Kendi adıma teşekkür ederim.
Rica ederim.
Fiyatı ciddi manada diğer LFP ile kıyaslandığında uygun. Bunun nedeni nedir ?
Açıkçası bunu bilmiyorum. Zaten beni de endişeye salan hususlardan biri oldu, fakat sonuçta bir firmanın satış politikası dahilinde her şey mümkün.
Yeri gelmişken söyleyim: Açıkçası ben ikinci el veyahut bir partiden çıkan düşük kalite hücreler kullanılmış olabileceği ihtimali üzerinde durmuştum, ancak verim ile alakalı sorum bunu doğrulamak ya da yalanlamak için yeterli olmadı. Sonuç olarak akü ortada, ithal eden firma ortada, malın etiketi ortada; üzerinde yazdığını vereceğine güvenmekten başka bir yol yok.
Araç içerisindeki yüksek sıcaklık aküyü patlatabileceği söyleniyor. Doğrumudur ?
Bildiğim kadarıyla Lityum Demir Fosfat hücreler kısa devre ya da darbe durumlarında patlamıyor. Aşırı sıcaklık durumunda patlayıp patlamadığıyla ilgili bir bilgim yok. Bunu araştırayım.
Ancak "yüksek sıcaklık"tan kasıt tam olarak nedir? Bu bataryalar, 60°C sıcaklığa dayanıyor. Araç içerisinde tavan hizasında 50°C ölçtüğüm günlerde ayak hizasında (ki akü de bu hizada bulunuyor) 30-35°C ölçtüğümü hatırlıyorum. Yani en sıcak günde bile akünün olduğu hiza bu sıcaklığa ulaşmıyor.
Güneş panelim olduğu için aracımı mümkün mertebe güneşin altında bırakıyorum. Bazen akşama kadar öylece duruyor. Sadece ön camları biraz aralıyorum, arka kelebek camlar unutmazsam açık oluyor. Bu şekilde araca geri döndüğümde ben bile çok az bunalıyorum, dolayısıyla sıcaklığın kafa hizasında 40°C'nin üzerinde olma ihtimali çok zayıf. Ayrıca 6 aydır hem kış şartlarında hem yaz şartlarında bu aküyü kullandım, henüz böyle bir durum yaşamadım.
Güneş altında havalandırılmadan saatlerce bekleyen siyah renk bir araçta bu aküler tehlike arz eder mi ?
Aracın siyah renkli olması elbette bir etken ama siyah olması %10 etkense aküyü mümkün mertebe zemine yakın ve hava sirkülasyonundan faydalanacak şekilde koymak %50, camları çok az aralık bırakmak %40 etkilidir.
saatte 45 watt tüketen 12V buzdolabı ve telefon şarj için kullanacağım.
45W'lık bir buzdolabından mı bahsediyoruz, yoksa saatte 45 Watt*saat tüketen bir buzdolabından mı bahsediyoruz tam anlayamadım ama en kötü ihtimalle saatte 45Wh tüketiyor olduğunu varsayarsak, telefon şarjını pek saymazsak (buzdolabının yanında devede kulak kalır), günde 45Wh/h * 24h = 1080Wh'lik enerji ihtiyacınız var demektir. Mesela 60Ah'lik bir LFE aküden alacağınız enerji ~750Wh olacaktır. Yani "yetmeyecek" gibi görünüyor. Fakat doğru planlanırsa yeter, artar bile. Şöyle ki:
Aracınızda bir güneş paneli olacağını varsayıyorum. Eğer mesela 190W'lık bir panel kullanıyorsanız kabaca (ölçmek lazım, rakamları tamamen atıyorum) sabah 9:00'dan akşam 17:00'ye kadar dolabınızın (tahminen dolabınız 45/%60 = 75W'tır) ihtiyaç duyacağı gücün üzerinde güç üretecektir. Bu da 8 saat doğrudan güneş panelinden çalışması demektir. Geriye kalır 24-8=16 saat. 16 saat aküden çalışması için gerekecek enerji 45Wh/h * 16h = 720Wh'tir ve 60Ah'lik bir batarya bunun için yeterlidir.
"Havanın kapalı olduğu günler"den bahsedildiğini duymuşsunuzdur. LFE aküler pahalı olduğu için hesabınızı iyi yapmalısınız. Daha büyük bir batarya almaktansa güneş panelini büyütmek bu anlamda düşünülebilir. Başka bir strateji olarak buzdolabında buzluğunuzu her zaman su yüzdesi fazla şeylerle dolu (veya suyla dolu) tutarsanız dolabın kendi ısısıyla yiyecekleriniz en az 1-2 gün korunacaktır. Enerjinizi aküde biriktirmek yerine buzluktaki suda biriktirebilirsiniz.
Mesela 190W'lık panel + 100Ah LFE akü = 500TL + 3000TL = 3500TL iken 320W panel + 60Ah LFE akü = 750TL + 1500TL = 2250 TL olur, daha ucuza gelir, muhtemelen de daha iyi çalışır. Yani kombinasyonları planlamak önemlidir, aklınızda bulunsun.