.
Propan gazının sıvı haldeki genleşmesi sudan oldukça yüksekdir. Her 1 derece sıcaklık için tam dolu kaplarda, genleşme sonucu 7 bar basınç oluşmakta ! Böylelikle tamamen sıvı propan dolu bir tüp sıcaklığın sadece 10 derece artmasında 70 bar üzeri gibi bir basınca dayanmak zorunda kalıyor. (30 °C da gaz olarak propan sadece 10,5 bar, butan ise 2,1 bar basınçına erişiyor.)
Bu, tüplerin 90 bar nihai basınca göre dizayn edildiği düşünülürse oldukça kritik bir basınç. Genleşme karakteri daha az olan ve ısı bağlantılı olarak mevsime göre değişen oranlarda katılan butan gazı, LPG de sorunu hafifletse bile, tüplerin parçalanma tehlikesi yine de devam etmekte.
Bu yüzden genleşmeyi tolere etmesi için tüpler, ~%80 i geçmeyecek şekilde doldurulurlar. Bu amaç, şamandıralı otogaz tüplerinde ev tüplerine göre kendiliğin sağlanmakta.
Otogaz tüplerinin araçlara mutlak sabitlenmesi, şamandıranın üretimde odaklanan açısının değiştirilmemesi zorunluluğundan kaynaklanmaktadır. Böylelikle şamandıranın çıkarılması hatta konumunun değiştirilmesinin bile neden kanunlara aykırı olduğu anlaşılmakta. Bir tüp, şamandıralı bile olsa, açı değişim tehlikesi yüzünden müteharrik olarak doldurulamaz !
Karavandaki şamandırasız ev tüplerinin sabit olmaması ise, yangın tehlikesinde demontaj kolaylığından değil, tüplerin dolum için sadece görevli istasyonlara gönderilmesi zorunluluğu ile ilgilidir.
Yazılanların dolaylı da olsa konuya açıklık getireceğini umarım ?
.