Selamlar,
Öncelikle bu konuyu açma sebebim, O1 belgeli 750kg altında kendi karavanını yapmak isteyen ve bu konu hakkında hiç bir bilgisi olmayan kişileri genel anlamda bilgilendirmektir.
O1 belgesi nedir?
O1 belgesi (trafiğe çıkış izin belgesi) 750 kg altı şasiler için, şasiyi üreten firma tarafından düzenlenen bir belgedir.
Bu belge, çekme karavanların belirli AB güvenlik ve kalite standartlarına uygun olduğunu doğrular.
Kendi şasisini üreten bir kişi bu belgeye sahip olamaz. Bir karavan üreticisi de size bu belgeyi sağlayamaz.
Bu belge yalnızca şasi üreten yetkili bir firma tarafından verilmektedir. Şasiyi üreticiden alır ve size teslim eder.
O1 belgeli şasi üretmek için gerekli olan ve resmi gazetede yayınlanmış mevzuat için BURAYA tıklayabilirsiniz.
Bu konuda 750kg altı karavan yapmak için gerekli olan galvanizli şasi ve standart çelik kutu profilden üretilmiş bir karkasının genel ağırlık bilgilerini paylaşacağım.
750 kg altı çekme karavanın şasi ve yürüyen aksamını hangi bileşenler oluşturuyor?
- Şasi.
Çekme bir karavanın şasisi, karavanın taşıma yapısını oluşturan temel iskelettir ve taşıma kapasitesini belirler. Şasi, tekerleklerin, aksların, frenlerin ve süspansiyonun monte edildiği ana yapıyı içerir ve karavanın dayanıklılığı, denge ve güvenliği için hayati bir rol oynar. Şasi bir çekme karavandaki en önemli unsurdur. Her şey ona bağlıdır.
- Dingil ve torsiyon.
Şasinin üzerine binen yükü jant ve lastikler ile birlikte yere aktarırlar. En az şasi kadar önemli bir unsurdur. Karavanın sürüş istikrarı ve yük taşıma kapasitesi açısından kritik öneme sahiptir.
- Jant ve Lastıik.
Çekme karavanın jant ve lastikleri, karavanın güvenliği için kritik öneme sahiptir; doğru jant ve lastik seçimi, yük taşıma kapasitesi, lastik dayanıklılığı ve karavanın dengesi üzerinde büyük etki yapabilir. Ayrıca, düzenli lastik bakımı ve doğru lastik basıncının korunması, uzun yolculuklarda sorunsuz bir sürüş sağlamak için önemlidir. Yük endeksi yüksek bir lastik seçmek daha güvenli bir sürüş elde etmenizi sağlayacaktır.
-Kriko.
Çekme karavanın dört bir köşesinde yer alan denge ayakları, karavanın park edildiği yerde düzgün bir şekilde durmasını sağlamak için kullanılan mekanik ayaklardır. Bu ayaklar, karavanın yüksekliğini ayarlamak ve dengeli bir konum elde etmek için kullanılır.
-Kaplin.
Karavanın çekildiği araçla bağlantı sağlayarak hareketin ve yönlendirmenin aktarılmasını sağlayan bir bileşendir.
-Pilot teker
Pilot teker veya joker teker olarak adlandırılır, karavanın ön tarafında bulunan küçük bir tekerlektir ve karavanı park ederken veya manevra yaparken kolayca yönlendirmeye ve manevra yapmaya yardımcı olur. Bu tekerlek, karavanın daha hassas bir şekilde hareket ettirilmesini sağlar ve park etme işlemini kolaylaştırır.
Şimdi bu bileşenlerin ağırlıklarına bakalım.
- Şasi 1350 kg taşıma kapasiteli (Al-ko - Knott) 150 kg
-Dingil ve torsiyon___________________________ 38 kg
- Jant ve lastik (2 adet)_______________________ 30 kg
-Kriko ( 4 adet) ______________________________ 12 kg
-Kaplin ______________________________________2kg
-Pilot teker___________________________________6kg
Alt yapı toplam ağırlığı_______________________ 238 kg
Ortalama 400 cm boy, 200 cm genişlik ve 200 cm yüksekliğinde bir yapı düşünelim.
Bu ölçülerde bir karkas 30x30 ve 20 x 20 çelik profiller ile ortalama 120 kg gelmektedir.
Şu an ki toplam ağırlığımız 358 kg oldu. ( yürüyen aksam + karkas)
750kg altı çekme bir karavan yapacaksak daha ortada bir şey yokken elimizde 392 kg'lık bir limitimiz kaldı.
Şimdi bu yapıyı kompozit panel ile dıştan giydirelim.
Bu ebatlardaki bir karavan için yaklaşık 30 m2 kompozit panele ihtiyaç var.
30m2 x 5,5kg (4mm) 165kg.
Toplamda;
Alt yapı toplam ağırlığı_______________________ 238 kg
Karkas ağırlığı________________________________120 kg
Kompozit giydirme ağırlığı___________________ 165 kg
Genel toplam ağırlık__________________________523 kg
Ne güzel. İçi tamamen boş bir kutu oluşturduk ve hala 227 kg limitimiz var !
Bu konu da sadece şasi ve karkas ağırlıklarını ele aldım.
Zemin, izolasyon ve tüm tesisatlar kısaca yapı donanımlarını hesaba katmadım.
Onları da kabaca hesaba katarsak muhtemelen 150 kg civarı bir limitimiz kalacaktır.
Aşağıya yazacağım gerekli olan bazı donanımlar için sizce ne kadar bir ağırlık ihtiyacı doğar?
Okurken ülkemizde O1 belgeli 750kg altı diye satılan karavanları gözünüzde canlandırabilirsiniz
Bu konularda yaptığım bazı araştırmalar var.
Üreteceğim çekme karavanda ki tüm ağırlık birimlerini ele aldığım bir dosya hazırlıyorum.
Dosyayı tamamladıktan sonra sizlerle de paylaşacağım.
Sizce ortalama 150 kg civarı kalan yük kapasitemizi aşağıdaki liste ile tamamlamamız mümkün müdür?
Mutfak
Mutfak tezgahı ve lavabo
Ocak veya ocak seti
Fırın veya mikrodalga fırın
Buzdolabı veya mini buzdolabı
Yemek masası
Blender veya mikser
Mutfak gereçleri (tencere, tava, tabak, çatal-bıçak seti)
Kahve makinesi veya su ısıtıcısı
Toz süpürgesi veya el süpürgesi
Yaşam alanı
Oturma alanı veya kanepe
Akıllı TV veya eğlence sistemi
Depolama alanları (dolaplar, raflar)
Kapı ve pencereler (güneşlikler, perdeler)Güvenlik sistemi (alarm, kamera)
Televizyon ve ses sistemi
Elektrik sistemleri
Yaşam aküleri
Güneş panelleri veya jeneratör (enerji kaynağı)
Elektrik panosu ve dağıtım sistemi
Elektrik prizleri ve aydınlatma
Güneş enerjili şarj cihazı
Şarj edilebilir pil seti
Şarj edilebilir veya güneş enerjili fener
Dinlenme alanı
Yatak veya yatak odası mobilyaları
Yatak takımları (yorgan, yastık, çarşaf)
Isıtma battaniyesi veya uyku tulumu
Banyo ve wc
Su sistemi (su deposu, su pompası)
Duş
Duş perdesi veya duş kapısı
Su ısıtıcısı (gazlı veya elektrikli)
Tuvalet kimyasalları
Portatif tuvalet
Tuvalet kimyasalları
Şampuan ve kişisel bakım ürünleri
Atık su sistemi (pis su tankı)
Lavabo ve banyo ekipmanları
Çamaşır kurutma askısı
Temizlik malzemeleri (sünger, bez, temizlik solüsyonları)
İklimlendirme
Isıtma sistemi (klima, ısıtıcı)
Soğutma sistemi (fan, vantilatör)
Tavan vantilatörü veya havalandırma sistemi
Akıllı ev cihazları (termostat, aydınlatma kontrolü)ü
Dış mekan
Dış aydınlatma (fenerler, lambalar)
Rüzgar kesici veya çadır perdesi
Kamp masası ve sandalyeleri, hamak, şemsiye
Barbekü veya mangal
Kamp ateşi malzemeleri (odun, mangal ızgarası)
Kamp bıçağı veya çok amaçlı araç
Şemsiye veya yağmurluk
Seyahat için el bagajı
İlkyardım kiti Tıbbi malzeme ve ilaçlar
Yangın söndürme cihazı ve yangın alarmı
Yedek tekerlek ve tekerlek değiştirme ekipmanı
Karavan çekme ekipmanları (çekme halatları, frenler)
Karavan temizlik ürünleri (sünger, sabun, deterjan)
Tabi ki mümkün değildir
Daha önce de belirttiğim gibi, önümüzdeki süreçlerde piyasadaki 750kg altı çekme karavanları ilgilendiren bir mevzuat değişikliği mutlaka olacaktır. Ama bugün ama yarın.
Şahsi görüşüm, O1 belgeli bir karavan almayı düşünüyorsanız yada sahipseniz, ve uzun yıllar bu keyifli işle uğraşacağım diyorsanız, fiyatları daha da artmadan BE sınıfı ehliyet almanızı öneriyorum.
Alın kenarda dursun faydası olur zararı olmaz
Saygılar.
Öncelikle bu konuyu açma sebebim, O1 belgeli 750kg altında kendi karavanını yapmak isteyen ve bu konu hakkında hiç bir bilgisi olmayan kişileri genel anlamda bilgilendirmektir.
O1 belgesi nedir?
O1 belgesi (trafiğe çıkış izin belgesi) 750 kg altı şasiler için, şasiyi üreten firma tarafından düzenlenen bir belgedir.
Bu belge, çekme karavanların belirli AB güvenlik ve kalite standartlarına uygun olduğunu doğrular.
Kendi şasisini üreten bir kişi bu belgeye sahip olamaz. Bir karavan üreticisi de size bu belgeyi sağlayamaz.
Bu belge yalnızca şasi üreten yetkili bir firma tarafından verilmektedir. Şasiyi üreticiden alır ve size teslim eder.
O1 belgeli şasi üretmek için gerekli olan ve resmi gazetede yayınlanmış mevzuat için BURAYA tıklayabilirsiniz.
Bu konuda 750kg altı karavan yapmak için gerekli olan galvanizli şasi ve standart çelik kutu profilden üretilmiş bir karkasının genel ağırlık bilgilerini paylaşacağım.
750 kg altı çekme karavanın şasi ve yürüyen aksamını hangi bileşenler oluşturuyor?
- Şasi.
Çekme bir karavanın şasisi, karavanın taşıma yapısını oluşturan temel iskelettir ve taşıma kapasitesini belirler. Şasi, tekerleklerin, aksların, frenlerin ve süspansiyonun monte edildiği ana yapıyı içerir ve karavanın dayanıklılığı, denge ve güvenliği için hayati bir rol oynar. Şasi bir çekme karavandaki en önemli unsurdur. Her şey ona bağlıdır.
- Dingil ve torsiyon.
Şasinin üzerine binen yükü jant ve lastikler ile birlikte yere aktarırlar. En az şasi kadar önemli bir unsurdur. Karavanın sürüş istikrarı ve yük taşıma kapasitesi açısından kritik öneme sahiptir.
- Jant ve Lastıik.
Çekme karavanın jant ve lastikleri, karavanın güvenliği için kritik öneme sahiptir; doğru jant ve lastik seçimi, yük taşıma kapasitesi, lastik dayanıklılığı ve karavanın dengesi üzerinde büyük etki yapabilir. Ayrıca, düzenli lastik bakımı ve doğru lastik basıncının korunması, uzun yolculuklarda sorunsuz bir sürüş sağlamak için önemlidir. Yük endeksi yüksek bir lastik seçmek daha güvenli bir sürüş elde etmenizi sağlayacaktır.
-Kriko.
Çekme karavanın dört bir köşesinde yer alan denge ayakları, karavanın park edildiği yerde düzgün bir şekilde durmasını sağlamak için kullanılan mekanik ayaklardır. Bu ayaklar, karavanın yüksekliğini ayarlamak ve dengeli bir konum elde etmek için kullanılır.
-Kaplin.
Karavanın çekildiği araçla bağlantı sağlayarak hareketin ve yönlendirmenin aktarılmasını sağlayan bir bileşendir.
-Pilot teker
Pilot teker veya joker teker olarak adlandırılır, karavanın ön tarafında bulunan küçük bir tekerlektir ve karavanı park ederken veya manevra yaparken kolayca yönlendirmeye ve manevra yapmaya yardımcı olur. Bu tekerlek, karavanın daha hassas bir şekilde hareket ettirilmesini sağlar ve park etme işlemini kolaylaştırır.
Şimdi bu bileşenlerin ağırlıklarına bakalım.
- Şasi 1350 kg taşıma kapasiteli (Al-ko - Knott) 150 kg
-Dingil ve torsiyon___________________________ 38 kg
- Jant ve lastik (2 adet)_______________________ 30 kg
-Kriko ( 4 adet) ______________________________ 12 kg
-Kaplin ______________________________________2kg
-Pilot teker___________________________________6kg
Alt yapı toplam ağırlığı_______________________ 238 kg
Ortalama 400 cm boy, 200 cm genişlik ve 200 cm yüksekliğinde bir yapı düşünelim.
Bu ölçülerde bir karkas 30x30 ve 20 x 20 çelik profiller ile ortalama 120 kg gelmektedir.
Şu an ki toplam ağırlığımız 358 kg oldu. ( yürüyen aksam + karkas)
750kg altı çekme bir karavan yapacaksak daha ortada bir şey yokken elimizde 392 kg'lık bir limitimiz kaldı.
Şimdi bu yapıyı kompozit panel ile dıştan giydirelim.
Bu ebatlardaki bir karavan için yaklaşık 30 m2 kompozit panele ihtiyaç var.
30m2 x 5,5kg (4mm) 165kg.
Toplamda;
Alt yapı toplam ağırlığı_______________________ 238 kg
Karkas ağırlığı________________________________120 kg
Kompozit giydirme ağırlığı___________________ 165 kg
Genel toplam ağırlık__________________________523 kg
Ne güzel. İçi tamamen boş bir kutu oluşturduk ve hala 227 kg limitimiz var !
Bu konu da sadece şasi ve karkas ağırlıklarını ele aldım.
Zemin, izolasyon ve tüm tesisatlar kısaca yapı donanımlarını hesaba katmadım.
Onları da kabaca hesaba katarsak muhtemelen 150 kg civarı bir limitimiz kalacaktır.
Aşağıya yazacağım gerekli olan bazı donanımlar için sizce ne kadar bir ağırlık ihtiyacı doğar?
Okurken ülkemizde O1 belgeli 750kg altı diye satılan karavanları gözünüzde canlandırabilirsiniz
Bu konularda yaptığım bazı araştırmalar var.
Üreteceğim çekme karavanda ki tüm ağırlık birimlerini ele aldığım bir dosya hazırlıyorum.
Dosyayı tamamladıktan sonra sizlerle de paylaşacağım.
Sizce ortalama 150 kg civarı kalan yük kapasitemizi aşağıdaki liste ile tamamlamamız mümkün müdür?
Mutfak
Mutfak tezgahı ve lavabo
Ocak veya ocak seti
Fırın veya mikrodalga fırın
Buzdolabı veya mini buzdolabı
Yemek masası
Blender veya mikser
Mutfak gereçleri (tencere, tava, tabak, çatal-bıçak seti)
Kahve makinesi veya su ısıtıcısı
Toz süpürgesi veya el süpürgesi
Yaşam alanı
Oturma alanı veya kanepe
Akıllı TV veya eğlence sistemi
Depolama alanları (dolaplar, raflar)
Kapı ve pencereler (güneşlikler, perdeler)Güvenlik sistemi (alarm, kamera)
Televizyon ve ses sistemi
Elektrik sistemleri
Yaşam aküleri
Güneş panelleri veya jeneratör (enerji kaynağı)
Elektrik panosu ve dağıtım sistemi
Elektrik prizleri ve aydınlatma
Güneş enerjili şarj cihazı
Şarj edilebilir pil seti
Şarj edilebilir veya güneş enerjili fener
Dinlenme alanı
Yatak veya yatak odası mobilyaları
Yatak takımları (yorgan, yastık, çarşaf)
Isıtma battaniyesi veya uyku tulumu
Banyo ve wc
Su sistemi (su deposu, su pompası)
Duş
Duş perdesi veya duş kapısı
Su ısıtıcısı (gazlı veya elektrikli)
Tuvalet kimyasalları
Portatif tuvalet
Tuvalet kimyasalları
Şampuan ve kişisel bakım ürünleri
Atık su sistemi (pis su tankı)
Lavabo ve banyo ekipmanları
Çamaşır kurutma askısı
Temizlik malzemeleri (sünger, bez, temizlik solüsyonları)
İklimlendirme
Isıtma sistemi (klima, ısıtıcı)
Soğutma sistemi (fan, vantilatör)
Tavan vantilatörü veya havalandırma sistemi
Akıllı ev cihazları (termostat, aydınlatma kontrolü)ü
Dış mekan
Dış aydınlatma (fenerler, lambalar)
Rüzgar kesici veya çadır perdesi
Kamp masası ve sandalyeleri, hamak, şemsiye
Barbekü veya mangal
Kamp ateşi malzemeleri (odun, mangal ızgarası)
Kamp bıçağı veya çok amaçlı araç
Şemsiye veya yağmurluk
Seyahat için el bagajı
İlkyardım kiti Tıbbi malzeme ve ilaçlar
Yangın söndürme cihazı ve yangın alarmı
Yedek tekerlek ve tekerlek değiştirme ekipmanı
Karavan çekme ekipmanları (çekme halatları, frenler)
Karavan temizlik ürünleri (sünger, sabun, deterjan)
Tabi ki mümkün değildir
Daha önce de belirttiğim gibi, önümüzdeki süreçlerde piyasadaki 750kg altı çekme karavanları ilgilendiren bir mevzuat değişikliği mutlaka olacaktır. Ama bugün ama yarın.
Şahsi görüşüm, O1 belgeli bir karavan almayı düşünüyorsanız yada sahipseniz, ve uzun yıllar bu keyifli işle uğraşacağım diyorsanız, fiyatları daha da artmadan BE sınıfı ehliyet almanızı öneriyorum.
Alın kenarda dursun faydası olur zararı olmaz
Saygılar.
Son düzenleme: