Ynt: Karavanda Klima Konforu?
İncelediğim bir iki sitede ve Aslanahmet Bey'in de belirttiği siteden anladığımız kadarıyla 220 V sistemleri 12 V'a çeviren firmalar epeyce var heralde. Klima sistemi de buzdolabından pek farklı değildir, demekki klima kompresörü de 12-24 V'a çevrilebilir.
Bu linkte ise bazı noktalar biraz daha açık : http://www.elektropazar.com/kompres%C3%B6r.htm
Bu firmanın çözümü sadece bildiğimiz 12 V DC motor çözümü ile bitmiyor. Motorların ilk çalışma sırasındaki yüksek akım çekme huylarını telafi eden bir sistem. İlgilenenler bilirler, model uçaklar ve helikopterlerde kullanılan motorlar "brushless" yani " fırçasız" motorlardır. Yani bobin sabittir, mıknatıslar döner. Bu motorları da kontrol etmek için ESC adını verdiğimiz devreler kullanılır. En çok bilinen fırçalı motorlara göre çok daha yüksek devirli ve yüksek torklu çalışırlar. Kısaca çok daha verimlidirler. Ayrıca araba uçak yada helikoptere zarar vermesin diye "soft start" yani yumuşak kalkış özellikleri de vardır. Görüyorum ki aynı devre mantığı araç buzdolapları yada klimaları için de kullanılıyormuş.
Yine bu üretici 62 W olan modeli büyük araçlar için önermiş, ayrıca 45 W'lık modeli de mevcutmuş. 45 W pek de fazla bir enerji sayılmaz aslında, tabi bir de buna fan motoru eklenecek. Bu firma ile görüştüm bu ürünün yalnızca satışını yapıyorlarmış, montajını da bir klimacıya yaptırabiliyormuşuz. Kontrol kartı, kompresör motoru ve fan ile birlikte 330 YTL KDV dahil fiyatı imiş. İlgilenenlere duyurulur.
Bu arada acaba kontrol kartlı sistem klimanın standart olduğu tüm araçlarda var da ben mi cahilim
Peki yeni bir zihni sinir projesi sunsam yorumları alabilir miyim. Şöyle düşünelim mesela elimizde bir turbo ünitesi var, turbo ünitesinin egzost girişini arabanın önüne bağlı bir hortuma taksak. Diğer taraftan bir fan elde etmiş olduk değil mi. Peki aynı turbodan çıkan bir mil de aynı esnada kompresörü döndürse-(ür mü acaba). Böylelikle hiç bir enerji kaynağına bağımlı olmayan ama sadece tahmini olarak 70-80 Km/h hızla gittiğimizde çalışan bir klimamız olur mu?
Bu konularda tecrübeli birileri var mı yani turbodan elde edilen güç hiç de azımsanmayacak bir güç ama birim olarak neye tekabül eder acaba kaç W, kaç PSI?
Yoksa ben bir Arkeolog olarak çok mu teknik konulara el atıyorum