Karavanda Gaz Sistemi Kuran ve Kullananların Dikkat Etmesi Gereken Bazı Noktalar

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan EvliyaCelebi2 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 105
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 48,871
Herkese merhaba,

Çekme karavanda kışın tüpün donmaması için ne tür önlemler alınmalıdır?

Bildiğiniz üzere araçlarda kullanılan LPG gazının propan oranı ev tipi tüplere nazaran daha yüksek ve bu da donma olayını geciktiriyor. Bu sebeple karavanına LPG tankı monte eden karavancı arkadaşlar da mevcut.

Benim merak ettiim husus şu: Karavanım 750kg üzerinde ve ruhsatı ve plakası mevcut. Bir LPG istasyonuna gittiğimde karavanımdaki normal aygaz tüplerini doldurabilir miyim? Trafiğe kayıtlı bir araca LPG dolumu gerçekleştirmiş olduğum için yasal açıdan bir sıkıntı olmayacağını düşünüyorum. Siz ne dersiniz? Ev tipi tüplere dolum sağlamak için araya bir adaptör veya aparat temin etmem mümkün müdür?
12 kg mutfak tüpünü OTOGAZ ile doldurmanız sanki uygun değil , karavanınıza otogaz kullanmak istiyorsanız otogaz tankı montaj ettirip öyle kullannak daha akıllıca olur , LPG ile şaka olmaz , yinede mahsuru yok diyen olabilir , ben fikrimi söyledim .
 

Y
.
Propan gazının sıvı haldeki genleşmesi sudan oldukça yüksekdir. Her 1 derece sıcaklık için tam dolu kaplarda, genleşme sonucu 7 bar basınç oluşmakta ! Böylelikle tamamen sıvı propan dolu bir tüp sıcaklığın sadece 10 derece artmasında 70 bar üzeri gibi bir basınca dayanmak zorunda kalıyor. (30 °C da gaz olarak propan sadece 10,5 bar, butan ise 2,1 bar basınçına erişiyor.)
Bu, tüplerin 90 bar nihai basınca göre dizayn edildiği düşünülürse oldukça kritik bir basınç. Genleşme karakteri daha az olan ve ısı bağlantılı olarak mevsime göre değişen oranlarda katılan butan gazı, LPG de sorunu hafifletse bile, tüplerin parçalanma tehlikesi yine de devam etmekte.
Bu yüzden genleşmeyi tolere etmesi için tüpler, ~%80 i geçmeyecek şekilde doldurulurlar. Bu amaç, şamandıralı otogaz tüplerinde ev tüplerine göre kendiliğin sağlanmakta.
Otogaz tüplerinin araçlara mutlak sabitlenmesi, şamandıranın üretimde odaklanan açısının değiştirilmemesi zorunluluğundan kaynaklanmaktadır. Böylelikle şamandıranın çıkarılması hatta konumunun değiştirilmesinin bile neden kanunlara aykırı olduğu anlaşılmakta. Bir tüp, şamandıralı bile olsa, açı değişim tehlikesi yüzünden müteharrik olarak doldurulamaz !
Karavandaki şamandırasız ev tüplerinin sabit olmaması ise, yangın tehlikesinde demontaj kolaylığından değil, tüplerin dolum için sadece görevli istasyonlara gönderilmesi zorunluluğu ile ilgilidir.

Yazılanların dolaylı da olsa konuya açıklık getireceğini umarım ?
.
Yanıtınız için teşekkür ederim.

Benim için tüpe doldurulan gaz miktarı çok önemli değil. 2 adet tüpüm mevcut. Bunları %80 değil, %40 dahi doldursam bana yeter ki zaten amacım donmayı önlemek. Tıka basa doldurup aylarca ikmal yapmamak gibi bir amacım yok.
 

O aparatı nereden bulabilirim?
Bunu bilemiyorum. Benim gördüğüm aparat bir detantöre bağlanmış otogaz dolum ağzından ibaretti. Hiç güvenli bir şeye benzemiyordu. Belki otogazcılar yapabilir. Üst mesajda denildiği gibi bir takım emniyet zaafiyetleri var. Tüplerde yüzde seksen dolum sağlayan şamandıranın olmaması gibi...
 


Kışın uygun gaz için yaptığım araştırmalarda bulduklarım;
-3 mevsim bütan gazı, sadece kışın propan gazı kullanılması daha uygun.
-Evde kullanılan tüplere benziklikte otogaz doldurumu çok tehlikeli, çünkü araçlarda şamandra var tam dolumu önlemeye, ev tüplerinde yok. Fazla dolum riski var.
-Yurtdışında kışın kırmızı renkteki propan tüplerinin kullanıldığını gördüm. Yalnız satılan bu kırmızı tüplerin propan/bütan oranını bilmiyorum. Türkiye de işyerleri için Aygaz'ın %100 propan gazı olan 45 kglık tüpleri var. Benzinlikte gaz dilenmek yerine kışın alınacak bir tüp sanırım yeter, yetmezse yenisi alınır. Burada emin olmadığım konu ise kullanılan detantörğn ve truma ekipmanlarının%100 propana uygun olup olmadığı.
Benzinlikten otogaz yerine 100% propan gazlı tüp kullanılıyorsa emniyetli olur mu? 45 kg tüp taşımak da problem, belki uzun süreli kış kampında olabilir.
 
Son düzenleme:



qpyymdwa3p5qq1l26xnpddr1u6944xao.jpg

.
zl08qiwdkfvbjploohar90oshg751pj8.jpg

.
Yukarıdaki resimler iki gün evveline ait.
Aracın sahibi ağır yaralı olarak kurtulabilmiş..

Aklıma gelmişken sorayım.
Bizde acil çıkış ve gaz sisteminin kontrol edildiği üzerine bilgisi olan var mı ?
.
 
Son düzenleme:

Aygaz sesimizi duymuş, soğukta donmayan %50 propanli tüp çıkarmış karavan ve yatcilar için.
Tupcunuzden isteyin: )

Not: Diğer mavi Maksiler ile karıştırmayin.
Bunlarda karavan resmi var. Normal maksilerde propan oranı az.

IMG_20201219_221235.jpg
 

Aygaz sesimizi duymuş, soğukta donmayan %50 propanli tüp çıkarmış karavan ve yatcilar için.
Tupcunuzden isteyin: )

Not: Diğer mavi Maksiler ile karıştırmayin.
Bunlarda karavan resmi var. Normal maksilerde propan oranı az.
Malesef sadece İstanbul bölgesinde satılıyor. Ankara'da dahi yok. Sipariş ile de getirmiyorlar. Soğuk iklim şartlarında kullanılacak bir ürünün bu şekilde pazarlanması oldukça tuhaf.
 


.
Karavanda kullanılmaya izinli ve uygun gaz karışımlı Aygaz Mini tüpü aşağıda.

Bu tüpün vanası yukarıda, gaz çıkışı önde ve yatay konumda.
Birkaç sene evvel Ferhat beyle benim bozulan dedentörüme uygun yani gaz giriş ve çıkışı yatay durumda olan bir tanesini arayıp malesef bulamamıştık. Sanırım Türkiye'de karavanda gaza karavancılarca önem verilmediğinden piyasası da yok.
Bizde bulunan dedantörlerin bu pozisyon kullanıma izinli oldukları üzerine bilgi sahibi değilim. Spekülasyon yapmak istemiyorum.
Dik konumdaki dedantörlerin, koruma çemberi dışındaki konumları yüzünden de sarsıntıda daha rizikolu oldukları unutulmamalı..
Bu karavan dedantörlerini İsviçreli GOK firması üretmekte. Başka firmalar da var.

EN (İngiltere) ve DE (Almanya) harfleri somunların birbirlerine ters olan çevrim yönünü göstermekte ! Benimkisi son ürün.
Önce Aygazın sola mı yoksa sağa mı olan çevrimi kabul ettiğini öğrenmek lazım..
 
Son düzenleme:




.
Gerçi Türkiye’de ORGAZ adında karavan ve tekneler için tüp gaz dedantörü yapan bir firma var. (Tuzla Mermerciler Organize Sanayi Bolgesi 1. Sk. No:14 34953 Tuzla ISTANBUL)

FAKAT DİKKAT !
* Bu dedantör sadece gaz çıkışı üstten olan normal tüplerin amaç dışı kullanımını için dizaynlanmış durumda. Yani Aygaz’ın karavanlar için özel gaz karışımlı tüplerine uygun yapıda değiller !
* Avrupa’da kullanılan dedantörlerde PRV emniyet sübobu var. Bunu daha kambur yapılarından anlayabilirsiniz. Örnek
* Diğer önemli bir fark da çıkışın daha güvenli olan somunlu değil, basit kelepçeli bağlantıya uygun çentikli tarzda olması.
Kısaca dedantör kural dışı palyatif bir yapı gösteriyor.

Açıkcası tüm bunların, yandan bacalı ev şofbeni kullanan cesur karavancılarımız için sorun sayılacağını sanmıyorum.. :wink:

-tupu-dedantoru-karavan-ve-tekne__0178447446943769.jpg


Artık günah benden gitsin diye yazayım.
Doğrudan bu adresten satın alınabilmekte..

Umarım emniyet çemberli bu tüplerde dedantörlerin çevirerek vidalandığı son pozisyon, hiç olmazsa boru çıkışına uygun geliyordur ?..
 
Son düzenleme:


Son düzenleme:

Teşekkür ederim. Şimdi ben biraz çok bilmişlik veya ukalalık yapayım. Doğal gaz yaygınlaştıktan sonra evvelden kullandığımız bütan gaz tüplerindeki basınç ayarlayıcılar "DEDENATÖR" bit pazarlarında ayak altlarında sürünmeye başladı. Bende merak çok ya bu zımbırtılar nasıl çalışıyor ayrıca tüplü dalış sisteminde ikinci kademe regülatörle mantık benzerliği var mı diye başladım farklı marka Tüp gaz regülatörlerini dikkatlice sökmeye. Sonuç olarak hem tüpteki gazın basıncını düşürmek hem de regülatörden çıkış debisini ayarlamak için sadece ve sadece konik oyulmuş sabit bir çıkış deliği ve bu deliğin içine düzgün oturan konik bir karşı tıpa var. Karşı tıpa diye tanımladığım parça regülatörün içindeki DİYAFRAM diyeceğimiz tüpten gelen gazın basıncı ile hareket eden elemana sabitlenmiş durumda. Yani basitçe söylersek regülatör etki tepki diye tanımlayacağımız bir mantıkla çalışıyor. Tüplü dalış sistemimin ikinci kademesi de böyle çalışıyor hatta yıllarca bakım, ayar ve tamirlerini yaptığım İÇME SUYU klorlama doz makineleri de tıpatıp aynı mantık ve imalat şekli ile çalışıyor. Gelelim bu yazının sonuç bölümüne: İncelediğim bütün tüp gaz regülatörlerinin su seviyesine göre duruş şekillerinin çalışmasına mani olucu veya tehlikeye atacak bir yapısı yok. Benim incelediğim regülatörler hangi duruş şeklinde monte edilirlerse edilsinler düzgün çalışırlar. ÖNEMLİ İLAVE NOT: Yazdıklarım sadece ve sadece benim bilimsel olmayan gözlemimdir kesin doğruluğu yoktur. Şayet benim gibi inceleyen varsa ve benim düşündüklerimden farklı düşünüyorsa lütfen yazıp açıklasın ki neyi nerede kaçırmışım bileyim bilgim gelişsin.
 




Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,735
Mesajlar
1,522,923
Kayıtlı Üye Sayımız
166,556
Kaydolan Son Üyemiz
Mehmet_Ali

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst