlar.

Murat Demirci' Alıntı:
Cevabınız için teşekkür ederim. Konjektörün yanındaki pim dediğiniz yer neresi acaba? Ayrıca + yı oraya nerden vereceğim? + yı verdim diyelim, - yi nereye vereceğim?
D+ ucudur. Uyarma sargısı ve konjektörün besleme ucu. Boş bıraksanız da olur, +'ya bağlasanız da olur lamba üzerinden +'ya bağlarsanız da olur. Zaten arkadaş akü kullanmadan doğrudan çalıştırmayı düşünmüş. Lamba bağlarsanız akü bulunması lazım alternatör enerji ürettiğinde lamba sönecektir. Akü kullanılmazsa lamba hiç bir zaman yanmayacaktır. Ya da boş bırakın gitsin. ;)
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

bartek' Alıntı:
Sayın Ince, daha çok fırın ekmek yemeniz lazım.İyice öğrenin, ondan sonra yazınız lütfen.
Sayın Bartek böyle tatsız bir deyim kullanmanıza gerek varmıydı acaba?
İyice öğrenebilmek için bana lütfen bir yer söylermisiniz hani dersimi çalışayım.
Şimdi ben size dersiniz iyi çalışmamışsınız diye iddiada bulunuyorum.Haydi lütfen daha evvel sorduğumu kendi bilgilerinizle kes kopyalama yapmadan cevaplayın:Bu lamba devresi Alternatörde neyi nasıl tetikliyor,alternatör dönüp elektrik üretmeye başlayınca bu lamba neden sönüyor? sönünce size göre tetikleme işlemi ne oluyor? Bir alternatörde Konjektör ne işe yarar,nasıl çalışır?
Bana kabaca öğrende yaz dediğinize göre bu konuyu benden fazla bildiğinizi düşünüyorsunuz bana bilgisiz dediğinize göre haydi bu sorulara tekniğine uygun cevapları kesinlikle verin vermezseniz bende size bir şey bilmeden atıp tutuyorsunuz diyecegim ona göre
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Devrenin tamamen yanmaması için, kabloları biraz çeksek faydası olur muydu ? ;)

Yoksa alternatör falan güme gidecek de...
 




Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,662
Mesajlar
1,521,821
Kayıtlı Üye Sayımız
166,519
Kaydolan Son Üyemiz
cagatayuysal

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst