O Araç Bu Karavanı Çeker Mi? Sorusuna Yanıt :)

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan trek71 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 512
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 271,000
Guc tork farkini anlatan baska bir ornek ;
-Ag ceken balikci teknesi
-Gezi amacli surat teknesi

Denizi yararak giden ve ag ceken balikci teknesi icin daha yuksek tork;
Denizin ustunde kayarak giden ve hiz yapan surat teknesi icin daha yuksek guc gereklidir.
Daha evvelki mesajlarda beygir -at meselesini koşu atı ,yük beygiri diye dilim döndüğünce anlatmıştım ya;)
 

Çok faydalı bir yazışma oldu; katkı veren, soru soran herkese teşekkürler.

Bir sonraki adım olarak oluşan prosedürü bir excel haline getireceğim.

Daha sonra da şu vites kutusu dişli oranlarının etkisini daha detaylı irdeleyip belki tork/beygir hesaplamasi açısından yakın çıkan araçlar arasında bir seçim yapabilecek şekilde prosedürü geliştiririz. :smiley:

Bence bizim ortaya çıkardığımız hesaplama yaklaşımı mevcut sitelerdedi hesaplamalardan daha güvenilir ve takip edilebilir oldu :smiley:

Sent from my LG-H815 using Tapatalk



Behçet bey,
konuyu ilk başlattığınızda vites dişli giriş ve çıkış oranları için verdiğim değerleri yeniden hatırlatmak istedim. Her araç için aşağıdaki değerler farklıdır.

1.vites 1 x 0.20 çıkış
2.vites 1 x 0.40 çıkış
3.vites 1 x 0.65 çıkış
4.vites 1 x 0.85 çıkış
5.vites 1 x 1.05 çıkış

torku anlamak için motor yetersiz şanzumanın çalışmasınıda bilmek önemli. Daimi iştirak dişlileri ile vites dişlilerinin
ilişkileri(çalışmaları) ve motorun her vitesdeki devirleri ile hız ve güç bağlantısını anlatan grafikleri araştırmak çok net
bilgi sahibi olunmasını sağlar. Kolay gelsin.
 

Merhaba,

internete şöyle bir gözatınca Rototest diye bir firma buldum. Anladığım kadarıyla Avrupa Birliği tarafından bu tür performans ölçümleri konusunda destekleniyor.

Powertrain Performance Graphs - Rototest Research Institute

Görebildiğim kadarıyla uzakdoğulu üreticilerin araçları yok veritabanında.
Ancak ölçümlere bakıldığında motorda üretilen tork ve tekerleklere aktarılan tork arasına fark var; birkaç örnekte %10 kadar fark gördüm. Bu konu herhalde evvelce belirtilen şanzuman konusuyla ilgili.

Levent Üstad ve Sayın ince999,

Burada erişmeye çalıştığım(ız) nokta, her araç marka ve modeline uygulanabilecek pratik/basit/işe yarar bir değerlendirme modeli. Yani "araç seçimi" ile ilgili sorunu kökten çözecek bir formül. Geliştirilecek model pratikte %90 gibi doğru değerlendirme yapabilse bence karavancılık açısından haydi haydi yeterli olur.

Modeli geliştirmek için de öncelikle aşağıdakileri belirlemek lazım:
1) Temel girdiler (tork/HP/şanzuman değerleri)
2) Pratik kullanımdaki kıstaslar (%3 hafif rampa, %7 orta rampa, %10 dik rampa gibi, 80Km/h ile giderken öndeki aracın sollanması için ivmelenme gibi)
3) Değerlendirme kıstasları, kabul edilebilecek değerler

2. ve 3. maddelerle ilgili büyük bir eksik/sorun görmüyorum.

1. madde ile ilgili de sizlerden şanzuman/dişli oranlarının genel kullanım şekilleri açısından tork/HP üzerindeki etkisi konusunda biraz bilgi alabilsek iyi olurdu.

Örneğin 3. viteste 1 x 0.65 çıkış ne demek? Genelde rampaları 3. vitesten aşağı düşmeden çıkabilmeyi önemli buluyorum (kullanım kıstasları). Genelde bu tür değerlerin 3.7:1 gibi pinyon dişlisinin ana dişliye oranı gibi veriyorlar...

Kabaca anlayabilirsem her şeyi biraraya getirecek bir değerlendirme modeli üretebilirim diye düşünüyorum.

Derseniz ki - "kardeşim işin mi yok; ne uğraşıyorsun?" - İşim var da aynı sorulara "motora, şanzuman, lastik çapına, genişliğine vs vs. değişir diye" tekrar tekrar yanıt vermek yerine bir sefer de "al güzel kardeşim; değerleri buna gir de gör" diyebileceğimiz bir aracımız olsa fena mı olur? :smiley:

Rototest ölçümleri nasıl yapılıyor konusunda eğlencelik video aşağıda:

sevgiler,
 

Merhaba,

Örneğin 3. viteste 1 x 0.65 çıkış ne demek? Genelde rampaları 3. vitesten aşağı düşmeden çıkabilmeyi önemli buluyorum (kullanım kıstasları). Genelde bu tür değerlerin 3.7:1 gibi pinyon dişlisinin ana dişliye oranı gibi veriyorlar...

Kabaca anlatmaya çalışayım.
Şanzuman dişli gurup dizilişini aradım internette ancak bulamadım,bulduğumda eklerim.

şanzumana kranktan gelen yönde daimi iştirak dişli gurubu dizilmiştir, altında (yada tersi) diferansiyele çıkış yönünde vites dişlileri dizilidir. Örneğin 1. viteste daimi iştirak dişlisi küçüktür ve karşısındaki 1.vites dişlisi ise 5 kat büyüktür. Aracı 1. vitese takıp hareket ettiğinde iştirak dişlisi 5 tur döndüğünde vites dişlisi 1 tur dönmüş olacaktır buda oranlamada 1x0.20 olarak ifade edilir. 3. vitesi sormuşsunuz 3.vites daimi iştirak dişlisi 1 tur döndüğünde 3.vites dişlisi turu 0.65 dir. Dikkat ettiyseniz 5. vitesde sadece girişten fazla çıkış devri vardır. 1x1.05
1. vites yüksek devir düşük hız 5. vites düşük devir yüksek hız olarak anlayabiliriz.
 

Ok, bu durumda giriş-çıkış oranlarının tekerleğe aktarılan tork/HP üzerindeki etkisine bakmam lazım. Örneğin burada lineer bir ilişki varsa 1. Vites'te 1200 devirde üretilen 100Nm tork tekerlere 5×100Nm olarak aktarılıyor diyebiliriz.

Öte yandan bu ilişki lineer ise doğru vites seçimi yapıldığı taktirde (ya da otomatik şanzumanda her zaman) dişli kutusunun etkisinin bir pratikte bir önemi olmayacağını düşünüyorum.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
 



Eğer torku arıyorsak hangi yol şartlarında hangi vitesi seçeceğimizi bilmek torku bulmak demektir, bana göre böyleydi. Çekme karavan maceramı rafa kaldırdım:smiley: motokaravanda bakalım neleri ararım.
Selamlar
 

Aslına bakarsanız motokaravan da bundan çok farklı değil, kütlenin çekilmesi ya da taşınması bu hesaplamalar açısından bir fark yaratmıyor :smiley:

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
 

Aslında motokaravana geçişimde yeni değil, yani motokaravan kendini yaşlı hissetmeye başlayanlara biraz daha iyi.
Birde motokaravanı yaylalara çıkartma :(merakımda bitti sayılır elimdeki karavanda kuvvetli yani torku artık çokta önemsediğim söylenemez. Çekme karavancılara destek diyelim.
 





Az kaldı; biraz daha çabalarsak %90'ı yakalarız, yeterince iyi olur :smiley:

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
 


İncelik için teşekkürler ... Susalım demedim sakın yanlış anlaşılmasın... Optimal kelimesi boşa oluşmamıştır ;) bende bazen detaya o kadar çok girince bakıyorum su an gerek var mıydı bu kadar detaya.

Kusura bakmayın karavanım olmadığı halde haddimi aştıysam...

Lastiğin etkisini dört gözle bekliyorum ;)
 

Çok değerli buradaki paylaşımlar. Gezenbilirde bu hep böyle oldu zaten. Yeniden teşekkür etmeden duramayacağım...
Detayların gerekliliği ise göreceli kavramdır. Ben severim detayı. İsteyen de uzak durabilir detaydan..
Bazıları için işin mutfağı da çok keyiflidir yani...

GT-P7500 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

İncelik için teşekkürler ... Susalım demedim sakın yanlış anlaşılmasın... Optimal kelimesi boşa oluşmamıştır ;) bende bazen detaya o kadar çok girince bakıyorum su an gerek var mıydı bu kadar detaya.

Kusura bakmayın karavanım olmadığı halde haddimi aştıysam...

Lastiğin etkisini dört gözle bekliyorum ;)
Benimde karavanım yok :smiley: inşaallah nasip olduğunda işin teorik kısmına vakıf olmak bence önemli bunun için de böyle detaylara kendi adıma ihtiyaç duyuyorum.

GT-N7100 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 



Merhaba arkadaşlar bence en önemli konulardan biri de çeki aracının çekiş sistemidir.Arkadan çekişli araçlar seçilmelidir.Benim karavanim 1800kg ilk aracım Ford CMAX idi 1.6 Tdci 1750 devirde 240 tork uretiyordu araç önden çekişli olduğu için dik rampalarda ve bozuk zeminlerde çok patenaj sorunu yaşadım.Su an Ssangyong kyron arkadan çekişli ve 4×4 kullaniyorum arada çok büyük fark var.2700devirde 310tork üretiyor ama yinede racechip düşünüyorum.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,709
Mesajlar
1,522,526
Kayıtlı Üye Sayımız
166,549
Kaydolan Son Üyemiz
musaözbilmez

SON KONULAR



Geri
Üst