Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan dogan124 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 259
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 191,204
Ynt: Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

Sn Rüzgar'a, moderatörümüz Cem Bey'e ve tüm arkadaşlara övgüleri için tekrar teşekkür ediyorum.

Forumdaki herkes gibi ben de bilgi ve tecrübelerimi aktarmaya çalışıyorum.

Bu bölümü uygun görülürse çekme karavan sahibi olan arkadaşlarımızın araba-karavan ikilileri hakkında verecekleri bilgilere bırakıp başka başlıklar altında ilgili diğer konuları tartışalım.

Çekme karavanın pratikliği için bir kaç söz söylemek gerekirse, konfordan taviz verildiği ölçüde pratikliğinde artacağı kuşkusuz. 550X230 boyutlarındaki büyük bir karavan ile 330X200 boyutlarındaki küçük bir karavanın artı ve eksileri çekerken de, içinde yaşarken de net olarak hissedilir. Daha önce de ifade etmiştim herkesin ihtiyaç ve isteklerinden ortaya çıkan bir karavancılık tarzı var. Sık sık yola gidip gelen bir çekme karavanın göreceli olarak daha küçük olması mantıklı olur. Senede 4-5 kez kullanılan bir karavanın içindeki ilave konfor için çekme sırasında oluşacak eksilere katlanılabilir. Tıpkı "motor karavan mı yoksa çekme karavan mı ?"sorusunun herkes için farklı bir cevabı olacağı gibi küçük ve büyük karavan da kişiye özgü bir tercih.

Benimki büyük sayılacak tek dingil bir karavan. Yıllar geçtikçe ve tecrübe arttıkça işler gözünüzde daha kolay bir hale geliyor. Açıkçası beni asıl yoran karavanı hazırlayıp yola çıkıncaya kadar yaptığımız hazırlanma işleri. Yola çıkınca bir "ohh" diyorum, "artık direksiyon başındayım, koşturmaca bitti, rahat rahat araba süreceğim...".

Benim burada özellikle vurgulamak istediğim konu; dışardan bakılınca pek çokları için zor ya da imkansız gibi görünen "karavan çekme" işinin o kadar abartılı zorluklarının olmadığıdır. Avrupa'da çok yaygın olan bu kültür Türkiye'nin olumsuz bazı şartlarına rağmen pekala da zevkle yaşanabilir. Küçük bütçelerle alınabilen çekme karavanlar sayesinde de karavancıların sayısı arttırılabilir. Bu da kampinglerin, rekreasyon alanlarının oluşumunu, gelişimini destekler ve bir sonraki nesillere betonlaşmış eski tabiat alanları yerine doğal tabiat güzelliklerini bırakmayı mümkün kılabilir.
Selamlar,

Doğan
 

Etiketler
Ynt: Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

yazınızı ilgiyle okudum. bu ara çok fazla kafa yorduğum bir konudur bu çekme karavan mevzusu. teşekkürler.

Taiga haldun abi tahminimce ikimizinde beklentileri aynı karavan olayında. Bizi sadece karetta veya o boyutlar da birşey paklar sanırım. biz aynı yerde en fazla oda gece yatarken 10-12 saat kalabileceğimiz için orta ve büyük boy karavanlar bizi bedenende ruhende yorar abi. karettalar bizim için biçilmiş tam.
 

Ynt: Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

Doğan Bey
Yazları fiilen yaptığınız yardımları kışın da yazılarınızla devam ettirmeniz çok hoş.İnsanın içinde olunca boş duramıyor değil mi?
Ben 3 yıl önce , daha önce tanışmadığım bu değerli dostun yardımlarıyla hayallerime kavuştum.Gerçekten kendisi bıkmadan,usanmadan yeni bir karavancı kazanabilirmiyim diye çabalayan,insanlar üzerinde özel bir etkisi olan deneyimli,becerikli karavancıdır.2 yıldır tatilimiz beraber geçirmekten büyük bir zevk aldık,tecrübe kazandık.
Karavancılık dışardan bakılınca çok pahalı bir uğraş ya da emekli işi gibi gözüküyor .Önceleri bende böyle bakıyordum.Biraz ilgilenmeye başlayınca "sağlığım elden gidip keşke diyeceğime "deyip elimdeki araca ve 2+2=4 kişilik aileme uygun 4.60 lık bir karavan yaptırdım.Aracım 2005 model 1.5 kango dci.3 yıldır BEYAZ karavancı olmaya çalışıp;Erdek,Çanakkale,Burdur,Marmaris,Bodrum,Didim,Antalya ,Fethiye,İzmit gibi birçok zorlu diyebileceğimiz yerleri dolaştım.Öyle bariz bir zorluk yaşamadım.Ha bazen daha güçlü bir aracım olsun istemedim mi tabiki istedim ama ayak ve yorgan meselesi...Eğer elinizde 1600cc ve üzeri benzinli yada 1500cc üzeri dizel aracınız varsa 4 kişilik bir karavanı rahat çekebilirsiniz.Hele 4x4 ya da güçlü aracınız,niyetiniz varsa bütçenizi de zorlarsanız hiç düşünmeyin derim.(Geçen yaz indiğim ama çıkmayı gözüme kestiremediğim bir dere kenarından karavanımı 4x4 lada niva banamısın demeden çıkarıvermişti.) Daha önceki form yazılarında da çekme karavan mı,moto karavan mı tartışmaları ve artıları eksileri çok tartışıldı.Kişisel görüşüm ;1-moto karavan pahalı(maliyeti vergisi bakımı ve günlük hayatta2. bir araca ihtiyaç olmasından dolayı),çekme karavanın daha uygun olması 2-Kamplarda kaldığınızda moto karavanda bir motora ihtiyaç duymanız ki 4 kişi ile çok zor olur,çekme karavanda aracınız bağımsız 3-Tatiliniz bitince motokaravanınız parkta yatacak,çekme karavanda araç gene sizin emrinizde ... gibi sebeplerden dolayı ,şimdi yorganı büyütmeme rağmen çekme karavanı tercih ediyorum.Motokaravanın artıları yok mu tabiki var;sürüş keyfi ,daha hareketli olası,yolculuk esnasında ailenin arka tarafta dinlenmesi sana bir yorgunluk çayı ikram etmesi ve motokaravancı olmadığım için bilemediğim bir çok avantajlar... Dediğim gibi bu kişisel düşüncem. Evet çekme karavan kamplarda daha sabit duruyor ama nice moto karavancının da tatilini bir kapta bitirdiğini gördüm. Sözün kısası niyet meselesi araç teferruat.Karavancılığa başlayınca her şey kendiliğinden gelişiyor.Bence artık hayallerinizi ertelemeyin ,yarın çok geç olabilir.
Sağlıcakla ve dostça kalın...
 

Ynt: Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

paylaşım için çok teşekkürler, çekme karavan düşünen bir çok arkadaşımız bu bilgilerden yararlanacaktır
 

Ynt: Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

Serdar bey merhaba uzun zamandır sizi aramızda göremiyorduk, özlettiniz kendinizi, hoş geldiniz...
 



Ynt: Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

sçal' Alıntı:
Karavancılık dışardan bakılınca çok pahalı bir uğraş ya da emekli işi gibi gözüküyor .Önceleri bende böyle bakıyordum.Biraz ilgilenmeye başlayınca "sağlığım elden gidip keşke diyeceğime "deyip elimdeki araca ve 2+2=4 kişilik aileme uygun 4.60 lık bir karavan yaptırdım.

Hele 4x4 ya da güçlü aracınız,niyetiniz varsa bütçenizi de zorlarsanız hiç düşünmeyin derim.(Geçen yaz indiğim ama çıkmayı gözüme kestiremediğim bir dere kenarından karavanımı 4x4 lada niva banamısın demeden çıkarıvermişti.)

Bence artık hayallerinizi ertelemeyin ,yarın çok geç olabilir.
Sağlıcakla ve dostça kalın...

Serdar bey,

Yazınızı okuyunca içime yeniden bir heves geldi çekme karavana karşı...

Tam da yazdığınız nedenlerden dolayı çekme karavan çok cazip gelirken, sürekli olarak içimizde "eğer alırsak bizim karavanda hep boş arsalarda yada kampinglerde görüldüğü gibi bir köşede yatar mı" korkusu vardı...

Çekme karavan kullanıp, kamping dışı geziler-turlar da yapan arkadaşlar var mı, cidden merak etmekteyim...

Deneyimlerinizi bizlerle paylaştığınız için çok teşekkürler, yeniden hoş geldiniz...
 

Ynt: Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

sçal' Alıntı:
Ben 3 yıl önce , daha önce tanışmadığım bu değerli dostun yardımlarıyla hayallerime kavuştum.

Serdar Bey yazmaya tekrar başladığını görmek güzel. Nazik düşüncelerin için teşekkür ederim. Eğer sizin içinizde istek olmasaydı hayalleriniz gerçekleşmezdi. Birçok arkadaşıma sözlü/görsel tanıtımlar yapmama rağmen aşıyı tutturamazken siz ve Bülent Bey hızla giriş yaptınız karavancılığa. Dediğiniz gibi insanın içinde olunca oluyor.

Kongo ve karavanın çekilmiş fotoğraflarından koyabilirsen bu bölümü görsel açıdan daha zenginleştirebiliriz.

Selamlar

Doğan
 

Ynt: Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

Merhaba,
Karavan çekme ile ilgili tecrubeli arkadaşlara danışmak istediğim bir konu var.Erba'dan aldığım 490cm Karavanı VW T5 kısa şasi ile çekiyorum. Aracın gidişi çok iyi, düzgün yolda karavanı unutup hızlı gittiğim de oluyor. Tek sıkıntım yamalı yollarda çekicinin arka lastik üstüne gelen koltuk sırası minik salınımlar yapıyor. Sanıyorum normalde zaten sert olan arka süspansiyon kaplinden basan darbeleri kısa süreli salınımlar şeklinde sönümlüyor. Peki sizce bu kısa salınımlar yanlış yüklemeden mi kaynaklanıyor ( çeki demirine gelen yükü tartmadım ama elle falan kalkması mümkün değil) yoksa üreticinin taktığı 185x70x13 86T lastikler fazla mı esniyor? Yüklemeye mi lastiklere mi stabilizatör gibi bir alete mi odaklanmam gerekir?
Önerilerinizi bekliyorum.

Fatih DOĞANER

Nokia 017
 

Ynt: Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

Sn. Fatih Doğaner

Belirttiğiniz surunun bir kaç sebebi olabilr, Çeken aracın arka amartisörlerinin patlak olması, çok sert olması, karavanın tek amartisörünün patlak olması, hatalı yükleme gibi...Fotoğrafı çekdiğiniz yeri düz bir yer olarak değerndiriyorum, gördüğüm şey ya çeki demirinin topuzu çok yüksek yada aracınızın lastik ebadı karavanınkinden büyük olduğu için aracınızın arkası yüksek duruyor, böyle oluncada karavanın önü kalkıyor, buda yolda kasislerde salınım yaptırıyor..Kendi karavanıdan verdiğim örnek resimlere bakarsanız, lastik göbekleri aynı hizada iken karavanın kupasıda aynı paralelliğe uyum sağlıyor, sizin resminizde orta kısımda yükseklik var gibi duruyor...Bu testi düz olduğunu düşündüğünüz bir yerde tekrarlarsanız, aracın ön lastik göbeğinden karavanın lastik göbeğine bir ip gerin, aracın arka lastik göbeğinden geçmesi lazım vede bu ip karavanın ve aracın kupasına boydan boya paralel olmalı...
Resme bakarak yorum yapılırsa ya resmin çekildiği yer eğimli, ya karavanın arkasında çok yük var karavanın başı kalkıyor aracında arkasını kaldırıyor, yada aracınızdaki çeki demiri yüksek geliyor...Yolda ortadan, aşağı yukarı bir salınım oluyorsa stabilizatör bu salınımı bir nebze absorbe edebilir...
Tabiki yazdıklarım resme bakarak fal bakmak gibi yorum yapıyorum, belkide dile getirmediğim başka bir sebepdir, ama yazdımlarımda sebepler arasındadır...Özellikle konuyu takip edenler varsa herkese bir faydasının olabileceğini düşünüyorum...

C karavan
 

Ynt: Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

Hosgeldin Fatih,
13 jant icin yuk lastigi secenekleri sinirli. 185/70/14 gibi Lt serisi bir lastikle beraber janti da 14 inch yapmak daha mantikli gibi. boylece karavan da yukselip cekici seviyesine yaklasir. bu arada sicak su yapicidan randiman alabildin mi? aldiysan arkadaslarla da paylasirmisin?
 



Ynt: Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

Atilla bey,
Fotograf kalitesi düşük olduğundan pek anlaşılmıyor, karavanı araçtan ayırıp teraziye almadan çevre keşfine çıkmıştım. Fotografı o zaman çekmiştim. Bağlıyken seviye pek problemli değil. Gerçi lastik çapları oldukça farklı olduğundan önden arkaya hizayı lastik göbeklerinden alma konusunda tereddütüm var.Karavanın lastik göbekleri ile çekicinin lastik göbeklerinin yerden yüksekliği 5 cm farklı .
Amortisörler sağlam ama binek araçlara göre sert. Karavanın ağırlığı ile fazla oynamadığımı düşünüyorum. İlave olarak öndeki tüplük denilen bagaj kısmında 24 kg'lık jenaratör ile ısıtıcının 10 lt mazot alan yakıt deposu var. Arka kuyrukta oturma gurubunun altında bulunan 75 Amper akü yerine 140 amper derin şarjlı bir akü taktım, o da 20 kg civarında olması lazım. Şimdi kendi çapımda bir makaslı stabilizatör yaptım, müsait bir vakitte deneyeceğim.
Tavsiyeleriniz benim için önemli, paylaşımlarınız için teşekkür ederim.

Ergün, su ısıtma ile ilgili çalışamadım, proje hazır, vakit yok. Ama sonuçları alınca yazacağım. Tavsiye ettiğin lastiğin "Lt" kodu ne anlama geliyor? Denizli'ye tahminim bu hafta gelebilirim, inşallah görüşürüz.
Selamlar.
 

Ynt: Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

Fatih Bey,

Karavan çekmede seyir halinde giderken beni en çok rahatsız eden durum bozuk yol sebebiyle oluşan sallanmalar. Bazen sağa sola bazen öne arkaya araç ya da karavan sallanırsa sürüş çok yorucu bir hale geliyor. Yol iyi olmadığı sürece bundan kurtuluş yok ancak eğer karavan ve aracın amortisör ve lastiklerinin durumu ve yükleme uygun ise bu rahatsızlık azaltılabilir.

Eğer bu salınımlar yumuşak ve 3-5 saniye devam ediyorsa amortisörlerin zayıfi, lastik havalarının az olduğunun göstergesi olabilir. Karavan lastiğini öngörülen maksimum değere yakın şişirin. Eğer karavanınızın torsiyon sisteminde amortisör yok ise bu salınımlar daha fazla olacaktır. Uygun nitelikte amortisör ilavesi ile salınım azalacak ve yol tutuş iyileşecektir. Aracınızın arka lastiklerinin havasını artırmak bu salınımı azaltacaktır. Yine aracınızın arka amortisörleri zayıf ise bu salınım artabilir. Elbette ön amortisörlerde zayıf olmamalıdır.

Eğer salınımlar kısa ve sert ise bu durumda sistemde bir sertlik olduğu öngörülebilir. Aracınız ticari olduğu için güçlü amortisörleri ve helezon/makasları olduğunu tahmin ediyorum. Yük taşımaya göre tasarlanan bu tip ticari araçlarda bireysel ya da aile kullanımına geçilmesi halinde arka tarafı biraz yumuşatmanın iyi netice verdiğini duymuştum. Sert sistem bozuk yolda rahatsız etmekle beraber düzgün yollarda da çok dengeli bir sürüşe imkan verir. Bu ikisinin arasındaki tercih sizin isteğinize göre şekillenebilir.

Diğer önemli bir konu karavandan aracın çeki demirine binen yükün miktarıdır. Sizin aracınızda maksimum değerin 100 kg'dan az olduğunu sanmıyorum. Dolayısıyla limiti aşmamış olmalısınız. Bununla birlikte bu değeri de kontrol etmekte fayda var. Eğer bu değer 150-200 kg gibi çok yüksek ise rahatsız edici olur. Önden çekişli araçlarda da sık patinaj yapmaya sebep olabilir. 75 kg'ın altına inmeden bu değeri ayarlayıp faydası olup olmadığını deneyebilirsiniz.

Bu arada karavan imalatçılarının ve karavan sahiplerinin çok üzerinde durmadıkları bir diğer önemli bir konu lastik tercihi. Karavanınızı bir kantara götürüp tarttırın ve lastik değerlerinizin bu ağırlığı karşılıyor mu kontrol edin. C tipi lastikler her zaman daha güvenilirdir. 13 yerine 14/15 jant ve C tipi lastik karavanın yol tutuşuna ve güvenlüğüne katkıda bulunacaktır. Normal lastiklerde hava basıncı maksimum 45 kadar iken C tipinde 50-60'a kadar hava basılabilir. Böylece karavanın kasislerde oluşan salınımları daha kısa sürede bitirmesi mümkün olur.

Son olarak araç ve karavan tekerlek merkezlerini aynı yükseklikte olması önemli değil. Önemli olan karavan ve aracın yüklü iken yere paralel kalmasıdır.

Umarım sorununuzu çözersiniz.

Selamlar,

Doğan
 

Ynt: Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

SN.Doğan Böncü nasılsınız.?Yazılarınızı okudum .Hepsi çok güzel..Sizden en son alıp kullandığınız Başoğlu karavan hakkında bilgi alabilirmiyim. Beyaz olan ..Teşekkür aderim..Bende aynısından almayı düşünüyorum. İZMİRDEN SELAMLAR.
 





Ynt: Otomobil - Çekme Karavan Deneyimlerim; Doğan Böncü (dogan124)

Salih Bey,

Son karavanım ERBA marka ve 570 X 220 cm boyutlarında. İçerisinde bir ebeveyn yatak odası bölümü ve bir de oturma grubu var. 6-7 kişi için oturma ve 4-5 kişilk yatma yeri var. Tuvalet ve duşu da var.

Sizin aracınızın çekme kapasitesini bilmiyorum ancak 4-4.5 metrelik bir karavan daha uygun olur sanırım. ERBA firmasının bu boy üretimleri de mevcut.

Daha önce de verdiğim bir web adresini tekrar vermek istiyorum :

www.whattowcar.com

Bu adresten hem aracınızın çekme kapasitesi dahil bir çok teknik özelliklerini, hem de ölçü ve ağrlığını vereceğiniz bir karavanı çekmede oluşacak performansını bulmanız mümkün.

Teşekkürler ve selamlar,

Doğan
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,621
Mesajlar
1,521,189
Kayıtlı Üye Sayımız
172,267
Kaydolan Son Üyemiz
Aylin aksoy

Çevrimiçi üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.

SON KONULAR



Geri
Üst