Merhabalar,
Pikap üstü karavan konusuna benim de bir süredir ilgim var, yasal durumu araştırırken yazınıza rastladım. Herhangi bir şekilde hukuk ve otomotiv konularında uzmanlığım olmadığını belirtmek isterim. Bir vatandaş olarak yazılı yasa ve yönetmelik metinlerinden yorumsuz olarak anladığımı aktararak konuya katkıda bulunmak isterim.
Pikap üstü karavan konusunda Cem Bey'in başına gelenlerle ilgili mesaj silsilesini de okudum. Farklı yorumlardan kaynaklanan sonuçlar olabileceğini düşünüyorum. Sizin mesajınızda bahsedilen fotoğrafı göremediğim için fikrim yok.
Beraberce düşünelim:
1. Pikap üstü karavan için taşıyıcı araçta hiç bir değişiklik yapmayacağımızı varsayalım.
2. Taşıyıcı aracımız kendi açık kasası olan bir araç olsun. Normal zamanlarda bu araca herhangi bir yük yükleyip taşıyabildiğimizi varsayalım ( Buna mevzuattan bakamadım: Yük taşıma konusunda bilgili arkadaşlardan rehberlik rica ediyorum: Kendi aracımla, kendime ait, ticari mal olmayan bir yükü taşımakta sınırlama var mıdır, böyle bir yük için ne gibi izin ve belgelere ihtiyaç vardır?)
3. Kabini taşıyıcı araca tamamen kabin ve aracın kendi yeteneklerini kullanarak, vinç vs gibi başka bir ekipman kullanmadan yükleyip indirebildiğimizi düşünelim.
4. Hareket halinde iken kabin/karavan içerisinde yolcu bulundurmayalım.
5. Taşıyıcı araçta değişiklik yapmadığımız için bahsettiğiniz "ARAÇLARIN İMAL, TADİL VE MONTAJI HAKKINDA YÖNETMELİK"e tabi olmadığımızı değerlendiriyorum.
6. KARAYOLLARI TRAFİK YÖNETMELİĞİ Madde 134'te Araçların Yüklenmesi Kuralları incelenmiş ancak bu madde 19.02.2014 28918-tarih ve sayılı Resmi Gazete ile yürürlükten kaldırılmılş. Yerine ne geldiğini BİMER'e sordum, yanıtı buraya eklerim. Eski Madde 134'te bazı genel hükümlerin yanısıra ağırlıkla ve önden, arkadan taşmayla ilgili hükümler vardı.
7. Şu anki kişisel görüşüm, açık kasa kamyonette karavan/kabin taşımanın 3 metre yükseklikte balya balya saman ya da konteyner kulube taşımaktan hiç farkı olmadığı, kamyonetin kendi ruhsatından başka bir ruhsat almaya ya da varolan ruhsatta değişiklik yapmaya gerek olmadığı yönünde.
8. Tehlikeli madde olmadığı veya yükün boyutları sınırları aşmadığı için özel izne de gerek olmayacaktır.
9. Sigorta yaptırırken taşınabilecek yüklerde bir sınıflandırma yoksa, o yönden de özel bir durum olmayacağını sanıyorum. Niye çimento torbası taşıyabiliyorum da kabin taşıyamayayım?.. (Bu arada, kamyonetim yok, taşımacılık yapmıyorum. Almayı planlıyorum
)
10. Olsa olsa belediye zabıtası gelir, "kardeşim bunda kalamazsın" der, "çadırda kalabiliyorsam bunda da kalırım" derim. Ha, "buraya koyamazsın" derse yükler, çeker giderim. Hatta gitmem bile, kasaya yükler, aracın parketmesinde sakınca olmayan bir yere çekerim. ;-)
Bu konularda uzman bir hukukçu bulsak da danışsak... Ne yazık ki üreticisinden denetimcisine kadar herkes için belirsizlikler, bilinmezler var.
Pikap/kamyonet üstü karavanın gerçekten büyük esneklik olduğuna inanıyorum. Kendi açımdan,
yılda 30 günü pek aşmayacak kullanım için motokaravan gibi bu işe ayrılmış bir araç bulundurma külfetinden uzak duruyorum. "Kendin yap" isteği var bir de: Çekme karavanın ruhsat, tip belgesi gibi çıkartması neredeyse imkansız belgelerinden ötürü bu tip karavan çok cazip geliyor.
Bu fırsatla, konuyu açıp tartışmaya sunduğunuz için teşekkür ederim. Umarım doğru ve faydalı bilgilere ulaşabilir.