O1 Belgeli, 750 Kg Altı Çekme Karavanın Şasi Ve Metal Karkas Ağırlığı Ne Kadardır?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan RamizDAYI Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 25
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 4,906

RamizDAYI

Kimsin sen? Şüphesiz; sen, sen değilsin..
Mesajlar
419
Tepkime Puanı
331
Yer
Ankara
Selamlar,

Öncelikle bu konuyu açma sebebim, O1 belgeli 750kg altında kendi karavanını yapmak isteyen ve bu konu hakkında hiç bir bilgisi olmayan kişileri genel anlamda bilgilendirmektir.

O1 belgesi nedir?

O1 belgesi (trafiğe çıkış izin belgesi) 750 kg altı şasiler için, şasiyi üreten firma tarafından düzenlenen bir belgedir.
Bu belge, çekme karavanların belirli AB güvenlik ve kalite standartlarına uygun olduğunu doğrular.
Kendi şasisini üreten bir kişi bu belgeye sahip olamaz. Bir karavan üreticisi de size bu belgeyi sağlayamaz.
Bu belge yalnızca şasi üreten yetkili bir firma tarafından verilmektedir. Şasiyi üreticiden alır ve size teslim eder.


O1 belgeli şasi üretmek için gerekli olan ve resmi gazetede yayınlanmış mevzuat için BURAYA tıklayabilirsiniz.

Bu konuda 750kg altı karavan yapmak için gerekli olan galvanizli şasi ve standart çelik kutu profilden üretilmiş bir karkasının genel ağırlık bilgilerini paylaşacağım.

750 kg altı çekme karavanın şasi ve yürüyen aksamını hangi bileşenler oluşturuyor?

- Şasi.
Çekme bir karavanın şasisi, karavanın taşıma yapısını oluşturan temel iskelettir ve taşıma kapasitesini belirler. Şasi, tekerleklerin, aksların, frenlerin ve süspansiyonun monte edildiği ana yapıyı içerir ve karavanın dayanıklılığı, denge ve güvenliği için hayati bir rol oynar. Şasi bir çekme karavandaki en önemli unsurdur. Her şey ona bağlıdır.

- Dingil ve torsiyon.
Şasinin üzerine binen yükü jant ve lastikler ile birlikte yere aktarırlar. En az şasi kadar önemli bir unsurdur. Karavanın sürüş istikrarı ve yük taşıma kapasitesi açısından kritik öneme sahiptir.

-
Jant ve Lastıik.
Çekme karavanın jant ve lastikleri, karavanın güvenliği için kritik öneme sahiptir; doğru jant ve lastik seçimi, yük taşıma kapasitesi, lastik dayanıklılığı ve karavanın dengesi üzerinde büyük etki yapabilir. Ayrıca, düzenli lastik bakımı ve doğru lastik basıncının korunması, uzun yolculuklarda sorunsuz bir sürüş sağlamak için önemlidir. Yük endeksi yüksek bir lastik seçmek daha güvenli bir sürüş elde etmenizi sağlayacaktır.

-Kriko.
Çekme karavanın dört bir köşesinde yer alan denge ayakları, karavanın park edildiği yerde düzgün bir şekilde durmasını sağlamak için kullanılan mekanik ayaklardır. Bu ayaklar, karavanın yüksekliğini ayarlamak ve dengeli bir konum elde etmek için kullanılır.

-Kaplin.
Karavanın çekildiği araçla bağlantı sağlayarak hareketin ve yönlendirmenin aktarılmasını sağlayan bir bileşendir.

-Pilot teker
Pilot teker veya joker teker olarak adlandırılır, karavanın ön tarafında bulunan küçük bir tekerlektir ve karavanı park ederken veya manevra yaparken kolayca yönlendirmeye ve manevra yapmaya yardımcı olur. Bu tekerlek, karavanın daha hassas bir şekilde hareket ettirilmesini sağlar ve park etme işlemini kolaylaştırır.

Şimdi bu bileşenlerin ağırlıklarına bakalım.

- Şasi 1350 kg taşıma kapasiteli (Al-ko - Knott) 150 kg
-Dingil ve torsiyon___________________________ 38 kg
- Jant ve lastik (2 adet)_______________________ 30 kg
-Kriko ( 4 adet) ______________________________ 12 kg
-Kaplin ______________________________________2kg
-Pilot teker___________________________________6kg

Alt yapı toplam ağırlığı_______________________ 238 kg

Ortalama 400 cm boy, 200 cm genişlik ve 200 cm yüksekliğinde bir yapı düşünelim.

Bu ölçülerde bir karkas 30x30 ve 20 x 20 çelik profiller ile ortalama 120 kg gelmektedir.

Şu an ki toplam ağırlığımız 358 kg oldu. ( yürüyen aksam + karkas)

750kg altı çekme bir karavan yapacaksak daha ortada bir şey yokken elimizde 392 kg'lık bir limitimiz kaldı.

Şimdi bu yapıyı kompozit panel ile dıştan giydirelim.

Bu ebatlardaki bir karavan için yaklaşık 30 m2 kompozit panele ihtiyaç var.

30m2 x 5,5kg (4mm) 165kg.

Toplamda;
Alt yapı toplam ağırlığı_______________________ 238 kg
Karkas ağırlığı________________________________120 kg
Kompozit giydirme ağırlığı___________________ 165 kg

Genel toplam ağırlık__________________________523 kg

Ne güzel. İçi tamamen boş bir kutu oluşturduk ve hala 227 kg limitimiz var !

Bu konu da sadece şasi ve karkas ağırlıklarını ele aldım.

Zemin, izolasyon ve tüm tesisatlar kısaca yapı donanımlarını hesaba katmadım.

Onları da kabaca hesaba katarsak muhtemelen 150 kg civarı bir limitimiz kalacaktır.

Aşağıya yazacağım gerekli olan bazı donanımlar için sizce ne kadar bir ağırlık ihtiyacı doğar?
Okurken ülkemizde O1 belgeli 750kg altı diye satılan karavanları gözünüzde canlandırabilirsiniz 🙂

Bu konularda yaptığım bazı araştırmalar var.
Üreteceğim çekme karavanda ki tüm ağırlık birimlerini ele aldığım bir dosya hazırlıyorum.
Dosyayı tamamladıktan sonra sizlerle de paylaşacağım.



Sizce ortalama 150 kg civarı kalan yük kapasitemizi aşağıdaki liste ile tamamlamamız mümkün müdür?

Mutfak


Mutfak tezgahı ve lavabo
Ocak veya ocak seti
Fırın veya mikrodalga fırın
Buzdolabı veya mini buzdolabı
Yemek masası
Blender veya mikser
Mutfak gereçleri (tencere, tava, tabak, çatal-bıçak seti)
Kahve makinesi veya su ısıtıcısı
Toz süpürgesi veya el süpürgesi

Yaşam alanı
Oturma alanı veya kanepe
Akıllı TV veya eğlence sistemi
Depolama alanları (dolaplar, raflar)
Kapı ve pencereler (güneşlikler, perdeler)Güvenlik sistemi (alarm, kamera)
Televizyon ve ses sistemi

Elektrik sistemleri
Yaşam aküleri
Güneş panelleri veya jeneratör (enerji kaynağı)
Elektrik panosu ve dağıtım sistemi
Elektrik prizleri ve aydınlatma
Güneş enerjili şarj cihazı
Şarj edilebilir pil seti
Şarj edilebilir veya güneş enerjili fener

Dinlenme alanı

Yatak veya yatak odası mobilyaları
Yatak takımları (yorgan, yastık, çarşaf)
Isıtma battaniyesi veya uyku tulumu

Banyo ve wc

Su sistemi (su deposu, su pompası)
Duş
Duş perdesi veya duş kapısı
Su ısıtıcısı (gazlı veya elektrikli)
Tuvalet kimyasalları
Portatif tuvalet
Tuvalet kimyasalları
Şampuan ve kişisel bakım ürünleri
Atık su sistemi (pis su tankı)
Lavabo ve banyo ekipmanları
Çamaşır kurutma askısı
Temizlik malzemeleri (sünger, bez, temizlik solüsyonları)

İklimlendirme

Isıtma sistemi (klima, ısıtıcı)
Soğutma sistemi (fan, vantilatör)
Tavan vantilatörü veya havalandırma sistemi
Akıllı ev cihazları (termostat, aydınlatma kontrolü)ü

Dış mekan

Dış aydınlatma (fenerler, lambalar)
Rüzgar kesici veya çadır perdesi
Kamp masası ve sandalyeleri, hamak, şemsiye
Barbekü veya mangal
Kamp ateşi malzemeleri (odun, mangal ızgarası)
Kamp bıçağı veya çok amaçlı araç
Şemsiye veya yağmurluk
Seyahat için el bagajı
İlkyardım kiti Tıbbi malzeme ve ilaçlar
Yangın söndürme cihazı ve yangın alarmı
Yedek tekerlek ve tekerlek değiştirme ekipmanı
Karavan çekme ekipmanları (çekme halatları, frenler)
Karavan temizlik ürünleri (sünger, sabun, deterjan)


Tabi ki mümkün değildir 🙂

Daha önce de belirttiğim gibi, önümüzdeki süreçlerde piyasadaki 750kg altı çekme karavanları ilgilendiren bir mevzuat değişikliği mutlaka olacaktır. Ama bugün ama yarın.

Şahsi görüşüm, O1 belgeli bir karavan almayı düşünüyorsanız yada sahipseniz, ve uzun yıllar bu keyifli işle uğraşacağım diyorsanız, fiyatları daha da artmadan BE sınıfı ehliyet almanızı öneriyorum.

Alın kenarda dursun faydası olur zararı olmaz 🙂

Saygılar.
 
Son düzenleme:

öncelikle ağırlık konusunda kesinlikle haklısınız. bazı facebook gruplarında çekme karavan ile ilgili problem yaşayan çok kullanıcı var, araçlarının çekmeme konusu, torsiyonların patlaması, yapının yalpalaması gibi gibi...

bende kendi karavanımı yaptım Ankara'da ve özellikle dikkat ettiğim ilk şeylerin başında toplam ağırlık ve bu ağırlığın şase üzerinde dağılımı. şuan için karavanımda bazı eksiklerin olmasıyla beraber toplam yürür kütlem 640kg. Ölçülere gelince uzunluk 350 genişlik 190 yükseklik 200 olacak şekilde ve dış kaplamayı CTP yaptım. içeride ise mobilya aksamını 15mm lik kontraplak ile tamamladım.

Sonuç olarak;
340w güneş paneli
100a akü
40a mppt şarj cihazı
1000w inverter
90lt buzdolabı
100lt tamiz su deposu
2'li ocak
80x80 duş ve tuvalet
3 yatak kapasiteli (1 sabit, 2 oturma alanı masa/yatak)

eksik olarak tüp, webasto ve portatif tuvaletimiz kaldı tahminen bunları da ekleyince 700 kg gibi bir rakama ulaşmış olurum.
 


.
16m³ çekme karavanın karkassız yapımı pratikte mümkün.
Yeni başlayanlar ve sınırı zorlamak istemeyenler için ise Teardrop en uygun çözüm durumunda. Sanırım sadece 5 norm plaka ile iş bitiyor.

1695043403882.png


Bu çözümde yumurta kabuğunun ayni zamanda karkas ödevi görmesi kopyalanmakta. 750 kg üstüne özenilerek yapılanların ticarileri dahil zorlama ve azami donanımlı olacakları kabul edilmeli.

Bildiğim tek ciddi çalışma ise Knaus’un Travelino’su.
Onda bile ağırlık ucu ucuna..😏
 
Son düzenleme:

Selamlar,

Öncelikle bu konuyu açma sebebim, O1 belgeli 750kg altında kendi karavanını yapmak isteyen ve bu konu hakkında hiç bir bilgisi olmayan kişileri genel anlamda bilgilendirmektir.

O1 belgesi nedir?

O1 belgesi (trafiğe çıkış izin belgesi) 750 kg altı şasiler için, şasiyi üreten firma tarafından düzenlenen bir belgedir.
Bu belge, çekme karavanların belirli AB güvenlik ve kalite standartlarına uygun olduğunu doğrular.
Kendi şasisini üreten bir kişi bu belgeye sahip olamaz. Bir karavan üreticisi de size bu belgeyi sağlayamaz.
Bu belge yalnızca şasi üreten yetkili bir firma tarafından verilmektedir. Şasiyi üreticiden alır ve size teslim eder.


O1 belgeli şasi üretmek için gerekli olan ve resmi gazetede yayınlanmış mevzuat için BURAYA tıklayabilirsiniz.

Bu konuda 750kg altı karavan yapmak için gerekli olan galvanizli şasi ve standart çelik kutu profilden üretilmiş bir karkasının genel ağırlık bilgilerini paylaşacağım.

750 kg altı çekme karavanın şasi ve yürüyen aksamını hangi bileşenler oluşturuyor?

- Şasi.
Çekme bir karavanın şasisi, karavanın taşıma yapısını oluşturan temel iskelettir ve taşıma kapasitesini belirler. Şasi, tekerleklerin, aksların, frenlerin ve süspansiyonun monte edildiği ana yapıyı içerir ve karavanın dayanıklılığı, denge ve güvenliği için hayati bir rol oynar. Şasi bir çekme karavandaki en önemli unsurdur. Her şey ona bağlıdır.

- Dingil ve torsiyon.
Şasinin üzerine binen yükü jant ve lastikler ile birlikte yere aktarırlar. En az şasi kadar önemli bir unsurdur. Karavanın sürüş istikrarı ve yük taşıma kapasitesi açısından kritik öneme sahiptir.

-
Jant ve Lastıik.
Çekme karavanın jant ve lastikleri, karavanın güvenliği için kritik öneme sahiptir; doğru jant ve lastik seçimi, yük taşıma kapasitesi, lastik dayanıklılığı ve karavanın dengesi üzerinde büyük etki yapabilir. Ayrıca, düzenli lastik bakımı ve doğru lastik basıncının korunması, uzun yolculuklarda sorunsuz bir sürüş sağlamak için önemlidir. Yük endeksi yüksek bir lastik seçmek daha güvenli bir sürüş elde etmenizi sağlayacaktır.

-Kriko.
Çekme karavanın dört bir köşesinde yer alan denge ayakları, karavanın park edildiği yerde düzgün bir şekilde durmasını sağlamak için kullanılan mekanik ayaklardır. Bu ayaklar, karavanın yüksekliğini ayarlamak ve dengeli bir konum elde etmek için kullanılır.

-Kaplin.
Karavanın çekildiği araçla bağlantı sağlayarak hareketin ve yönlendirmenin aktarılmasını sağlayan bir bileşendir.

-Pilot teker
Pilot teker veya joker teker olarak adlandırılır, karavanın ön tarafında bulunan küçük bir tekerlektir ve karavanı park ederken veya manevra yaparken kolayca yönlendirmeye ve manevra yapmaya yardımcı olur. Bu tekerlek, karavanın daha hassas bir şekilde hareket ettirilmesini sağlar ve park etme işlemini kolaylaştırır.

Şimdi bu bileşenlerin ağırlıklarına bakalım.

- Şasi 1350 kg taşıma kapasiteli (Al-ko - Knott) 150 kg
-Dingil ve torsiyon___________________________ 38 kg
- Jant ve lastik (2 adet)_______________________ 30 kg
-Kriko ( 4 adet) ______________________________ 12 kg
-Kaplin ______________________________________2kg
-Pilot teker___________________________________6kg

Alt yapı toplam ağırlığı_______________________ 238 kg

Ortalama 400 cm boy, 200 cm genişlik ve 200 cm yüksekliğinde bir yapı düşünelim.

Bu ölçülerde bir karkas 30x30 ve 20 x 20 çelik profiller ile ortalama 120 kg gelmektedir.

Şu an ki toplam ağırlığımız 358 kg oldu. ( yürüyen aksam + karkas)

750kg altı çekme bir karavan yapacaksak daha ortada bir şey yokken elimizde 392 kg'lık bir limitimiz kaldı.

Şimdi bu yapıyı kompozit panel ile dıştan giydirelim.

Bu ebatlardaki bir karavan için yaklaşık 30 m2 kompozit panele ihtiyaç var.

30m2 x 5,5kg (4mm) 165kg.

Toplamda;
Alt yapı toplam ağırlığı_______________________ 238 kg
Karkas ağırlığı________________________________120 kg
Kompozit giydirme ağırlığı___________________ 165 kg

Genel toplam ağırlık__________________________523 kg

Ne güzel. İçi tamamen boş bir kutu oluşturduk ve hala 227 kg limitimiz var !

Bu konu da sadece şasi ve karkas ağırlıklarını ele aldım.

Zemin, izolasyon ve tüm tesisatlar kısaca yapı donanımlarını hesaba katmadım.

Onları da kabaca hesaba katarsak muhtemelen 150 kg civarı bir limitimiz kalacaktır.

Aşağıya yazacağım gerekli olan bazı donanımlar için sizce ne kadar bir ağırlık ihtiyacı doğar?
Okurken ülkemizde O1 belgeli 750kg altı diye satılan karavanları gözünüzde canlandırabilirsiniz 🙂

Bu konularda yaptığım bazı araştırmalar var.
Üreteceğim çekme karavanda ki tüm ağırlık birimlerini ele aldığım bir dosya hazırlıyorum.
Dosyayı tamamladıktan sonra sizlerle de paylaşacağım.



Sizce ortalama 150 kg civarı kalan yük kapasitemizi aşağıdaki liste ile tamamlamamız mümkün müdür?

Mutfak


Mutfak tezgahı ve lavabo
Ocak veya ocak seti
Fırın veya mikrodalga fırın
Buzdolabı veya mini buzdolabı
Yemek masası
Blender veya mikser
Mutfak gereçleri (tencere, tava, tabak, çatal-bıçak seti)
Kahve makinesi veya su ısıtıcısı
Toz süpürgesi veya el süpürgesi

Yaşam alanı
Oturma alanı veya kanepe
Akıllı TV veya eğlence sistemi
Depolama alanları (dolaplar, raflar)
Kapı ve pencereler (güneşlikler, perdeler)Güvenlik sistemi (alarm, kamera)
Televizyon ve ses sistemi

Elektrik sistemleri
Yaşam aküleri
Güneş panelleri veya jeneratör (enerji kaynağı)
Elektrik panosu ve dağıtım sistemi
Elektrik prizleri ve aydınlatma
Güneş enerjili şarj cihazı
Şarj edilebilir pil seti
Şarj edilebilir veya güneş enerjili fener

Dinlenme alanı

Yatak veya yatak odası mobilyaları
Yatak takımları (yorgan, yastık, çarşaf)
Isıtma battaniyesi veya uyku tulumu

Banyo ve wc

Su sistemi (su deposu, su pompası)
Duş
Duş perdesi veya duş kapısı
Su ısıtıcısı (gazlı veya elektrikli)
Tuvalet kimyasalları
Portatif tuvalet
Tuvalet kimyasalları
Şampuan ve kişisel bakım ürünleri
Atık su sistemi (pis su tankı)
Lavabo ve banyo ekipmanları
Çamaşır kurutma askısı
Temizlik malzemeleri (sünger, bez, temizlik solüsyonları)

İklimlendirme

Isıtma sistemi (klima, ısıtıcı)
Soğutma sistemi (fan, vantilatör)
Tavan vantilatörü veya havalandırma sistemi
Akıllı ev cihazları (termostat, aydınlatma kontrolü)ü

Dış mekan

Dış aydınlatma (fenerler, lambalar)
Rüzgar kesici veya çadır perdesi
Kamp masası ve sandalyeleri, hamak, şemsiye
Barbekü veya mangal
Kamp ateşi malzemeleri (odun, mangal ızgarası)
Kamp bıçağı veya çok amaçlı araç
Şemsiye veya yağmurluk
Seyahat için el bagajı
İlkyardım kiti Tıbbi malzeme ve ilaçlar
Yangın söndürme cihazı ve yangın alarmı
Yedek tekerlek ve tekerlek değiştirme ekipmanı
Karavan çekme ekipmanları (çekme halatları, frenler)
Karavan temizlik ürünleri (sünger, sabun, deterjan)


Tabi ki mümkün değildir 🙂

Daha önce de belirttiğim gibi, önümüzdeki süreçlerde piyasadaki 750kg altı çekme karavanları ilgilendiren bir mevzuat değişikliği mutlaka olacaktır. Ama bugün ama yarın.

Şahsi görüşüm, O1 belgeli bir karavan almayı düşünüyorsanız yada sahipseniz, ve uzun yıllar bu keyifli işle uğraşacağım diyorsanız, fiyatları daha da artmadan BE sınıfı ehliyet almanızı öneriyorum.

Alın kenarda dursun faydası olur zararı olmaz 🙂

Saygılar.
evet ben ihtiyaçlarıma göre bir karavan yapma hayali ile çıktım yola. hiç bir zaman minimalist anlayıştan uzaklaşmadım ki sonuçta ev konforunu da yanımda taşıyamam bunun için bütçem ve imkanlarım kısıtlı, bu yüzden temel ihtiyaçlar doğrultusunda bir karavan yaptım. amacım alt yapısı olan konaklama alanlarında kalmak ve bunun için 220v dış girişi dış duş sistemi gibi özellikleri mevcut. ayrıca bahsettiğim ağırlıkta temel ihtiyaçlarımızın dışında kamp sandalye ve katlanır masası, ray tipi torba tentesi, yer için hasır, destek ayaklarının altına ahşap takozlar ve mini ilk yardım çantası gibi bir çok kamp malzemem karavan içerisinde ve kiloya dahil. bunların dışında dış su girişi hidraforu, dış aydınlatmaları, gabari aydınlatmaları ve sinyalizasyon sistemleri güneş enerjili mini çevre aydınlatma lambarına kadar mevcut. temel ihtiyaçlardan sadece bahsettiğim 3 kalem eksiğim kaldı.

sıcak su ihtiyacı gibi bir çok eklentinin kullanıma bağlı olarak ihtiyaç meselesi tartışılabilir evet ancak 750 kg altında kalmanın bir bedeli var maalesef :D
 




Selamlar,

Öncelikle bu konuyu açma sebebim, O1 belgeli 750kg altında kendi karavanını yapmak isteyen ve bu konu hakkında hiç bir bilgisi olmayan kişileri genel anlamda bilgilendirmektir.

O1 belgesi nedir?

O1 belgesi (trafiğe çıkış izin belgesi) 750 kg altı şasiler için, şasiyi üreten firma tarafından düzenlenen bir belgedir.
Bu belge, çekme karavanların belirli AB güvenlik ve kalite standartlarına uygun olduğunu doğrular.
Kendi şasisini üreten bir kişi bu belgeye sahip olamaz. Bir karavan üreticisi de size bu belgeyi sağlayamaz.
Bu belge yalnızca şasi üreten yetkili bir firma tarafından verilmektedir. Şasiyi üreticiden alır ve size teslim eder.


O1 belgeli şasi üretmek için gerekli olan ve resmi gazetede yayınlanmış mevzuat için BURAYA tıklayabilirsiniz.

Bu konuda 750kg altı karavan yapmak için gerekli olan galvanizli şasi ve standart çelik kutu profilden üretilmiş bir karkasının genel ağırlık bilgilerini paylaşacağım.

750 kg altı çekme karavanın şasi ve yürüyen aksamını hangi bileşenler oluşturuyor?

- Şasi.
Çekme bir karavanın şasisi, karavanın taşıma yapısını oluşturan temel iskelettir ve taşıma kapasitesini belirler. Şasi, tekerleklerin, aksların, frenlerin ve süspansiyonun monte edildiği ana yapıyı içerir ve karavanın dayanıklılığı, denge ve güvenliği için hayati bir rol oynar. Şasi bir çekme karavandaki en önemli unsurdur. Her şey ona bağlıdır.

- Dingil ve torsiyon.
Şasinin üzerine binen yükü jant ve lastikler ile birlikte yere aktarırlar. En az şasi kadar önemli bir unsurdur. Karavanın sürüş istikrarı ve yük taşıma kapasitesi açısından kritik öneme sahiptir.

-
Jant ve Lastıik.
Çekme karavanın jant ve lastikleri, karavanın güvenliği için kritik öneme sahiptir; doğru jant ve lastik seçimi, yük taşıma kapasitesi, lastik dayanıklılığı ve karavanın dengesi üzerinde büyük etki yapabilir. Ayrıca, düzenli lastik bakımı ve doğru lastik basıncının korunması, uzun yolculuklarda sorunsuz bir sürüş sağlamak için önemlidir. Yük endeksi yüksek bir lastik seçmek daha güvenli bir sürüş elde etmenizi sağlayacaktır.

-Kriko.
Çekme karavanın dört bir köşesinde yer alan denge ayakları, karavanın park edildiği yerde düzgün bir şekilde durmasını sağlamak için kullanılan mekanik ayaklardır. Bu ayaklar, karavanın yüksekliğini ayarlamak ve dengeli bir konum elde etmek için kullanılır.

-Kaplin.
Karavanın çekildiği araçla bağlantı sağlayarak hareketin ve yönlendirmenin aktarılmasını sağlayan bir bileşendir.

-Pilot teker
Pilot teker veya joker teker olarak adlandırılır, karavanın ön tarafında bulunan küçük bir tekerlektir ve karavanı park ederken veya manevra yaparken kolayca yönlendirmeye ve manevra yapmaya yardımcı olur. Bu tekerlek, karavanın daha hassas bir şekilde hareket ettirilmesini sağlar ve park etme işlemini kolaylaştırır.

Şimdi bu bileşenlerin ağırlıklarına bakalım.

- Şasi 1350 kg taşıma kapasiteli (Al-ko - Knott) 150 kg
-Dingil ve torsiyon___________________________ 38 kg
- Jant ve lastik (2 adet)_______________________ 30 kg
-Kriko ( 4 adet) ______________________________ 12 kg
-Kaplin ______________________________________2kg
-Pilot teker___________________________________6kg

Alt yapı toplam ağırlığı_______________________ 238 kg

Ortalama 400 cm boy, 200 cm genişlik ve 200 cm yüksekliğinde bir yapı düşünelim.

Bu ölçülerde bir karkas 30x30 ve 20 x 20 çelik profiller ile ortalama 120 kg gelmektedir.

Şu an ki toplam ağırlığımız 358 kg oldu. ( yürüyen aksam + karkas)

750kg altı çekme bir karavan yapacaksak daha ortada bir şey yokken elimizde 392 kg'lık bir limitimiz kaldı.

Şimdi bu yapıyı kompozit panel ile dıştan giydirelim.

Bu ebatlardaki bir karavan için yaklaşık 30 m2 kompozit panele ihtiyaç var.

30m2 x 5,5kg (4mm) 165kg.

Toplamda;
Alt yapı toplam ağırlığı_______________________ 238 kg
Karkas ağırlığı________________________________120 kg
Kompozit giydirme ağırlığı___________________ 165 kg

Genel toplam ağırlık__________________________523 kg

Ne güzel. İçi tamamen boş bir kutu oluşturduk ve hala 227 kg limitimiz var !

Bu konu da sadece şasi ve karkas ağırlıklarını ele aldım.

Zemin, izolasyon ve tüm tesisatlar kısaca yapı donanımlarını hesaba katmadım.

Onları da kabaca hesaba katarsak muhtemelen 150 kg civarı bir limitimiz kalacaktır.

Aşağıya yazacağım gerekli olan bazı donanımlar için sizce ne kadar bir ağırlık ihtiyacı doğar?
Okurken ülkemizde O1 belgeli 750kg altı diye satılan karavanları gözünüzde canlandırabilirsiniz 🙂

Bu konularda yaptığım bazı araştırmalar var.
Üreteceğim çekme karavanda ki tüm ağırlık birimlerini ele aldığım bir dosya hazırlıyorum.
Dosyayı tamamladıktan sonra sizlerle de paylaşacağım.



Sizce ortalama 150 kg civarı kalan yük kapasitemizi aşağıdaki liste ile tamamlamamız mümkün müdür?

Mutfak


Mutfak tezgahı ve lavabo
Ocak veya ocak seti
Fırın veya mikrodalga fırın
Buzdolabı veya mini buzdolabı
Yemek masası
Blender veya mikser
Mutfak gereçleri (tencere, tava, tabak, çatal-bıçak seti)
Kahve makinesi veya su ısıtıcısı
Toz süpürgesi veya el süpürgesi

Yaşam alanı
Oturma alanı veya kanepe
Akıllı TV veya eğlence sistemi
Depolama alanları (dolaplar, raflar)
Kapı ve pencereler (güneşlikler, perdeler)Güvenlik sistemi (alarm, kamera)
Televizyon ve ses sistemi

Elektrik sistemleri
Yaşam aküleri
Güneş panelleri veya jeneratör (enerji kaynağı)
Elektrik panosu ve dağıtım sistemi
Elektrik prizleri ve aydınlatma
Güneş enerjili şarj cihazı
Şarj edilebilir pil seti
Şarj edilebilir veya güneş enerjili fener

Dinlenme alanı

Yatak veya yatak odası mobilyaları
Yatak takımları (yorgan, yastık, çarşaf)
Isıtma battaniyesi veya uyku tulumu

Banyo ve wc

Su sistemi (su deposu, su pompası)
Duş
Duş perdesi veya duş kapısı
Su ısıtıcısı (gazlı veya elektrikli)
Tuvalet kimyasalları
Portatif tuvalet
Tuvalet kimyasalları
Şampuan ve kişisel bakım ürünleri
Atık su sistemi (pis su tankı)
Lavabo ve banyo ekipmanları
Çamaşır kurutma askısı
Temizlik malzemeleri (sünger, bez, temizlik solüsyonları)

İklimlendirme

Isıtma sistemi (klima, ısıtıcı)
Soğutma sistemi (fan, vantilatör)
Tavan vantilatörü veya havalandırma sistemi
Akıllı ev cihazları (termostat, aydınlatma kontrolü)ü

Dış mekan

Dış aydınlatma (fenerler, lambalar)
Rüzgar kesici veya çadır perdesi
Kamp masası ve sandalyeleri, hamak, şemsiye
Barbekü veya mangal
Kamp ateşi malzemeleri (odun, mangal ızgarası)
Kamp bıçağı veya çok amaçlı araç
Şemsiye veya yağmurluk
Seyahat için el bagajı
İlkyardım kiti Tıbbi malzeme ve ilaçlar
Yangın söndürme cihazı ve yangın alarmı
Yedek tekerlek ve tekerlek değiştirme ekipmanı
Karavan çekme ekipmanları (çekme halatları, frenler)
Karavan temizlik ürünleri (sünger, sabun, deterjan)


Tabi ki mümkün değildir 🙂

Daha önce de belirttiğim gibi, önümüzdeki süreçlerde piyasadaki 750kg altı çekme karavanları ilgilendiren bir mevzuat değişikliği mutlaka olacaktır. Ama bugün ama yarın.

Şahsi görüşüm, O1 belgeli bir karavan almayı düşünüyorsanız yada sahipseniz, ve uzun yıllar bu keyifli işle uğraşacağım diyorsanız, fiyatları daha da artmadan BE sınıfı ehliyet almanızı öneriyorum.

Alın kenarda dursun faydası olur zararı olmaz 🙂

Saygılar.

Sık sorulan sorulara cevap verecek bir baṣlık oldu. :smiley:

750 kg altı bir karavanla gezmek ve kamp dıṣı konaklamak
söz konusu olunca, büyük su deposu, solarpanel, büyük akü gibi
ilavelere ihtiyaç oluyor. Böyle bir durumda 750 kilonun atında
kalmak çok zor.

Bu zor durumu aracı üreten de ve satın alan da genellikle biliyor. Sorunu çözmek bu nedenle kolay olmuyor diye düṣünüyorum.
 


Ben de hala maksimum 750 kg dingile, maksimum 75 kg pilot tekere ağırlık gelmeli O1 römork için diyorum ;)
Resmi gazetede bulacağım arama fırsatım olunca.
 




.
Karavancılıkta bazen herkezin bildiği, fakat yine de pek konuşulmayan durumlar söz konusu olabiliyor.

Örneğin; panelvanlar aslında bir nakliye aracı ve karavan gereksinimleri veya yapımları için üretilmemekteler. Eğer VW ve Mercedes bizleri düşünseydi bu kadar dar araç yapar mıydı ? Panelvanların neredeyse hepsi basamak gerektirecek yükseklikte. Yahut pencereler için kolonlar farklı yapıştırılamaz mıydı ? Vitesleri de bence gereksiz fazla sayıda v.b.

Ayni durum çekme karavanların 750 kg sınırı için de geçerli. Bu sınır bizim için değil her türlü yük için düşünülen bir güvenlik düzenlemesi.
Karavan hayalinin bu boyutta kısıtlanmasının hayalden kırpacağı ya göz ardı ediliyor ki bunu bilerek yapanlara sözüm yok ya da bile bile lades oynanıyor.

Olanaklar düzenli bir karavana yetmiyorsa beklemek herkes için yararlı olmaz mıydı ? Uçak alamıyorum diye gücenen mi var sanki ?

Bizim bakıp da bir türlü göremeyen devletimiz bir noktadan sonra belki(?) zorunlu olarak bu başıboşluğa düzen vermeye başlarsa Tiny House’lar da nasibini alacak sanırım. Aslında bunun artık böyle gitmemesi herşeyden önce kendini karavancı tanımlayanların ilgi alanı olmalıydı.
Bizler ise tevekkülle herşeyin kendiliğinden yola gireceğine inanıyoruz..
Park yerinden kovulsak da yeterli sayıda toplanıp hakkıyla çözüm aramayı külfet görmemiz gibi..
 
Son düzenleme:

Her yer tiny house doldu.
Yine yapanın yanına kàr kalacak. O ana kadar yapanlara af , geride kalanlara nah olacak. Sen de gel güven sonra seni yönetenlere.
 


Bütün bu karmaşanın ve kafa karışıklıklarının nedeni, yasalarımızda "karavan" adında bir cismin tanımlanmamış olması. İster "Tiny House"ınız olsun, ister 02 belgeli, ister O1 belgeli, isterse motorlu karavanınız olsun, onlar aslında yoklar. Motokaravanınız bir "Özel Amaçlı Taşıt" (her ne demekse). Çekme karavanlarınız aslında "Römork". Yani sizin aslında bir karavanınız bile yok.

İçinde 600 kişiyi seçip, barındırıp, beslediğimiz ve toplumun ihtiyacı olan yasaları çıkarmakla görevli bir meclisimiz var ama, içinde "karavan" geçen bir yasamız yok. Onca ihtiyaca, karmaşaya, sıkıntılara rağmen, yok!

İktidarlar, bir işin ucu kendilerine batarsa hemen o konuyla ilgili yasaları torbalara çuvallara doldurup doldurup çıkartırlar. Tıpkı son yıllarda sosyal medya ile ilgili çıkartılan yığınla yasa gibi. Ancak vatandaşa sıkıntı olan bir konuysa üzerinde çalışılması gereken, o zaman bekle ki bundan haberdar olsunlar, onun gerekliliğine ikna olsunlar, kendilerine dokunmadığı halde o konuda bir yasa yapmak gerektiğine inansınlar, bütün bu aşamalardan sonra, konuyu gerçekten bilmeden, kimseye sormadan, anlamadan, yalan yanlış yasalar çıkartsınlar, sonra o yasaların amaca hizmet etmediği, yanlış olduğu anlaşılsın, buna da ikna olsunlar, o yanlışları düzeltecek ek yasalar çıkartsınlar, bu döngü böylece yıllar boyu devam edip gitsin, sonra bir gün, bir neslin yaşamı sırasında "Amerikanın keşfi" tamamlansın, karavanla ilgili doğru düzgün yasalarımız olsun.

Bu süreci beklemeye benim ömrüm yok. Muhtemel yaşam süremin belki %90'ını doldurdum. Bundan sonra sağlıkla geçireceğim kısıtlı bir kaç yılım var. Kimsenin keyfini veya idrak süresini kaldıracak zamanım yok. Bu nedenle kendi tedbirimi almak durumundayım. Aslında hepimiz öyleyiz.

Benim O2 belgeli olmayı hak edecek kadar büyük ve hacimli bir karavana ihtiyacım yok. O1 belgeli, küçük bir tane beni, ben de onu çekip çeviririz. Ancak O1 belgeli olacak kadar da hafif bir "Karavan" pardon "Römork" yok. Çünkü bu yaştan sonra belimi kırmamak için mover, zatürre olmamak için ısıtıcı, ihtiyacımı görebilmek için kasetli tuvalet, güneş enerjisi, buzdolabı, vs. vs. gibi ihtiyaçlarım var. Bunlar toplamda ağırlık oluşturuyor. E, ne olacak o zaman?

Olacağı oluyor zaten. Bu yaştan sonra saçma sapan bir "E" harfi ekletmek için kursa 10.000, devlete 10.000 TL verilecek, arabanın arkasına taktıkları benim çekeceğim karavanın ağırlık olarak onda biri, hacim olarak da onda biri bir römorku geri geri kaldırıma yanaştıracağım ve belki 2.500 kiloluk dev bir karavanı kullanabilir olmaya hak kazanacağım. Neden? Çünkü devletimiz karavanın ne olduğunu bilmiyor. Her şeyi römork sanıyor, ama römorkun da nasıl bir şey olduğundan çok emin olmadığı için sivri bir zeka sahibinin koyduğu kurallara göre ehliyet ihtiyacı yaratıyor ve buna göre bir ehliyet veriyor. "E"! Vay be!

İşte bu yüzden ilave "E" ehliyeti alıyoruz, O1 olabilecek bir karavana O2 belgesi çıkarttırıyoruz. Neden? Her yıl TÜVTÜRK denen soyguncuya binlerce lira haracımızı verebilelim diye.

İşte şu anda bulunduğum durum ve bulduğum çözüm bu. Aslında hepimizin bir tarafından içinde bulunup da debelendiğimiz O1, O2, vs. olayları bu. Motokaravan sahiplerinin her yıl niye TÜVTÜRK'e haraç vermek zorunda oldukları, neden trafik sigortalarının astronomik olduğu, neden ÖTV'nin 5 yıldan sonra devreden çıkıp, insanların yıpranmış, ömrünü doldurmuş araçlarla yollara çıkmak zorunda bırakıldıkları sorusu bu. Cahil ve toplumda büyüyen ihtiyaçlardan bîhaber vekillerimiz, toplumun zerre kadar umurunda olmayan çok ulvî ve özel konularda tepişmekten, böyle küçük ve banâl sorunlarla ilgilenemiyorlar tabi.

Kendi işimizi kendimiz çözmek durumundayız. Nereye kadar? Bir şeyler hepten tepetakla gidip, karavanın bir önemi kalmayana kadar.
 
Son düzenleme:




Yaklaşık 1 ay önce bir karavan firması sahibine;
Sattığınız karavanları hiç kantara çıkarttınız mı ? diye sordum.

Hayır çıkarmadım. Ama ortalama 840 kg civarı geleceğini tahmin ediyorum. Malzemeden kısabileceğim, profil ve mobilya var. Ne kadar kısabilirim demişti. Piyasada 750 kg altı diye satılan karavanların %70-80 i kesinlikle oranları aşıyor.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,735
Mesajlar
1,522,919
Kayıtlı Üye Sayımız
166,556
Kaydolan Son Üyemiz
Mehmet_Ali

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst