Lithium (lifepo4) Aküler Parasını Hak Ediyor Mu- Test

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan JantarMantar Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 410
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 153,183
.
Güle güle, pardon dolu dolu kullanın..
Raporunuzu bekliyoruz..
Teşekkürler. Aldığımda bir kapasite testi yapsam mı diye düşünmüştüm ama sonra gereksiz bir deşarj yapmayayım dedim. PWM güneş paneli, redresör ve araç alternatöründen şarj oluyor. 13.2V'un altını henüz görmedim. Hep dolu yani.
 
Son düzenleme:

Teşekkürler, lifepo4 aküleri araştıran bir karavancı olarak ,şu ana kadar okuduğum en somut değerlendirme bu oldu.Artık jel ya da agm akü düşünmeme gerek kalmadı.
 

Ferhat bey, redresör yapısı gereği sadece doğrusal akım veriyor galiba ?
14 V ile 14,6 V arası bir değeri manuel ayarlıyabilme olanağınız var mı ?
 
Son düzenleme:

Ferhat bey, redresör yapısı gereği sadece doğrusal akım veriyor galiba ?
14 V ile 14,6 V arası bir değeri manuel ayarlıyabilme olanağınız var mı ?
Bu karavanda orjinal Dethleffs şarj cihazı var. Henüz iptal etmedim. Ölçtüğüme göre 13.8V ve 7A gibi bir şarjı var. Etiketine göre 14.2V-6h/13.8V-12A gibi bir etiketi var. İlk anda gerilim ve akım kontrolü yapmadığımdan doğrulayamıyorum. Fazla test yapmadım, gerekirse dışardan redresör koyup ayarını kendim yapacağım. Neyse ki alternatör 14.4V üretiyor. Panel şarjını da 14.4'e ayarladım.
 

Sizdeki LiFePO4 aküye tüm giren ve çıkan enerjilerin değerlerini, max/min koruma değerlerini ve bağlı cihazların enerji değerlerini marka ve modellerini öğrenebilirmiyiz. Teşekkürler.

All-in-one inverter ile hem solar şarj, hem şebeke şarj, hem de 220 çıkış almak niyetim var ama araştırmadayım.
 



Daha önce Lityum Demir Fosfat (LFP) akü deneyimini ben de paylaşmıştım. Kış ayları dolaysıyla 60Ah akü yetersiz geldi. Dolaysıyla paralel bağlamak için bir adet daha almayı düşünüyorum. Fakat satın aldığım satıcıda yok. Başka yerde de bulamadım. Sanırım piyasa tecrübesi olmadığından az sayıda gelmiş. Bir sonraki parti gümrük çıkışı ise Nisan ayında olacak dediler. Yine de siz LFP akülerle ilgilenenlerden satın alabileceğim bir yer bilen ve önerisi olan varsa memnun olurum. 100 ve 20Ah bulunuyor fakat 60Ah bulamadım.
 


Daha önceki mesajda 140 W yazmışım ama düzelteyim,

2x170 Wp polikristal panel (%80 verim ile güneşli bir günde 5 saat maksimum üretse 1360 Wh enerji)

60 A. PWM Şarj kontrol ünitesi,

100 Ah (1280 Wh enerji) LiFePO4 batarya,

Etiketine göre Yıllık 128 Kwh - günlük 15 Wp*24h=360 Wh enerji tüketen 90 Lt. dolap Vestfrost marka,
(uygulamada dolap 4 ~ 4,5 Amper akım çekiyor ve 8 saat çalışıyor 4~4,5A *12V*8h= 384 Wh ile 432 Wh arası),

invertör boşta 0,4A ~ 0,5A*12V = 5~6 Wp güç tüketiyor => günlük yaklaşık 6Wp*24h=144 Wh,

Eberspacher D2 orta güçte 12 Wp - günlük toplam çalışma süresi ortalama 14 saat - 12*14=168 Wh günlük

Aydınlatma 6 Wp - ortalama 3 saat çalışıyor - 6*3=18 Wh günlük

Günlük Toplam enerji tüketimi yaklaşık => 432 + 144 + 168 + 18 = 762 Wh
 

Neyse ki alternatör 14.4V üretiyor. Panel şarjını da 14.4'e ayarladım.
Ferhat bey selam, benim araç da 14.4 V üretiyor ve LFP aküyü bazen araçtan şarj ediyorum ama sürekli devrede olan panel şarjını ne olur ne olmaz diye 14 Volt olarak ayarladım, sonuç olarak maksimum şarj gerilimi 14 volt civarı olan LFP'de bir olumsuzluk olur mu acaba
 

Bana sorun olmaz gibi geldi. Orbus'un veri sayfasında 14.2-14.6 arası tavsiye etmişler. Ancak grafikten gördüğüm kadarıyla 14V da yeterli. Soğukta 14V'da %90 civarında bir dolum oluyor sorun yok gibi duruyor. Daha emniyetli olur. Ben 14.4V'u kullandım.

 



OutDo DS aküsü için broşüründe akım değeri sadece az birkaç amper olan, kalem yapılı LiFePo4 kullanıldığı görülüyor..
Orbus'ün yapısı için acaba bilgisi olan var mı ?

Normalde kullanılan dikdörtgen prizmatik bloklara göre, bu beklenen ve sık rastlanan bir tür değil ! Böyle bir kombinasyon çok daha ucuza çıkmakta.
Onlarca bilinen BMS de kullanılmayacağına göre sakın sistem, dengeleme görevi yerine sadece ısıyı kontrol etmesin ?

 
Son düzenleme:

Bir kenarından kesip baksam mı acaba.

Küçük boyutlu piller kullanıldığında her pile ayrı kontrolör koymazlar paralel olanlar için tek bir kontrol söz konusu olur. Bu akülerin içinde 4 grup pil seri bağlı durumdadır. Aynı BMS sistemiyle seri bağlı her grup pil gerilim olarak kontrol edilir.
 

~150$ a Çin üretimi 48V 20Ah motosiklet aküleri var.




Bunlar 12V 80Ah şeklinde de bağlanabilirler.
Böylelikle her türlü kombinasyon olası.

Örn. 3,7V 2500 miliamper kalem LiFePo aküler ~ 1€


Bunların arasına BMS koymak hem fiziken hem madden imkansız.
Zaten yukarıdaki gibi koymuyorlar da galiba ?

OutDo sayfasında yalan yok ama Orbus gibi o da BMS im var demiyor..
Voltmetre ile doluluğu gösterip (?) sorunlu durumlarda da sinyal vermesi ne kadar BMS olarak sayılabilir ki ?

Bu cins kalem aküler tek başlarına hatta 2-3 ü beraberce uzun zaman kullanılabilirler. Bazı üreticiler dikdörtgen prizmalılarını üç ile sınırlandırmada.
Bu kadar çok sayılı dengesiz bağlantıları ise sorunlu olmalı ?
Yoksa Çin’de bile eser sayıda sunulmazdı..
 
Son düzenleme:

BMS olayına çok takılmayın derim. Çünkü dizüstü bilgisayarlarda da seri bağlı lityum 18650 pil hücrelerini BMS kartları kontrol eder. Bendeki halen pilsiz doğrudan beslemeyle kullandığım 2006 model dizüstü bilgisayarı 10 seneden fazla pil ile kullandım. Sonunda şarjdan çekince 1-2 dakikada kapatacak hale gelince bataryasını söktüm ve içindeki pilleri tek tek halen başka amaçlarla (fener, matkap) kullanıyorum. Aslında pillerin hepsi aynı anda bozulmuyor, arada bir iki tanesinin bozulması ya da yeterli şarjı tutmamasından kaynaklı batarya komple etkileniyor. Diyeceğim onca para verdiğimiz LFP akülerde de ileride muhtemelen aynı sorunla karşılaşacağız. O zaman söküp arızalı olanı değiştirerek bir süre daha yola devam edilebilir. Tabi o zamana kadar elektrikli arabalardan dolayı çok daha iyi piller geliştirilmezse. Geliştirilse de sağ oldukça, çevreyi koruma adına elimizdekini değerlendiririz.
 

Asıl cevap sahadan alınacak ama burada bağlı olan kalem pillerin sayısının dizüstülerinkinden misliyle fazla olma durumu söz konusu. (Sanırım onlar kalem de değil)
Herneyse alan veya almayı düşünenler için araştırmıştım.
Herkez kendi bilir..

Bu silindir tipleri -20 °C ye kadar dayanıp kapasitelerinden ~ %27 kaybediyormuş. Hiç olmazsa bu konuda içiniz rahat olsun.



Hep arkasından konuşacak değiliz ya..
 
Son düzenleme:



Sorun çözüldü o zaman. Bizim 100Ah gibi akülerde de bu silindirik tipler kullanılıyorsa bu nedenle -20 °C diye yazmışlardır. Yani ilave düşük sıcaklık koruması yok demek oluyor. -20 °C de iyi bir düşük sıcaklık seviyesi zaten.