Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan tekinmedeni Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 50
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 57,103

tekinmedeni

Ana Kamp
Mesajlar
52
Tepkime Puanı
2
Yer
YALOVA
Çoğu arkadaşın ortak bir problemi olarak motor toplama-toplatma sıkıntısından bahsetmek istiyorum.
Öncelikle bu korktuğunuz kadar zor veya karmaşık birşey değil,insanlar bunu 100 yıldan fazla bir süre önce icat edip kullanmaya başlamışlar.Aracınızı gerçekten seviyor ve yolda kalmaktan hoşlanmıyorsanız konuyu anlatabilmek adına size bir kaç ipucu vermek istiyorum.

Motorunuzu iyi tanıyın,mümkünse internet üzerinden parça kataloğunu indirin ve ihtiyacınız olan parçaların kodlarını google üzerinden kontrol edin.Bir çok forumda size ipucu verebilecek örnekler bulacaksınız (ingilizceniz varsa bu konuda daha da şanslısınız,yoksa google çeviriyle yetinmeniz gerekir).Bu ne işe yarayacak derseniz; eski model bir ferrarinin 3500 dolarlık debriyaj setinin aynısını anadol yedek parçası olarak 150 liraya almanıza yarayabilir.O yüzden motorunuzu iyi tanıyın,ustalara veya parçacılara kesinlikle güvenmeyin,kendiniz bilin.
Motor servis kitaplarını yine internet üzerinden bulabilirsiniz.Bu kitaplarda hangi civatanın,saplamanın hangi torkla sıkılacağını,piston segman aralıklarının ne kadar olması gerektiğini,buji tırnak aralıklarını ve motorun sağlıklı toplanabilmesiyle ilgili her türlü gerekli bilgiyi bulabilirsiniz.Bunları muhakkak bilin,eliniz anahtar tutmasa bile motor toplanırken bu değerleri yanınıza alıp ustanın başında durun ve kontrol edin.
Motorun çalışan iç parçaları kutudan çıkartılıp doğrudan motora takılmaz bunu unutmayın.Hatta buji bile tırnak aralığı ayarlandıktan sonra takılır.
Pistonlarda motor yapılarına göre farklı sayıda segman bulunur.Bu segmanların muhakkak takılmadan önce "her silindire göre" ağız açıklıklarının traşlanarak ayarlanması şarttır,bu yapılmadıysa o motordan kesinlikle hayır beklemeyin.
Krank ve piston kollarının yataklara doğru torkla sıkılması "şarttır" bunu kontrol etmiyorsanız o motordan hayır beklemeyin.
Kullanılan tork anahtarının en geç 2 yılda bir kalibrasyonu "şarttır" bundan emin değilseniz o toplanan motordan hayır beklemeyin.
Gözünüz korkmasın lütfen,1 hafta internet başında bu konuları takip ederseniz konuyu zaten çözersiniz.
Bunlar dışında pistonların doğru yönde takılması,segman ağızlarının hangi yönlere bakması gerektiği gibi konular genelde çizim olarak anlatıldığı için anlaşılması çok daha kolaydır.
Kapağın sıkılması ise kesinlikle kitap bilgisi gerektirir,her motor kapağının sıkılma şekli farklıdır.Sanayide ortadan başlayıp dönerek "12'ye" torklama denen bir saçmalık vardır ki kesinlikle bu tiplerden uzak durun.İşin gerçekten ciddi olduğunu anlatabilmek için bir örnek vermek istiyorum,pontiac'ın bir motorunun kapak sıkılma yönergesinde der ki "70 nm torkladıktan sonra 45 dakika bekleyin ve 75 derece sola doğru gevşetin".
O yüzden sanayideki "usta" saçmalıklarını kenara bırakın ve kendi motorunuzu muhakkak kendiniz öğrenin.Bu tür cahillerin eline düşerseniz hem çok ciddi zaman ve para,hem de otomobil zevkinizi kaybedersiniz.
Hatam olduysa affola.
 

Etiketler

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

bu kadar emek harcayıp yazmışsınız bilgi vermişsiniz sanırım iyi bir rektefiye ustasısınız Yalova da ise iş yeriniz o bölgedeki arkadaşlarımızı size yönlendirelim eminimki işlerini hakkı ile yaparsınız kolay gelsin iyi çalışmalar size firma ve telefonlarınızı yazarsanız eminimki birçok arkadaşım bu bilgilerinizden faydalanır
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

Öncelikle zaman ayırıp okuduğunuz için ben teşekkür ederim,faydalı olabildiysem ne mutlu.
Ünal Bey ben bu işleri uzun süredir yapmıyorum aslına bakarsanız,işin tekniğini çok iyi bilen bir "amatör" olarak yaşamaktan da çok mutluyum.Yıllarca kendime ve arkadaşlarıma motor topladım,blueprinting ve çeşitli modifikasyonlar yaptım ama dediğim gibi "amatör" olarak.15 yıldır bir dağ köyünde sakince yaşamaya çalışıyorum,sadece merak edenler olursa diye anlatmaya çalıştım.Başka sorular olursa da bilgim dahilinde cevaplamaya çalışırım.
Görüşmek üzere.
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

40 yil dusunsem aklima gelmiycek bi konu helal olsun


Sent from my iPhone using Tapatalk
 



Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

Tekin Bey aynı şeyleri 2009 yılında yaşadım.69 model seri2 aracım yatak sardı. Dediğiniz gibi internetten olması gerekenleri araştırdım ustaya da tek tek anlattım. Tüm tork değerlerini yazılı olarak verdim işim el verdikce başında durdum ama sonuç gene hüsran 15 gün sonra teklemeye başladı aracım yapan ustaya tekrar gittim üst kapağı söktü conta yanık diye ama iki piston arasından blok çatlatmış usta kullanıcı hatası dedi oysa ben aracımı hiç zorlamadım. başka ustaya gittim adam direk abi sıkarken fazla sıkmışlar dedi anlıyacağınız olan bizim motora oldu
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

Bu internetten araştırma işi hoş güzel, ben çok yaptım zamanında, ama sonuçta şöyle oldu: Arabada ne var ne yok hepsini öğrendikten sonra günün birinde gaz pedalına basınca duyulmaya başlayan hafif bir uğultu başladı.
Biri diyor şanzıman, öteki diyor diferansiyel, arabada da 3 tane diferansiyel var ve otomatik vites, bunlar yetmezmiş gibi bunlardan biri olduğu da garanti değil, hani şaft vs de olabilir.
Doktor steteskopu dile dinlesek bulurduk belki. Servis saati 100 ytl'den araştırayım dedi artık ne kadar sürerse. Arızayı bulduktan sonra tamiri ayrı. Bütün bunlar bi yana, problemin ciddiyeti de belli değil, bazen öyle şeyler oluyor ki, problem başladıktan sonra 100 bin km devirseniz hiçbirşey olmaz, aynen devam eder, ama garantisi yok.
Neyse ben sıkılıp sattım daha yenisini aldım, eski arabaya para harcamayalım nasıl olsa eninde sonunda başka problemler de çıkar deyip. Belki de yanlış yaptım ama bunlarla uğraşmak kolay değil.
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

aslında cevabı kendiniz vermişsiniz,bir lift ve bir steteskopla problemi çok kolay teşhis ederdiniz,en fazla yarım saatinizi alırdı.Saati 100 liradan problemin kaynağını bulmak ise oldukça kazançlı bir meslek sanırım.
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

tafa4196' Alıntı:
Tekin Bey aynı şeyleri 2009 yılında yaşadım.69 model seri2 aracım yatak sardı. Dediğiniz gibi internetten olması gerekenleri araştırdım ustaya da tek tek anlattım. Tüm tork değerlerini yazılı olarak verdim işim el verdikce başında durdum ama sonuç gene hüsran 15 gün sonra teklemeye başladı aracım yapan ustaya tekrar gittim üst kapağı söktü conta yanık diye ama iki piston arasından blok çatlatmış usta kullanıcı hatası dedi oysa ben aracımı hiç zorlamadım. başka ustaya gittim adam direk abi sıkarken fazla sıkmışlar dedi anlıyacağınız olan bizim motora oldu

Geçmiş olsun,motoru toplamakta işlem olarak fark yoktur sadece bilgi eksikliğinden dolayı yapılan büyük hatalar vardır.Bu hataların hepsi "kullanıcı hatası"dır,motoru toplayanlar hep "30 yıllık usta"dır kimse üzerine sorumluluk almaz.Bu yüzden para verdiğiniz işin başında durup kontrol etmek şart.
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

Her motor modelinin kendine has 2-3 adet kritik sokme ve toplama bilgisi vardir. Eski motorlarda bu sayi az iken yeni motorlarda daha coktur. Bu bilgiler internetten bulunarak ustaya söylenebilir. Bazi modellerde bu ozel bilgiye sahip degilseniz sokerken motor blogunu bile catlatabilirsiniz. 2007 sonrasi modellerin yanma sistemi cok degisti. Bazilari icin ozel takim gerekir. Bazen kolay toplanır da ayar tam yapilamaz. Internet bu konuda yardımcı olabilir.
Iyi motor ustalari genelge tork ayarlarini hissederler. Ama yine de konuyu acan arkadaşin dedigi gibi tork listesi ve diger ayar bilgileri netten bulunabilir.
 



Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

Bu bilgiler internetten bulunarak ustaya söylenebilir.

Tabi senelerdir motor toplayan adama internetten birşeyler bulup yardım etmeye kalkınca buna alınabilir de ;D ya da kibarca sizi ciddiye almayacaktır, haklı çıkma ihtimaliniz olsa bile.
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

bartek' Alıntı:
Iyi motor ustalari genelge tork ayarlarini hissederler.

İşte o hissiyat zaten işi batıran.Mekanikte "pardon" yoktur ya birini öldürürsünüz veya çok büyük zarar verirsiniz.Bu tork konusunda en büyük tehlikeyi lastikçiler oluşturur.Haddinden fazla sıkıldığı ve bu yüzden yolda giderken kopan bijonlar yüzünden takla atan yüzlerce otomobil oluyor.Dediğim gibi "hissiyatlarını" çocuk büyütürken veya çiçek sularken kullanmaları çok daha sağlıklı olur.
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

Bilgisiz hissiyat batırır dediğiniz gibi ama bana göre bilgi ve hissiyat insana işini iyi yaptırır. Bir nevi alışkanlık , yatkınlık, tecrübe . Yine iyi ustalar diyeceğim, yanlış giden bir şeyi hissederler, anlarlar. Daha açık yazmam gerekirdi, haklısınız. Benim demek istediğim motorla işli dışlı olan iyi ustalar genelde hangi civatada tork kontrolu yapılacağını, hangi tork aralığında sıkılacağını bilir. Bence onların asıl bilmedikleri şayet varsa o motor modeline has özel ayarlar ve talimat bilgisidir.
Sonuçta aynı yerdeyiz. Farklı düşünmüyoruz.
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

guguklu eski saat arızalandı. Bir tanıdığa sordum varmı bunu yapacak saatçi diye. Çok ama iyi ustalar ölüyor yerlerine yetişen de yok, şu usta yapar ona götür dediydi.

" Ustalar ölüyor " düşündüren iki kelime ancak gerçek payı tartışılmaz.
 

Ynt: Motor Nasıl Toplanır,toplatılır

bartek' Alıntı:
Bilgisiz hissiyat batırır dediğiniz gibi ama bana göre bilgi ve hissiyat insana işini iyi yaptırır. Bir nevi alışkanlık , yatkınlık, tecrübe . Yine iyi ustalar diyeceğim, yanlış giden bir şeyi hissederler, anlarlar. Daha açık yazmam gerekirdi, haklısınız. Benim demek istediğim motorla işli dışlı olan iyi ustalar genelde hangi civatada tork kontrolu yapılacağını, hangi tork aralığında sıkılacağını bilir. Bence onların asıl bilmedikleri şayet varsa o motor modeline has özel ayarlar ve talimat bilgisidir.
Sonuçta aynı yerdeyiz. Farklı düşünmüyoruz.
Söylediklerinize katılıyorum fakat bizim kültürümüz biraz garip.Binlerce farklı motorun tork değerlerini,valf ayarlarını vs.aklınızda tutma şansınız yok,dolayısıyla önünüze kitabı açıp yapmanız gerekirken bu tür şeyler acemilik ve hatta ayıp sayılıyor.Ben bu yüzden amatörlüğü seviyorum.
 




Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,757
Mesajlar
1,523,314
Kayıtlı Üye Sayımız
166,571
Kaydolan Son Üyemiz
sezginelif09sena@gma

Çevrimiçi üyeler

SON MESAJLAR

SON KONULAR



Geri
Üst