Merhaba,
internete şöyle bir gözatınca Rototest diye bir firma buldum. Anladığım kadarıyla Avrupa Birliği tarafından bu tür performans ölçümleri konusunda destekleniyor.
Powertrain Performance Graphs - Rototest Research Institute
Görebildiğim kadarıyla uzakdoğulu üreticilerin araçları yok veritabanında.
Ancak ölçümlere bakıldığında motorda üretilen tork ve tekerleklere aktarılan tork arasına fark var; birkaç örnekte %10 kadar fark gördüm. Bu konu herhalde evvelce belirtilen şanzuman konusuyla ilgili.
Levent Üstad ve Sayın ince999,
Burada erişmeye çalıştığım(ız) nokta, her araç marka ve modeline uygulanabilecek pratik/basit/işe yarar bir değerlendirme modeli. Yani "araç seçimi" ile ilgili sorunu kökten çözecek bir formül. Geliştirilecek model pratikte %90 gibi doğru değerlendirme yapabilse bence karavancılık açısından haydi haydi yeterli olur.
Modeli geliştirmek için de öncelikle aşağıdakileri belirlemek lazım:
1) Temel girdiler (tork/HP/şanzuman değerleri)
2) Pratik kullanımdaki kıstaslar (%3 hafif rampa, %7 orta rampa, %10 dik rampa gibi, 80Km/h ile giderken öndeki aracın sollanması için ivmelenme gibi)
3) Değerlendirme kıstasları, kabul edilebilecek değerler
2. ve 3. maddelerle ilgili büyük bir eksik/sorun görmüyorum.
1. madde ile ilgili de sizlerden şanzuman/dişli oranlarının genel kullanım şekilleri açısından tork/HP üzerindeki etkisi konusunda biraz bilgi alabilsek iyi olurdu.
Örneğin 3. viteste 1 x 0.65 çıkış ne demek? Genelde rampaları 3. vitesten aşağı düşmeden çıkabilmeyi önemli buluyorum (kullanım kıstasları). Genelde bu tür değerlerin 3.7:1 gibi pinyon dişlisinin ana dişliye oranı gibi veriyorlar...
Kabaca anlayabilirsem her şeyi biraraya getirecek bir değerlendirme modeli üretebilirim diye düşünüyorum.
Derseniz ki - "kardeşim işin mi yok; ne uğraşıyorsun?" - İşim var da aynı sorulara "motora, şanzuman, lastik çapına, genişliğine vs vs. değişir diye" tekrar tekrar yanıt vermek yerine bir sefer de "al güzel kardeşim; değerleri buna gir de gör" diyebileceğimiz bir aracımız olsa fena mı olur?
Rototest ölçümleri nasıl yapılıyor konusunda eğlencelik video aşağıda:
sevgiler,