Karavanda Yalitim \ Elastomerik Kauçuk Isı İletkenlik Testleri.

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan hakan_özalkan Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 10
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 5,843

hakan_özalkan

Ana Kamp
Mesajlar
27
Tepkime Puanı
20
Merhabalar, bu çalışmada özellikle küçük araç karavanlarda sıkça kullanılan Elastomerik kauçuk sünger yalıtım malzemesini çeşitli kalınlık ve farklı sıcaklık derecelerinde bir takım zorlu testlere tabi tuttuk. 30 dakikanın üzerinde bir video oldu. Malzemeyi kullanmayı düşünen bir çok arkadaşa fikir vereceğini umuyorum. İyi seyirler.
şimdi yalıtımın ilk katmanına kullanacağım Elastomerik kauçuğun yapmış olduğum basit ısı geçirgenlik değerlerine bakalım hem bu sayede kullanmayı düşünenler için malzemenin kendisine gereklimi değil mi gerekliyse ne kadarı gerekli gibi farklı açılardan değerlendirmelerini yapalım.

ilk olarak karavanı simüle edecek taban ve yan duvarları yalıtılmış bir ortam oluşturdum. Sonra bu ortamı ikiye bölüp alt kısmını karavanın içi, üst kısmını da dış ortamı simüle edecek şekilde ayırdım.

bu pleksi glas kabini daha önce laboratuvar çalışmalarında çeşitli elementlerin testlerini yaparken ortamda oluşan tozları solumamak için yaptığım bir kabindi.

ilk olarak 9 milimetrelik kauçuk malzemeyi 4 kat yaparak toplam 4 cm lik bir kalınlık oluşturdum. 4 katın toplamı 4 cm yapmıyor aslında ancak yapışkanları koruyan 1 mm lik koruyucu naylonu sökmediğim için toplam 4 cm diyebiliriz.

Hatta katları birbirine yapıştırmadığımdan ve aralarında birkaç mm lik hava boşluğu olduğundan aslında kalınlık 4 cm üzerinde diyebiliriz, ancak biz yine ortalama 4 cm olarak değerlendirebiliriz.
4 katlı bu malzemeyi aşırı sıcaktan çökmesin diye çünkü 100 derecelere kadar sıcaklığa maruz kalacağından dört bir kenarını iğneler yardımı ile sabitledim.

kabinin alt tarafı karavanı simüle edecek kısmına dışardan görülebilecek bir kablo sensörlü termometre
yerleştirdim,aynı termometreden bir de yukarı dış ortamı simüle edecek alana yerleştirdim.

kabinin üst kapağını kapatıp ve üstten sadece fon makinesinin baş kısmının girebileceği bir kesi açarak sıcak hava makinesini sabitledim böylece teste hazır hale geldi.

Geçen ki cam yünü, köpük ve selüloz yünü test videosunda sıcaklığın alttan verilerek teste tabi tutulduğunu görmüştük. Bu çalışmada ise sıcaklığı üstten vereceğiz. Çünkü güneş ışınlarını öğle saatlerinde en dik açıdan karavanın tavanından aldığımız için, bu çalışmada ısıyı üstten uygulayıp yapalım istedim.
alt kabin sıcaklığını mümkün olduğunca muhafaza edip ve kısa sürede en iyi sonucu almak için 1 cm lik elastomerik kauçuk ile birlikte 4 cm de EPS panel ile destekledim çünkü kauçuk esnek olduğundan yüksek sıcaklıklara ulaştığında yumuşayıp çökebilir. Böylece duvar kalınlığı toplam 5 cm ulaştı.
Termometre sensörlerini tüm testlerde kabin içine değil malzemenin yüzeyine yapıştırdım böylece en kısa sürede en doğru sonucu almış olacağız.

Video: https://youtu.be/iphTQrkhXao



topluluk.jpg

ELASTORMER-K-TEST-new.jpg

kapak-video-9.jpg

topluluk-3.jpg

resim resim
 

Elize sağlık,
konu; İZOLASYON burada olursa daha sağlıklı olur.

10 cm kalınlıktan bahsetmişsiniz.
@Doğrucu Davut (abimizin)'ın açtığı konu ve ilgili mühendislik bildirgesinin görseli ise:

.
Panelvan yapılı karavan yalıtımında en uygun malzeme kabul edilen kapalı gözenekli ve kendinden yapışkanlı elastomerik kauçuk şiltelerin tesisat mühendisliğindeki uygulama verilerini referans alabiliriz.

Ekli dosyayı görüntüle 636237

Görüldüğü gibi 13mm kalınlık, % 50 artım ile 19mm şiltelerde sadece %10 daha fazla ısı yalıtımı sağlayabilmekte.

Kısaca 13mm yeterli,19mm ise geçilmemeli.

Karavanlar için soğuk ortamlarda ısı yalıtımı kadar, nem yönetimi amacıyla uygun havalandırmanın gerektiği de unutulmamalı !



19mm yeterli olacağını, kalınlığın %50 arttırıldığını enerji kazanımın ise %10 olacağı yazılmış. Sizinde çalışmanız var ama sıcaklık değerleri bence aşırı uç noktalar esas alınmış. Tesisat mühendisliği her ne kadar bu çalışması "soğuk hat" üzerine olsa da bizim için az çok maximal/minimal gibi uç değerleri göstermesi açısından değerli.

Tabii ki durum isteğe göre şekillenir. İç hacmi yüksek -net kullanım alanı- araçlar için 10cm kalınlık belki bir şey ifade etmez ama standart 15m3 PSA için oturak yer de kalmayabilir.
 

Elize sağlık,
konu; İZOLASYON burada olursa daha sağlıklı olur.

10 cm kalınlıktan bahsetmişsiniz.
@Doğrucu Davut (abimizin)'ın açtığı konu ve ilgili mühendislik bildirgesinin görseli ise:



19mm yeterli olacağını, kalınlığın %50 arttırıldığını enerji kazanımın ise %10 olacağı yazılmış. Sizinde çalışmanız var ama sıcaklık değerleri bence aşırı uç noktalar esas alınmış. Tesisat mühendisliği her ne kadar bu çalışması "soğuk hat" üzerine olsa da bizim için az çok maximal/minimal gibi uç değerleri göstermesi açısından değerli.

Tabii ki durum isteğe göre şekillenir. İç hacmi yüksek -net kullanım alanı- araçlar için 10cm kalınlık belki bir şey ifade etmez ama standart 15m3 PSA için oturak yer de kalmayabilir.
Elize sağlık,
konu; İZOLASYON burada olursa daha sağlıklı olur.

10 cm kalınlıktan bahsetmişsiniz.
@Doğrucu Davut (abimizin)'ın açtığı konu ve ilgili mühendislik bildirgesinin görseli ise:



19mm yeterli olacağını, kalınlığın %50 arttırıldığını enerji kazanımın ise %10 olacağı yazılmış. Sizinde çalışmanız var ama sıcaklık değerleri bence aşırı uç noktalar esas alınmış. Tesisat mühendisliği her ne kadar bu çalışması "soğuk hat" üzerine olsa da bizim için az çok maximal/minimal gibi uç değerleri göstermesi açısından değerli.

Tabii ki durum isteğe göre şekillenir. İç hacmi yüksek -net kullanım alanı- araçlar için 10cm kalınlık belki bir şey ifade etmez ama standart 15m3 PSA için oturak yer de kalmayabilir.
Teşekkürler;
Yapılan simülasyonda kontrollü 50-55 ve kontrolsüz 95-100 derece arası sıcaklık değerleri referans alındı. Ülkemizde özellikle Ege, Akdeniz ve Güneydoğu Anadolu gibi bölgelerde 50-55 derecelere varan sıcaklıkları rahatlıkla görmek mümkün, ve bu değerler aşırı uç noktalar değil.

100 derece sıcaklık uç bir nokta,ancak karavanda zorunlu olarak kullandığımız enerji panelleri 45-50 derecelik bir ortam sıcaklığında 80 + derecelere ulaşır. Yüksek ısı panelleri aracın tavanından sadece 5-10 cm yüksekte olup ve çoğu zaman ısı iletkenliği mükemmel olan sigma veya çeşitli metal profiller ile sabitlenir. Ve yine ısı iletkenliği oldukça yüksek sac metal yüzeye sahip olan tavan kısa sürede panellerin sıcaklık değerlerine yaklaşır. Sonuç olarak tepesinde güneş paneli taşıyan bir aracın özellikle tavan yalıtımında 80-90 derece sıcaklıkları kompanse edecek düşük iletkenlik ve yeterli dansite malzeme kalınlığı zaruri.

Yapılan çalışmada 22-23 derece oda sıcaklığında 50-55 derece arası kontrollü bir sıcaklıkta 4 cm kauçuğun en fazla 32-33 derecelere kadar direnç gösterebildiği görüldü. % 3-5 simülasyon kabini ve termometre gibi ekipmanların kabul edilebilir hata payı.

Oda sıcaklığı 23-24 / 95-100 derece bir sıcaklıkta 4 cm kauçuk en fazla 44 derecelere kadar direnç gösterebildiği görüldü.

Oda sıcaklığı 23-24 / 50-55 derece kontrollü bir sıcaklıkta 1 cm kauçuğun en fazla 43 derecelere kadar direnç gösterebildiği görüldü.

Bu durumda, yapılan testler ,soğuk hat üzerinde değil, karavanı simüle eden bir ortamda alınan sonuçlar ile pratikte görüldüğü gibi konforlu bir ortam sıcaklığı ile yeterli düzeyde bir enerji kazanımı için 13-19 mm kauçuğun yetersiz kalacağı görülmekte.

10 cm kalınlığı 15m3 PSA için değil, kendim de yaptığım bu tür 45m3 ve üzeri büyük araçlar için ideal bir kalınlık olabileceğini belirttim.

15m3 - 17m3 PSA gibi araçlar için çıkan sonuçlara göre 8 cm kalınlığın yeterli olabileceğini ifade ettim. Kompozit kaportaya sahip bir araç için 4-5 cm kalın tatmin edici kabül edilebilir bir değer olabilir.


Panelvan yapılı karavanlarda en uygun malzeme fayda maliyet açısından kauçuk sünger olamaz.
Daha ucuz ve daha düşük iletkinlik değerlerine sahip XPS ,EPS veya Çift komponentli poliüretan köpük gibi malzemeler. Hem ısı iletkenlik katsayı ve (kondanse) su buharı difüzyonu katsayısı hem de fayda maliyet açısından Elastomerik kauçuk süngerden her bakımdan avantajlı.

Avrupa standartlarında seri üretim bantlarına sahip profesyonel karavan üreticilerin Elastomerik kauçuk kullandıklarını görmedim yaptığım görüşme ve aldığım geri dönüşlerde. Genelde kullanılan fiberglas panel kaporta yüzeyine 5-6-8 cm lik xps veya EPS panelleri tercih ederler. Kaporta fiberglas olup düşük ısı transferi sağladığından 5-6 cm lik ve 0,030 w/m gibi düşük iletkenlik değerlerine sahip XPS levhalar ile yeterli enerji kazanımı sağlamakta.

Benzer bir uygulama ile elbette sac kaportaya ,bolca kolon ve krişlere sahip termal köprüleme sorunları olan, panelvan araçlar için aynı sonuçları almak mümkün olmayacaktır.

Diğer bir sorun ise kauçuk sünegerin 50 dereceden sonra fiziksel yapısının bir miktar deformasyona uğraması ile kokmaya başlaması. Ve akabinde yapışkanının
yumuşayıp bırakmaya eğilim gösterdiğini gözlemledim.

Karavanda Su buharı difüzyonu ve kontrollü havalandırma gibi önlemler farklı bir konu ayrıca tartışılabilir.












 

.
* Panellerin karavan tavanını güneşden koruması bir yana zaten kaportadan ~5cm uzak konumuyla arada oluşan hava akımı da bu alanın gereksiz ısınmasını önlemekte. (Mimari prensip)

* Yalıtım malzemelerinin ısı iletkenlik verilerine üretici sayfalarından kolaylıkla erişilebilmekte. Mühendisler, hesapları için bu değerleri temel almaktalar.

* Frigofrik kasalara göre motokaravanlar; pencerelerinin korunmasız yapısı yüzünden mutlak yalıtıma ulaşamamaktalar !
Bu açıdan nafile hedef yerine, fayda/ücret paydasına odaklanmak akla daha uygun..

* Yeterli ısıtıcılar için yurt, çadır gibi yalıtımsız ama kapalı hacımları ısıtmak sorun değil.

* Elastomerik kauçuk kullanılmayan karavan cinsileri sadece çekme karavanlar olmakta.

* Bu malzemenin motokaravaların kaportasına yapıştırılabilmesi, paslanmayı önleyebilmekte.

* Koku ve diffizyon gibi kalite farkına örnek olarak Armaflex'in ACE, AF ve XG cinsleri verilebilir.
 
Son düzenleme:

.
* Panellerin güneşden koruması ve zaten kaportadan ~5cm uzak konumuyla arada oluşan hava akımı da araç tavanının gereksiz ısınmasını önlemekte. (Mimari prensip)

* Yalıtım malzemelerinin ısı iletkenlik verilerine üretici sayfalarından kolaylıkla erişilebilmekte. Mühendisler, hesapları için bu değerleri temel almaktalar.

* Frigofrik kasalara göre motokaravanlar; korunmasız pencereli yapıları yüzünden mutlak yalıtıma ulaşamaktalar !
Bu açıdan nafile hedef yerine, fayda/ücret paydasına odaklanmak akla daha yakın..

* Yeterli ısıtıcılar için yurt, çadır gibi yalıtımsız ama kapalı hacımları ısıtmak sorun değil.

* Elastomerik kauçuk kullanılmayan karavan cinsileri sadece çekme karavanlar olmakta.

* Bu malzemenin motokaravaların kaportasına yapıştırılabilmesi, paslanmayı önleyebilmekte.

* Koku ve diffizyon gibi kalite farkına örnek olarak Armaflex'in ACE, AF ve XG cinsleri bulunmakta.

.
* Panellerin karavan tavanını güneşden koruması bir yana zaten kaportadan ~5cm uzak konumuyla arada oluşan hava akımı da bu alanın gereksiz ısınmasını önlemekte. (Mimari prensip)

* Yalıtım malzemelerinin ısı iletkenlik verilerine üretici sayfalarından kolaylıkla erişilebilmekte. Mühendisler, hesapları için bu değerleri temel almaktalar.

* Frigofrik kasalara göre motokaravanlar; pencerelerinin korunmasız yapısı yüzünden mutlak yalıtıma ulaşamamaktalar !
Bu açıdan nafile hedef yerine, fayda/ücret paydasına odaklanmak akla daha uygun..

* Yeterli ısıtıcılar için yurt, çadır gibi yalıtımsız ama kapalı hacımları ısıtmak sorun değil.

* Elastomerik kauçuk kullanılmayan karavan cinsileri sadece çekme karavanlar olmakta.

* Bu malzemenin motokaravaların kaportasına yapıştırılabilmesi, paslanmayı önleyebilmekte.

* Koku ve diffizyon gibi kalite farkına örnek olarak Armaflex'in ACE, AF ve XG cinsleri verilebilir.
* 25°C bir ortamda, panel sıcaklıkları +30 ile 55 °C ulaşır. Rüzgar ile oluşan hava akımı en fazla 10-15 derece fark yaratır. Güneş panelleri ile tavan sacının sıcaklığı 40-45°C seyreder.

* 45-50°C bir sıcaklıkta paneller 80-90°C ulaşır, hava akımının 10-15°Cfark yaratacağını düşündüğümüzde tavan sıcaklığı 75-80°C altına düşmeyecektir.

* 50 yıldan fazla ve dünya da öncü karavan şirketlerinden biri olan Adria karavanın üretim bandındaki motokaravan olsun çekme karavan olsun hiçbir modelde günümüz şartlarında Elastomerik kauçuk kullandıkları görülememiş.. Bunun fayda maliyet başta olmak üzere daha farklı nedenleri de var.

* İlgili şirketin aşağıda üretim proses sürecini gösteren görsellerden anlaşılacağı gibi, bir motokaravan üretiminde Elastomerik kauçuk değil XPS panel kullandıkları görülmekte ve kullanılan kalınlığın iyimser bir tahminle 8cm ve üzeri olduğunu görmek mümkün.

adria.jpg

adria2.jpg

adria3.jpg


* Elastomerik kauçuğun fiziksel yapısı gereği hiçbir cinsi XPS panel malzeme kadar yüksek su buharı difüzyon direncine sahip olmamakta.

* Deneyde Armaflex’in ürünü olan sözünü ettiğiniz farklı cinslerini kullandım, bu farklıklar malzemenin kalitesini değil yangın sınıfı ve su buharı diffüzyonu gibi amaca yönelik özeliklerini ifade eder.

* Ürünlerin tamamında belli bir ısıdan sonra (50-55) °C fiziksel yapısında geçici bir miktar deformasyon ve akabinde kokulu bir gaz salındığı gözlemlendi.

* Bir frigrofik kasaya kullanılan malzemeyi aynı oran ve özelliklerde motokaravana kullanarak aynı performansın alınamayacağı aşikar. Ancak ekstra malzeme ve bir takım önlem ve takviyeler ile yakın yalıtım değerlerine ulaşmak mümkün. (Maliyet artacaktır.)

* Üreticilerin malzeme veya herhangi bir ürününe ait sertifikalandırılmış teknik verilerine ulaşmak kolay ancak, teoride çoğu zaman temel alınan bu veriler uygulama pratiğinde alınan sonuçlar ile örtüşmüyor. Tıpkı tesisat mühendisliğinde soğuk hat üzerine temel alınan 19 mm kauçuğun % 80 lere varan enerji kazanımı verileri, pratikte bir karavan için uygulama da aynı sonuçların alınamadığı deneyde görülmekte. Euro NCAP gibi güvenlik derecelendirme kurumunun x araç için verilen 5 yıldız, gerçek hayatta örnek aracın 3 yıldızı dahi hak etmediğini gördüğümüz vakalara şahit olmuşuzdur. Fabrika test verilerinde belirtilen 7-8 litre yakıtım tüketimi gösterilen bir aracın gerçek hayatta çoğu zaman %15-20 daha fazla tüketimin olduğunu görüyoruz.

* 13-19 mm lik bir kauçuk ile pratikte % 78-80 enerji kazanımı sağlanabilse ,bu kalınlıkta malzemeyi tüm binek ve ticari araçlara uygulayarak ısıtma ve soğutma sistemlerinin araç üzerine bindirdiği yükü kaldırabilir veya yüksek oranda hafifletebiliyor olmamız gerek. Ancak günümüzde en lüks Premium araçlarda dahi hala hafif zorlu koşullarda ihtiyaç duyuyoruz.

*Elastomerik kauçuk yapışkanı mükemmel yüzeye sahip cam gibi materyallere tutunma konusunda başarılı. Aracın kaportasına, ve kolon kriş gibi yüzeylerde 35 derecelik ortam sıcaklığında yapışkanın yüzeye tutunamayıp bıraktığı görüldü. takviye yapıştırıcılar veya mekanik olarak yüzeye tutunması sağlanamadığı taktirde su buharı difüzyonu kolayca malzeme altına geçip kaportaya ulaşıp olası paslanmalara yok açacaktır. Dolayısıyla paslanmayı önleyebilme kabiliyeti yapışkanın dan dolayı zayıf.
 



.
Hakan bey Adria örneğinizdeki izolasyon, panelvan kasasına değil entegre ve yarı entegre karavanların baştan yapılan çekme karavan yapılı kasalarına uygulanmakta. Umarım Türkiye’deki tek yaygın motokaravan tarzını kast ettiğim halde, cevabımı bilerek yanlış anlamak istemediniz ?

Diğer taraftan Avrupa’da panelvan kasasını bozmadan butik üretim yapan firmalar, elastomerik kapalı gözenekli yalıtım malzemelerini standart alsalar da konfeksiyoner üretimde ayni sıklıkla bu yaklaşıma rastlanmamakta. On sene kadar evvel Düsseldorf fuarında kullandığı açık gözenekli süngeri bana göstermekten çekinen PÖSSL (0:35-0:50sn arası) bu gün YouTube’da görüldüğü üzere artık KNAUS (1:15-1:30sn arası) gibi doğru malzeme kullanmakta. Bazı firmalar da uygulama kolaylığı yüzünden vakum çekmeli plastik kaplamalarının kaportaya bakan iç yüzlerini yalıtmaktalar.

Hatta Westfalia tarafından Nugget gibi senelerdir üretilen bir motokaravanda herkezin bildiği üzere bir cm2 izolasyon bile yok ! Nugget’in 4000 üzeri üyeli forumunda -10° C ye kadar Eberpächer D2 ısıtıcıyla sorunsuz yaşandığı sıklıkla yazılmakta. Ben ise Nisan/Ekim arası izinli ruhsatımla onuncu senesine giren bu aracımla sadece direk güneşli 25° C üstü sıcaklarda, yukarıda panelin olmadığı bölgelerin ~30cm uzaklığında sıkıntı yaşamaktayım. Gölgede üst küçük yan pencereler yüzünden daha rahatız.
Alt tarafta ise böyle bir sorun olmadığı gibi zaten aracın tüm çevresi pencereli.
Bunlar sahadan aktardıklarım, yani teorik bir yaklaşım değil. Panel altı tavan saçının, tahmininiz gibi ortam sıcaklığının üstüne çıkmadığını (ki bende polyester) koyacağınız termometre ile yerinde tespit edebilirsiniz.
Benim içten koyduğum elimle bir fark duymadığımdan ise lütfen emin olun.

Bu titiz ve sayılı yaklaşımınızla forumda sizi en iyi anlayabilecek kişi sanırım belki de benim.
Bakın başka rumuzla ilk yalıtım konumu nasıl açmıştım.
Yalıtımsız bir karavanla yıllarca yalıtım üzerine böyle ileri geri konuştuktan sonra, yabancı bir forumda bir profesyonel yalıtım uzmanının serzenişini okuyarak aslında ayaklarımı yere bastım diyebilirim.
Uzman kişi, karavan yalıtımını; orijinal kapağı yerine ağzı metal veya cam parçayla kapatılan bir termos şişesine benzetiyordu. Böyle bir ortamda toplam ısı iletim hızının, termosun kendi kapağının kullanıldığı şekline göre misliyle hızlı olduğunu belirterek, karavanların asla frigofrik yapıyla karıştırılmamaları gerektiğini yazmış ve yapılan abartıyı anlamadığı serzenişinde bulunmuştu.

Bu açıdan inanın değil 13 veya 19 mm, 5 veya 10cm bile sonuçta nafile yalıtım karakteri taşımakta !.. Panelvan yüzeylerinin ~1/10 u cam olsa da otobüslerin oranını siz daha iyi bilirsiniz.
Bence uzman kişinin kaçacak yeri olmayan bu tespitini temel almanız yararınıza olurdu.
Yoksa bu gidişle milleti bankalarıyla papaz edeceksiniz.. ;)


Videonuzu Türkçeye saygılı yazılarınızla desteklemeniz ve tartışmayı kişiliğe indirgemeyen tarzınız için teşekkürler.
Bütün Ekim karavansız Dalyan'da olacağız. Sanırım siz Fethiye'deydiniz ?



...
Eşimin yeğeni bir Moğol ile evli. Kışları geniş hacımlı yurtların bile devamlı yanan tek bir tezek sobasıya ısılmasının sorunsuz olduğunu söylemekte. Bence de kıştan korkmayın. Yazları da zaten dar panelvana sıkışmadığınız bir kenara, belki otobüsünüzdeki bol pencerelerden birkaçını açmanız bile yeterli olur ?
Yaz geceleri bütün panelvanlar için sorunlu olsa da yalıtımsız olanları daha çabuk soğuyor. Bu da sahanın diğer bir cilvesi.. :smiley:
 
Son düzenleme:

.
Hakan bey Adria örneğinizdeki izolasyon, panelvan kasasına değil entegre ve yarı entegre karavanların baştan yapılan çekme karavan yapılı kasalarına uygulanmakta. Umarım Türkiye’deki tek yaygın motokaravan tarzını kast ettiğim halde, cevabımı bilerek yanlış anlamak istemediniz ?

Diğer taraftan Avrupa’da panelvan kasasını bozmadan butik üretim yapan firmalar, elastomerik kapalı gözenekli yalıtım malzemelerini standart alsalar da konfeksiyoner üretimde ayni sıklıkla bu yaklaşıma rastlanmamakta. On sene kadar evvel Düsseldorf fuarında kullandığı açık gözenekli süngeri bana göstermekten çekinen PÖSSL (0:35-0:50sn arası) bu gün YouTube’da görüldüğü üzere artık KNAUS (1:15-1:30sn arası) gibi doğru malzeme kullanmakta. Bazı firmalar da uygulama kolaylığı yüzünden vakum çekmeli plastik kaplamalarının kaportaya bakan iç yüzlerini yalıtmaktalar.

Hatta Westfalia tarafından Nugget gibi senelerdir üretilen bir motokaravanda herkezin bildiği üzere bir cm2 izolasyon bile yok ! Nugget’in 4000 üzeri üyeli forumunda -10° C ye kadar Eberpächer D2 ısıtıcıyla sorunsuz yaşandığı sıklıkla yazılmakta. Ben ise Nisan/Ekim arası izinli ruhsatımla onuncu senesine giren bu aracımla sadece direk güneşli 25° C üstü sıcaklarda, yukarıda panelin olmadığı bölgelerin ~30cm uzaklığında sıkıntı yaşamaktayım. Gölgede üst küçük yan pencereler yüzünden daha rahatız.
Alt tarafta ise böyle bir sorun olmadığı gibi zaten aracın tüm çevresi pencereli.
Bunlar sahadan aktardıklarım, yani teorik bir yaklaşım değil. Panel altı tavan saçının, tahmininiz gibi ortam sıcaklığının üstüne çıkmadığını (ki bende polyester) koyacağınız termometre ile yerinde tespit edebilirsiniz.
Benim içten koyduğum elimle bir fark duymadığımdan ise lütfen emin olun.

Bu titiz ve sayılı yaklaşımınızla forumda sizi en iyi anlayabilecek kişi sanırım belki de benim.
Bakın başka rumuzla ilk yalıtım konumu nasıl açmıştım.
Yalıtımsız bir karavanla yıllarca yalıtım üzerine böyle ileri geri konuştuktan sonra, yabancı bir forumda bir profesyonel yalıtım uzmanının serzenişini okuyarak aslında ayaklarımı yere bastım diyebilirim.
Uzman kişi, karavan yalıtımını; orijinal kapağı yerine ağzı metal veya cam parçayla kapatılan bir termos şişesine benzetiyordu. Böyle bir ortamda toplam ısı iletim hızının, termosun kendi kapağının kullanıldığı şekline göre misliyle hızlı olduğunu belirterek, karavanların asla frigofrik yapıyla karıştırılmamaları gerektiğini yazmış ve yapılan abartıyı anlamadığı serzenişinde bulunmuştu.

Bu açıdan inanın değil 13 veya 19 mm, 5 veya 10cm bile sonuçta nafile yalıtım karakteri taşımakta !.. Panelvan yüzeylerinin ~1/10 u cam olsa da otobüslerin oranını siz daha iyi bilirsiniz.
Bence uzman kişinin kaçacak yeri olmayan bu tespitini temel almanız yararınıza olurdu.
Yoksa bu gidişle milleti bankalarıyla papaz edeceksiniz.. ;)


Videonuzu Türkçeye saygılı yazılarınızla desteklemeniz ve tartışmayı kişiliğe indirgemeyen tarzınız için teşekkürler.
Bütün Ekim karavansız Dalyan'da olacağız. Sanırım siz Fethiye'deydiniz ?



...
Eşimin yeğeni bir Moğol ile evli. Kışları geniş hacımlı yurtların bile devamlı yanan tek bir tezek sobasıya ısılmasının sorunsuz olduğunu söylemekte. Bence de kıştan korkmayın. Yazları da zaten dar panelvana sıkışmadığınız bir kenara, belki otobüsünüzdeki bol pencerelerden birkaçını açmanız bile yeterli olur ?
Yaz geceleri bütün panelvanlar için sorunlu olsa da yalıtımsız olanları daha çabuk soğuyor. Bu da sahanın diğer bir cilvesi.. :smiley:

zdeki bol pencerelerden birkaçını açmanız bile yeterli olur ?
Yaz geceleri bütün panelvanlar için sorunlu olsa da yalıtımsız olanları daha çabuk soğuyor.. :smiley:
Yazın uyumak dışında karavanda pek zaman geçirdiğim söylenemez. Ege, Akdeniz gibi bölgeler de yaşayan karavancıların kıştan korkmalarını gerektiren bir durumun pek olacağını sanmıyorum.

Dönüşümünü yapmaya çalıştığım aracın öncelikle maksimal ses yalıtımı , amaca yönelik(ağır ses bariyerleri ile mümkün.) Aynı zaman da ısı kayıp ve kazançlarını engelleyerek enerji tüketimini azaltmak, (minimal düzeyde ihtiyaç duymak).

Yalıtımsız bir araç veya mekanda yaşanabilir bir konfor sağlayabilmek, verdiğiniz geniş hacimli yalıtımsız yurtlarda devamlı yanıp enerji tüketen tezek sobası veya benzer bir ısı kaynağı ile mümkün olduğu görülmekte. Ancak söz konusu karavanda devamlı enerji tüketme lüksümüz yok!

Isı yalıtımı, ısıyı hapsetmek için uygulanan yönteme denildiği düşünüldüğünde, ve ısı akışının her zaman sıcaktan soğuğa doğru aktığı bilindiğinden, bu durumda özellikle karavanlarda güçlükle kazanılan ısı enerjisinin dışarıya akışını yavaşlatmanın sadece doğru malzeme ve maksimal kalınlık ile mümkün olabileceği aşikar.

uzmanlık alanlarımdan biri ses fiziği akustik, ve yalıtım konuları. Yalıtım ve malzemeleri ile çokça haşir neşir biri olarak ,sözü edilen yalıtım uzmanı arkadaşın yapılan abartı uygulamaları anlamayıp bu anlamda serzenişte bulunması ve dolayısıyla sözde kaçış yolu olmayan tespiti sanırım sadece benim değil tüm Avrupa'nın temel alması gereken bir husus olduğunu görüyorum.
İçinde yaşadığımız yapıların frigorifik yapıda olmadıkları düşünüldüğünde ve ülkemizde yalıtımda uygulanan kalınlığın bölgelere göre değişkenlik gösterse de ortalama 5 cm olarak öngörülür iken, Avrupa’da bu rakamlar 15-20 cm gibi kalınlıklar artık standart kabul görülüyor. Isı yalıtımında Avrupa’nın en az 10 katı kadar enerji tüketiyoruz. Batı ülkelerinin günümüzde yıllık enerji tüketimleri yalıtımlı binalarda 15-20 kwh/m2 arası iken bizde bu değer iklim olarak avantajlı bir ülke olmamıza rağmen 120 kwh/m2.

Bahsi edilen ülkelerde pasif Ev olarak tabir edilen yıllık 15 kwh/m2 nin de altında olan yapılara dönüşüm hedefleri için bir takım yönetmelik değişiklilerine gidilip yasalaştırılması düşünülürken. Bizde ise zaten oldukça yetersiz olan 5 cm olarak ön görülen kalınlığın yeni yönetmelik değişiklikleri ile neredeyse daha da aşağılara çekiliyor.

Isı yalıtımı sanıldığı kadar pahalı bir uygulama değil, bir karavan dönüşümünün veya binanın toplam inşaat maliyetinin % 3 ila 5’i kadardır. (15-17 m3) araca çoğu zaman 6-7 bi tl ye alınan 32-42 inch tv uydu sistemi ve yine bir çok gereksiz yapılan masraf yerine ½ fiyatına yalıtım üst düzeyde çözülebilir ki bankalarıyla papaz olma olasılıkları da ortadan kalkar.

Yalıtımda kalınlık artıkça ısı akışı yavaşlar tüketim azalır tasarruf artar. Yalıtım, temelde soğuktan korunmak için değil sıcağı mümkün olan en uzun süre ortamda tutabilmek içindir.

Bu durumda kalınlığın abartıldığını düşünen arkadaşa aşağıda konusunda uzman mühendis-mimarların frigirofik olmayan binaların duvar kalınlığının en az 20-25 cm olan ve üzerine yine en az 15-20 cm yalıtım takviyesi uyguladıklarını ve bu uygulamanın fizik, mantık çerçevesinde bir kaçışının olamayacağını dolayısıyla esas temel alınması gereken doğrusu olan bu uygulamanın aksi olan düşünce biçimini mantıklı bir gerekçeye dayandırabilecek bir açıklama yapabilmesini isterdim.

timthumb.jpg


e3921184dc2b75fab4bba27e582607bd.jpg


imaggges.jpg


izolacja-termiczna-xxi-wieku-3.jpg


Toplam yüzeyin 1/10 kadar olan panelvan camları veya termos kapağı için ısı iletim hızına verilen örneğin, yaşadığımız evlerin cam ve kapıları içinde örnekleyebiliriz. Standart cam ve kapıların, ilgili yapının yalıtımlı duvarları kadar iyi bir yalıtım dirençleri olmasa da en az yalıtımlı genel yapı kadar bir iyileştirme yapmak mümkün iken sırf bu durum için yapının tamamının standartlara uygun izole edilmesinin gereksiz abartı olduğu düşüncesi all-or-none law prensibini fazlaca benimsemiş ve sadece bu durumun kesinliğine inanmış olup, konunun odağından çıkmayıp ilgili diğer başka olasılıkları göz ardı ettiği, ifadesinden açıkça anlaşılabiliyor.

(* Elastomerik kauçuk kullanılmayan karavan cinsileri sadece çekme karavanlar olmakta. )cümlenizi bilerek yanlış anlayıp bunu lehime nasıl veya neden kullanacağım hakkımda şu an düşündüğümde bile aklıma hiçbir fikir gelmiyor.Dolayısıyla cümlenizden ilk akla gelen gerek ülkemizdeki gerek ise diğer tüm üretilen çekme olmayan karavanlara Elastomeriğin kullanılıyor olması.

Bu durumda aklıma ilk gelen, örneğini verdiğim Adria nın çekme frigirofik kasa olmayan ve korumasız camlara sahip motokaravanlara kauçuk kullanma gereği duymadığı ve istediğinde daha uygun maliyetlere panelvan tipleri dahi diğer tüm motokaravan türlerine yeterli kalınlıklarda ve kauçuğa muadil diğer farklı malzemelerinde kullanılabileceği idi.

Örneğini verdiğiniz butik karavan üreticileri panelvan kasa tipi araçlara maksimum 1-2 cm kauçuk kullandıkları görülüyor, bunun hem alandan hem de maliyetten tasarruf için yapıldığı açık. Ancak iç ortam ısı akışını yeterince yavaşlatamayacağı ve dolayısıyla ideal ısı ortamını korumak ve bunun telafisi için devamlı enerji tüketileceği gerçeğini değiştirmemekte. İfadelerim de kauçuğun yanlış bir malzeme olduğunu değil, aksine kullanılan kalınlığın yetersiz ve beklentileri karşılayamayacağının üzerinde duruyor olmam..

Nihai amaç elbette frigirofik kasalar kadar mutlak bir yalıtıma değil,ancak mümkün olan en yakın değerlere ulaşıp minimal enerji tüketimi ile maksimal fayda sağlamak.
1-2 cm lik yalıtımın sağlayacağı faydayı yalıtımsız bir araçta en fazla % 20-30 enerji tüketimini artırarak telafi etmek mümkün. Bu açıdan bakıldığında devamlı ve yeterli ısı kaynağı ile aslında yalıtıma dahi ihtiyaç duyulmayabilir ,westfalia tarafından üretilen motokaravanların Eberpacher D2 ısıtıcı ile -10 lara varan ortamda sorun yaşamadan yaşanabildiği örneği gibi.

Diğer örneğini verdiğiniz bazı firmaların vakum çekmeli plastik kaplama uygulamaları da yine yeterli mesafede iki cidar arasına hapsedilip devinimi kontrol altına alınmış hava, mevcut tüm yalıtım malzemelerin üstünde bir performans sergileyebileceği açık bilinen ve bir çok bina yapılarda ısıcam olarak ta tabir edilen PVC –ABS ve diğer hava geçirmeyen malzemeler ile de uygulanabilen bir yöntem.

Polyster malzemenin 5 cm uzağından gelen ısı kaynağının yüksek oranda %80 gibi yüzeyinde hissedilip ölçümlenebilmesi mümkün iken ısı transferi metal sac gibi olmayan oldukça yavaş bu malzemenin alt yüzey kısmına dokunup veya ölçümlendiğinde ısıyı aynı hızda geçirmediğini görmemiz normal.
Güneş panellerinin yaydığı ısının, sac tavana sahip araçlarda büyük dezavantaj oluşturacağını belirtmiştim.

Yalıtımlı veya yalıtımsız bir aracın iç ortam sıcaklığını dış ortam sıcaklığına, mevcut birkaç pencere veya kapıyı açıp hızlı bir akış sağlayarak kısa sürede eşitlemek mümkün.


Son bir yıldır Köyceğiz’deyim karavan dönüşümü bittiğinde tam zamanlı ve artık her yerde olmayı planlıyorum.
Teşekkürler. Selamlar…
 
Son düzenleme:


Bu kadar fazla camı olan,otobüs den dönüştürülen karavanların nasıl bir yalıtımı olabilir ki?Ben bu durumu Nasreddin hocanın türbesine benzetiyorum 🙂 Termal filmlerden bahsediliyor ama o da çok pahalı ve bulunması zor bir malzeme.
 

Merhaba. Eşimle tam zamanlı bir yaşam için, 13m3 Ducato tercih edeceğiz. Bu noktada, yaz kış içinde olmayı planladığımızdan yalıtım bahsi büyük önem taşıyor.
Çevremizde kolayca hemen her yerde gördüğümüz elastomerik kauçuk malzemesini 19+9mm düşünerek uygularız demiştik ama metrekare başına 2R değeri için uygulama yaptığımızda maliyetli bir hal alıyor.
Bu noktada tecrübeleriniz yol gösterirse seviniriz. Mineral yün, xps panel vb. bir çok tavsiyeye açığız.
Bunların üzerine nem bariyeri yapılması da yine gündemimizde.
Genel tavsiyeleriniz yol gösterici olacaktır.
Teşekkür ederim.
 



Bu kadar fazla camı olan,otobüs den dönüştürülen karavanların nasıl bir yalıtımı olabilir ki?Ben bu durumu Nasreddin hocanın türbesine benzetiyorum 🙂 Termal filmlerden bahsediliyor ama o da çok pahalı ve bulunması zor bir malzeme.
Elastomerik kaucuk ürünlerin kendi markalari dahil olmak üzere cesitleri mevcuttur mesela parmacell alman bir üründür ve kaucuk cesitleri kullanildigi alana göre değismektedir karavan icin kullanilmak istenilduginde tüm avrupada armacell AF AFT gibi cesitleri kullanilmaktadir dünya genelinde 23 fabrikasi bulunan armacel firmasinin memleketimizde bursada fabrikasi bulunmaktadir bursa fabrikasi armacell oneflex adinda ürün üretmekte olup degerleri karavanda kullanilima uygun degildir zaten bi arastirma yapip armacell oneflex ile armacell AF fiyatini alinca aradaki farki direk göreceksiniz kaldiki armacell AF trde bulma olasiligi bile fiyattan dolayi zordur ayni sekilde ulkemizde uretilen izocam elastomerik ürünler icin de gecerlidir izocam elastomerik knaucuk iki cesit uretilmektedir 1. OPTIFLEX 2 IZOCAMFLEX adi altinda 1ncisinin yangina trpkimesi E TSEN13501 1 2 NCI IZOCAMFLEX IN ISE AVRUPA STANDARTLARINDA YANGINA TEPKIMESI B1 S3DO OLARAK GECMEKTEDIR yine wmk isi iletkenlik dedigimiz normlarda onem arz etmektedir bu kaucuk üründede 1 ve 2 arasindaki fiyat farkindan anlasilabikir yani her kaucuk ayni degildir kullanim alanlatina göre fiyat ve farkliliklar göstetmektedir
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,743
Mesajlar
1,523,048
Kayıtlı Üye Sayımız
166,559
Kaydolan Son Üyemiz
Sercantetik

SON KONULAR



Geri
Üst