Karavanda Klima Konforu?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan orsaalabanda Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 86
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 106,918

Etiketler
Ynt: Karavanda Klima Konforu?

Ssadece araç giderken isteniyorsa hiç durmayın bence Safkar'a gidin. Size mutlaka bir çözüm bulur. Araç motorundan tahrik alır klima kompresörünü çalıştırır. http://www.safkar.com.tr/
Ya da 12 Volt çalışan klima işe yarar. Bu durumda belki ikinci şarj alternatörü taktırmak gerekebilir.
 

Ynt: Karavanda Klima Konforu?

belki biraz fantastik olacak ama bir fikir olsun diye yazıyorum.olur ya belki bir işe yarar.ford fokus otomobillerin bazı modellerinde elektrit motor tahrikli klima sistemi var .olur ya hurdacılardan temin edilebilir iyi bir pazarlıkla.bir şekilde iyi bir usta iyi bir sistem kurabilir.fazla bir enerjiye ihtiyaç duyacağını sanmıyorum.zaten yapılış amacıda motora fazladan yük binmesini engellemek. diğer bir fikirde alemiyon peteklere bir vntilatör yardımıyla hava akımı üflemek. klima kadar olmasada ortam ısısını düşürebileceğini tahmin ediyorum. belli olmaz belki işe yarayabilir.denemekte yarar var.umarım yararlı olabilmişimdir.
 

Ynt: Karavanda Klima Konforu?

Yıllar önce subarunun 900 cc.lik vivio modelinde görüp hayran kalmıştım bu elektrikli klimalara.900 cc. motorda klima nasıl performans verir ki demiştim.Satıcı eleman da elektrikli bunlar demişti.Araç çok küçüktü tabi ama 2 dk. da motor rölantideyken beton etmişti içerisini.
 

Ynt: Karavanda Klima Konforu?

Bilgisayar işlemcilerini soğutmak yada hani şu basit tip buzdolaplarında kullanılan "peltier" diye adlandırılan yarı iletken soğutucular var. Karaköyde 20 TL'ye Kadıköy Yazıcıoğlunda 40 TL'ye bulunabilir. Ben e-bayden 50 W, 60 W, 90 W olanlardan aldım denedim. Küçük bir strafor kutu yapıp kendi buzdolabınızı yapabilirsiniz. 12 V ve en az 4 A akım çekerek akülerin canına okuma konusunda hiç de fena olmayan bu yarı iletken teknolojisi arabada klima niyetine kullanmak ise imkansıza yakın. Tüm iyi niyetiyle fikrini paylaşan Hudev'in bahsettiği alüminyum kullanımı teorisi dolayısı ile çürüyor. Eğer küçük bir arabanın neredeyse tüm tavanını, tanesi 5 A akım çeken ve sadece 8 cm2 olan (4x4 cm) bu plakalarla kaplarsanız ve arabanızın alternatörünü kamyon alternatörü ile değiştirirseniz içeriyi serinletme şansınız olabilir :smiley:

Bu arada peltierle soğutma konusunda benimle fikir paylaşabilecek arkadaş arıyorum. Termodinamik konusunda bilgi sahibi mesela :smiley:

Klima konusuna geri dönersek, şunu merak ediyorum. Acaba 220 ile çalışan küçük bir klima yada buzdolabı kompresörü motoru açılarak yeniden sarılsa ve 12 V hale gelemez mi? Bu motorlar normalde kaynaklıdır ve açması da tekrar kapatması da biraz zordur biliyorum ama hiçbişey imkansız da değildir :smiley:
12 V kompresörlü buzdolaplarının 220 V olanlarla performans olarak yarışamayacağının da farkındayım, ama sonuçta performans kaybı olsa da bişekilde çalışacaktır. Zaten geriye bir tek motor kalıyor, o da fan motoru ki 12 V'a uyarlaması en kolay kısmı olduğunu düşünüyorum. Zaten gazlı soğutmanın nasıl çalıştığı gayet iyi biliniyor. Isınan gazı soğutman için kullanılan radyatörü de iyi hava alan biryerlere yerleştirilirse araç hareket halindeyken sabit ev klimalarından daha iyi soğuyacaktır. Bu da aynı şekilde içeriyi soğutan radyatör kısmına yansıyacağından belki de benzer bir performans yakalanabilir.

Elimde küçük bir pencere tipi klima var, hiçbir elektronik kısmı yok, yani herşey manuel. Her tarafı sökülüp toplanabilir. Eğer bu konuda zihni sinir projeleri üretebilecekler varsa ben klimamı gözden çıkardım :smiley: Geriye sadece bir garaj köşesi kalıyor :smiley:
 




Ynt: Karavanda Klima Konforu?

İncelediğim bir iki sitede ve Aslanahmet Bey'in de belirttiği siteden anladığımız kadarıyla 220 V sistemleri 12 V'a çeviren firmalar epeyce var heralde. Klima sistemi de buzdolabından pek farklı değildir, demekki klima kompresörü de 12-24 V'a çevrilebilir.
Bu linkte ise bazı noktalar biraz daha açık : http://www.elektropazar.com/kompres%C3%B6r.htm
Bu firmanın çözümü sadece bildiğimiz 12 V DC motor çözümü ile bitmiyor. Motorların ilk çalışma sırasındaki yüksek akım çekme huylarını telafi eden bir sistem. İlgilenenler bilirler, model uçaklar ve helikopterlerde kullanılan motorlar "brushless" yani " fırçasız" motorlardır. Yani bobin sabittir, mıknatıslar döner. Bu motorları da kontrol etmek için ESC adını verdiğimiz devreler kullanılır. En çok bilinen fırçalı motorlara göre çok daha yüksek devirli ve yüksek torklu çalışırlar. Kısaca çok daha verimlidirler. Ayrıca araba uçak yada helikoptere zarar vermesin diye "soft start" yani yumuşak kalkış özellikleri de vardır. Görüyorum ki aynı devre mantığı araç buzdolapları yada klimaları için de kullanılıyormuş.
Yine bu üretici 62 W olan modeli büyük araçlar için önermiş, ayrıca 45 W'lık modeli de mevcutmuş. 45 W pek de fazla bir enerji sayılmaz aslında, tabi bir de buna fan motoru eklenecek. Bu firma ile görüştüm bu ürünün yalnızca satışını yapıyorlarmış, montajını da bir klimacıya yaptırabiliyormuşuz. Kontrol kartı, kompresör motoru ve fan ile birlikte 330 YTL KDV dahil fiyatı imiş. İlgilenenlere duyurulur.
Bu arada acaba kontrol kartlı sistem klimanın standart olduğu tüm araçlarda var da ben mi cahilim :smiley:

Peki yeni bir zihni sinir projesi sunsam yorumları alabilir miyim. Şöyle düşünelim mesela elimizde bir turbo ünitesi var, turbo ünitesinin egzost girişini arabanın önüne bağlı bir hortuma taksak. Diğer taraftan bir fan elde etmiş olduk değil mi. Peki aynı turbodan çıkan bir mil de aynı esnada kompresörü döndürse-(ür mü acaba). Böylelikle hiç bir enerji kaynağına bağımlı olmayan ama sadece tahmini olarak 70-80 Km/h hızla gittiğimizde çalışan bir klimamız olur mu? :smiley:
Bu konularda tecrübeli birileri var mı yani turbodan elde edilen güç hiç de azımsanmayacak bir güç ama birim olarak neye tekabül eder acaba kaç W, kaç PSI?

Yoksa ben bir Arkeolog olarak çok mu teknik konulara el atıyorum :smiley:
 


Ynt: Karavanda Klima Konforu?

Evet birazcık uçmuşum galiba :D

Biraz karavan forumu dışına mı çıktım ne.. ;D
Ama yine de zihni sinir fikirleri bekliyorum.
 




Ynt: Karavanda Klima Konforu?

Merhaba
Kılıma konusunun burada tartışıldığını gördüm.Bende fikirlerimi yazmak istedim.Gerçi bu konu tartışılalı epey bir zaman geçmiş ama yinede görüşlerimi buraya yazabilirim diye düşündüm.
Bundan yıllar önce bir yakınımın deposunda gördüğüm cihazın ne olduğunu merakla incelerken bana kılima olduğunu söylemişti,bana da çok garip gelmişti.Cihazı şöyle tarif edeyim,eski pencere tipi kılimayı düşünün dört tarafının (yanlar,üst ve arka tarafı) 2-3 cm. samanla kaplandığını cihazın altında 4-5 cm. yüksekliğinde bir su haznesi,bir su pompası ve bir fan motorundan oluşuyordu.
Cihazın çalışma prensibi ise su pompasıyla su samanların üzerine gönderiliyor,fan motoru ilede hava su ve samanın içinden sirkilasyon yaparak ortama gönderiyordu.
Bu kılimanın adına ise SAHRA tipi kılima diyorlarmış.bunu Libya da şantiyelerde ve çadırlarda kullandıklarını söylediler.
Bu konuda epey bir düşündükten sonra bunun dış ortamdan daha fazla soğutmayacağını tahmin ettim,yanlız havanın suyun içerisinden sirkulasyon yaptığı için havadaki nemi alacağından hisedilen ısının düşmesine sebep olabilir diye düşündüm.
Bunun ölçülerini karavana göre uyarlayıp yaklaşık 35x35x35 gibi acaba faydası olurmu?
En büyük dez avantajı ise harekat halindeyken su haznesinin boş olması çünkü çalkalanıp etrafa dökülmesi (küçük bir vana ile boşaltılması 10-15 saniye sürer çünkü 1-2 litre su olacak.
Birde 12 volt DC su pompası (klima çalıştığı sürece çalışacak) Bulunabilirmi.
Saman yerine estetik olmosı açısından hasırda kullanılabialir.Zaten güzel bir şekilde dizayn edilirse bunlar görünmüyor.
Eğer azda olsa randıman verirse enerji tüketemide makul olur.
saygılar
 

Ynt: Karavanda Klima Konforu?

Volkan, bence seyir halinde iken kullanılabilecek klima konu dışıdır. Aslında konu dışı değil de, asıl soruna çare değil diyelim... Seyir halinde kullanılabilecek klima çözümleri öyle ya da böyle bulunur. Zaten hava ne kadar sıcak olursa olsun seyir halinde iken çok bunaltmaz. Motor çalışır konumdayken enerji de büyük sorun değil. Asıl sorun durunca başlıyor... Hem hava sirkulasyonu yok, hem de enerji kısıtlı.
İlker bey sizin yazdığınız sistemin ise daha modern ve derli toplu versiyonları zaten piyasada mevcut. Soğuk buhar denilen bu sistemde yüksek frekanslı ses dalgaları kullanılarak su iyonlarına ayrılıyor ve küçük bir fan ile ortma veriliyor. Bu cihazları inverter ile kullanmak mümkün.
 

Ynt: Karavanda Klima Konforu?

Haklısınız cem bey yanlız ikisinin çalışma sistemi farkli soğuk buharlı olon ortama surekli buhar verdiği için küçük mekanlarda
sağlıksız olduğunu duymuştum (emin değilim).Diğeri ise havayı suyun içinden geçirdiği için ortamdaki nemi alıp bir serinlik
sağlayabilirmi diye düşündüm hatta çok güzel bir hava temizleyici görevide yapar. Cihaz atıl durumdaydı keşke çaliştırıp
sizlerle paylaşabilseydim.O zamanki teknoloji ile kompresörlü klimalardan randıman alamadıklarında bunları kullandklarını
söyleyip çok methetmişti.
İyi günler.
 

Ynt: Karavanda Klima Konforu?

Aslında mantıksız da değil hani... O zaman, sapa samana gerek kalmadan kapalı bir hazne içerisinde dışarıdan alacağı havayı su içinden geçirerek nargile prensibi ile dışarı üfleyen bir sistem düşünülemez mi? Buradaki kilit soru şudur: Nemli hava suyun içinden geçerken nemini kaybeder mi, yoksa daha mı nemlenir? Ortam ısısını düşürebilmek için nemini kaybetmesi gerekmekte. Ya da; Samanların arasından süzülen suya fan ile gönderilen hava suyun yüzey gerilimini değiştirerek nargile sisteminden farklı bir etki mi yaratıyor? Fizikçilerin cevaplaması gereken sorular... Ama sistemler basit olduğu için test etmek de kolay olacaktır. Önemli olan sonuçları kendimizi kandırmadan objektif bilimsel veriler eşliğinde yorumlayabilmek... Yoksa kimin suratına hava üfleseniz ya da su zerrecikleri püskürtseniz serinlik hisseder.
 

Ynt: Karavanda Klima Konforu?

Evet en doğrusu bu ,önce bu soruların cevabını bulalım. Doğrusu havayı daha da nemlendirebileceğini düşünememiştim çok haklısınız. Dediğiniz gibi yapılması basit bir cihaz. Havalar çok sıcak olduğu dönemde bir arkadaşın karavanında deneyip sonuçları hep birlikte görebiliriz.
İlginize teşekkürler.
 



Ynt: Karavanda Klima Konforu?

Tamam canım Turbo ünitesi ve kompresör ilişkisinde çok uçmuş olabilirim. :D Naapalım böyle bi hayal dünyasında yaşıyorum ;D

Bu arada bahsettiğiniz sistem, yani havayı ıslak bir yüzeyden geçiren sistem daha önce Gezenbilir'de bi başlık altında tartışılmıştı galiba.
Ama Offroad alanının altında mıydı, karavan alanının altındamıydı bilemiyorum.
Hatta şema - fotoğraf falan da vardı, öyle hatırlıyorum.
Bu sistem, klimanın henüz araçlarda ekonomik bir çözüm olmadığı zamanlarda kullanılıyormuş.
Aynen bahsettiğiniz gibi hissedilen sıcaklığı düşürüyormuş, hatırladığım bunlar.
Soğutmayla ilgili başlıkları bi karıştırmak gerek.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,764
Mesajlar
1,523,474
Kayıtlı Üye Sayımız
166,584
Kaydolan Son Üyemiz
ouzdede08

SON KONULAR



Geri
Üst