Ynt: Hikayenin Sonu (pino Karavan Bizi Nasıl Delirtti!)
Değerli Arkadaşlar,
Adım Fatih Şimşek. Endüstri Mühendisiyim. Ankarada ikamet ediyorum.Az çok gezi kültürümüz var, biraz da dağcılık yapıyoruz. Biz de tabi 3 çocukla gezmekten geri kalmamak için bir karavan alalım dedik. Bu sene Pinodan bir karavan sahibi oldum. Hatta kardeşimle beraber 2 karavan aldık. Gezimizi de facebook ve instagramda "talhascaravan" adıyla görebilirsiniz. Yaklaşık 6000 km. 3 küçük oğlum ve eşimle beraber bir tur yaptık.
Malesef Behçet Bey'in yaşadığı gibi bizim içinde bu güzel hobi adına herşey güzel giderken özellikle bu karavan hususu inanılmayacak derecede stres sebebi oldu. Burada karavanın sipariş süreci, teslimi, ruhsat çıkarma işlemleri ve kullanımı ile ilgili olarak söylenecek çok şey var. Ben özellikle Behçet Bey'in misyonuna hizmet etmek adına başka kişilerin benzer durumu yaşamaması için şimdilik karavanda varolan ve firmaya da bildirdiğim teknik problem listesini yazacağım. Bunların bir kısmına firma tarafından uzun bir süreçte cevap dönüldü tabi bunları da anlatacağım. Amacım burada kimseye haksızlık etmek değil herkese hakettiği ne ise o hakkı iade etmek olacak. Bu arada kesinlikle yerli üretimi destekleyen biriyim. Bu anlamda kimi tanıyorsam kendi alanımda destek olmayı da ülkemiz adına hizmet sayarım. Şimdi teknik problem listesini yazıyorum.
Arıza olarak görülen konular : (Tabi bunlar benim arıza olarak gördüklerim firma hepsini arıza olarak görmüyor)
1. Karavan yan duvarları, karavanın satışı anlamında ciddi problem olacak şekilde kabardı, diğer pinolarda bizim karavandaki durumu göremedim.
2. Banyo kapısı açılıp kapanma sıkıntısı olduğundan aparatlar çıkartıldı, çünkü aparatlar birbirine denk gelmeyecek şekilde takılmış ve içerden kapatılamıyordu. İç tarafa içerden kapatabilmek için aparat takıldı.
3. Ahşaplara sürülen vernik benzeri malzeme sıcaktan dolaplara koyulan elbiselere yapışıyor. Dolaplar kıyafetlerin rengini alıyor. Aynı zamanda masaya da sıcak bardaklar yapışıyor.
4. 2-3 dolap kapağı yamuk durduğu için yolda açılıyor.
5. Su giderine eğim verilmediği için mutfak pis suyu banyodan çıkıyor (bu iğrenç bir durum), buraya ilave takozlar takılarak problem çözüldü. Bu sırada tatilin ilk haftası banyo ve mutfak suyu kullanımından dolayı çıkan bu problem sebebiyle çok tatsız durumlar yaşandı.
6. Banyo gideri hatalı üretildiği için karavanı 3-4 kez su bastı, alt döşemenin içi de ıslanmış oldu, ve seyahatin ilk haftası maalesef bu arızları çözmeye uğraştık. Buranın tesisatı tamamen sökülüp yenilenerek problem çözüldü.
7. 12 volt regülatör çok sesli çalışıyor. 12 V sigortaları indirilse dahi çalışmaya devam ediyor(yani ihtiyaç yokken dahi). 12 volt direk solar şarj regülatöründen de alınabilirdi.
8. Tüp yeri hava almamasından dolayı tehlike oluşturuyor, buraya matkapla delik açıldı ancak yine de daha büyük bir tüpün karavanın dışına ön tarafa takılması gerekiyor. Bu tedirginlikten dolayı karavanın ocak ve şofben kullanımı sonrası her seferinde tüp kapatıp açma sıkıntısı oluyor.
9. Tüp tesisatı yapılırken borular gereksiz uzun tutulmuş (1,5 metreden sonra emniyet riski olmasına rağmen hatta, buzdolabının altındaki küçük dolapta bu yüzden verimsiz hale gelmiş.
10. Banyo lavabosu sıkılmamış ve oradaki malzemenin yalıtımı yapılmamış, dolayısıyla her banyo kullanımında tüplerin olduğu kısma buradan da boru tesisatından tüplerin olduğu yere su akıyor. Tatil boyunca bir bezle sürekli burayı kurulamak durumunda kaldık.
11. En büyük problemlerden biri de karavan yalıtımının zayıflığı, yaz mevsiminde dahi battaniye hatta elektrikli kalorifer kullandık. Bunun en büyük sebebi cam lastiklerinin şuan tamamen süs olarak durması, yani pencere lastikleri pencerelere oturmuyor. Dolayısıyla buradan rüzgar giriyor ya da içerdeki sıcaklık korunmuyor. Aynı zamanda lastiklerin karavan kasasına oturtulmasında da uyumsuzluk var. Yani karavanın karavanın pencere kasasının köşe eğimleri ile lastik montajı eğimleri birbirinden farklı. Cam oturmamasının yol açtığı bir diğer problem ise stabilize yollarda karavanın içinin tamamen toz ile dolması ve karavanın camlarının içi de neredeyse dışı gibi tozla kaplanıyor. Yani karavanın temel işlevlerinden birisi olan yalıtım konusu şuan çalışmıyor.
12. Buzdolabı havalandırması gerekli ancak dolabın ön tarafındaki ahşap ile dolabın yerleştiği iki kenar birbirine çok uzak, rüzgarlı bir havada karavanın içinde vantilatör varmış gibi dolabın altından rüzgar direk olarak giriyor. Karavanın içi aniden soğuyor.
13. Karavanın ahşap işçiliğinde atlanmış noktalar, birbirine özensiz oturtulmuş yerler çok fazla. Hatta depo ile olan aradaki ahşap ile depo arasında boşluk var bu da yalıtım için olumsuz unsur.
14. Depo kapakları yıkarken su alıyor buraya da kapıdaki lastikten takılması gerekiyor.
15. Gece yatağa dönüşen masanın süngerleri çok büyük kesilmiş ve yerleştirmek çok zor oluyor. Bunlar en azında iki cm daha kısa olmalı ki yatak yaparken rahat yapılabilsin.
16. Süngerlerin uzunluğundan dolayı ve katlanan masanın ayağının çok ciddi bir güç uygulayarak gürültü ile katlanmasından dolayı yatak açmak ciddi problem haline geliyor. Bu daha pratik olmalı, bu işlemi yaparken insanın belini ağrıtmaması işten bile değil. Zaten masada yerine çapraz oturuyor ve metal aparatı her seferinde fazla kasıyor.
17. Depo kapakları alta açılıyor, sadece anahtar ile açıldığından sürekli anahtar aramak gerekiyor. Anahtarsız ayrıca bir kilit olmalı ve anahtar sadece kilitlemek için kullanılmalıdır. Aynı zamanda bu kilitler çok sağlam görünmüyor ve kapağın yolda açılması ciddi problemlere yol açabilir. Bu kapakların yukarı açılması daha mantıklı olabilir. Zaten engebeli yerlerde karavanın bu kapakları yere çarpıyor.
18. Mutfaktaki fan hiçbir işe yaramıyor bunu bence hiç takmasanız da olur sadece ses yapıyor. Zaten dışardan elinizi tutarsanız siz de dışarı gerekli havayı atamadığını göreceksiniz.
19. Karavanda hiç reflektör yok! Stop lambaları da reflektörsüz.
20. Karavanın önü 60 kg ağırlık basmıyor. Çok az ağırlık bastığı için karavan normal halinde arabayı çok sallıyor. Ancak karavanın deposu eşya dolu ve su deposu da yarı dolu iken arabayı sarsmayacak bir ağırlığa erişiyor. Statik kontrolü hem sağ sol hem ön arka anlamında yapılmalı.
21. Karavanın arabaya takılan elektrik kablosu fazla uzun dolayısıyla yere fazla yakın gidiyor.
22. Su tesisatı borusu su kaçırıyordu, 3’lü ekleme yerinden buradaki kelepçeler sıkılarak problem çözüldü.
23. Hidrofor aşırı sesli çalışıyor, gece su açamayacak kadar rahatsız ediyor. Hidroforun marka modelinden kaynaklanıyor olabilir. Çünkü başka karavanlarda bu kadar ses çıkmıyor.
24. Ben karavana folyo yapıştırma istememe rağmen folyo yapıştırıldı. Ancak bu folyolar transfer kağıdı kullanılmadan yapıştırılmış ve karavanın üzerinde kesilmiş dolayısıyla karavanın dış yüzeyi derin şekilde maket bıçağıyla çizilmiş. Biz bazı folyoları çıkardığımızda bunu gördük. Ancak alttaki büyük alanların kenarları da çizilmiş bu işlemin diğer pinolarda da aynı şekilde yapıldığını gördüm. Maalesef fabrikadan sıfır çıkan karavanlar (sokakta birisi eline alıp maket bıçağıyla karavanımızı çizse ne yaparız !) çizik olarak çıkıyor.
25. 220 V elektrik girişi tekerin hemen arkasında en çok çamur yiyen yere yapıldığından ve herhangi bir kapağa da sahip olmadığından içi çamur doluyor. Bu aynı zamanda yolda giderken kısa devreye de yol açabilir.
26. Karavanın alt köşeleri fabrika çıkışında vurulma vb sebeplerden dolayı darbe aldığı ya da köşebentlerin çapraz kesildiği görülüyor. Buralarda açıklıklar var.
27. Karavanın kenarlarında alüminyum köşebent ve diğer bazı birleşme noktalarında rastgele mastikleme yapılmış. Bazı yerlere yapılmış ama bazı yerlere hiç yapılmamış.
Tasarım ve ekipman olarak öneriler :
1. Banyo kapısı tasarımında problem var, içerdeki örtü kapalı olsa dahi kapı kasanın dışında kaldığı için duş alırken kapıya gelen su karavanın içine akıyor.
2. Üst havalandırma kapağı çok sesli açılıp kapanıyor.
3. Karavanda stepne lastik yok!
4. Yatarken masanın takıldığı metal aparat keskin olduğu için çocuklar için sıkıntı oluşturuyor. Buraya çocuk uyurken kafası vurduğu takdirde çok ciddi problemlere yol açabilir.
5. Maalesef karavanın alırken de konuştuğumuz su deposu konusu kullanımda işlevsel değildir. Çünkü deponun 25 litrelik kısmı kullanılamıyor. Depo bu şekilde 75 litreye düşüyor. Bu noktada su bittiğinde de hidrofor çalışır kalıyor. Kesinlikle su girişi deponun dibinden olmalı.
6. Su deposu kapaklardan dışarı çıkmıyor, temizliği nasıl yapılacak, üst kapaktan içeri el girmiyor.
7. Banyo havalandırması yetersiz geliyor burada daha büyük bir pencere ya da fan olmalı, banyonun tabanı ıslandığında günlerce kurumuyor.
8. Karavanın her yerinde çok fazla pino yazıyor, folyolar sökülebiliyor. Ama öndeki kabartma gereğinden büyük sanırım dünyada örneği yok. Bu rahatsız edici bir durum. Eğer bu doğru bir pazarlama yöntemi olsa idi diğer markalar da uygulardı.
9. Perdeler çok kısa pencereleri zar zor kapatıyor.
Şimdi bunlar benim sıkıntı yaşamama sebep olan noktalar. Hepsi arıza kapsamında olmayabilir zaten bunları tasarım önerisi olarak belirttim. Bu soruların bir kısmın da cevap aldım onları da paylaşacağım elbette. Aynı zamanda karavan ruhsat işlemi ile de ilgili olarak ayrı bir başlıkta süreci anlatmam gerekcek sanırım. Ayrıca fotoğraflara da yer vereceğim.
Yalnız yaklaşım olarak Behçet Bey'den ayrılan noktamız tüketici hakkı olarak gerekenleri yapmamız. Çünkü kamp alanlarında beni sürekli karavanın sağını solunu tamir etmeye çalışırken gören karavan dostlarına söylemeye utanmama rağmen 25.500 TL gibi 410 Pino'ya bir bedel ödedik. Kişisel olarak yaptığım diğer enerji, ısıtma vb donanımlar ile 30.000 TL ye karavanı malettik. Yerli üretimin gelişmesi için öncelikle tüketici mevzuatına uygun iş yapabilmeyi öğrenmemiz gerekiyor. Ben sizlere karavan alma niyetimizden itibaren sıra ile deneyimlerimizi paylaşacağım. Konumuzda zaten bu. Aynı zamanda firmanın sürekli olarak telafi sözü vermesi de bir yere kadar insanı tatmin eder, çünkü mesele burada karavanın kendisinden çok geçen zamanınız. Yılda bir kez o da yapabilirseniz tatil yapıyorsunuz. O vakit de böyle geçtikten sonra hatanın telafisi ne kadar tatmin eder sizi. Evet karavanı belki tamir ederseniz olmadı iade edersiniz ama geçen vakti geri döndüremezsiniz.
Bu arada Pino veya diğer markalardan bağımsız olarak sadece gezi tecrübemize dayanarak şunu söyleyebilirim. Eğer karavanı bir yere çekip 2 ay kalmayacaksanız. Gerçekten gezme amacı ile çekme karavan alıyorsanız. Benim tur esnasında gördüğüm mutlu karavancılar yabancı karavanlar ile yola çıkan karavancılardı. Onlar anı yaşarken biz bildiğiniz yaşam mücadelesi veriyorduk. Bu karavan bir zorunluluk değil biraz zevk, eğlence ve macera işi. Bu sebeple bunu ya eğlenerek yapacak aracınız olmalı ya da hiç yapmamak en hayırlısı
Ya da bizim gibi elde takım çantası o nalbur senin bu nalbur benim dolaşırsınız. Hobiniz macera ve gezi değil atölye çalışmasına dönebilir. Tabi bunun da öğretici yanları yok değil. Behçet Bey gibi karavanlı gezginden çok, karavan yapım bakım uzmanı olduk. Elbette bu tercih edilir bir durum değil özellikle de çocuklarınızla geçirmek istediğiniz zamanı çalarak.
Zahmet edip okuduğunuz için teşekkür ederim. Yazıya vakit ayırmaya çalışarak devam edeceğim.
saygılar sevgiler