O1 Belgeli, 750 Kg Altı Çekme Karavanın Şasi Ve Metal Karkas Ağırlığı Ne Kadardır?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan RamizDAYI Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 25
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 4,901
Yaklaşık 1 ay önce bir karavan firması sahibine;
Sattığınız karavanları hiç kantara çıkarttınız mı ? diye sordum.

Hayır çıkarmadım. Ama ortalama 840 kg civarı geleceğini tahmin ediyorum. Malzemeden kısabileceğim, profil ve mobilya var. Ne kadar kısabilirim demişti. Piyasada 750 kg altı diye satılan karavanların %70-80 i kesinlikle oranları aşıyor.
Evet piyasada ki karavanların bir çoğu 750kg ve üzerinde, bunu anlamamak için kör olmak lazım zira yapılan mobilyaların hepsi ya mdf ya suntalam. Kontraplak kullanan firmaların çoğu söyledikleri ağırlıklarda kalıyorlar ama bu seferde şahsi eşyalara yer kalmıyor.
 

öncelikle ağırlık konusunda kesinlikle haklısınız. bazı facebook gruplarında çekme karavan ile ilgili problem yaşayan çok kullanıcı var, araçlarının çekmeme konusu, torsiyonların patlaması, yapının yalpalaması gibi gibi...

bende kendi karavanımı yaptım Ankara'da ve özellikle dikkat ettiğim ilk şeylerin başında toplam ağırlık ve bu ağırlığın şase üzerinde dağılımı. şuan için karavanımda bazı eksiklerin olmasıyla beraber toplam yürür kütlem 640kg. Ölçülere gelince uzunluk 350 genişlik 190 yükseklik 200 olacak şekilde ve dış kaplamayı CTP yaptım. içeride ise mobilya aksamını 15mm lik kontraplak ile tamamladım.

Sonuç olarak;
340w güneş paneli
100a akü
40a mppt şarj cihazı
1000w inverter
90lt buzdolabı
100lt tamiz su deposu
2'li ocak
80x80 duş ve tuvalet
3 yatak kapasiteli (1 sabit, 2 oturma alanı masa/yatak)

eksik olarak tüp, webasto ve portatif tuvaletimiz kaldı tahminen bunları da ekleyince 700 kg gibi bir rakama ulaşmış olurum.
Merhaba,profil ebatları kaça,kaç ve mm kullandınız?
 



Motorlu Karavan (SA) ve Römork Karavan (SE) Tip Onayı ve tescilindeki uygulama farklılıkları yönetmeliklerin bilerek ya da sehven hatalı yorumlanıp yanlış uygulanmasından kaynaklanmakta.



Karayolları Trafik Yönetmeliği 4 Bakanlık tarafından yürütülmekte.



T.C. İçişleri Bakanlığı, T.C. Çevre, Şehircilik Ve İklim Değişikliği Bakanlığı, T.C. Ulaştırma Ve Altyapı Bakanlığı, T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı arasındaki yürütme koordinasyonundaki aksaklıklar hatalı uygulamalara neden olmakta.



Aşağıdaki yönetmelikler motokaravan ve römork karavanların neden sorun yaşadığını açıklıyor.



a) Karayolları Trafik Yönetmeliği,

b) Araçların İmal, Tadil Ve Montajı Hakkında Yönetmelik

c) Araç Muayene İstasyonlarının Açılması, İşletilmesi Ve Araç Muayenesi Hakkında Yönetmelik

d) Motorlu Araçlar Ve Römorkları İle Bunların Aksam, Sistem Ve Ayrı Teknik Ünitelerinin Tip

Onayı ve Piyasa Gözetimi Ve Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/2018/858)



Öncelikle araç tanımını dilimize doğru yerleştirmemiz şart.



Çekme karavanın doğru tanımı “Römork karavan SE” şeklinde kullanmaya özen gösterilmelidir.



Yönetmelikler arası uyumsuzlukla ilgili Bakanlıklarla yaptığım yazışmalara verilen yazılı ve şifai cevaplardan 2025 Yılında yayınlanacak yeni yönetmelikte bu uygulama hatalarının düzeltileceği yönünde çalışıldığı bildirilmiştir.



Ağırlığı ne olursa olsun Römork Karavan SE araçlar, 750 Kg altı “O1 sınıfı Römork DC” olarak değerlendirilemez/belgelendirilemez.



O1 sınıfı “Römork DC” araçlar 750 Kg altı “yük taşıma “amaçlı araçlardır.



DC kodu sonrası numara tanımı (Örnek DC10 ‘damper’ ) olan römorklar ise profesyonel hizmet römorklarını betimler ve üst yapısı mühendislik projesi onayına tabi O2 sınıfı motorsuz araçlardır.



Kod listesinde (DC99) ‘Listede yer almayan diğer üst yapılar’ özel tasarım profesyonel hizmet amaçlı motorsuz araçlar için belirlenmiş kod olup, bu kategoride değerlendirilen Römork Karavanların da hatalı kodlamayla tescil edildiği görülmektedir.



Dolayısıyla Römork Karavanların yönetmelikte de açıkça belirtildiği gibi (SE) koduyla tescil edilmesi gerekir.



Römork Karavanlar (SE) sembolüyle tanımlıdır ve üst yapısı mühendislik proje onayına tabidir. Türkiye’de O1 ve O2 sınıfı tüm Römork Karavanlar mevzuata uygun olmayan tanımlarla tescillenmektedir. Bugüne kadar O2 sınıfı Römork Karavan SE koduyla tanımlanmış bir araç ruhsatı düzenlenmediğini iddia edebilirim.



O2 sınıfını dahi doğru tescilleyemeyen sistemin O1 sınıfı Römork Karavan SE tescilini nasıl yapacağını bilmediği de bir gerçektir.



Kendi Römork karavanını yaptığını sanan “cesur” müteşebbislere bir sözüm yok zira bu işi profesyonel yaptığını sananlar dahi ne yaptığını bilmeden yapıyor!



İşin ilginç tarafı motokaravan ve römork karavan tesciline aracılık eden mühendislik firmaları da tescil işinin hatalı yapıldığının farkında değil.



Bakalım 2025 yılında mevzuat nasıl düzeltilip uygulanacak göreceğiz.
 



Motorlu Karavan (SA) ve Römork Karavan (SE) Tip Onayı ve tescilindeki uygulama farklılıkları yönetmeliklerin bilerek ya da sehven hatalı yorumlanıp yanlış uygulanmasından kaynaklanmakta.



Karayolları Trafik Yönetmeliği 4 Bakanlık tarafından yürütülmekte.



T.C. İçişleri Bakanlığı, T.C. Çevre, Şehircilik Ve İklim Değişikliği Bakanlığı, T.C. Ulaştırma Ve Altyapı Bakanlığı, T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı arasındaki yürütme koordinasyonundaki aksaklıklar hatalı uygulamalara neden olmakta.



Aşağıdaki yönetmelikler motokaravan ve römork karavanların neden sorun yaşadığını açıklıyor.



a) Karayolları Trafik Yönetmeliği,

b) Araçların İmal, Tadil Ve Montajı Hakkında Yönetmelik

c) Araç Muayene İstasyonlarının Açılması, İşletilmesi Ve Araç Muayenesi Hakkında Yönetmelik

d) Motorlu Araçlar Ve Römorkları İle Bunların Aksam, Sistem Ve Ayrı Teknik Ünitelerinin Tip

Onayı ve Piyasa Gözetimi Ve Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/2018/858)



Öncelikle araç tanımını dilimize doğru yerleştirmemiz şart.



Çekme karavanın doğru tanımı “Römork karavan SE” şeklinde kullanmaya özen gösterilmelidir.



Yönetmelikler arası uyumsuzlukla ilgili Bakanlıklarla yaptığım yazışmalara verilen yazılı ve şifai cevaplardan 2025 Yılında yayınlanacak yeni yönetmelikte bu uygulama hatalarının düzeltileceği yönünde çalışıldığı bildirilmiştir.



Ağırlığı ne olursa olsun Römork Karavan SE araçlar, 750 Kg altı “O1 sınıfı Römork DC” olarak değerlendirilemez/belgelendirilemez.



O1 sınıfı “Römork DC” araçlar 750 Kg altı “yük taşıma “amaçlı araçlardır.



DC kodu sonrası numara tanımı (Örnek DC10 ‘damper’ ) olan römorklar ise profesyonel hizmet römorklarını betimler ve üst yapısı mühendislik projesi onayına tabi O2 sınıfı motorsuz araçlardır.



Kod listesinde (DC99) ‘Listede yer almayan diğer üst yapılar’ özel tasarım profesyonel hizmet amaçlı motorsuz araçlar için belirlenmiş kod olup, bu kategoride değerlendirilen Römork Karavanların da hatalı kodlamayla tescil edildiği görülmektedir.



Dolayısıyla Römork Karavanların yönetmelikte de açıkça belirtildiği gibi (SE) koduyla tescil edilmesi gerekir.



Römork Karavanlar (SE) sembolüyle tanımlıdır ve üst yapısı mühendislik proje onayına tabidir. Türkiye’de O1 ve O2 sınıfı tüm Römork Karavanlar mevzuata uygun olmayan tanımlarla tescillenmektedir. Bugüne kadar O2 sınıfı Römork Karavan SE koduyla tanımlanmış bir araç ruhsatı düzenlenmediğini iddia edebilirim.



O2 sınıfını dahi doğru tescilleyemeyen sistemin O1 sınıfı Römork Karavan SE tescilini nasıl yapacağını bilmediği de bir gerçektir.



Kendi Römork karavanını yaptığını sanan “cesur” müteşebbislere bir sözüm yok zira bu işi profesyonel yaptığını sananlar dahi ne yaptığını bilmeden yapıyor!



İşin ilginç tarafı motokaravan ve römork karavan tesciline aracılık eden mühendislik firmaları da tescil işinin hatalı yapıldığının farkında değil.



Bakalım 2025 yılında mevzuat nasıl düzeltilip uygulanacak göreceğiz.
 



Yok öyle demeyelim, taşlar yerine oturtulacak. Gerçi taşları dizenin İşçilik hatası yapma ihtimali de olasılık dahilinde ☺️
taşların yerine oturması gerek. bedeller ödeyerek yetki alan ile bireysel karayolunda yürüyen bir araç üreten aynı kefede olmamalı. kendin bir araba yapıp yola çıkamıyorsan arkanda çektiğin bir aracıda üretememen gerek en basiti. kodlar ve diğer teknik hususları inceleyeceğim. paylaşım için teşekkürler
 

Yetki alan da "yetkisini" mevzuata uygun yerine getirmiyor ki! Sorun da burada zaten. Kimse yönetmelikler ne diyor diye kafa yormuyor!. Kafa yoran da mevzuata uygunluğu için idareyi zorlamıyor. Yalap şap iş yapılıyor. Ne üretici, ne onay makamı ne de uygulama makamı konudan bi haber. İşin ilginç yanı Karavancı aleminde bir tek hukuk adamı sanki yok!. Örneğin O2 Römork karavanların muayene periyodunun yazışmalar sonucu iki hatta üç yıla çıkarılması yönünde de bir çalışma başlattı bakanlık. Taşları yerine oturtmak aslında çok basit fakat yönetmelikleri toplu ele alıp aralarındaki çelişkileri kimse ortaya koymadığı için çözüm yönünde de bir çaba ortaya konamadığını fark ettim görüşmelerimde.
Hayırlısı diyelim
 



Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,735
Mesajlar
1,522,890
Kayıtlı Üye Sayımız
166,554
Kaydolan Son Üyemiz
Veli kına

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst