Sadece 3.8kg ağırlığında kendin yap jeneratör, tam karavancılara göre, 12V 20A

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan theta Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 64
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 28,301
O zaman iki seçenek arasında karar vermeliyiz:

1. 3 fazlı, karavanda DC ye dönüşecek sistemle 3x2.5 kablo kullanmak
2. Jeneratörde DC ye dönüştürüp 2x6mm kablo kullanmak

Jeneratörü uzağa koymak istediğimize göre hangisi birim uzunlukta daha az kayıp oluşturur ona göre yapmalyız seçimimizi; değil mi?
 

Etiketler
O zaman iki seçenek arasında karar vermeliyiz:

1. 3 fazlı, karavanda DC ye dönüşecek sistemle 3x2.5 kablo kullanmak
2. Jeneratörde DC ye dönüştürüp 2x6mm kablo kullanmak

Jeneratörü uzağa koymak istediğimize göre hangisi birim uzunlukta daha az kayıp oluşturur ona göre yapmalyız seçimimizi; değil mi?
3 faz daha uygun gibi duruyor. 3x kablonun her ebadı varken 2x kabloda kalın bulmak biraz daha sıkıntılı.
Aşağıdaki sitede bir hesaplama aracı koymuşlar. Çeşitli değerler için denemeler yapılabilir. Standart kablo kalınlıkları 2.5, 4, 6 ve 10 mm2 seklinde gider. Gerilim düşümü % olarak ifade edilmiş. 15V da 1V luk gerilim düşümü %6.6 ediyor. Elektrik sistemlerinde %3'den fazlası istenmiyor. Gücümüzü 15V 25A için 375VA alabiliriz.
Kablo Kesit Hesabı
 



Faz kablolarıdır. Yani 2.5'luk 3 faz kablo dediğimizde 3x2.5mm2 anlaşılır. Toprak veya nötr hattı da taşınacaksa 4x2.5 olacaktır.
Sitedeki kablo kesit hesabında, 375W, 10m, 15V ve %6 gerilim düşümü için kesiti 4.96mm2 olarak veriyor; 3x2.5=7.5mm2 lik kablo fazlasıyla yeter diye anlıyorum ben.
10m oldukça yeterli bir mesafe diye düşünüyorum...
 



Sitedeki kablo kesit hesabında, 375W, 10m, 15V ve %6 gerilim düşümü için kesiti 4.96mm2 olarak veriyor; 3x2.5=7.5mm2 lik kablo fazlasıyla yeter diye anlıyorum ben.
10m oldukça yeterli bir mesafe diye düşünüyorum...
Ben de bu arada DC için gerilim düşümlerini hesapladım.
DC 25A için 1.5mm2 kabloda 573mV/m tabiki 1.5mm2 kablo zaten akım kapasitesi olarak yetmiyor. 2.5mm2'de 344mV/m, 4mm2 de 215mV/m ve 6mm2 için 143mV/m oluyor. Yani 2x2.5mm2 kullanırsak 10m'de 3.44V, 4mm2 kullanırsak 10m'de 2.15V gerilim kaybımız olur. Burada doğrultulmuş gerilimin AC ölçülen gerilimden daha büyük olacağını da belirtmem gerekir. Mesela 2 faz arası 15V gerilim ürettiğimizi ölçüyorsak bunun 6 diyotla doğrultulmuş gerilimi 20.25V edecektir.

3x2.5 kablo için 7.5mm2 değil 2.5mm2 olarak hesaplamamız gerekiyor. 3 fazda akım değerimiz de 25A değil her bir faz akımımız 14.43A olacağı için 3 faz enerji taşımasında 1.5mm2 kablo dahi kullanılabilir. Yanlış bir şey hesaplamadıysam (kablo dirençlerinden giderek hesapladım) 10m kablo boyu için 3x1.5mm2 kabloda 1.65V, 3x2.5mm2 kabloda 0.99v ve 4mm2 kabloda 621mV kaybediyoruz.
 

Güzeel, demek ki 3 faz AC taşırsak yükü böleceğimiz için mesafeyi yeteri kadar uzatabiliyoruz. Pahalı, kalın ve kullanışsız kablolardan da kurtuluyoruz.
1.4mm bobin telini bana gereken miktarda satan bir yer bulamadım :(

20m kadar (250g) gerekli; alabileceğim bir yer bilen var mı?
 

Güzeel, demek ki 3 faz AC taşırsak yükü böleceğimiz için mesafeyi yeteri kadar uzatabiliyoruz. Pahalı, kalın ve kullanışsız kablolardan da kurtuluyoruz.
1.4mm bobin telini bana gereken miktarda satan bir yer bulamadım :(

20m kadar (250g) gerekli; alabileceğim bir yer bilen var mı?
Satış yerleri bunları hep makarayla satarlar. Bobinaj işi yapan birisinden tedarik edilebilir sanırım. Motor bobinajcı veya trafo imalatı /onarımı yapanlara sormak lazım.
Burada bir satıcı var telefonla sorup alınabilecek yer bulunabilir belki.
Bobinaj Malzemeleri
 

Gunaydin. Motor kisminda aklimda bir soru var. Eger motor jenerator icin uygun degilse, ornegin is makinasi , su pompasi vb icin uretilmisse sabit devir tutturmaniz zordur. En kucuk yuk degisiminde motorun devri fazla degisecegi icin alternator cikisinda frekans,voltaj degisecektir. Ama siz alternator kismini halledin, 4 zamanli jenerator icin uygunu bulunur. Basarilar.
 

Bilgi doğru, teşekkürler.

Bu küçük jeneratörün kullanım amacı akü (leri) şarj etmek olduğundan yüke göre dalgalanmalar çok da önemli olmayacaktır. Doğrudan cihaz bağlayacak olursak dediğiniz konu öne çıkıyor tabii.

Devri hassas ayarlayacak vidalı bir düzenek de yapılabilir gerekirse; ya da çıkışa konjektör bağlanarak dengeleme sağlanabileceğini görüşmüştük önceki yazışmalarda.

Neyse, önce şu alternatörü halledelim de pratikte karşılaştığımız sonuçlara göre bir ince ayar yaparız dediğiniz gibi...
 



Gunaydin. Motor kisminda aklimda bir soru var. Eger motor jenerator icin uygun degilse, ornegin is makinasi , su pompasi vb icin uretilmisse sabit devir tutturmaniz zordur. En kucuk yuk degisiminde motorun devri fazla degisecegi icin alternator cikisinda frekans,voltaj degisecektir. Ama siz alternator kismini halledin, 4 zamanli jenerator icin uygunu bulunur. Basarilar.
Sistem akü şarj amaçlı uygulanacak. Üretilen 3 faz doğrultulup aküye bağlanacak. Frekansın hiç önemi yok. Gerilimin iyi takip edilmesi gerekiyor. Yükseldiğinde devrin düşürülüp gerilimin azalması sağlanmalı. :smiley:
 



Dogrultuculari o zaman akunun yaninda olmasi gerekir ki sarsintidan etkilenmesin. Aku sarj icin piyasada olan dc alternatorlerde voltaj sabit kalmakta ama devir arttikca amper artmakta, devir dusunce amper de dusmekte. Oyle bir sey olamaz mi? J Benim jenerator motoru demekteki maksatim; yuku verince devir duser, motor kendini toparlar. Devir dusmesi ve toparlama suresin jenerator motorlarinda azdir. Ornegin en fazla devir yuzde 10 duser, 5-6 sn de toplar. Yuku cekince de tersi olur.
Jenarator icin motorun regulatoru daha hassas oluyor.
 

Dogrultuculari o zaman akunun yaninda olmasi gerekir ki sarsintidan etkilenmesin. Aku sarj icin piyasada olan dc alternatorlerde voltaj sabit kalmakta ama devir arttikca amper artmakta, devir dusunce amper de dusmekte. Oyle bir sey olamaz mi? J Benim jenerator motoru demekteki maksatim; yuku verince devir duser, motor kendini toparlar. Devir dusmesi ve toparlama suresin jenerator motorlarinda azdir. Ornegin en fazla devir yuzde 10 duser, 5-6 sn de toplar. Yuku cekince de tersi olur.
Jenarator icin motorun regulatoru daha hassas oluyor.
Bahsettiğiniz DC alternatör sanırım otomotivde kullanılan alternatörler. Bunlarda DC ile ayarlanılan bir uyarma sargısı var. Konjektör bunu kontrol ediyor. Bu nedenle DC gerilim sabit kalıyor. Akım ise devire göre değişiyor. Normal jeneratörlerde de gerilim kontrolü bu prensiple yapılıyor. Yük değişiminde hızlı bir şekilde tepki verilebiliyor. Aynı şey dediğiniz gibi jeneratörün motor tarafı için geçerli olamıyor tabiki. Kontrol mekanik gaz veriliyor veya azaltılıyor. Bu arada da frekans oynaması oluyor.

Serdar Bey'in yapmakta olduğu sistemde ise sabit mıknatıs kullanılacağından gerilim de devire bağlı değişecek. Elimizde sadece motor devirinin kontrolü kalıyor. Gerilim fazla yüksekse devir azaltılmalı veya gerilim fazla düşük olduğundan akım fazla düşükse motor devrinin arttırılması gerekecek. Bir de yıldız üçgen şalterimiz var.
 
Son düzenleme:



Sabit miknatis kullananlar cesitli yontemle motor hizini kontrol ediyorlar. Mekanik regulator + hiz koluna bagli elektrik motoru en basit ve ucuz olani. Elektronik regulator opsiyonu sadece dizel motorlar icin mevcut. Son yontem ise mekanik regulator ve invertor. Sabit devire ya da degisken devire gore ayar yapabilen invertor ornegin 3 faz250 hz 270 volt gibi bir cikisi istenen voltaja ceviriyor. Tr de henuz boyle invertor yapan yok. Ya da ben bilmiyorum. Serdar Bey o zaman elektrik motoru ile motor hizini kontrol edecek ama tekrar yaziyim..jenerator icin yapilmis mekanik regulatorlu motor ile.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,788
Mesajlar
1,523,791
Kayıtlı Üye Sayımız
166,604
Kaydolan Son Üyemiz
pino4.50

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst