Motorlu Karavan (SA) ve Römork Karavan (SE) Tip Onayı ve tescilindeki uygulama farklılıkları yönetmeliklerin bilerek ya da sehven hatalı yorumlanıp yanlış uygulanmasından kaynaklanmakta.
Karayolları Trafik Yönetmeliği 4 Bakanlık tarafından yürütülmekte.
T.C. İçişleri Bakanlığı, T.C. Çevre, Şehircilik Ve İklim Değişikliği Bakanlığı, T.C. Ulaştırma Ve Altyapı Bakanlığı, T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı arasındaki yürütme koordinasyonundaki aksaklıklar hatalı uygulamalara neden olmakta.
Aşağıdaki yönetmelikler motokaravan ve römork karavanların neden sorun yaşadığını açıklıyor.
a) Karayolları Trafik Yönetmeliği,
b) Araçların İmal, Tadil Ve Montajı Hakkında Yönetmelik
c) Araç Muayene İstasyonlarının Açılması, İşletilmesi Ve Araç Muayenesi Hakkında Yönetmelik
d) Motorlu Araçlar Ve Römorkları İle Bunların Aksam, Sistem Ve Ayrı Teknik Ünitelerinin Tip
Onayı ve Piyasa Gözetimi Ve Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/2018/858)
Öncelikle araç tanımını dilimize doğru yerleştirmemiz şart.
Çekme karavanın doğru tanımı “Römork karavan SE” şeklinde kullanmaya özen gösterilmelidir.
Yönetmelikler arası uyumsuzlukla ilgili Bakanlıklarla yaptığım yazışmalara verilen yazılı ve şifai cevaplardan 2025 Yılında yayınlanacak yeni yönetmelikte bu uygulama hatalarının düzeltileceği yönünde çalışıldığı bildirilmiştir.
Ağırlığı ne olursa olsun Römork Karavan SE araçlar, 750 Kg altı “O1 sınıfı Römork DC” olarak değerlendirilemez/belgelendirilemez.
O1 sınıfı “Römork DC” araçlar 750 Kg altı “yük taşıma “amaçlı araçlardır.
DC kodu sonrası numara tanımı (Örnek DC10 ‘damper’ ) olan römorklar ise profesyonel hizmet römorklarını betimler ve üst yapısı mühendislik projesi onayına tabi O2 sınıfı motorsuz araçlardır.
Kod listesinde (DC99) ‘Listede yer almayan diğer üst yapılar’ özel tasarım profesyonel hizmet amaçlı motorsuz araçlar için belirlenmiş kod olup, bu kategoride değerlendirilen Römork Karavanların da hatalı kodlamayla tescil edildiği görülmektedir.
Dolayısıyla Römork Karavanların yönetmelikte de açıkça belirtildiği gibi (SE) koduyla tescil edilmesi gerekir.
Römork Karavanlar (SE) sembolüyle tanımlıdır ve üst yapısı mühendislik proje onayına tabidir. Türkiye’de O1 ve O2 sınıfı tüm Römork Karavanlar mevzuata uygun olmayan tanımlarla tescillenmektedir. Bugüne kadar O2 sınıfı Römork Karavan SE koduyla tanımlanmış bir araç ruhsatı düzenlenmediğini iddia edebilirim.
O2 sınıfını dahi doğru tescilleyemeyen sistemin O1 sınıfı Römork Karavan SE tescilini nasıl yapacağını bilmediği de bir gerçektir.
Kendi Römork karavanını yaptığını sanan “cesur” müteşebbislere bir sözüm yok zira bu işi profesyonel yaptığını sananlar dahi ne yaptığını bilmeden yapıyor!
İşin ilginç tarafı motokaravan ve römork karavan tesciline aracılık eden mühendislik firmaları da tescil işinin hatalı yapıldığının farkında değil.
Bakalım 2025 yılında mevzuat nasıl düzeltilip uygulanacak göreceğiz.