Sadece 3.8kg ağırlığında kendin yap jeneratör, tam karavancılara göre, 12V 20A

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan theta Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 64
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 28,301
Ynt: Sadece 3.8kg Ağırlığında Kendin Yap Jeneratör, Tam Karavancılara Göre, 12v 20a

Şöyle bir şey var Atilla; 10A ama bu da :(
http://www.elo.com.tr/konvertor-smps-model
 

Etiketler
Ynt: Sadece 3.8kg Ağırlığında Kendin Yap Jeneratör, Tam Karavancılara Göre, 12v 20a

ELO'nun fabrikasına gidip gezip bilgi aldım, bir adet hediye ettiler, ELO 24-12v converter var, giriş 42v-24v, çıkış 12.8v, ama dediğin gibi 10 amp...
 

Ynt: Sadece 3.8kg Ağırlığında Kendin Yap Jeneratör, Tam Karavancılara Göre, 12v 20a

20 amper için 2 adet 10 amper kullanılabilinir.
Invertörlerde büyük güçler anormal pahalı olduğu için 1 büyük yerine iki küçük kullanılıyor.
Yalnız honda benzinli motorun üzerindeki mekanik regülatörü yük ne olursa olsun önceden gaz kolu ile ayarlanan sabit hızda motoru çalıştırır. Bahsettiğiniz motorla değişken yük-sabit hız jeneratörü yapabilirsiniz. Eğer değişken yük-değişken hız isteniyorsa gaz koluna elektrik motoru gibi birşey takılmalıdır. Dizel motorda mekanik yerine elektronik regülatörle bu iş çözülüyor. Bu bahsettiğim regülatör motorun iç yapısında olan ve her içten yanmalı motorda olan mekanik veya hidrolik veya elektronik olan sistemdir. Yüke göre yakıt miktarını ayarlar. Mekanik regülatörle gaz kolu ile hız manuel ayarlanır veya arabada gaza basarsınız, gaz kolunu tel ile ayarlarsınız. Yüke göre otomatik hız ayarı isterseniz elektronik regülatör basit çözüm oluyor. Benzinli motorlarda elektronik regülatör görmedim. O nedenle benzinli motor için gaz koluna elektrik motoru gibi bir şey düşünülebilinir dedim.
 

Ynt: Sadece 3.8kg Ağırlığında Kendin Yap Jeneratör, Tam Karavancılara Göre, 12v 20a

O konvertörler paralel bağlanabiliyor diye anlıyorum; ama birbirlerini etkilemezler mi yapısal farklılıklarından dolayı?

Değişken yük konusu zor tabii böyle küçük bir projede.
EU10i jeneratörde bahsettiğiniz yüke göre benzinli motorun devrini değiştiren bir sistem var.
Jeneratörü "Eco" modda çalıştırıyorsanız, çektiğiniz güce göre otomatik olarak motor devrini değiştirerek yakıttan tasarruf sağlıyor.
Ancak çok karmaşık bir mekanizma.

Bilgi için, tam güçte, örneğin tavan klimasını jeneratörle çalıştırmak gerektiğinde, "Eco" ayarını kapatmak gerekiyor. Çünkü ani güç talebine aynı hızda yanıt verip devri arttıramadığından çıkış gücünü kesiyor :smiley:)

Biz bunu yapmaya kalkarsak, değişken yük çekmeyeceğimizi, genelde akü şarjıiçin kullanacağımızı varsaymalıyız bence. Aksi halde çok karmaşıklaşır...
 

Ynt: Sadece 3.8kg Ağırlığında Kendin Yap Jeneratör, Tam Karavancılara Göre, 12v 20a

Bu cihazlar tam istediğimiz gibi anahtarlamalı tip konvertörler. Akım sınırlaması da varmış dolayısıyla 10A'den fazla akıma izin vermiyor. Bu nedenle paralel bağlamada bir sakınca olmaması lazım. Kullanımda 10A'e kadar, gerilimi yüksek olan bütün gücü yüklenir, 10A'in üzerinde 2. ünite devreye girer. :smiley:
 



Ynt: Sadece 3.8kg Ağırlığında Kendin Yap Jeneratör, Tam Karavancılara Göre, 12v 20a

Eco konumu gibi 2 kademeli hız seçeneği yapmak daha kolay. Hız koluna on - off solenoid takılıyor. Off iken motor örneğin 2000 d.dak da dönüyor. On olunca 3000 d.dak ya çıkıyor.
 

Ynt: Sadece 3.8kg Ağırlığında Kendin Yap Jeneratör, Tam Karavancılara Göre, 12v 20a

bartek' Alıntı:
Eco konumu gibi 2 kademeli hız seçeneği yapmak daha kolay. Hız koluna on - off solenoid takılıyor. Off iken motor örneğin 2000 d.dak da dönüyor. On olunca 3000 d.dak ya çıkıyor.

Hatta solenoid gibi bir şey kullanırsak, yıldız üçgen bağlantı anahtarı ile 4 ayrı akım seçeneği de oluşturabiliriz.
Teori fena gitmiyor :smiley:
 

Merhabalar arkadaşlar,
epeydir yazmıyordum, canlandıralım mı bu konuyu :smiley: ....

Bu aralar vakit buldum, elektrik kesintilerinin de katkısıyla bu mini jeneratörden yapmaya karar verdim :smiley:
Küçük bir motor aldım 2 zamanlı; jeneratör kısmını ise outrunner motor yerine rüzgar jeneratörlerinde kullanılan tipte yapacak şekilde tasarladım.

Orijinalnden farklı olarak üretilen güç alternatif akım olarak uzunca bir kabloyla kullanılacağı yere kadar taşınacak, orada DC ye dönüştrülecek; böylece motor uzakta çalıştırılabildiğinden ucuz motorumuzun gürültüsünden kurtulacağız ;)

3 fazlı, 6 bobin, 8 kutuplu, yıldız üçgen bağlantılı yapacağız jeneratörü.

Üstelik orijinaliinden daha yüksek güçlü olacak; çünkü daha büyük ve güçlü mıknatıslar kullanabiliyoruz.

Bir deneyelim bakalım :smiley:


exploded view.jpg
 

Kolay gelsin diyerek ufak bir itirazda bulunayım.
Galiba alternatif akım üreteceksiniz üreteçin GENEL adıda ALTERNATÖR değil mi? Daha güçlü mıknatıslar koyarak üreticinizin daha güçlü olacağını söylemişsiniz de daha güçlü üreteç için sadece mıknatıslar değil ki, bobinlerinde o arttırdığınız güce dayanması gerekmez mi? üreteci çeviren içten yanmalı motorunda yeteri kadar güçlü olması gerekmez mi?
Bunları yazmaktaki amacım kusur bulmak değil,konuya tam hakim olmayan okuyucu arkadaşlarımızın detaylardaki saklı şeytanlarında farkına varmalarını istememdir.
Umarım sizi kırmamışımdır.
Saygılar
 

Yokk, kırılmadım merak etmeyin :smiley:

Tasarım detaylarını vermedim bu aşamada, ama hesaplarını yaptım; kısa ve öz yazmıştım ama biraz açabiliriz konuyu tabii.

Evet, 3 fazlı alternatif akım üreteceğiz, sonradan diyotlarla her bir fazı doğru akıma çevireceğiz.
"Jeneratör" kelimesi genel elektirik üreteci olarak kullanılıyor genelde, ben de öyle kullandım. DC üretenlere dinamo deniyor örneğin, ama AC üreten dinamolar da var bildiğim kadarıyla; karışık tanımlar biraz, takılmadım ;)...

Bu tasarımın orijinalindeki outrunner mıknatıslarına göre bizimkiler oldukça büyük (20mm çapında 10mm yüksekliğinde silindir Neodmiyum N42); tabii bobin tel çapı ve sarım sayısı da bizde daha fazla (orijinali 0.8mm, 16 sarım, bizimki 1.5mm, 33 sarım).
300W yerine 400W hedefliyoruz; motorumuzsa 1hp=745W gibi; yeterli gücümüz var yani...

3000d/d da 13.4V gerilim hedefliyoruz yakıt sarfı ve gürültüyü arttırmamak için.

Umarım biraz daha açıklayıcı olmuştur.
 





Ferhat Hocam önce bir yapalım, sonra sesini de azaltırız :smiley:

Ses kaynağına mesafemizi iki katına çıkardığımızda duyduğumuz gürültü yarısına düşüyor; dolayısıyla kaynağı uzaklaştırmak çok pratik bir çözüm ses açısından.

15V 25A alternatif akımda kabloyu optimum ne uzunlukta tutmalıyız sence?
 

Ferhat Hocam önce bir yapalım, sonra sesini de azaltırız :smiley:

Ses kaynağına mesafemizi iki katına çıkardığımızda duyduğumuz gürültü yarısına düşüyor; dolayısıyla kaynağı uzaklaştırmak çok pratik bir çözüm ses açısından.

15V 25A alternatif akımda kabloyu optimum ne uzunlukta tutmalıyız sence?
Burada sıkıntı gerilimin düşük olması. 15V DC veya AC olduğu pek farketmiyor. 25A'i normalde 2.5mm2 kablo ile rahatça taşırız. Ancak sorun burada gerilimin düşük olması. Kablo gerilim düşümüne göre hesaplamamız gerek. Duruma göre 4mm2 veya 6mm2 gerekebilir. AC 3 faz olarak taşıdığımızda akımı 3 kabloya böleceğimizden her faz akımı dolayısıyla gerilim düşümleri de azalacaktır. 3 Faz üretiyor olmamızın avantajı burada. 3 Faz olarak karavana girdikten sonra 6 diyotla doğrultup aküyü besleyebiliriz. Diyotları jeneratöre koyup 3 fazdaki 3x2.5 kablo yerine DC için 2x4 kablo daha kötü ama 2x6 kablo kullanmak da daha iyi sonuç verecektir. Neyse gerilim düşümünü hesaplayıp bildiririm.
 

Burada sıkıntı gerilimin düşük olması. 15V DC veya AC olduğu pek farketmiyor. 25A'i normalde 2.5mm2 kablo ile rahatça taşırız. Ancak sorun burada gerilimin düşük olması. Kablo gerilim düşümüne göre hesaplamamız gerek. Duruma göre 4mm2 veya 6mm2 gerekebilir. AC 3 faz olarak taşıdığımızda akımı 3 kabloya böleceğimizden her faz akımı dolayısıyla gerilim düşümleri de azalacaktır. 3 Faz üretiyor olmamızın avantajı burada. 3 Faz olarak karavana girdikten sonra 6 diyotla doğrultup aküyü besleyebiliriz. Diyotları jeneratöre koyup 3 fazdaki 3x2.5 kablo yerine DC için 2x4 kablo daha kötü ama 2x6 kablo kullanmak da daha iyi sonuç verecektir. Neyse gerilim düşümünü hesaplayıp bildiririm.
Voltajı kolayca arttırabiliriz aslında; bobinleri kendimiz saracağız. Kaybı hesaplayıp gerilimi buna göre arttırsak mı?
 



Voltajı kolayca arttırabiliriz aslında; bobinleri kendimiz saracağız. Kaybı hesaplayıp gerilimi buna göre arttırsak mı?
Yine de gerilim kaybını mümkün olduğunca düşük tutmak iyi olur. Boşuna verim ve güç kaybı demek oluyor. Diyotlarda zaten yaklaşık 1V kaybedeğiz kabloda da 1V kaybetsek 2V gibi bir değer öngörsek yeterli olacak. Hadi yedekli olsun dersek 3V yaparız. Zaten motorumuzun devir sayısı sabit mıknatıslı sistemde gerilimi etkileyecektir. Diyotları Shottky seçersek gerilim düşümünü biraz azaltabiliriz.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,788
Mesajlar
1,523,791
Kayıtlı Üye Sayımız
166,604
Kaydolan Son Üyemiz
pino4.50

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst