Merhabalar, Sayın Zgrp
Bahsettiğiniz ithal, yüksek tavan, camlı, koltuklandırılmış servis araçlarıda ülkemize panelvan araç olarak ithal edilirler. Sonradan ülkemizdeki araç dizayn fabrika ve atölyelerinde camlandırma, koltuklandırma, iç dizayn, v.b. uygulamalar yapılıp, plan-proje, TÜV işlerinden sonra 9+1 ile 16+1 koltuklular minibüs, 17+1 ve daha üstü koltuklularda otobüs olarak ruhsatlandırılıp trafiğe çıkarılırlar. İthal araçların dışında yerli üretim yapılan Ford Transit gibi araçların fabrika çıkışlı minibüs veya otobüsleri olduğu gibi sonradan, panelvandan (0 km yeni araçlarda maliyet daha yüksek olur) minibüse veya otobüse çevrilenleri de vardır.
Ülkemizdeki vergilendirme konusuna gelecek olursak, motokaravanlardaki 0 km yeni araçların ÖTV si çok yüksek olduğundan, 5 yaş ve üstü panelvan araçların motokaravan campere dönüştürüldüğü görürüz. Bu yüksek vergilendirme, motokaran dışında ki tiçari araçlarda çok daha düşük değerlerdedir.
Bir diğer konu Renault Master, Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Volkswagen Crafter, Mercedes-Benz Sprinter yüksek tavan yani H3 tavanlı, araçların hepsinin karoseri imalatında statik bakımından tavanları çelik karkas üzerine saç kaplamadır.
Sizin bahsettiğiniz fiber yükseltilmiş tavanlar yukarıdaki araç marka ve modellerinin, bir küçük haçimli yerli ve ithal hafif tiçari araçların üretiminin tavan konstrüksiyonunda sadece panelvanlarında kullanılır. Bu araçlarında en arkadaki bagaj kapakları yukarıya kalkan değil, sağa-sola açılan, çarpma 2 kanatlı kapılardır, örneğin fiber yükseltilmiş tavanlılar: Volkswagen Transporter panelvan (kamyonet) Mercedes-Benz Vito panelvan (kamyonet), Fiat Doblo panelvan (kamyonet), Citroen Berlingo panelvan (kamyonet) Peugeot Partner panelvan (kamyonet) v.s. Lingteki videodaki araç Mercedes-Benz Sprinter H3 tavanlı (yüksek tavan) araçtır, fakat uygulama diğer emsal araçlara da kolaylıkla uygulanabilir.
Yazdıklarınızdan anlaşılan, sizin Renault Master araçınız uzun şase (L4), orta yüksek tavan (H2) bu durumda, tavanı H3 tavana (yüksek tavana) çevirmek statik bakımdan, ancak işinin ehli karoser atölyesinde biraz maliyetli yaptırılabilir, zaten videodaki gibi tavandan sarkan bir yatak yapabilmek için böyle bir atölye gerekir, hem tavanı H3 tavana çevirirler, hemde istediğiniz şekildeki tavandan sarkan bir yatak uygulaması yaptırabilirsiniz.
Otobüs karoseri üzerine uzman böyle atölyeler Bursa'da bulunuyor. Bulunduğunuz yer İstanbul'da ise, bu işinizi Bursa'ya gitmeden halletmek istiyorsanız size İkitelli Organize Sanayi Bölgesinde Dolapdere Sanayi Sitesindeki ve Esenler Sanayi Sitesindeki otobüs karoseri atölyelerini, araç dizayn atölyelerini tavsiye ederim.
Ülkemizdeki motokaravan camper üretiçileri kendi projelerinin dışına pek çıkmak istemiyorlar ama bu tarz butik işleri yapan meraklı kişilerde olabilir, araştırmak lazım.
Yazınızda istemiş olduğunuz yüksek tavanlı camper araçlar için, üste tavandan sarkan bir yatak için size fikir verebilecek aşağıdaki linge tıklayınız.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=m-r_Ee_IfYY