Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan güngör Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 76
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 62,162
Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Karavandaki iki yasam aküsünden birisi devamli motor aküsü ile parallel bagli (arada sadece mekanik bir salter var). Gezilerde ihtiyac halinde ve kis aylarinda solar paneli bu akülere bagliyorum. Bu baglanti motor calisirkende devam ediyor. Solar panelde regülatör olarak Steca PR 15 kullaniyorum. Simdiye kadar bir sorunla karsilasmadim.
 

Etiketler
Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

SOLAR ŞARJ CİHAZINA ONUN ÜRETİCİSİNİN MÜSADE ETTİĞİ ARALIKTA HERHANGİ BİR DOĞRU AKIM KAYNAĞI TABİKİ BAĞLANABİLİR BUNDA BİR ENGEL YOKTUR... amaaa
AMA ALTERNATÖRDEN GELEN AKIMI SINIRLAYAMAZSINIZ ÇÜNKÜ BİR ALTERNATÖR EN AZ 0.6 KWATTLIK BİR PANEL GRUBU KADAR AKIM ÜRETİR AMA SİZİN ELİNİZDEKİ ŞARJ KONTROLCÜYE EN FAZLA 200WATT BAĞLANABİLİR. VE AKIM SINIRINIZ DA 15A BİLDİĞİM KADARI İLE BU DURUMDA BU DEDİĞİNİZİ YAPAMAZSINIZ. BÖYLE BİR ŞARJ KONTROLCÜYE PARALEL BAĞLANTI YAPABİLİRSİNİZ AMA PANEL GİRİŞİNE ANCAK ÜRETİCİNİN MÜSADE ETTİĞİ KADAR AKIM GÖNDERMENİZ GEREKLİDİR. BUNU GÖZDEN KAÇIRMAYINIZ LÜTFEN.

KENDİME HALOJEN BİR SOLAR SİMÜLATÖR YAPMADAN ÖNCE GÜÇ KAYNAĞI İLE SOLAR PANEL VOLTAJINI VE AKIMINI SİMÜLE EDERDİM. AMA AKIMI SINIRLAMA ŞANSINIZ VARDIR BÖYLE GÜÇ KAYNAKLARINDA. DOLAYISI İLE ŞARJ KONTROLCÜNÜZ YANMAZ VEYA ZARAR GÖRMEZ BU ŞEKİLDE.

ASLINDA BEN DE SİZİNLE AYNI GÖRÜŞTEYİM HOCAM ALTERNATÖRLE ZATEN JEL AKÜLERE ŞARJ FALAN OLMAZ. BURAYA TAKACAĞINIZ ŞARJ KONTROLCÜ NE OLURSA OLSUN DİYELİM 50 AMPERLİK BİR ŞARJ KONTROLCÜ DEVRE KOYDUNUZ .... AKÜLERİNİZ BOŞ İKEN BULK AŞAMASINDA BU KONTROLCÜ AKÜLERİNİZE 50AMPER GÖNDERMEYE KALKACAKTIR. BU İYİMİ DEĞİL AKÜNÜZ 200AH KAPASİTELİ İSE 20A SİZİN EN FAZLA MÜSADE EDİLEN ŞARJ AKIMINIZ OLMALIDIR. PEKİ BUNU ÖNLEMENİN YOLU NEDİR YANİ FAZLA ŞARJ AKIMINI... AKÜYE GÖNDERİLECEK ŞARJ AKIMINI HER ŞARJ AŞAMASINDA SINIRLAMAKTIR. YANİ BUDA ÖZEL BİR PROGRAMLAMAYA SAHİP ÖZEL ÜRETİM BİR ELEKTRONİK DEVRE TASARLAMAK VE ÜRETMEK DEMEKTİR. BU KONUYA HEPBİRLİKTE KAFA YORALIM ASLINDA. BELKİ BENİM DÜŞÜNEMEDİĞİM PRATİK BİR ÇÖZÜM OLABİLİR. DEDİĞİNİZ GİBİ AKÜYE YÜKSEK VOLTAJ İLE ŞARJIN YANI SIRA ŞARJ ESNASINDA GİDEN YÜKSEK AKIM DA ONA BÜYÜK ZARARLAR VERİR.
HERKESE SEVGİLER
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

konderk' Alıntı:
ASLINDA BEN DE SİZİNLE AYNI GÖRÜŞTEYİM HOCAM ALTERNATÖRLE ZATEN JEL AKÜLERE ŞARJ FALAN OLMAZ. BURAYA TAKACAĞINIZ ŞARJ KONTROLCÜ NE OLURSA OLSUN DİYELİM 50 AMPERLİK BİR ŞARJ KONTROLCÜ DEVRE KOYDUNUZ .... AKÜLERİNİZ BOŞ İKEN BULK AŞAMASINDA BU KONTROLCÜ AKÜLERİNİZE 50AMPER GÖNDERMEYE KALKACAKTIR. BU İYİMİ DEĞİL AKÜNÜZ 200AH KAPASİTELİ İSE 20A SİZİN EN FAZLA MÜSADE EDİLEN ŞARJ AKIMINIZ OLMALIDIR. PEKİ BUNU ÖNLEMENİN YOLU NEDİR YANİ FAZLA ŞARJ AKIMINI... AKÜYE GÖNDERİLECEK ŞARJ AKIMINI HER ŞARJ AŞAMASINDA SINIRLAMAKTIR. YANİ BUDA ÖZEL BİR PROGRAMLAMAYA SAHİP ÖZEL ÜRETİM BİR ELEKTRONİK DEVRE TASARLAMAK VE ÜRETMEK DEMEKTİR. BU KONUYA HEPBİRLİKTE KAFA YORALIM ASLINDA. BELKİ BENİM DÜŞÜNEMEDİĞİM PRATİK BİR ÇÖZÜM OLABİLİR. DEDİĞİNİZ GİBİ AKÜYE YÜKSEK VOLTAJ İLE ŞARJIN YANI SIRA ŞARJ ESNASINDA GİDEN YÜKSEK AKIM DA ONA BÜYÜK ZARARLAR VERİR.

Şu aşamada benim aklıma gelen tek çözüm jel akülerden vazgeçip starter aküye yönelmek. :( [Üçlü ,şarj alternatifinden vazgeçmeyi düşünmüyorum.] Hem starter aküleri her türlü şarj cihazıyla şarj etmek mümkün, bu tür kaprisleri yok; hem de çok daha ucuz. Starter akülerin düşük verimle çalışma sorununa bir çözüm olarak da bir jel akü fiyatına iki tane starter akü almak düşünülebilir.

Diğer alternatif de dediğiniz gibi daha yüksek amperli bir regülatör kullanmak. Aküyü 10 saatte şarj etmek ideal çözüm, doğru. Ama zorunluluk değil. Kaldı ki şarj kontrol ekipmanları ilk anda yüksek akım ve voltajla şarj edip sonra düşürüyorlar. Dolayısıyla sözünü ettiğiniz sorunların çok fazla yaşanacağını düşünmüyorum.

Elinizde yüksek amper değerli regülatör var mı? Ya da getirmeyi düşünüyor musunuz? :D
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Akdeniz45' Alıntı:
Karavandaki iki yasam aküsünden birisi devamli motor aküsü ile parallel bagli (arada sadece mekanik bir salter var). Gezilerde ihtiyac halinde ve kis aylarinda solar paneli bu akülere bagliyorum. Bu baglanti motor calisirkende devam ediyor. Solar panelde regülatör olarak Steca PR 15 kullaniyorum. Simdiye kadar bir sorunla karsilasmadim.

Yaşam aküsü olarak ne kullanıyorsunuz? Bir de alternatör-akü bağlantısı Steca'dan önce mi sonra mı? Yani Steca alternatörden gelen voltajı da regüle ediyor mu?
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Araya gezenbilir'in sistem arızası (sanırım) girince benim sorular unutuldu. Hem Önder bey'e hem akdeniz45'e bir hatırlayayım dedim. :D
 



Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Bekir bey merhaba, haklisiniz foruma bir kac gün giremeyince bazi seyler gözden kaciyor.

Karavanda, motor aküsü dahil, agm aküleri kullaniyorum. Steca regülator solarpanel ile yasam aküsü arasinda ve alternatörle direk bir iliskisi yok. Alternatörden gelen akimin voltajini bir kac defa ölctüm ve 14.2-14.3 volt oldugunu gördüm. Solarpanel e bagli regülatör (steca) zaten devamli olarak yasam aküsünün voltajini gösteriyor. Akü dolu oldugunda ve hava sicakligina göre 14.2-14.3 volt. Soguk havalarda bu voltaj 14.6 volta kadar yükselebiliyor.
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Sayın moderatör Levent beyden bir ricam olsa, daha once Levent beyin sayfasında talihsiz bir tartışma yüzünden arşive giden benim yazdığım bir aku şarj yöntemi vardı. Sanırm o yazı tam bu başlık ile uyumlu. Ve burada konuşulmaya tartışılmaya tam açık bir konu. Sanırm biraz tembellik yapıyorum ama Sayın moderatörün yardımcı olabileceğini düşündüm.
saygılarımla
rıza


marlon' Alıntı:
Ben kısaca şöyle açıklayayım; Bataryalar şarj esnasında belirli bir voltaja ulaşıncaya kadar sarj kaynağından verilebilecek maksimum akım ile sarj edilmeye başlar(Akım'ın Birimi amperdir). Bu sarj esnasında tavsiye edilen akım genelde batarya kapasitesinin %10 mertebesidir. (Ancak kullanım özelliğine göre daha yüksek akımlar uygulanabilir, bu yapıldığında aküye daha başka sarj ve deşarj yöntemleri uygulanması gereklidir/tavsiye edilir. konu dağılmasın diye bu konudan kısa bahsettim).
Ta ki akünün voltajı Bizim gazlanama voltajı dediğimiz TVG(Temparature Voltage and Gass kısaltması) volta ulaşıncaya kadar bu sarj şekli gider.
Bu Voltaj genelde her batarya imaltçı firmasına göre azda olsa değişim göstersede, genelde sıcaklığın ve elektrolit seviiyesinin fonksiyonu olarak(Yani sıcaklığa ve elektrolit seviyesine bağlı olarak) hesaplanır ve 20-25 C sıcaklıkta genelde 12-13 volttur. Bu voltaja erişilince volt sabit tutulur ve akım, yani amper düşürülmeye başlanır.
Bu düşürülme, Bitirme Kademesi Akımı yakalanana kadar devam eder. Bitirme kademesi akımı ( bellirtilmemişşe kapasitenin %1'idir) ve bu akımda akımında ne kadar şarj yapılacağı akünün üretici firması tarafından belirtilmelidir(ama genelde 2 saattir). Bu kademede akü voltajı 14 volt civarına erişir. (Bu; ömrünün başındaki, yani 5 yıllık bir aküde ilk 2 -2.5 yılındaki değerdir.)

Rıza
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Akdeniz45' Alıntı:
Bekir bey merhaba, haklisiniz foruma bir kac gün giremeyince bazi seyler gözden kaciyor.

Karavanda, motor aküsü dahil, agm aküleri kullaniyorum. Steca regülator solarpanel ile yasam aküsü arasinda ve alternatörle direk bir iliskisi yok. Alternatörden gelen akimin voltajini bir kac defa ölctüm ve 14.2-14.3 volt oldugunu gördüm. Solarpanel e bagli regülatör (steca) zaten devamli olarak yasam aküsünün voltajini gösteriyor. Akü dolu oldugunda ve hava sicakligina göre 14.2-14.3 volt. Soguk havalarda bu voltaj 14.6 volta kadar yükselebiliyor.

AGM akü gerçekten akıllıca bir alternatif olabilir. Çünkü AGM aküler için alternatörle şarj pek sorun olmuyor sanırım. Jel aküler için çözüm hala merak konusu.

Ben aküleri yatak altına koyacağım. Bu yüzden havalandırma açmadan hallebileceğim bir çözüm arıyorum. AGM akülerde az da olsa gaz çıkışı var diye biliyorum. Hangi marka, kaç Amper aküyü kaça aldığınızı paylaşır mısınız?
 


Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Aracınızın şarj dinamosunu niye değiştiriyorsunuz anlamakla zorluk çekiyorum. Derseniz ki 24 Volt ekipman bulmam daha kolay veya araç içerisinde dolaşan akımı yarıya düşüreceğim ve sistemimi 24 Volt yapacağım. Onunda tek çaresi sisteme ek 24 Volt şarj dinamosu eklemek , onu anlarım. Ama mevcut 12 Volt şarj alternatörünü değiştirmenin bir avantajı yok. En küçük şarj dinamosu 40 amper, 14.4 Volttur. O da en az 500 Watt güç demektir. Siz şarj dinamosundan enerjiyi sadece yolda giderken alırsınız. Araç giderken de buzdolabı dışında çalışacak ne var ki? Isıtma deseniz radyatör suyu ısıtır, soğutma derseniz araç kliması yapar. Yedek aküyü doldur derseniz mevcut şarj dinamosu rahat rahat yapar.
Belki diyeceksiniz rölantide arabayı çalıştırıp aküyü dolduracağım. O da işe yaramaz çünkü rölantide şarj akımı herpsinde çok düşüktür.
Akıllı şarj dinamosu koyacağım derseniz şu an mevcut şarj dinamoları hep aynı tip, birbirinden farkları yok. Her zaman sisteme ek koruyucu koyabilirsiniz.
Size tavsiyem aracın şarj dinamosunu değiştirmemeniz.
 



Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Sn. Bartek sanırım mesaj zinciri içindeki bütün mesajları okumadı, özetleyeyim:

Topic'in konusu araç alternatörünün kapasitesini yükseltmek, doğru.

Benim konfigürasyonum farklı: Şarj için hem solar panel, hem 220V üzerinden redresör, hem de ilave alternatör ile çalışacak üçlü bir sistem kuruyorum. Yani aracın mevcut alternatörüne dokunmadan ikinci bir alternatör taktırdım. Pek çok insan bunu yalnızca bir anahtar veya röle ile hallediyor. Mevcut alternatörün küçük kalması ihtimaline karşı da alternatörü değiştirme yoluna gidiyor. Benim ikinci bir alternatör takma sebebim ise daha çok gece seyahatlerinde yapılacak şarjlar için. Gündüzleri solar panel o işi görecek zaten.

Şu anki derdim alternatör ile jel aküleri şarj edememek. Buna çözüm için bir kaç farklı alternatif çıktı: Birisi solar panelin regülatörünü kullanmak (yalnız regülatörün alternatörden gelecek yüksek akımı besleyebilecek kapasitede olması gibi ilave bir sorun ortaya çıktı). Diğeri jel akü yerine agm akü kullanmak.
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Evet araya zaman girdi ve sorulardan da konudan da koptuk :smiley:
Hocam elimde MPPT olarak henüz daha yüksek amperli bir ürün yok ama getirmeyi düşünüyorum iyi bir ürün bulursam.

Hocam AGM aküye gelince NOVA - AGM type 100Ah- 275 TL
Hoşçakalın
 

Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

marlon' Alıntı:
Sayın moderatör Levent beyden bir ricam olsa, daha once Levent beyin sayfasında talihsiz bir tartışma yüzünden arşive giden benim yazdığım bir aku şarj yöntemi vardı. Sanırm o yazı tam bu başlık ile uyumlu. Ve burada konuşulmaya tartışılmaya tam açık bir konu. Sanırm biraz tembellik yapıyorum ama Sayın moderatörün yardımcı olabileceğini düşündüm.
saygılarımla
rıza

Rıza bey doğru mesajı mı taşıdım buraya .??
 


Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Bekir Bey,

Ben 200 amper jel aküyü aracın şarj dinamosundan şarj ediyorum. Siz niye yapamıyorsunuz?
 



Ynt: Şarj Dinamosunu Değiştirerek Enerji Elde Etme.!

Ben sizin problemi anladım. Gerçi ikinci alternatörü taktırmaya gerek yoktu ama taktırmışsınız. Neyse. Sizin takdırdığınız şarj dinamosu sanırım 3 fazlı alternatörlerden. Onların voltaj regülatörleri üzerindedir. Şimdi yapacağınızı anlatayım.
Şarj dinamosunun D+ çıkışına bir lamba takın. Onu da bir anahtarla akü + ya tekrar bağlayın. Yani Akü +, lamba , anahtar ve alternatör D + sırası ile olacak. Anahtarın ı hatta olması yeter.
Zaman zaman anahtarı açarak bu lambayı 60 saniye yakın. Sizin alternatörün mıknatıslanması bitmiş.
Jel akü ya da agm farketmez. Boşa masraf etmeyin. Her ikisi de şarj olur. Oto elektrikçileri akü lambasının ne işe yaradığını genelde bilmez, sadece şarj işareti derler. Ama asıl görevi alternatörü tetikleyerek mıknatıslanmayı oluşturmasıdır. Aracınızda akü lambasının aynısını ikinci alternatöre de yapmış olacaksınız. Lambanız en az 2 watlık olsun.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,662
Mesajlar
1,521,821
Kayıtlı Üye Sayımız
166,519
Kaydolan Son Üyemiz
cagatayuysal

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst