Tartışmanın diğer boyutu (lityum dışında olan) beni huzursuz etmiyor. Civatayı sıkarken de gerilim yaratıyoruz, bazı şeyleri oturtmak için gerilim gerekli.
Mantık çerçevesinin dışında ifadeleri ikinci kez gördüğümüze göre konu bu beyefendi tarafından anlaşılmış demektir (tecrübelerime göre genelde böyle olur). Bu arada, konunun başlığına dikkat edersek, aslında temelde bir "hak hukuk" meselesini tartışıyoruz
Bugün Gıda Çarşısı'nda (İzmir) yolumun üzerindeki birkaç yere uğrama fırsatım oldu. Satıcılara "sattığınız akünün verimi nedir" diye sorduğumda gerçekten facia cevaplarla karşılaşıyorum. Hatta bugün bir tanesi "bu bir makine değil, verimi olmaz" dedi
Durumu izah edince bana verdikleri Jel akü verim değeri "%80-85 arasıdır, o da ömürleri boyunca gittikçe düşer" şeklinde oldu (bu bilgiye ne kadar güvenmek gerekir bilemiyorum tabi). Bataryaların datasheetlerinde de verim bilgisi yazmıyor. Fakat doğru kabul edersek gerçekten de önceki gönderilerimde yaptığım hesap sanırım kabaca tutuyor. Yani güç kaynağına ayrıca yatırım yapıyorsanız (güneş paneli, aracın jeneratörü gibi), aynı güç kaynağını kullanarak depolayacağınız enerji bakımından eşdeğer lityum kapasitesinin formülü şöyle olmuş oluyor:
Lityum_Ah * 12.8V * %90 DoD * %95 Eff = Jel_Ah * 12V * %50 DoD * %80 Eff
Lityum_Ah * 2.28 = Jel_Ah
Yani 160Ah'lik bir jel akü almanız gerekiyorsa size aynı enerjiyi temin edecek olan lityum akü 160Ah/2.28 = 70Ah'dir.
Jel akü, güneş paneli sisteminden, enerji ihtiyacının fazla olduğu ve güneşin de en dik düştüğü zamanlarda en fazla 15 A civarı akım ile şarj oluyordu, şimdi kullandığım LFP akü aynı sistemde, aynı şartlar altında 19 A akım ile şarj olabiliyor. Yani günlük düşündüğümüzde; güneş enerjisinin en fazla etkili olduğu 4 saatlik zaman diliminde LFP akü ile yaklaşık 16 Ah daha fazla enerji depolayabiliyorum/kullanabiliyorum. Yani LFP akülerin 0.5C ve üzeri değerler ile ve sürekli (Bulk-Absorption-Equation-Float gibi evreler olmadan) şarj edileblir olması önemli bir avantaj gibi gözüküyor, ne dersiniz
Çok önemli bir parametredir. "Aracın jeneratörüyle şarj ederken" de aynı parametreler işin içine girer. Fakat "aynı şartlar altında" olduğunu tam olarak tespit etmeniz sanırım pek mümkün değil, farklı günler yapılmış deneylerdeki parametreler de farklı olacaktır. Ayrıca akülerin karşılaştırma yapıldığı zaman dilimlerindeki doluluk oranları da şarj akımlarını değiştirecektir.
Bence sağlıklı bir hesabı, kendi deneylerimizin sonucunda ortaya çıkmış gerçek parametreleri kullanarak teorik olarak yapmalıyız.
Jel akünün dolum akımını zaten 0.1C ile sınırlamak *zorundayız* (diye biliyorum). Dolayısıyla az önceki örnek iki sistemi kıyaslarsak, 160Ah'lik bir jel aküyü maksimum 16A ile şarj etmeliyiz. 70Ah bir LFE akü ise 0.5C ile, yani 35A ile şarj olacaktır. Dolayısıyla jel akü tercih ettiğinizde sisteminizde ziyan etmeden kullanabileceğiniz maksimum güçteki güneş paneli çıkışı 16A * 13V = 208W (net çıkış) iken LFE akülü bir sistemde 35A * 13V = 455W olmaktadır. Yani aracınıza kurduğunuz güneş paneli aküye (yalnızca aküye) 208W'ın üzerinde çıkış **verebildiğinde** siz sadece 208W'ını depolayabileceksiniz.
Yani yukarıdaki 15A - 19A kıyaslaması, eğer hava daha güneşli olsaydı ve/veya daha fazla güçte güneş paneli olsaydı çok daha belirgin farklı olacaktı.