Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan tekinmedeni Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 50
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 57,103
Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

Ikitelli org san böl. Bağcılar-Güngör oto san sit'de palet yapan bir firma var. Bakmak isteyen olursa götürenimizin oraya işyerime çok yakın.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Etiketler
Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

cahidim' Alıntı:
Abimde kafa zehir :smiley: nasil yapsak da senin gibi olsak be abi


Sent from my iPhone using Tapatalk
Merak ettiklerini araştırıp öğrenirsen,konuyu gerçekten çok iyi bilen insanlarla tanışıp birlikte çalışacak kadar şansın varsa,doğuştan da biraz yeteneğin varsa böyle oluyor ama tavsiye etmem.Ne kadar öğrenirsen o kadar gıcık bir adam haline geliyorsun ki ben bile tahammül edemiyorum bazen kendime :smiley:
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

Abi sadece merak degilde mesleginde ona uygun olmasi lazim. Mesela ben ogretmenim nekadar merak edersem edeyim ve yetenegimde olsa kendimi gelistirecek ne mekan ne tanidik ne imkan olmuyor. Unideyken dedim gideyim bi tamirciye cirak olarak gireyim ama baktim zaman dar olmadi. Halbuki makine muhendisi olucaktim hayalimde o vardi. Uni tercihlerinde ya marmara ogretmenlik yada anadoluda bi unide makine okuycaktim millet marmara iyidir dedi hem istanbulda hem guzel uni hemde ogretmenlik garanti meslek memur falan olursun onu yazdim. Simdiki aklim olsa yazardim makine muhendisligi yazardim. Riziktan korkmaya gerek yoktu


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

Aslında düşünürsen mesleki eğitim veren kurumlar var,onlara baş vurabilirsin.Ne yazık ki eğitim sisteminin kurbanı olan çok insan var.Adamın yeteneği ve hayali mühendislikken başka birşey okumak zorunda kalıyor veya cerrah olmak isterken mühendis olmak zorunda bırakılıyor.
Diploma bana göre hiç birşey ifade etmiyor aslına bakarsan,priz değiştirmeyi beceremeyen elektrik mühendisi akrabam var ve bana göre mühendis falan değil.
Herkesin sevdiği ve keyif aldığı işle uğraşması çok daha önemli bana göre,insanlar buna "hobi" demek zorunda bırakılıyor.Öyle aptal bir sistemin içinde yaşamak zorunda bırakılıyoruz ki,herkes bunu yapmak zorundaymış gibi hissediyor.
Ben bu konularda özgürlükten yanayım sistem falan umurumda değil,neyi seviyorsan onu yap demek istiyorum herkese ama kira,faturalar falan biriktiğinde "kulaklarımı çınlatmasınlar" diye diyemiyorum.
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

Haklisin abi. Suara iyice taktim kafaya. Ben fransada yasiyorum burda araclar cok ucuz yakit cok ucuz iscilik coook pahali. Bunun icin cogu insan kendi arabasini kendi evini kendi tamir eder yani insanlar mecburen alet hirdavat alir eli alisir bizimkide alisti zamanla biraz. Kendi arabamin yagini filitresini degistirebiliyorum bide kayis degistirmesini ogrensem tamamdir :smiley: ama karar verdim ucuz bi lada niva alip kira kira cozecem bu isi. Zaten ucuz arabalar 1000-2000€ arasi guzel bisey aliniyor


Sent from my iPhone using Tapatalk
 




Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

cahidim' Alıntı:
Haklisin abi. Suara iyice taktim kafaya. Ben fransada yasiyorum burda araclar cok ucuz yakit cok ucuz iscilik coook pahali. Bunun icin cogu insan kendi arabasini kendi evini kendi tamir eder yani insanlar mecburen alet hirdavat alir eli alisir bizimkide alisti zamanla biraz. Kendi arabamin yagini filitresini degistirebiliyorum bide kayis degistirmesini ogrensem tamamdir :smiley: ama karar verdim ucuz bi lada niva alip kira kira cozecem bu isi. Zaten ucuz arabalar 1000-2000€ arasi guzel bisey aliniyor


Sent from my iPhone using Tapatalk
En güzelini yaparsın,eline anahtar almadan bu işi çözmek mümkün değil.Pc başında fotoğraf incelemek bir yere kadar anlamaya yardımcı olabilir sadece.Parçası en bol ve en ucuz olan aracı alırsan çok daha kolay olur öğrenmek.15 yaşımdayken hurda bir taunus alıp dağıtmıştım ben de.
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır


sakyuz' Alıntı:
Sonra da çıkan problemler min. 1000-2000€ arasi tamir ediliyor sanırım.

Eger tamirciye yaptirirsaniz aynen o fiyat. Adamlar saat ucreti 50-100€ talep ediyor. Ama kendin yaparsan piyasa dolu parca ucuz ucuz. Hatta bi tane yurumeyen 500€ ya parca icin yedek almayi dusunuyorum. Asil para tutucak olan ise sigortasi. Burda sigortasiz arabaya binene polis katil muamelesi yapiyor. E bu araclarin sigortasi da pahali


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

Geçen akşam ben de bir tamirat girişiminde bulundum.
Daha önce bilgisayarın ısınan bi ekran kartı vardı, bozulunca kenara çekmiştim.
Neyse geçenlerde internetten bi video izleyip makinenin işlemcilerini güncelledim. Çalıştı makine iki kat hızlandı cesaret geldi... termal macun sürmeyi öğrendik ya..
Geri çıkarttım bozuk ekran kartını. Söktüm üzerinde nvidia yazan çipin üzerini sildim tekrar macun sürdüm. Geri toplayıp bilgisayara taktım... anca 2-3 dakika çalıştı, sonra mavi ekran.
Hal böyle olunca arabaya dokunmaya cesaret edemem herhalde :D
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır


sakyuz' Alıntı:
Geçen akşam ben de bir tamirat girişiminde bulundum.
Daha önce bilgisayarın ısınan bi ekran kartı vardı, bozulunca kenara çekmiştim.
Neyse geçenlerde internetten bi video izleyip makinenin işlemcilerini güncelledim. Çalıştı makine iki kat hızlandı cesaret geldi... termal macun sürmeyi öğrendik ya..
Geri çıkarttım bozuk ekran kartını. Söktüm üzerinde nvidia yazan çipin üzerini sildim tekrar macun sürdüm. Geri toplayıp bilgisayara taktım... anca 2-3 dakika çalıştı, sonra mavi ekran.
Hal böyle olunca arabaya dokunmaya cesaret edemem herhalde :D

Ölü doğanlar :smiley:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 



Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

olan olmuş bu saatten sonra termal macun birşeyi düzeltmiyor.
motor yatak sardıktan sonra yağını değiştirmek gibi birşey..

"yatak sarmış" ekran kartını düzeltmenin yolu üstündeki plastik fanları söküp 150 dereceye ısıtılmış fırında birkaç dakika tutmakmış...
bu işin sonunda aşırı sıcaktan eriyen lehimlerin tekrar düzelme ihtimali varmış... tabi bu sırada iyice kısa devre olur da makineye iyice kısa devre olmuş kartı takarsan makine de bozulabilir tabi..
o çözümü ben almıyayım dedim, kartı çöpe atmak niyetindeyim.

eskiden bu lehimler gözle görünür boydaydı eline lehim makinesini alır düzeltirdin. şimdi kartın iki yüzündeki hatlar yetmez gibi ortasından gözle görülmeyen yerlerden de başka hatlar geçiyor.
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

sakyuz' Alıntı:
"yatak sarmış" ekran kartını düzeltmenin yolu üstündeki plastik fanları söküp 150 dereceye ısıtılmış fırında birkaç dakika tutmakmış...
bu işin sonunda aşırı sıcaktan eriyen lehimlerin tekrar düzelme ihtimali varmış... tabi bu sırada iyice kısa devre olur da makineye iyice kısa devre olmuş kartı takarsan makine de bozulabilir tabi..

Benim bildiğim kadarıyla sıcak hava tabancası veya fön makinasıyla işlemcinin olduğu bölgeyi ısıtıyorlar.Daha kolay ve kontrollü bir işlem yapılabilir yani.
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

arkadaslar nigdede yada niğdeye yakın seriess toplayabilecek bir usta arıyorum araç çalışır yürür durumda ancak muayeneye sokamıyorum muayene öncesi toplatmak istiyorum nevsehir aksaray olabilir ama niğde olsa süper olur yardımcı olursanız sevinirim su aftan yararlanıp bir an önce toplatıp muayeneye sokayım diyorum.
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

tekinmedeni' Alıntı:
Aslında motor toplama konusunda en önemli konudur ama aynı zamanda en riskli konudur.Blueprinting hakkında yazmayı düşündüm fakat eline spiral taşı alan motora "dalabilir" gibi bir çekincem var.Malum bizde bir şeyi duymak veya bir kez görmek o konuda ustalık için yeterli oluyor.
Su blueprinting konusunu biraz açmanız mümkünmü acaba nedir, ne değildir, neden yapılır vs... ilk defa duydum bilmediğim bir konu yardımcı olursanız sevinirim

internette araştırken böyle bir makaleye denk gelmiştim dogrumudur?

Blueprinting Nedir ?
Tüm hareketli parçaların balanslanması ve tüm akış yüzeylerinin pürüssüzleştirilmesi işlemi olarak tarif edilebilecek Blueprinting işlemi, dünyada performans üzerine yoğunlaşmış firmalarda bir standart haline gelmiştir. Uzun ömür ve maksimum güç hedeflendiğinde Blueprinting bir lüks değil, bir ihtiyaçtır.

Blueprinting işleminin bir başka tarifi ise fabrika boşluk toleranslarının minimuma indsirilmesidir. Bu toleransları belirlerken mutlaka ve mutlaka fabrika verilerine sadık kalınmalıdır.

Blueprint işleminden önce dikkat edilmesi gereken en önemli şey tüm parçaların %100 temiz olmalarıdır. Buna tüm cıvatalar, somunlar, tapalar, vs. dahildir.

Bazı uygulamalarda karterin içinin boyandığı görülür. Bu uygulama, karbon ve diğer kalıntılara deterjan etkisi yaratacağından tavsiye edilir. Ayrıca karter zemini için en ideal temizleme unsurudur boyama.

En önemli işlem, krankın balanslanmasıdır. çok detaylı bir şekilde kırılma ve çatlaklara karşı incelenen krank, bu testi geçebilirse, %100 düz olması için balanslanır. Yağ delikleri dikkatlice temizlenir ve kenarları yumuşatılarak genişletilir. Kurs kollarının keskinlikleri arttırılır ve kurslar parlatılır. Yataklar da aynı işleme tabi tutulur.

Biyel kolları ise hareket eden en ağır parçalar oldukları için maksimum özen gerektirirler. Tüm kollar kesinlikle ve KESİNLİKLE aynı uzunlukta ve aynı ağırlıkta olmalıdırlar. %100 düz olmaları gerektiğini söylemeye gerek dahi yok. Kol yatakları da parlatılır ve tavsiyen yeni cıvatalar kullanılır.

Pistonlar tek tek ve dikkatlice ilgili pimleri kullanacak şekilde ayrılmalı ve piston yüzeyindeki keskin yüzeyler (supap yuvaları) oluşabilecek detonasyonu engellemek için yumuşatılmalı. Piston çapı ve bor mesafesinin ayarı ise dikkat edilmesi gereken en önemli unsurlardan biridir. Küçük pistonlar segmanların görevlerini yapmalarını zorlaştırırken, büyük pistonlar gömlekleri çizerek tahrib edebilirler.

Segmanlar gömleklere boş olarak oturtuluk, piston ile tersten bastırılarak, gömlekle tam dik açıya geldiklerinde boşluklar kontrol edilmeli ve bu boşluk 0.3 mm'yi aşmamalıdır.

Önemli bir başka konu da hareket eden karşıt ağırlıkların balanslanmasıdır. Fazlalıklar delmek suretiyle eksiltilerek, eksikler ise, yine delerek, delinen yerlerin daha ağır metallerle doldurulmasıyla sağlanır. Bu uygulama aşırı hassasiyet istediği için, profesyonel ellerde yapılmalıdır. Bu uygulama Blueprint işleminin en can alıcı ve an randıman kazandıracak bölümüdür. Ayrıca bu uygulama motor ömrüne de katkı sağlar.

Silindir kapağı tamamen sökülerek kırık ve çatlaklara karşı incelenmelidir. Yüzeyden toleranslar dahilinde talaş almak, kapağın düzlüğünü garanti eder. Supap gaydları kontrol edilmeli, gerekirse değiştirilmelidir. Supapların eşit boylarda ve %100 düz olmaları bir başka önemli noktadır. Yeni supaplar kullanılırsa, supap yataklarının değiştirilmesi veya yeni supaplara alıştırılması gerekmektedir. Supap yuvalarının da genişlikleri tercihen aynı ölçüye getirilmelidir.

Bu işlemler tamamlandıktan sonra, kapak taşlanarak istenilen (daha önceden hesaplanmış) sıkıştırma oranı elde edilir. Supap yaylarının tansiyonlarının eşit olması, bir başka önemli husustur.

Motoru toplarken de aynı dikkat sürdürülmelidir, zira cıvatalarının hepsinin fabrikanın belirlediği oranlarda torklanması gerekmektedir.

Blueprint işlemi başlı başına bir meseledir ve bu sayfada anlatıldığı kadar kolay bir işlem değildir. Son derece profesyonel ellerde yapılmalıdır. Çünkü hemen hemen uygulamanın hiç bir bölümünün geri dönüşü yoktur. Bunla beraber maksimum motor ömrü ve maksimum güç için KESİNLİKLE bir gereksinimdir.
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

Çok güzel yazmışsınız ozntan,kusura bakmayın cevap yazmam bayağı gecikmiş malum koşuşturmacalar bitmiyor,o yüzden epeydir uğrayamıyordum buraya.

İşin teknik kısmını çok güzel ifade etmişsiniz ama blueprint yapmak için kapak taşlamak bir şart veya gereklilik değildir.Motor toplanırken ise muhakkak yeni civata ve saplamalar kullanılması şarttır.
İşin mantık kısmına gelecek olursak motordaki her hareketli ağırlığın terazi kefesi gibi davranması gerekir,sizin karşı ağırlıkların dengelenmesi diye bahsettiğiniz konunun aslı budur.
Konunun en can alıcı noktasına da değinmişsiniz. "Dinamik balans" bir motorun şağlıklı çalışabilmesi açısından en önemli unsurdur.Ülkemizde ne yazık ki bu işi hakkıyla yapabilen firma sayısı oldukça az.Kaldı ki bazı durumlarda cehaletten kaynaklı eski tip"harmonic balancer" ile motor toplayanları da görebiliyoruz.Bu konuda tekrar kullanılabilecek tek tür "fluid damper" olanlardır.
Bir diğer önemli kısım da bloktaki keskin kenarların yuvarlatılmasıdır fakat bu konu kesinlikle bilinçsizce uygulanmamalıdır.Blok üzerindeki keskin hatlar ve döküm fazlası kenarlar muhakkak traşlanır ve stress noktaları yok edilir.Yumurta ve küp karşılaştırmasında olduğu gibi keskin kenarların yarattığı stres noktaları kırılmaya ve yarılmaya çok müsaittir,yuvarlatırsanız o bölgede toplanan gerilimi dağıtırsınız.
Bunlar sizin anlattıklarınızla beraber epey bir fikir oluşturabilecek işlemler fakat işin bir de tamamen bahsedilmeyen kısımları da var.Mesela motorun üzerindeki yağ (genelde V motorlarda) doğrudan krankın üzerine akar ki bu çalışma anında balansın bozulmasına sebep olur,bu gibi tasarım hatalarını da telafi etmeniz şarttır.
Krankın yağ kanallarının işlenmesi ise gerçekten ustalık isteyen,krankın çalışmasını rahatlatan,yağ pompasının çaldığı gücü kısmen de olsa geri alabilen bir işlemdir.Dinamik balans işleminden önce yapılmalıdır.
Bunlar haricinde şu saatte aklıma gelmeyen daha onlarca işlem var motor tiplerine göre değişkenlik gösteren.
Ayrıca önemli bir not ve bilgi olarak da eklemek isterim ki;blueprint işlemi muhakkak hassas terazi ve diğer ölçüm aletleri eşliğinde,konuya hakim kişiler ve uygun ekipmanı barındıran,"temiz" bir atölyede yapılmalıdır.
Bir de şunu eklemek isterim ki 3-4 bin devir çevirebilen dizel motorlarda bunu yapmanın çok fazla bir gerekliliği yoktur.Yüksek performans almak istediğiniz yüksek devirli motorlarda ise muhakkak yapılması gerekir.
Konuyu biraz dağınık yazdığım için kusuruma bakmayın,sabahın beşinde ancak bu kadar toparlayabildim.
ekleme:yazınızı tekrar okudum atladığım yerler olmuş.Segmanların boşluk aralığı 0.3mm diye bir ölçü yoktur bu her motora ve piston çapına göre değişen bir rakamdır.Ayrıca blueprint işlemi için değil,motor toplama anında uygulanması zorunlu olan bir ayarlamadır.
Karşıt ağırlıkların ayarlanmasında delinerek daha ağır bir metal eklenmesi pek mümkün değildir.Hassas terazide her parça tek tek tartılarak gruptaki en düşük ağırlığa sahip olana göre diğerleri de set edilir,bu genelde metal eksiltmeyle olur.
Bir de motordaki her yüzeyin çok parlak olması her motor için istenen bir durum değildir.Karbüratörlü motorlarda emme manifoldunun çok pürüzsüz olması tercih edilen bir durum değildir örneğin.Keza kapak işlerken egsoz çıkışında türbülans yaratılması için konmuş "basamak" adı verildiğini sandığım (amerikalılar step diyor) çıkıntıyı yok etmek motorun performansını düşürür.
Bu konuyu bu kadar açık şekilde yazarak geri dönüşü mümkün olmayan hatalara sebebiyet vermeyeceğimi umuyorum.
 



Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

muhtemelen yazımda terimleri yanlış kullanmış olabilirim bir mühendislik eğitim almadım çünkü hiç alakası olmayan masa başında devlet idaresi üzerine eğitim aldım ki konuştuğumuz konu ile uzaktan yakından bir alakası bile yok....

sadece ergenlik dönemimden kalma bir kelime tekrardan aklıma geldiği için o kadar önemsedim bu konuyu o dönemlerde yarış araçlarına sarmıştım özellikle drak araçları ile ilgileniyordum tofaş şahin motor bloğuna magirus araçların pistonuna göre motor bloğu şekillendirip yanma odalarını genişletmekle bu işin profesoru olduğmu düşünürdüm :smiley:( aradan geçen yıllar bilgi kıt olunca aklın ukalalaştığını zor yollardan öğretti ) çevremde çok çok iyi ustalar olduğunu iddia eden insanlar sürekli olarak bu uygulamadan bahseder ama detayı hakkında tek kelime etmezlerdi zamanla bu uygulamadan bahseden insanların da aslında konu hakkında konuşmamalarının nedeninin aslında kendilerininde uygulama adını bilmekle sınırlı olduğunu anladım.... zira spral makinasına 800 lük zımpara kağıdı birde küçük torna atölyesinde bu işin yapıldığını iddia ederlerdi...

yaptıklarının sadece motor bloğundaki kalıp artıklarını temizlemek olduğunu yazınızı okuyunca anlamıştım.....

açıklamalarınız biraz sanayi ile haşır neşir olan herkese fikir vermiştir ancak böyle uygulamaları Türkiye'de yapabilecek yerin bir elin parmağından fazla olduğunu zannetmiyorum çünkü tork anahtarı yerine hisleri ile somun sıkan ustalar var oldukça bu konuşulanları okuyup kıs kıs gülüyorlardır ( yukarıdaki magirus piston örneğimdeki aynı bende olduğu gibi )

Ancak yazı sonunda da belirttiğim gibi bu uygulama gerçekten profesyonel ellerce yapılmalı çünkü yapılacak mm nin onda biri kadar bir hata bile motorun kullanılmaz hale gelmesine yol açabilir.....

son olarak yazınızda da belirttiğiniz gibi sabahın beşinde önemseyip cevap yazdığınız ve bilginizi paylaştığınız için teşekkür ederim...
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,757
Mesajlar
1,523,314
Kayıtlı Üye Sayımız
166,571
Kaydolan Son Üyemiz
sezginelif09sena@gma

Çevrimiçi üyeler

SON MESAJLAR

SON KONULAR



Geri
Üst