Bir şey değil.
Bizden sonraki kuşaktaki (sizi genç kuşaktan biri olarak düşündüğümden) öğrenmek isteyenlere şayet dinlerlerse, bilebildiklerimizi anlatmak (yol göstermek) ekonomimizin ve emeklerimizin zayi olmadan, hep beraber kalkınabilmemiz için biz yaşlılara düşen görevdir.
Campervan araç yapmak veya yaptırmak için marka ve model arayışı içinde olduğunuzu düşünerek, isteğiniz olan H3 yüksek tavan, L4 eksta uzun şase, 17 m3, 5 yaşında, az km yapmış, büyük kazası, darbesi, hasarı olmayan (43 yıllık E sınıfı ehliyetim olduğu, Türkiye'de ve Avrupa'nın bir çok ülkesinde otobüs kullandığım halde) tek teker, panelvan bakarken [D100 (E5) karayolu üzerinde, İstanbul'daki pazarları bildiğimden Avrupa yakasında Avcılar, Küçükçekmece yine aynı karayolunun üzerinde Anadolu yakasında da Küçükyalı, Maltepe, Gülsuyu, Soğanlık, Kartal, Pendik] arasındaki panelvan vasıta satıcılarında ve online vasıta satan web sitelerinde arayabilirsiniz.
Yine beni dinlerseniz araç marka ve modeli üzerinde tavsiyelerim şöyledir:
1- 2010 ile 2015 model arasında secim yapmalısınız. (yüksek ÖTV vermemek için min 5 yaş)(bir ay sonra 2020 yılına girilecek)
2- Az km yapmış olmalıdır (DİKKAT: km si ile oynanmamış, eksiltilmemiş)
3- Aracın üzerinden çok büyük kaza, takla atma, yangın, bilhassa önden ve yanlardan darbe yememiş (arkadan az hasar yemesi kabul edilebilir)(aracın hasar kayıtları ve tespitleri günümüzde çok rahat sorgulanabiliyor) olmalıdır.
4- İllada Renault Master fikrinizden vaz geçip, (Amerika'yı yeniden keşfe gerek yok) bu iş dünyada nasıl yapılıyor bakmak lazım. Dünya da aynı amaca uygun, araç seçiminde kıtalar arası farklılıklar olur, çünkü her kıtada, her markanın üretim yeri olsa bile (ki yoktur), her fabrikasında bütün modelleri üretmesi söz konusu olamaz, hangi pazar neyi talep ediyorsa, o marka ve modeli pazara arz etmek ekonominin temel prensibidir.
5- O zaman bizde yakın bölgemizde yani Avrupa pazarlarında ki (ortadoğu da karavan kültürü yaygın değil) campervan araç terçihlerine bakmalıyız. Söz konusu bu pazarda lider olan HYMER motokaravan firması ne yapıyor bakalım.
A- Kendi ülkesinin ürettiği Mercedes-Benz Sprinter şaselerinin üzerine, kendi üretimi olan Integriert (komple bütünleşik karoseri)(ideal ve çok pahalı motokaravan çeşidi)
B- Kendi ülkesinin ürettiği Mercedes-Benz Sprinter şoför kabinli şaselerinin üzerine (şoför kabininin arkasına, kabinle bütünleşik) kendi üretimi olan Teilintegriert (şoför kabiniyle bütünleşik fiyatı yukarıdaki Integriert'a göre daha düşük motokaravan çeşidi)
C- Kendi ülkesinin ürettiği Mercedes-Benz Sprinter panelvan araçları dış ve iç dizaynlarını kendi fabrikasında yaparak Campervan (Integriert ve Teilintegriert kabinli motokaravanlara göre çok daha uygun fiyatlı oluşu, dünya üzerinde üretim sayısı bakımından en çok olan camper karavan türü)
D- AL-KO alçaltılmış arka şaselerinin Fiat Ducato ön şasesine entegre edilerek üzerine, kendi üretimi olan Integriert (komple bütünleşik karoseri)(ideal ve Mercedes-Benz Sprinter şaseli Integriert'dan daha ucuz fakat yinede pahalı motokaravan çeşidi)
E- AL-KO alçaltılmış arka şaselerinin Fiat Ducato ön şasesine entegre edilerek üzerine (şoför kabininin arkasına, kabinle bütünleşik), kendi üretimi olan Teilintegriert (şoför kabiniyle bütünleşik fiyatı yukarıdaki Integriert'a göre daha düşük motokaravan çeşidi)
F- İtalya'nın üretimi olan Fiat Ducato panelvan araçları dış ve iç dizaynlarını kendi fabrikasında yaparak Campervan (Integriert ve Teilintegriert kabinli motokaravanlara göre çok daha uygun fiyatlı oluşu, dünya üzerinde üretim sayısı bakımından en çok olan camper karavan türü)
G- ERIBA marka çeşitli boyda ve tonajda çekme karavan. (tabi ki motokaravanlara göre uygun fiyatlı)
Üretmektedir ve parası bol müşterilerine Mercedes-Benz, parasının kıymetini bilen fakat kaliteli ürün almak isteyen müşterilerine de Fiat Ducato satmaktadır.
Benim HYMER Fiat Ducato campervanı alacak ne kıt aklım, nede sokağa atacak param var, benim bu işi nasıl yapacağımı sorarsanız araç marka ve modeli üzerinde tavsiyelerimden sonra aşağıda açıklayacağım.
6- Kesinlikle tek teker panelvan araç olmalıdır, çünkü çift teker panelvanların içindeki arka teker dablumbazları tek tekerlilere göre daha geniş olup, panelvanın içinde o bölgede yarım metre yer kaybına sebep verir ki buda iç mobilyaların, tuvalet-banyo yerleşiminde problem olur.
7- Alınacak panelvan önden çekişli olmalıdır, önden çekişli araçların manevra kabiliyeti arkadan itişli araçlara nazaran olumsuz olmasına rağmen, önden çekişliler de arka aks da diferansiyel olmadığı için araç tabanları daha düşük olduğundan araca binip-inmek rahattır ve alçak tabanından dolayı ağırlık merkezi daha aşağıdadır buda virajlarda güvenliği sağlar, tabi ki iç hacmi de arttırır.
8- Ailede ki kişi sayısına bağlı olmakla birlikte, araçın her yere sığabilmesi (park sorunu), kolay manevra yapabilmek (şehir içi trafiğinde rahat sürüş), dar yerlerde keskin dönüşler ve alçak (düşük) köprü altlarından, ağaç dallarının v.b. yerlerin altından rahat geçebilmek ve 3, 4 kişilik aileler için 13 m3 lük, L3 orta uzun şase (L4 ekstra uzun olmayan) ve H2 orta tavan (H3 yüksek tavan olmayan) yüksekliği (insanın ayaktayken aracın içindeki yükseklik: 1.932 mm)(araçın yerden tavanın üstüne toplam yüksekliği: 2.524 mm olan, teknik olarak izin verilen yüklenebilir maksimum ağırlığı: 3.500 kg olan ülkemizde ve bölge ülkelerinde (yurt dışı geziler) yedek parçaları uygun fiyata kolay bulunan ve bakım, tamir, revizyonları yaptırılabilen, dizel yakıt tüketimi: şehiriçi/şehirdışı, ortalama 100 km de 6,4 lt olan 2015 model Fiat Ducato panelvan L3 orta uzun şase, H2 orta tavan yüksekliğindeki, kırığı döküğü olmayan, hakiki az km yapmış, yorulmamış (bulursan bana da haber ver) ikinci el panelvan araçı uygun fiyata alır campervanı ya kendim yapar (61 yaşımda, gözüm pek yemiyor ama horoz ölür, gözü çöplükte kalır misali) yada her yapılacak işi ayrı ayrı (karavan cam ve heki işleri, elektirik-elektronik işleri, ahşap-mobilya işleri,temiz-atık su tesisat işleri, iç trim işleri v.b. işleri uzman, becerikli, benim dediğim şekilde işimi yapacak ustalara yaptırırım.
Yine size tavsiyemdir, sakın ha!!! Eliniz her işe yatkın olmayıp, ahşap işlerinden, metal işlerinden, izalasyon işlerinden, doğru akım ve alternatif akım elektirik, elektronik işlerinden, sıvı ve gaz akışkanlığı işlerinden vede emniyet tedbirlerinden, hidrolik, hidrostatik işlerinden, v.s. anlamıyor ve zanaatkar değilseniz campervana dönüşüm işine kendiniz girişmeyiniz. Bu iş insanı ALLAH korusun ya verem,ya kanser eder.
Şimdi gelelim size panelvan araçı online bulabileceğiniz linklere, campervana dönüştürürken fikir verecek linklere.
1-
İkinci El Minivan, Panelvan ve Camlıvan, Sıfır Satılık Van grubu husisi ve ticari araçlar sahibinden.com'da
2-
Satılık 2.El Araçlar | İkinci El Araba Fiyatlar Listeleri | arabam.com
3-
Kamp Karavanları
4-
HYMERCAR | Campervans
5-
https://www.hymer.com/hymer/drucksa...ns/hymer_camper_van_broschuere_d_2020_146.pdf
6-
https://www.hymer.com/hymer/drucksa...ervans/hymer_free_campus_flyer_d_2020_275.pdf
7-
file:///C:/Users/User/Downloads/Rent_easy_Broschuere_D_2020_382.pdf
8-
https://www.alko-tech.com/sites/def...iles/EN/499623_htk-kastenwagen_08-2018_en.pdf
9-
https://www.alko-tech.com/sites/def...499542_fiat-citroen-peugeot_2017_3_en_low.pdf
10-
AL-KO ŞASİ
11-
Şasi seçenekleri
[11 nolu linkteki büyük resmin fonunda gördüğünüz Ducato ön şaseleri arkalı, önlü kabinliler birbirleriyle, kabinsiz sırf şaseliler (üzerleri tente ile örtülü olanlar) de birbirleriyle 2 araç ön şaselerinden civatalarla bağlı, birleşik halde (4 teker üzerinde yürür halde nakliye araçlarına bindirme-indirme, yani yükleme-boşaltma kolaylığı için), İtalya Fiat firmasından Almanya Al-ko firmasına gelip 2 araçın Ducato ön şaseleri birbirlerinden ayrılıp AL-KO alçaltılmış arka şaseleri monte edilip tekrar nakliye araçlarıyla Almanya'daki Hymer firmasına tek başına bütünleşmiş (2. araçtan koparılmış) şekliyle gelirler, burada da sırtlarına üst yapıları monte edildilermi motokaravan olmuş olurlar.]
Yukarıda büyük parantez içindeki ifadeyi bir başka biçimde anlatmak gerekirse:
Fiat Ducato'ların kabinsiz, motorları tente örtülü, sadece şase olanları yukarıda bahsettiğim D şıkkındaki HYMER marka Integriert model motokaravan, yine Fiat Ducato'ların şoför kabinli şase olanları E şıkkındaki HYMER markaTeilintegriert model motokaravan yapılmak üzere AL-KO firması tarafından Ducato ön şaselerine alçaltılmış şaselerini entegre ederek, HYMER motokaravan fabrikasına araç taşıyıçı tırlarla sevk edilirler ve burada üst yapıları yürür vaziyetteki şaselerle evlendirirler)(bir yastıkta koçasınlar) Not: HYMER ve AL-KO firmaları Alman menşeyi dir.